Spinoff - varför rider DU djup och rund

Sv: Spinoff - varför rider DU djup och rund

Sen under då stunder jag varierar samlingen som man bör göra under ett ridpass så gör samlingen att formen kommer upp automatiskt.
Även med lättridningen under tex öppna skall formen om rörelsen rids korrekt komma upp beroeende av samlingen.
Formen är jö aldrig statisk och tycker att det är samlingen i sig som skall avgöra formen.
Det där tycker jag är dagens sanning!! :bow::bow:

Tack :o Ibland kan muppen vara bra på ord :D
Har varit borta härifrån ett tag...kanske därför....

Ja, för mig /presonliga åsikter) så är djup och rund negativt, det sätter mig i en maktpositin gentemoy hästen. Lång och låg (näsa framme) eller varierad arbetsform men med näsan i eller ngt framför lod är vad jag eftersträvar. Har näsan hamnat bakom lod - vilket den tyvärr ofta gör ännu eftersom jag inte äe rillräckligt skicklig ryttare ännu, så anser jag inte att det är korrekt.

Men i lång&låg får man inte upp manken riktigt....hästen stretchar i jämnvikt - framvikt till skillnad till djup&rund.
Prioterar du formen som din avater ? Där viker den jö in nosen :confused:

Nu kan jag inte vara tyst längre.

Om man som du tycker att man hamnar i en maktposition när man rider hästen D & R, har man nog inte ridit hästen på rätt sätt.
En D & R häst som rids på rätt sätt kommer upp i bogarna och manken, blir väldigt aktiverad i sin rygg och sina bakben. Den blir enormt lösgjord och börjar röra sig genom hela kroppen, den blir dessutom väldigt självbärig och "självgående", och man får ett enormt härligt sug i handen. När hästen blivit så här lösgjord och fin är det inget svårt att börja rida samlande rörelser så att nacken kommer upp och näsan ut, samtidigt som man behåller ryggen och bakbensaktiviten.

Om man som du tycker att man hamnar i en maktposition när man rider hästen D & R, har man nog inte ridit hästen på rätt sätt.
En D & R häst som rids på rätt sätt kommer upp i bogarna och manken, blir väldigt aktiverad i sin rygg och sina bakben. Den blir enormt lösgjord och börjar röra sig genom hela kroppen, den blir dessutom väldigt självbärig och "självgående", och man får ett enormt härligt sug i handen. När hästen blivit så här lösgjord och fin är det inget svårt att börja rida samlande rörelser så att nacken kommer upp och näsan ut, samtidigt som man behåller ryggen och bakbensaktiviten.

Kunde inte skriva det bättre själv :bow::bow:

Jag håller med i det du skriver om vad som händer med en häst man ridit på rätt sätt. Det är inga konstigheter alls och jag skulle nog tro att alla håller med det.

Men visst är det en form av underkastelse från hästens sida dels att komma dit, och sedan att utföra det vi ber om.

Har man dem inte i den formen och eftergivenhet som du beskriver, så har man inte heller kontroll, vare sig över sig själv, eller hästen.

Självklart! Men det upplever jag inte som ngt negativt. Vill man inte att hästen ska "underkasta" sig oss, så ska vi inte rida på den (men jag tror inte det var det du menade). Har läst dina inlägg och håller med dig i det du skriver, tror att vi är på samma linje.

Men det som Polly Mulle skriver upplever jag som att det är ngt "elakt" man gör hästen när man rider den D & R, och det är det jag opponerar mig mot. Jag tycker tvärtom att mina hästar trivs förträffligt i denna form.

Är det inte i den formen som Kyra menar att det är som en hund som ligger på rygg?
att man ej får missbruka den i det läget.

Är det inte i den formen som Kyra menar att det är som en hund som ligger på rygg?
att man ej får missbruka den i det läget.

Jo, fast jag uppfattar det mer som att hon menar att hästen gett sig hän oss och rör sig optimalt. Om man där rider den illa, så tar den väldigt illa vid sig. Men jag pratar om god ridning, inte dålig.

Knapplån.

Eftersom ingen annan har svarat på frågan om den svenska "Ridhandboken" gör jag det.

på sid 188/del 1 visas en bild med texten: Hästen går på tygeln. Här är nosryggen något framför lodlinjen.

Sid 189 visar följande felaktigheter:
* Hästen går bakom lodplanet
* Hästen går med falsk eftergift
* Hästen går bakom handen
* Hästen hänger i handen
* Hästen går mot handen

I samband med dessa bilder finns också förklarande texter.

På sid 93 visas tre olika former av inspänning/hjälpmedel under ryttare.

* Enkel inspänningstygel
* Trekantstygel
* Martingal

Ingen av dessa hästar går bakom lodplanet.

Sidan 103 visar en bild med texten: Hästen får söka sig framåt nedåt.
Här är nacken ungefär i höjd med manken, nosen något över armbågshöjd och nosryggen något framför lodplanet.

Nej, jag anser inte att den formen är bra, där har han hamnat bakom lod.
Att "stretcha" en häst genom att knyckla ihop framdelen och samtidigt ha den aktiv bak känns inte varken rättvist eller effektivt. Min häst kan i alla fall stretcha framåt - nedåt utan att hamna i framvikt, så länge jag rider rätt, det är bara att ge tygeln.

Du slipper vara tyst, det är en öppen diskussion :D

Men du tyalar om god ridning. Hur många av oss som sitter här och diskuterar är så skickliga att vi kan rida varje steg rätt. Är allt jag gör god ridning? Är allt du gör god ridning? Förmodligen inte, men vi försöker.

JAG upplever (jag, mina personliga åsikter och tankar/känslor) att det är en kränkande position för hästen att bli ihopböjd så. Jag kan inte minnas att jag någonsin sett en häst ha en sjäkvsäker och stolt hållning i den positionen. JAG är inte ute efter underkastelse när jag rider, jag är ute efter samspel, harmoni.

Att säga att en häst är lösgjord genom att mekaniskt töja halsen åt olika håll, varesig det är nedåt-inåt eller i sidled är inte rätt i MINA ögon. Jag säger inte att mina åsikter är sanning, men de är mina och jag väljer att tro på känslan i det här fallet.

JAG är inte ute efter underkastelse när jag rider, jag är ute efter samspel, harmoni.

Fast bara det faktum att du får sitta på ryggen är ju en form av underkastelse från hästen. Den har ju inte bett om det, skulle jag tro?

Men det verkar inte som vi upplever samma saker, därför ifrågasätter jag om du ridit din häst rätt när du ridit den D & R.

Jag tycker att jag får en fantastiskt fin känsla och samspel med hästen, där hästen gör allt för mig (på ett positivt sätt). Och mina hästar ser också enormt nöjda ut.
Jag upplever det inte som att dom "ligger på rygg" och är rädda för mig, dom försöker inte fly ifrån mig, utan dom vill arbeta med mig.

Men hur läser du?

Det var ju flera exempel på varianter - när hästen inte är korrekt på tygeln i förlagan till den svenska ridhandboken

När 3:e nackkotan är högsta punkt är hästen enligt ridinstruktionen inte korrekt på tygeln. Utan går då med fulkrok, en falsk knyck...
oavsett om näsan är framme eller inte - så skall det iten se ut när hästen går korrekt. Står tom i TR. Nacken högsta punkten när hästen kommer upp i formen

På din bild kan du ju själv lista ut - är nacken ( nackbenet) högsta punkt eller 3:e nackkotan.

är den korrekt på tygeln, eller inte?

Nu har vi ju en gemensam förlaga i Sverige och tyskland.

I Sverige heter den Ridhandboken och i Tyskland Riktlinjer för Ridning och körning.

(någon som har den på svenska? Är alla exempel med??? Hur har det översatts?

jag läser som du skriver - du är mkt svår att läsa ibland då du bara spaltar upp meningar utan punkt eller annat. jag läste därför att Museler hade en sammanfattning av det du listade upp som helt enkelt klassade dessa som "felaktig form". och "felaktig form" är ju fruktansvärt intetsägande för att inte säga fullständigt absurd benämning.

jag undrade bara om du kunde "korrigera" bilden så som du ser det, eftersom det är du som lägger in bilder om form så var jag intresserad av bilderna och frågade dig.

hugg inte så! du är inte anklagad för ngt, vill bara att du utvecklar. du tenderar att ta över trådar med väldigt mycket text, och då är det vettigt att man svarar och bemöter frågor, inte bara kör på med nya inlägg efter inlägg.

I en korrekt form har hästen möjlighet att lyfta huvudet om den vill, djup och rund har man tagit bort den möjligheten.

JAG rider inte djup och rund, jag tänker inte ens fortsätta diskutera, det är en definationsfråga, finns inget rätt eller fel, jag har min åsikt, du har din.

Jo, det är nog en definitionsfråga. Om man med djup och rund menar att man tvingar hästen med hjälp av handen att gå en form som börjar närma sig rollkur, så, ja, då förstår jag hur du menar. Det jag menar är att underkastelse får man ju redan när man sitter på hästen och ännu mer när man begär att den ska vara "på tygeln". Jag upplever faktiskt att hästen har rörelsefrihet även när den rids i en låg form. Synd att du blev sur....

I en korrekt form har hästen möjlighet att lyfta huvudet om den vill, djup och rund har man tagit bort den möjligheten.

Men då menar vi nog inte alls samma sak, du pratar fortfarande om att tvinga ner huvudet. Eller varför skulle hästen inte kunna lyfta huvudet menar du?

Liknande trådar

Ridning Skulle behöva komma igång med ridningen av min 12-åriga SWB igen efter en vinter och vår av väldigt sporadisk ridning på grund av brist...
Svar
6
· Visningar
839
Senast: Marvin
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 549
Senast: Raderad medlem 149793
·
Utrustning Är medryttare och hästen jag rider går barfota. Ägaren kommer inte att sko hästen, såvida hovslagaren inte propsar på det, och hästen...
Svar
12
· Visningar
724
Senast: Miingla
·
Katthälsa Har en super senior till katt vars klor börjar bli ett problem där hon får sår på öronen av dom när hon kliar. Jag har aldrig klippt...
Svar
6
· Visningar
608
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka