spinoff - Vilka är tecknen på att hästen är lösgjord?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: spinoff - Vilka är tecknen på att hästen är lösgjord?

hästen blir rak när den är lösgjord.

Såsmåningom förhoppningsvis. Men rakriktningen kommer (enligt utbildningsskalan) senare.

Bortsett från att jag inte tycker att man kan tala om något av stegen på utbildningsskalan i 0/1-termer, så tycker jag att man kan säga att hästen kan vara lösgjord utan att vara rakriktad.

Men om hästen har ett svagare bakben (vilket ju är det vanligaste) så räcker det inte med att man aktiverar det, det svaga bakbenet måste stärkas specifikt för att hästen ska orka använda det och bära lika mkt på det som på sitt starkare bakben och bli mer liksidigt stark.

Genom att få hästen att använda/aktivera sitt svagare bakben ibland och då och då så stärker man succesivt det svagare bakbenet för att hästen sedan ska kunna använda/aktivera/bära mer med det bakbenet.

Men det här går inte att uppnå med bara sin sits som det skrevs i den andra tråden, om nu losg.... betyder lösgjord.

ginnies skrev inte att det rent språkligt betydde det, utan innebörden av ordet.
Sen kanske inte så många av oss har suttit på en riktigt lösgjord häst, där allt bara funkar oavsett vad man gör- ridningen blir "enkel".

Då har man en annan erfarenhet av ordets betydelse.

Sweet korven;) Grattis till AHA:t.
kom ihåg att inte driva ur den ner på framdelen igen. tuffa på med sätet sen o gör om det om/ när det behövs.

jag är inte så insnöad på "utbildningsskalan". jag tycker det är viktigare att kunna rida hästen rak innan man börjar på volt.

Jag tycker att min häst är lösgjord när jag känner att hon börjar slappna av, frustar, söker kontakt till bettet ovavsett tygellängd (kan korta och länga med samma fina kontakt). Hon känns också balanserad då och liksom fri i hela kroppen, och jag känner att hon bär sig bra.

Det eftersträvar jag hela tiden, och jag har märkt att jag har en väldigt stor del i det. Alltså, om inte jag är lösgjord och fri i min kropp och följer med i hennes rörelser så blir inte hon det i sin. :) Så om jag får problem brukar jag försöka att alltid checka mig själv, för det är oftast där det sitter, för mig iaf.
:bow::bow::bow:Det låter så enkelt och självklart när du skriver det.

Men det här går inte att uppnå med bara sin sits som det skrevs i den andra tråden, om nu losg.... betyder lösgjord.

ginnies skrev inte att det rent språkligt betydde det, utan innebörden av ordet.
Sen kanske inte så många av oss har suttit på en riktigt lösgjord häst, där allt bara funkar oavsett vad man gör- ridningen blir "enkel".

Då har man en annan erfarenhet av ordets betydelse.

Sweet korven;) Grattis till AHA:t.
kom ihåg att inte driva ur den ner på framdelen igen. tuffa på med sätet sen o gör om det om/ när det behövs.

Varför skriver du detta en gång till? :confused:

Därför att jag är puckad:angel:
Trodde inte att jag hade postat det:rofl:

:rofl:

Jag undrade om du kanske postade det igen för att jag inte fattat ngt som var helt uppenbart.. :angel: Men då var det inte så då. :D

Durchfälligkeit.

Vad heter rakriktning på tyska då?
Använder man sig av det eller andra uttryck:confused:

Om man nu absolut MÅSTE använda sig av skänkevikning, för att det står i dressyrryttarens ABC-Q-bok är det bättre att man flyttar två-tre steg in från spåre, rätar ut rider fram och så flyttar två-tre steg in igen.

Nej, man måste inte använda sig av skänkelvikning, som jag skrev längst ner är det upp till ryttaren och tränaren att för den hästen välja ut lämpliga övningar.

Men för en som har problem med bog som åker ut, skulle jag göra skänkelvikning i trav några steg, bryta av till skritt samtidigt lägga volt åt andra hållet. Den bog som man vet kommer att trilla ut måste man på det sättet ta in extra.

Förresten. Du såg att jag svarat på ditt "dubbelinlägg" förut va?
Det blev ju lite förvirrat nu... :D

Det tror jag kan bero på vem man frågar?
Jag har hört från olika håll att lösgjord kanske inte är en optimal översättning av losgelassen. För mig spelar det mindre roll med terminologin - men att säga att "min tyska tränare sa" som underlag till sanning - det går ju inte?

Men förstår du ordet bättre om du hör losgelassen?
Jag gör det inte.

:bow:

Jag har STORA problem bara att få min häst ställd i nacken på ett avslappnat och bra sätt. :o Pga psykiska motstånd hos hästen som skapar spänningar i nacke-hals-bog, speciellt nacken.

Ta inte illa upp, men hur använder du dina händer när du lossar din häst i ex nacke?

Det skulle säkert ha varit en hel del knapplån o sådär:angel:

Att träna ungefär lika o sen vara medvetenom svagheten o försöka förmå den att arbeta med det benet i övningen.
finns massor med olika knep för att få till det, men en som ser på marken är bra- när man inte är proffs själv o känner allt.:smirk:

Bortsett från att jag inte tycker att man kan tala om något av stegen på utbildningsskalan i 0/1-termer, så tycker jag att man kan säga att hästen kan vara lösgjord utan att vara rakriktad.

Utbildningsskalan går in i vartannat precis som jag fattar för att du säger. Och självklart kan en häst vara lösgjord utan att vara rakriktad.

Ta inte illa upp, men hur använder du dina händer när du lossar din häst i ex nacke?

Sätter på liniment INNAN ridning.
fick det tipset av min massör som hittade spänningar på vä. sida o även på samma sidas bakdel.

jag är inte så insnöad på "utbildningsskalan". jag tycker det är viktigare att kunna rida hästen rak innan man börjar på volt.

Fast bara för att du rider din häst på rakt spår betyder det inte att den är rakriktad.
Jag vill påstå att det är omöjligt att få en häst korrekt rakriktad utan voltspåret.

Durchfälligkeit.

Vad heter rakriktning på tyska då?
Använder man sig av det eller andra uttryck:confused:

Ingen aning !
Du får fråga någon som vet. Men vid nästa samtal kan jag ta med frågeställningen, om jag kommer ihåg, tråden är väl död och begraven sedan länge då.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

IT & mobiler Jag håller på med ett kreativt projekt där jag har behov av några bilder. Själv har jag god tillgång på egna foton, men just detta...
Svar
0
· Visningar
417
Senast: Myrten
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 652
Senast: super
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 350
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Så här, jag ska i slutet av nästa månad hämta hem ett föl :love:! Fölet finns drygt 60mil bort och jag har letat lite mellan dom olika...
Svar
7
· Visningar
1 584
Senast: moster
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka