spinoff - Vilka är tecknen på att hästen är lösgjord?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: spinoff - Vilka är tecknen på att hästen är lösgjord?

Anledningen till att jag inte satsar på skänkelvikningar några längre sträckor är att min häst gärna bryter ut med bogarna och bara lullar i väg, vilket innebär att det blir två steg skänkelvikning och sen någon form av "utramling" mot väggen, eller rejäl tempoökning.

Och det kan jag säga, att jag ser detta problem hos MÅNGA dressyrryttare. Om man nu absolut MÅSTE använda sig av skänkevikning, för att det står i dressyrryttarens ABC-Q-bok är det bättre att man flyttar två-tre steg in från spåre, rätar ut rider fram och så flyttar två-tre steg in igen. På en diagonal kan man flytta 3-4 steg skänkevikning räta ut rida rakt fram, flytta 3-4 steg igen och så vidare.

En skänkelvikning kan mycket väl göra nytta om den är KVALITATIV och inte KVANTITAIV. Alltså, det är inte mängden skänkelvikning som är lösgörande utan för att den ska vara lösgörande ska den vara BRA.

:bow::bow::bow:

Tack för berömmet, förresten.

Det tror jag kan bero på vem man frågar?
Jag har hört från olika håll att lösgjord kanske inte är en optimal översättning av losgelassen. För mig spelar det mindre roll med terminologin - men att säga att "min tyska tränare sa" som underlag till sanning - det går ju inte?

Det är som att säga att "min faster har minsann lika hög lön som männen på sitt jobb, alltså förekommer det ingen lönemässig diskriminering av kvinnor."

Vi kanske ska fråga alla tyska tränare innan vi kan säga ":bow:Ok då vet vi det"?

Alla tyska tränare har ju inte heller samma grund eller filosofi? Antar jag? Eller kan samma saker? Eller lägger vikt vid samma saker?

Även tyskar är individer. ;)

Det tror jag kan bero på vem man frågar?
Jag har hört från olika håll att lösgjord kanske inte är en optimal översättning av losgelassen. För mig spelar det mindre roll med terminologin - men att säga att "min tyska tränare sa" som underlag till sanning - det går ju inte?

Det är som att säga att "min faster har minsann lika hög lön som männen på sitt jobb, alltså förekommer det ingen lönemässig diskriminering av kvinnor."

Jag ser dock tyvärr ingen skillnad på det och att säga att någon sagt att det INTE betyder samma sak. :D

jag har lärt mig att hästen är lösgjord när den har liksidig aktivitet med bakbenen. de flesta hästar har ett svagare bakben, likt oss människor. hästen kan SE rund och fin ut i tex galoppen, men tittar man noga på hästens öronplacering, nickningar osv så är 99% av alla hästar inte lösgjorda. at böjja och flytta sin häst får hästen att använda det svagare benet nån gång ibland, men för att få hästen att verkligen jobba så är det inte så många som lyckas med det.

Nej, det håller jag med om!

Är det ok att skriva: "Jag tycker inte riktigt att termen lösgjord får samma etymologiska betydelse som losgelassen, och jag har hört flera säga samma sak"?

Allt är ju tycke och smak, och även vilka erfarenheter man har. :idea:

Ja det är bättre!

enligt mycket av diskussionen i syster tråden menas ju inte ens samma sak med samma ord på svenska dessutom :p så det är väl ganska skäligt att det kan finnas vissa nyanser i fråga om andemeningen.

Vad bra att jag fick ditt godkännande! ;)

Anledningen till att jag inte satsar på skänkelvikningar några längre sträckor är att min häst gärna bryter ut med bogarna och bara lullar i väg, vilket innebär att det blir två steg skänkelvikning och sen någon form av "utramling" mot väggen, eller rejäl tempoökning.

En skänkelvikning kan mycket väl göra nytta om den är KVALITATIV och inte KVANTITAIV.

:bow:

Jag har STORA problem bara att få min häst ställd i nacken på ett avslappnat och bra sätt. :o Pga psykiska motstånd hos hästen som skapar spänningar i nacke-hals-bog, speciellt nacken. Det är svårt att lotsa honom in en skänkelvikning utan att vi börjar "bråka" och ngt blir fel och stressande. Så jag är överlycklig om vi kan göra några steg kvalitativ skänkelvikning på ett harmoniskt sätt! :) Ibland är det dock ingen idé att ens försöka.. Då får man göra ngt annat.

Ja, jag har en häst som är för svår för mig egentligen. :angel:

Vi kanske ska fråga alla tyska tränare innan vi kan säga ":bow:Ok då vet vi det"?

Alla tyska tränare har ju inte heller samma grund eller filosofi? Antar jag? Eller kan samma saker? Eller lägger vikt vid samma saker?

Även tyskar är individer. ;)

:rofl::rofl::rofl:
Där skrev du det jag brukar skriva :o

Ang vad tyskar säger eller menar om man översätter har jag ingen aning:o
rent språkligt ur skoltyskan för mej kan det betyda både "löstillåten", och "löslåten" (jag vet - inget svenskt ord) eftersom vad jag minns betyder lassen (att) "låta" eller "tillåta" vilket är en hårfin gräns mellan, så vi kan nog debattera oss blå utan att vara överens.

Hellre ser jag att fler berättar hur man gör egentligen - det är spännande att läsa. :idea:

Ang vad som är lösgörande är det ju också en diskussionsfråga eftersom det även handlar mycket om rakriktning bla, och när under ett pass man gör det, ja hela tiden tycker jag.

Däremot värmer man upp muskler 20 minuter, kräver lite mer 20 minuter och stretchar ut efteråt/ varvar ner 20 min (idealt sett) ur muskelsynpunkt har jag lärt mej en gång i världen och det gäller nog fortfarande. Sen slarvar nog jag med det emellanåt, tror jag, men till viss del sitter upplägget alltid i bakhuvudet.

jag har lärt mig att hästen är lösgjord när den har liksidig aktivitet med bakbenen. de flesta hästar har ett svagare bakben, likt oss människor. hästen kan SE rund och fin ut i tex galoppen, men tittar man noga på hästens öronplacering, nickningar osv så är 99% av alla hästar inte lösgjorda. at böjja och flytta sin häst får hästen att använda det svagare benet nån gång ibland, men för att få hästen att verkligen jobba så är det inte så många som lyckas med det.

Och vad förstår du under "rakriktning"?

Ja, jag har en häst som är för svår för mig egentligen. :angel:

Har vi inte alla det :rofl: Vem man än pratar med är deras hästar så jättesvåra och speciella på något sätt :angel:

Sorry, skojar bara med dej :D

:D Det har du ju rätt i förstås. Riktigt rätt faktiskt. Alla hästar är "enmanshästar" eller hur var det? :p

Fast jag påstår inte att han är jättespeciell eller så, bara att han är för svår för mig. :o Inte på ngt hanteringsmässigt sätt, men i ridningen har han så mkt negativa spöken och grejer i kroppen (plus brister i grundutbildningen, det är jag övertygad om) så min erfarenhet räcker inte till riktigt och inte min teknik heller. Saken blir ju inte direkt bättre av att jag inte har ngn tränare. :crazy:

Men en gör så gott en kan. :)
Och man lär sig ju mkt.

Senast ändrad av en moderator:

at böjja och flytta sin häst får hästen att använda det svagare benet nån gång ibland, men för att få hästen att verkligen jobba så är det inte så många som lyckas med det.

Genom att få hästen att använda/aktivera sitt svagare bakben ibland och då och då så stärker man succesivt det svagare bakbenet för att hästen sedan ska kunna använda/aktivera/bära mer med det bakbenet.

Min första tanke var att jag helt ärligt inte tänker på om hästen arbetar lösgjort eller inte, jag försöker bara få hästen att gå så bra som möjligt. Sen slog det mig, när hon går bra, är hon inte lösgjord då? Jag skulle säga att hon är lite lösgjord i varje fall, när det går som bäst då.

När hon går som bäst i trav så går hon i ett behagligt jogg-arbets-tempo. Hon är lätt att påverka och stödet i handen är jämnt och mjukt. När jag tränade sist och ökade steglängden lite så kom framdelen uppåt och "framåt", inte neråt och "framåt" som den brukar göra. Skithäftig känsla! :D Häromdagen när jag red själv och prövade att göra en förhållning så kände jag att hon stannade upp och jag kände verkligen rumpan. Jag antar att det är det folk menar när de säger att förhållningarna ska gå hela vägen bak till bakhovarna. Så nu har jag gjort en halvhalt med. :D

Oj, detta blev nog lite off topic...Men jag vill bara skriva att de övningar Ingela H skrev om är för mig "allt" ridning går ut på. Att kunna flytta framdel, respektive bakdel, böja hästen och att sen lägga ihop de två till öppna respeltive sluta. Kan man göra allt detta på ett korrekt sätt så är hästen så lösgjord som det går. Så som jag tänker. Jag har svårt att uttrycka vad jag menar då jag inte riktigt har tänkt på det i ord innan...Men kan man gör allt det så kan man kontrollera hela hästen och kan man kontrollera hela hästen så kan man rida. Eller nåt. :p Jag hoppas att nån fattar vad jag menar iaf.

De övningar Ingela H skrev om är bra övningar för att få en lösgjord häst helt enkelt.

Genom att få hästen att använda/aktivera sitt svagare bakben ibland och då och då så stärker man succesivt det svagare bakbenet för att hästen sedan ska kunna använda/aktivera/bära mer med det bakbenet.

Men det här går inte att uppnå med bara sin sits som det skrevs i den andra tråden, om nu losg.... betyder lösgjord.

ginnies skrev inte att det rent språkligt betydde det, utan innebörden av ordet.
Sen kanske inte så många av oss har suttit på en riktigt lösgjord häst, där allt bara funkar oavsett vad man gör- ridningen blir "enkel".

Då har man en annan erfarenhet av ordets betydelse.

Sweet korven;) Grattis till AHA:t.
kom ihåg att inte driva ur den ner på framdelen igen. tuffa på med sätet sen o gör om det om/ när det behövs.

Nu hänger jag inte med. :D

Jag skrev sådär till Tender för att det jag tolkade det som att h*n inte tyckte att man kunde få hästen att aktivera och bära på båda sina bakben genom att göra övningar där hästen bara aktiverar sitt svaga bakben ibland. Jag tycker att vägen till att hästen ska kunna bära på sina båda bakben (aktivera dem bägge) är att just använda sig av stärkande övningar för det svagare bakbenet.

Påstod aldrig att ovanstående går att göra med bara sitsen?
Skrev heller aldrig ngt om kopplingen till "lösgjorhet".

Vad menar du?

Senast ändrad av en moderator:

:
Ang vad tyskar säger eller menar om man översätter har jag ingen aning:o
rent språkligt ur skoltyskan för mej kan det betyda både "löstillåten", och "löslåten" (jag vet - inget svenskt ord) eftersom vad jag minns betyder lassen (att) "låta" eller "tillåta" vilket är en hårfin gräns mellan, så vi kan nog debattera oss blå utan att vara överens.

Det är faktiskt mycket enklare än så. Loslassen betyder "släppa"

Lass mich los! = Släpp mig!
Jetzt kannst du loslassen! = Du kan släppa nu!

Men också:

Lass die Schultermuskulatur los! = Slappna av i axlarna!

eftersom de flesta tränare osv inte ser när hästen jobbar liksidigt (säger inte att jag gör det heller för den delen) så måste man vara på hästen hela hela tiden för att benet ska jobba. det ska räcka med att man håller om och petar till med skänkeln ibland för att den ska jobba ordentligt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

IT & mobiler Jag håller på med ett kreativt projekt där jag har behov av några bilder. Själv har jag god tillgång på egna foton, men just detta...
Svar
0
· Visningar
417
Senast: Myrten
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 652
Senast: super
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 350
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Så här, jag ska i slutet av nästa månad hämta hem ett föl :love:! Fölet finns drygt 60mil bort och jag har letat lite mellan dom olika...
Svar
7
· Visningar
1 584
Senast: moster
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Rintränings- och utställningstråd
  • Akvarietråden V