Spinoff - varför rider DU djup och rund

Sv: Spinoff - varför rider DU djup och rund

Åh, förlåt, jag menade nog att svara både Fredrik och dig samtidigt.

Då var kanske biljardbollen i Wanless eller Meyners då!

Men hur skall jag kunna veta det?

Ok fick intrycket att du visste och hade en uppfattning.

Enligt försöken där man mätte hur halsens possition påverkade ryggen så komma fram till att djup och rund blockerar länden och placerar hästen på bogarna.

Vilka försök? Det är ju uppenbarligen inte så, när alla rider i alla fall, så hur gick de försöken till:confused:

Ursäkta om jag missat något om dessa försök tidigare.

En viss österikare menar - hur skall du få vikten bak - om du alltid rider djup och rund?

Men ingen rider väl alltid så:confused: Det tror jag knappast österikaren tror heller:confused: Det är ju ingen form att rida i genom hela ridpass alls. Bara korta sekvenser, men det är min uppfattning förstås:o

Och nu lägger amatören sig i igen. Detta kan man göra från mark väldigt bra, med en hand runt nosremmen och en hand på ganaschen - gå till "motståndet" och hålla kvar tills det släpper. (Låter brutalt - är det inte, alla som vet något om feldenkrais förstår vilka "krafter" jag menar)

Väldigt häfigt att se hur hästnacken blir smörigare och smörigare och hur den söker sig framåt/neråt.

Jag vet det , det gjorde tex Daniel Jugnet helt brilliant på Barcelona men eftersom det skall göras i alla gångarter och alla samlingsgrader för maximal effekt så kan det bli lite jobbigt ;)

För det är tyvärr inte så att hästarna bara gör det på automtik utan det måste man arbeta med dagligen.

Åh, förlåt, jag menade nog att svara både Fredrik och dig samtidigt.

Då var kanske biljardbollen i Wanless eller Meyners då!

Ok, då förstår jag. Eller i annan Sallybok än den jag har:idea:

Hur anser du att det är fel, eller rätt i djup o rund?:

Det är väl inte jag "som anser" är fel...

Hur hästen ser ut när den arbetar korretk kan man se på bild i bättre ridläror.

Ridhandboken är en, och i proffsryttarens ridlära finns ännu bättre bilder.

Sedan kan man ju ta en spegel och se hur det ser ut när man tar upp hästen ur den låga possitonen - stämmer det in med bilden på korrekt, elelr någon av de felaktga varianterna där fulkroken är en...

Ang skum så är det ju inte hela sanningen eftersom en häst kan skumma rejält utan att vara avspänd öht, eller tillfreds med bettet/handen. Det är väl snarare HUR den skummar man bör titta på, att det är lika mycket på båda sidor av munnen osv.
:confused:

Jag hade hoppats att jag inte skulle behöva täcka in allt och att man kunde tänka lite själv :angel:

Läppstift = korrekt

Syndaflod = ej korrekt - dessa hästar brukar ju också gå och gapa, knirra och inte alls tugga mjukt på bettet - så de diskvalificerade sig själva från begreppet lösgjordhet...

Igen - citatet ovan är ju inte min definition :idea: utan Dietmar Spechts....

Jag hittade biljardbollen i första swift. Jag skummade bara för jag tycker det är tråkigt - det tar så lång tid att komma till saken :angel:

Hon skriver om det i samma kapitel som att stapla klossarna. så med alla klossarna = pärlbandet på rad - så finns det möjlighet för nacken att vara lös.

Hon lyfter sig ju i håret - och har en liknelse med ett ok - samma som minf röken säger lyft bröstbenet - och där är ju nacken lös och fin som en - ja inte vet jag :D

För att man själv är rakriktad....

jag upplever det samma i ridningen på hästen, när man får koll på bäckenet och benen så den trampar in i handen och tornutskotten stå rakt upp mellan framben oxå - då tar man till fios lilla trix och djävlar vad bra det går helt plötsligt . Sitter inte fast nånstans
- tills man tapapr det igen :angel:

Jo jag talade om att man först måste lösgöra /gymnastisera i atlas för att hästen skall kunna bli lösgjord och för det måste man ställa i sidled åt båda hållen inte mycket utan bara lite och oxå nosen in -nosen ut hållet.

okey då är det båda lederna man vill komma åt.

Det första två är som två gångjärnsleder där den ena är in - ut = Ja
och den andra är i sidled = nej.

Lite handlar det ju om att hästen måsta vara så riden bakifrån att den börjar hitta balansen bak för att den skall tordas slappna av där.
Och sedn är det ju teknik att få den att ge efter i riktningarna och ja - det är en liten rörelse.

Jag tvivlar att det ens går på en häst på bogarna ? :confused:
att den släpper till?

]Det är väl inte jag "som anser" är fel...

Hur hästen ser ut när den arbetar korretk kan man se på bild i bättre ridläror.

Ridhandboken är en, och i proffsryttarens ridlära finns ännu bättre bilder.

Sedan kan man ju ta en spegel och se hur det ser ut när man tar upp hästen ur den låga possitonen - stämmer det in med bilden på korrekt, elelr någon av de felaktga varianterna där fulkroken är en...

Fast det handlar ju inte bara om att se utan även att känna och du kanske hade någon uppfattning utifrån annat än bilder o beskrivningar i ridläror. :confused: OBS! Inget ont om ridläror.

Hela tråden var väl rätt mycket vad man själv gör och anser eller fattade jag fel. :confused:

Jag hade hoppats att jag inte skulle behöva täcka in allt och att man kunde tänka lite själv :angel:

Läppstift = korrekt

Jodå men det stod faktiskt som att allt skum är ok, jag ville bara nyansera det. Kanske petigt, men rent faktiskt stämmer ju inte det du citerade......helt.

Igen - citatet ovan är ju inte min definition :idea: utan Dietmar Spechts....

Jodå såg det så jag bemötte ju inte dej :idea: ang det.

Lite handlar det ju om att hästen måsta vara så riden bakifrån att den börjar hitta balansen bak för att den skall tordas slappna av där.
Och sedn är det ju teknik att få den att ge efter i riktningarna och ja - det är en liten rörelse.

att den släpper till?

(vadå ja och nej:confused: Var stod det för?)

F ö ja är det inte det jag har försökt säga :confused::angel: Plötsligt är vi visst mer överens. :o

(vadå ja och nej:confused: Vad stod det för?)

Jag har kollat upp Sally två också, det står där med.

-------------
Ja leden = ut och in - så som du rör dig när du nickar jakande med hvudet- är belägen mellan skallen och atlas = första kotan.

leden mellan atlas och axis ( andra kotan) = Nej leden - har bara rörlighet i sidled - som om du skakar nekande på huvudet.

kl
(Hm månne Dietmar menade båda ? )

Jag har kollat upp Sally två också, det står där med.

-------------
Ja leden = ut och in - så som du rör dig när du nickar jakande med hvudet- är belägen mellan skallen och atlas = första kotan.

leden mellan atlas och axis ( andra kotan) = Nej leden - har bara rörlighet i sidled - som om du skakar nekande på huvudet.

kl
(Hm månne Dietmar menade båda ? )

Jo jag förstod vad ja och nej var (riktigt så korkad är jag inte som det kanske verkar ibland) men varför kallas det JA och NEJ

Kan ha missat det som sagt.

Ang Sally fanns det inte registret längst bak i min i alla fall (annars står hennes liknelseord) orkade ju inte bläddra:angel:

edan kan man ju ta en spegel och se hur det ser ut när man tar upp hästen ur den låga possitonen - stämmer det in med bilden på korrekt, elelr någon av de felaktga varianterna där fulkroken är en...
grejen är ju att man inte TAR upp den- den kommer själv.
av att man samlar den istället.
Det är ju till för såna hästar som gärna vill bli för höga eller har bristande lösgjordhet- av olika anledningar.

När hästen känns loss får den komma upp för att kanske ridas ner igen.

det krävs alltså mer ridning för att få den rund o djup än att få upp den. Det sköter en häst som då inte är framtung i den formen.

att den släpper till?

Du behöver inte tvivla - det går inte :D

Det krävs ett jäkla tramp bakifrån för att hästen skall kunna släppa i nacken, du måste ha en väldigt bra spänd pilbåge om det skall kunna fungera för när du börjar ta loss den i nacken måste hästen trampa in ordentligt i ramen , bli kortare bakom sadeln och rundare i överlinjen, hästen blir ju mer eftergiven i nacken succesivt det säger inte bara pang -bom och sedan är man där utan det krävs ju en hel del jobb som sagt som måste underhållas helst dagligen.

Man märker det tydligt i galoppen tycker jag när man samlar hästen upp på yttertygeln att den bara blir rundare och rundare och kortare och kortare i kroppen och inte dippar huvudet upp och ner som man ofta ser.

Om hästen skulle släppa nacken medan den samtidigt går på bogarna skulle det nog innebära att den fått ett skott i pannan först.

Nacken är det sista hästen släpper, precis som vi människor. Nacken är livräddningsmekanismen nr 1.

(Har jag fått lära mig)

Jo jag förstod vad ja och nej var (riktigt så korkad är jag inte som det kanske verkar ibland) men varför kallas det JA och NEJ

Kan ha missat det som sagt.

Ang Sally fanns det inte registret längst bak i min i alla fall (annars står hennes liknelseord) orkade ju inte bläddra:angel:

Är inte bara JA och NEJ liknelse ord eftersom det beskriver ganska bra hur hästen rör nacken :confused:

Kan ju erkänna att jag fattade inte ett jota av det där JA och NEJ innan ovanstående inlägg :o

Om hästen skulle släppa nacken medan den samtidigt går på bogarna skulle det nog innebära att den fått ett skott i pannan först.

Nacken är det sista hästen släpper, precis som vi människor. Nacken är livräddningsmekanismen nr 1.

(Har jag fått lära mig)

EXAKT och det är precis det där Kyra menar med liknelsen att hästen är lika sårbar som en hundvalp som ligger på rygg men WOW vad hästarna börjar röra sig när det händer

Är inte bara JA och NEJ liknelse ord eftersom det beskriver ganska bra hur hästen rör nacken :confused:

Kan ju erkänna att jag fattade inte ett jota av det där JA och NEJ innan ovanstående inlägg :o

:rofl::rofl: ok, jag VAR korkad, det där fattade jag inte nej, fast det var rätt självklart nu när du skrev det:o

Tur att fler inte fattade:p

Såg nu att Fredrik skrev det också:o Det inlägget missade jag visst:angel: Ja ja man kan inte vara på topp jämt:idea::angel:

EXAKT och det är precis det där Kyra menar med liknelsen att hästen är lika sårbar som en hundvalp som ligger på rygg men WOW vad hästarna börjar röra sig när det händer

Nu förstår jag den liknelsen:idea:

Ja - för hästen har ju gett sig till dig då....
den har ju lämnat över sin kropp till dig som ryttare att använda

men oj vad lätt att tappa tycker jag - eller så är det jag som är fumlig :D

Liknande trådar

Ridning Skulle behöva komma igång med ridningen av min 12-åriga SWB igen efter en vinter och vår av väldigt sporadisk ridning på grund av brist...
Svar
6
· Visningar
839
Senast: Marvin
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 549
Senast: Raderad medlem 149793
·
Utrustning Är medryttare och hästen jag rider går barfota. Ägaren kommer inte att sko hästen, såvida hovslagaren inte propsar på det, och hästen...
Svar
12
· Visningar
724
Senast: Miingla
·
Katthälsa Har en super senior till katt vars klor börjar bli ett problem där hon får sår på öronen av dom när hon kliar. Jag har aldrig klippt...
Svar
6
· Visningar
608
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka