Spinoff - varför rider DU djup och rund

Sv: Spinoff - varför rider DU djup och rund

"by gones" betyder även typ i stil med "adjö ni förlorade/förkastade själar". :D

förklara gärna likheten mellan bild 1 och den senaste du nämner - på vilket sätt båda illustrerar samma definition av fulkrok?

nej jag använder det som David E Kelley... = passerat

Likheten är att båda uppvisar fulkrok :) dvs överböjning av den övre delen av halskotpelaren

Ordet lär vara myntat av Dadde och är en försvenskning av "die falscher knick"

jag har inte ridhandboken vare sig på svenska eller tyska, men jag
har Deutsche richterverinigungs für pferdeleistungsprüfungen's meitteilungsbaltt från 2002

Jag kan ännu sämre tyska än engelska, men jag förstår att det är en medlemstidning för tyska Dressyrdommare

och där finns ett utdrag ur "Richtlinien für Reitern und Fahrren - Band 1"med bilder och allt.

Där det visar på bild på Korrekt = Pferd steht am Zügel = Häst på tygeln

och de felaktiga...

Hinter der Senkrechten - bakom lod

Hinter der Zügel - - bakom hand

Falscher knick - 3:e nackkotan som högsta punkt

Auf dem Zügel - hänger på handen

Gegen den Zügel - över tygeln. (mot?)

Vad som är itnressant är... att Dadde skrev om fulkrokarna före 2000

Detta medlemsblad tar upp detta ämne 2002 - att hästar som vinner går med 3:e istället för nacken som högsta punkt.
Alltså inte korrekt på tygeln.

Jag vet inte om dessa bilder finns i den svenska upplagan - och hur de översatts.

Det finns bilder på Falscher knick i Müseler, och de har Dadde använt på sin hemsida

I Müseler kallas det "häst i felaktig hållning"

Senast ändrad av en moderator:

BTW

Deras lod verkar vara bakom öronen - mungipa, alltså näsan mer framåt än om man bara skulle dra lod = nosrygg

appropå tidiagare diskussioner

raderat ändrade mej, vill inte kommentera bilder så.

Just fulkrok kan jag illustrera - det har jag tyvärr många bildbevis på! :) (Från mig själv alltså)

Fast man kan ju vända på det och kalla det leende överlinje istället, så låter det lite mer positivt. Och man SKA ju variera formen, så det är säkert bra till något! :angel:

Har följt denna tråd och rk men inte riktigt kännt att det kommit nya argument sen sist men det jag reagerar över är varför en form som djup&rund skulle orsaka ömma ryggmuskler ? Källa !

Tror nog att om så är fallet har man misslyckats i denna form och bara ridit med hand-fulkrok med nosen bakom och icke aktiva bakben för att anledningen till denna form är just att överlinjen skall aktiveras och som all ridning är det viktigt att bakbenen är med och nosen framme.

Att rida den med nosen framme i ett bra tempo och speciellt bra takt med överlinjen aktiverad är med min pålle riktigt svårt när jag ska sitta så jag travar mest fram i denna form under lättridning....mycket rörelse blir det !

Sen under då stunder jag varierar samlingen som man bör göra under ett ridpass så gör samlingen att formen kommer upp automatiskt.
Även med lättridningen under tex öppna skall formen om rörelsen rids korrekt komma upp beroeende av samlingen.
Formen är jö aldrig statisk och tycker att det är samlingen i sig som skall avgöra formen.

Det finns bilder på Falscher knick i Müseler, och de har Dadde använt på sin hemsida

I Müseler kallas det "häst i felaktig hållning"

:rofl:Det var ju verkligen att göra det lätt för sig att helt rätt och slätt kalla det för "felaktig hållning" :rofl:
så fulkrok illusterar alltså ALLA typer av felaktig hållning rätt och slätt?

kan du rita? dvs hur denna häst, i exakt samma rörelse som på bilden, istället borde se ut i nacke/hals?

http://www.brookhousestud.com/_images/_stallions/7-text.jpg

Senast ändrad:

Har inte så mkt att säga mer än att ramen får inte vara fixerad, utan man har en levande hand

sen undrar jag om det egentligen inte är mer rätt- att när man lägger ner den ska näsan komma in lite.

tycker att det är lite fysiskt omöjligt med att sänka huvudet mycket o samtidigt ta fram nosen. Glöm inte att jag alltid har lärt mig att näsan ska fram, men vet att både min tränare o Tinne sa att den ska vara rund- om den är låg.

Vad är det egentligen som säger att lodplanet är rätt?
Är det inte ngt gammalt som blev kutym o sen blivit den enda sanningen:confused:

forskade gjorde man ändå inte förr, utan det var ett ideal.

Att nosen skall vara framme ser jag som ett bevis att jag rider rätt med att den söker sig framåt neråt när jag tex lägger ner där tygellängden blir längre och sen tycker jag att det finns en stor risk att hästen hamnar bakom hand om nu nosen inte är framme.

En form där den bara viker in nosen är inte något jag vill.

fast där bär ju sig hästen själv.
Tror att det KAN vara risk fär att den tippar framåt.

ska fråga A. om varför.:idea:

Vad är det för häst:love:

Tror egentligen inte att det gör så mkt på en välgymnasticerad häst om den går där. Bara den inte hålls ädr med ngn stenhård ram.

Men de duktiga brukar ha fattat det där med eftergifter:D

Vad är det för häst:love:

Tror egentligen inte att det gör så mkt på en välgymnasticerad häst om den går där. Bara den inte hålls ädr med ngn stenhård ram.

Men de duktiga brukar ha fattat det där med eftergifter:D

Fürstenreich. (Florestan-Matador)
den som Susan visat tidigare är Lancet.

Egentligen är allt bara en stor gråzon, eller en lång grå linje om man så vill, skulle jag påstå. För finns det egentligen något "rätt" och något "fel". Vad jag anser är djup - rund är för en del idealform, och för andra en öppen form, för andra inte tillräckligt in med näsan.
På MIN långa linje så är fulkrok, djup - rund och HF samma sak, bara på olika nivåer.

Vem har inte det - det är svårt att rida

den främre ramen = tygellängden...

se tidigare i tråden

När man lägger ner skall näsan fram om hästen är korrekt riden....

Som Mupp skrev; att den själv söker sig framåt nedåt är ett kvitto...

:rofl:Det var ju verkligen att göra det lätt för sig att helt rätt och slätt kalla det för "felaktig hållning" :rofl:
så fulkrok illusterar alltså ALLA typer av felaktig hållning rätt och slätt?

kan du rita? dvs hur denna häst, i exakt samma rörelse som på bilden, istället borde se ut i nacke/hals?

http://www.brookhousestud.com/_images/_stallions/7-text.jpg

Men hur läser du?

Det var ju flera exempel på varianter - när hästen inte är korrekt på tygeln i förlagan till den svenska ridhandboken

När 3:e nackkotan är högsta punkt är hästen enligt ridinstruktionen inte korrekt på tygeln. Utan går då med fulkrok, en falsk knyck...
oavsett om näsan är framme eller inte - så skall det iten se ut när hästen går korrekt. Står tom i TR. Nacken högsta punkten när hästen kommer upp i formen

På din bild kan du ju själv lista ut - är nacken ( nackbenet) högsta punkt eller 3:e nackkotan.

är den korrekt på tygeln, eller inte?

Nu har vi ju en gemensam förlaga i Sverige och tyskland.

I Sverige heter den Ridhandboken och i Tyskland Riktlinjer för Ridning och körning.

(någon som har den på svenska? Är alla exempel med??? Hur har det översatts?

fast där bär ju sig hästen själv.
Tror att det KAN vara risk fär att den tippar framåt.

ska fråga A. om varför.:idea:

Risken finns att tappa bakbensaktiviteten när den bara viker in nosen och i ytterligare steg hamnar bakom hand....till skillnad från AvG som i mitt tycke är den enda som verkligen KAN rida rund&djup - RK med invikningen.

Men tycker du att rätt riden djup&rund med nos framme är negativt ?

Varför det och vilken form rider du själv till vardags så ryggen är med ?

Liknande trådar

Ridning Skulle behöva komma igång med ridningen av min 12-åriga SWB igen efter en vinter och vår av väldigt sporadisk ridning på grund av brist...
Svar
6
· Visningar
839
Senast: Marvin
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 549
Senast: Raderad medlem 149793
·
Utrustning Är medryttare och hästen jag rider går barfota. Ägaren kommer inte att sko hästen, såvida hovslagaren inte propsar på det, och hästen...
Svar
12
· Visningar
724
Senast: Miingla
·
Katthälsa Har en super senior till katt vars klor börjar bli ett problem där hon får sår på öronen av dom när hon kliar. Jag har aldrig klippt...
Svar
6
· Visningar
608
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka