F
Fredrik_
Sv: Spinoff - varför rider DU djup och rund
nej jag använder det som David E Kelley... = passerat
Likheten är att båda uppvisar fulkrok dvs överböjning av den övre delen av halskotpelaren
Ordet lär vara myntat av Dadde och är en försvenskning av "die falscher knick"
jag har inte ridhandboken vare sig på svenska eller tyska, men jag
har Deutsche richterverinigungs für pferdeleistungsprüfungen's meitteilungsbaltt från 2002
Jag kan ännu sämre tyska än engelska, men jag förstår att det är en medlemstidning för tyska Dressyrdommare
och där finns ett utdrag ur "Richtlinien für Reitern und Fahrren - Band 1"med bilder och allt.
Där det visar på bild på Korrekt = Pferd steht am Zügel = Häst på tygeln
och de felaktiga...
Hinter der Senkrechten - bakom lod
Hinter der Zügel - - bakom hand
Falscher knick - 3:e nackkotan som högsta punkt
Auf dem Zügel - hänger på handen
Gegen den Zügel - över tygeln. (mot?)
Vad som är itnressant är... att Dadde skrev om fulkrokarna före 2000
Detta medlemsblad tar upp detta ämne 2002 - att hästar som vinner går med 3:e istället för nacken som högsta punkt.
Alltså inte korrekt på tygeln.
Jag vet inte om dessa bilder finns i den svenska upplagan - och hur de översatts.
Det finns bilder på Falscher knick i Müseler, och de har Dadde använt på sin hemsida
I Müseler kallas det "häst i felaktig hållning"
"by gones" betyder även typ i stil med "adjö ni förlorade/förkastade själar".
förklara gärna likheten mellan bild 1 och den senaste du nämner - på vilket sätt båda illustrerar samma definition av fulkrok?
nej jag använder det som David E Kelley... = passerat
Likheten är att båda uppvisar fulkrok dvs överböjning av den övre delen av halskotpelaren
Ordet lär vara myntat av Dadde och är en försvenskning av "die falscher knick"
jag har inte ridhandboken vare sig på svenska eller tyska, men jag
har Deutsche richterverinigungs für pferdeleistungsprüfungen's meitteilungsbaltt från 2002
Jag kan ännu sämre tyska än engelska, men jag förstår att det är en medlemstidning för tyska Dressyrdommare
och där finns ett utdrag ur "Richtlinien für Reitern und Fahrren - Band 1"med bilder och allt.
Där det visar på bild på Korrekt = Pferd steht am Zügel = Häst på tygeln
och de felaktiga...
Hinter der Senkrechten - bakom lod
Hinter der Zügel - - bakom hand
Falscher knick - 3:e nackkotan som högsta punkt
Auf dem Zügel - hänger på handen
Gegen den Zügel - över tygeln. (mot?)
Vad som är itnressant är... att Dadde skrev om fulkrokarna före 2000
Detta medlemsblad tar upp detta ämne 2002 - att hästar som vinner går med 3:e istället för nacken som högsta punkt.
Alltså inte korrekt på tygeln.
Jag vet inte om dessa bilder finns i den svenska upplagan - och hur de översatts.
Det finns bilder på Falscher knick i Müseler, och de har Dadde använt på sin hemsida
I Müseler kallas det "häst i felaktig hållning"
Senast ändrad av en moderator: