Spinoff - varför rider DU djup och rund

Sv: Spinoff - varför rider DU djup och rund

Nja, man får ju inte sätta ramen så hårt att hästen inte har en utväg alternativt att den börjar tänka bakåt av att trycket fram blir för starkt...
Ram javisst, men för stark ram Nej.

nja jag vet inte om vi pratar om samma saker
ramen är för mig tygellängd, det är inte per automatik, samma sak som oeftergivlig i handen.

Så det jag vill säga är att ju kortare tygel ju mer kontroll över halsen - framdelen. Det går ju inte att rida hsäten "rund" på en hellång tygel

Men däremot kan man ju vara hård/ oeftergivlig även på en längre tygel och hästen börjar stå emot och tänka bakåt.

Slår man ihop kort tygel och oeftergivlig hand så går hästen uppåt till slut

Ja just det, när ryggen och halsen inte hänger ihop längre. Vilket inte är fallet i djup o rund som vi pratar om här.

Nja det är just frågan....

det beror ju på... hur man definierar djup och rund, skall kolla bilderna jag lagt in

om jag säger så här då - med kortare tygel - så blir ju den främre ramen snävare.

Det blir ju plats för mindre varianter, inet bar som något negativt - för det är ju en skala hellång tygel = ingen inverkan alls........>>>>......kort kort tygel = mycket inverkan.

Och detta helt utan att blanda in om hästen är med på noterna eller inte

KL
Mera tankar - gärna från er som aldrig säger något.

ALLAS TANKAR ÄR LIKA VÄRDA :bow:

Ja men ramen får inte vara så hård att hästen går emot, då finns inget positivt syfte. OCh om hästen är med på noterna tycker jag är viktigt. :confused:

Håller med om att fler gärna får delta.

Nja det är just frågan....

det beror ju på... hur man definierar djup och rund, skall kolla bilderna jag lagt in

Vilket syfte skulle det ha om man rider med avknäckt nacke:confused: Varför skulle man göra det? Du känner ju när du rider vad som händer i hästens kropp och om den knäpper av finns ju inget syfte med att rida så?

På den bilden anser jag att hon borde släppa upp hästen eftersom den ändå inte ser ut att ha hela överlinjen med.

Ang
nja jag vet inte om vi pratar om samma saker
ramen är för mig tygellängd, det är inte per automatik, samma sak som oeftergivlig i handen.

Så det jag vill säga är att ju kortare tygel ju mer kontroll över halsen - framdelen. Det går ju inte att rida hsäten "rund" på en hellång tygel

Man kan rida in hästen djup utan kort tygel.

Men en häst kan ju gå emot en väldigt öppen ram = lång tygel, det finns ju hästar som vill slå sig fria även där :D och inte alls ge efter i atlas öht....

och så finns det ju hästar som gärna krullar ihop sig...

Vad menar du? att man inte får hålla hårt i tygeln - och kortare är okey om hästen köper det. :confused:

Frågar bara för att reda ut ev. missförstånd

Senast ändrad av en moderator:

Fulkrok är en hals med en knyck - istället för att vara jämnt välvd/ böjd.

Fulkrok uppstår när man inte lyckas böja örverlinjen jämt - utan råkar böja halsen mer än resten av överlinjen :angel:

ja det var väl precis det jag konstaterade - ingen ryggaktivitet utan bara böjd nacke/hals.

Vilket syfte skulle det ha om man rider med avknäckt nacke:confused: Varför skulle man göra det? Du känner ju när du rider vad som händer i hästens kropp och om den knäpper av finns ju inget syfte med att rida så?

Det är ju svårt att rida...
Hela världen är full av fulkrokar.

och jag skiljer på fulkrok och avknäppt i nacken = bakom hand

Jag menar att jag inte vill ha en häst som går emot handen, helt enkelt. Gör den det (eller slår upp huvudet t o m på lång tygel tex) så sitter inte felet i munnen utan då måste jag komma tillrätta med orsaken och då är det INTE läge att rida rund och djup tex, och heller ingen chans att få med ryggen så det finns inget syfte för mej. Hästen ska hela tiden har till sug handen.

Vet inte om det blir klarare?

Nu kan ju inte jag rå för att jag aldrig passert 4 års stadiet varför då? varför då? varför då?

En fråga väcker alltid förljdfrågor - tills folk tröttnar på mig:D:angel:

ja det var väl precis det jag konstaterade - ingen ryggaktivitet utan bara böjd nacke/hals.

Här är en fulkrok ...- ingen ryggaktivitet utan bara böjd nacke hals??????

http://www.brookhousestud.com/_images/_stallions/7-text.jpg

Jag menar att jag inte vill ha en häst som går emot handen, helt enkelt. Gör den det (eller slår upp huvudet t o m på lång tygel tex) så sitter inte felet i munnen utan då måste jag komma tillrätta med orsaken och då är det INTE läge att rida rund och djup tex, och heller ingen chans att få med ryggen så det finns inget syfte för mej. Hästen ska hela tiden har till sug handen.

Vet inte om det blir klarare?

jag ser inget kosntigt i det du skriver här ovan
- men det blir inte klarare

men; by gones

Hmm vad var inte klarare? Ang kort tygel? Det är inte tygellängden som är avgörande. Jag rider inte med extremt kort tygel eller extremt lång. (I så fall snarare för lång:angel:) Det är kontakten med hästens mun och vad som händer i kroppen som är det viktiga.

Och vad menade du på slutet:confused:

Nja men Det är det som menas med fulkrok - att böjningen/välvningen inte fördelas jämnt över lederna, utan större rörlighet tas ut i vissa leder än andra. (oftast mellan 3 och 4: nackkotan)

By gones, = att det inte är viktigt för mig nu, att jag går vidare, släpper det.

Richard Fisch använder ju utrycket på ett roligt sätt i Ally Mc Beal.

Även "fulkrokens" utseende är nu för mig "by gones" det är inte så viktigt för mig med den detaljen - diskussionen handlar ju om något annat - och det tappas ju bort om man fördjupar sig i detaljer.

Därför Åter till ämnet

Varför rider DU Djup och rund och vad har du för tankar kring det.

Nu skall jag hålla snattran ett tag så andra får plats:)

Nja men Det är det som menas med fulkrok - att böjningen/välvningen inte fördelas jämnt över lederna, utan större rörlighet tas ut i vissa leder än andra. (oftast mellan 3 och 4: nackkotan)

By gones, = att det inte är viktigt för mig nu, att jag går vidare, släpper det.

Richard Fisch använder ju utrycket på ett roligt sätt i Ally Mc Beal.

Även "fulkrokens" utseende är nu för mig "by gones" det är inte så viktigt för mig med den detaljen - diskussionen handlar ju om något annat - och det tappas ju bort om man fördjupar sig i detaljer.

Därför Åter till ämnet

Varför rider DU Djup och rund och vad har du för tankar kring det.

Nu skall jag hålla snattran ett tag så andra får plats:)

"by gones" betyder även typ i stil med "adjö ni förlorade/förkastade själar". :D

förklara gärna likheten mellan bild 1 och den senaste du nämner - på vilket sätt båda illustrerar samma definition av fulkrok?

Men vet att jag är trög men fattade jag aldrig vad som inte var klart för dej ang det där med kort tygel eller var det något annat:confused: Bara för att klargöra.

Flash - den förtappade själen:rofl:

Sorry mackan det var till Fredrik/SUS tog fel knapp

raderat dubbelt, kanske skulle jobba lite det går inte att göra både och........uppenbarligen

För mig är det ganska enkel matematik:angel:

en häst som vill vara för hög jmf med vad den klarar av- ner!

O vice versa.
alltså en häst som är för låg kan jag ta upp huvudet på o få in bakbenen mer inunder.

om man rider den rund o djup får inte bakbenen vara kvar i stallet- aktivitet!

:bow: Bra skrivet

Jag rider en märr som mycket gärna går i väldigt hög form vilket hon absolut inte är mogen för, men hon har dessutom väldigt svårt för att länga sig och bli låg..Därför jobbar vi för tillfället bara med det i skritt och i enstaka fall trav dock endast med tömmar. Hon är änsålänge inte precis rörlig i sin kropp och har lite dålig kontroll på den. När jag lyckas få ner henne dit jag vill och" check böja" henne utan protester och med en mjuk mun vet jag att hästen är avslappnad i kroppen och kan börja jobba! Försöker dock rida henne lågt ofta och växlar änsålänge inte avevärt mycket i form under ridpasset. Hon måste lära sig jobba med ryggen ordentligt innan dom ambitionerna blir av.

Liknande trådar

Ridning Skulle behöva komma igång med ridningen av min 12-åriga SWB igen efter en vinter och vår av väldigt sporadisk ridning på grund av brist...
Svar
6
· Visningar
839
Senast: Marvin
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 549
Senast: Raderad medlem 149793
·
Utrustning Är medryttare och hästen jag rider går barfota. Ägaren kommer inte att sko hästen, såvida hovslagaren inte propsar på det, och hästen...
Svar
12
· Visningar
724
Senast: Miingla
·
Katthälsa Har en super senior till katt vars klor börjar bli ett problem där hon får sår på öronen av dom när hon kliar. Jag har aldrig klippt...
Svar
6
· Visningar
608
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka