Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Men hur skall jag kunna veta det?
Enligt försöken där man mätte hur halsens possition påverkade ryggen så komma fram till att djup och rund blockerar länden och placerar hästen på bogarna.
En viss österikare menar - hur skall du få vikten bak - om du alltid rider djup och rund?
Och nu lägger amatören sig i igen. Detta kan man göra från mark väldigt bra, med en hand runt nosremmen och en hand på ganaschen - gå till "motståndet" och hålla kvar tills det släpper. (Låter brutalt - är det inte, alla som vet något om feldenkrais förstår vilka "krafter" jag menar)
Väldigt häfigt att se hur hästnacken blir smörigare och smörigare och hur den söker sig framåt/neråt.
Åh, förlåt, jag menade nog att svara både Fredrik och dig samtidigt.
Då var kanske biljardbollen i Wanless eller Meyners då!
Hur anser du att det är fel, eller rätt i djup o rund?:
Ang skum så är det ju inte hela sanningen eftersom en häst kan skumma rejält utan att vara avspänd öht, eller tillfreds med bettet/handen. Det är väl snarare HUR den skummar man bör titta på, att det är lika mycket på båda sidor av munnen osv.
Jo jag talade om att man först måste lösgöra /gymnastisera i atlas för att hästen skall kunna bli lösgjord och för det måste man ställa i sidled åt båda hållen inte mycket utan bara lite och oxå nosen in -nosen ut hållet.
]Det är väl inte jag "som anser" är fel...
Hur hästen ser ut när den arbetar korretk kan man se på bild i bättre ridläror.
Ridhandboken är en, och i proffsryttarens ridlära finns ännu bättre bilder.
Sedan kan man ju ta en spegel och se hur det ser ut när man tar upp hästen ur den låga possitonen - stämmer det in med bilden på korrekt, elelr någon av de felaktga varianterna där fulkroken är en...
Jag hade hoppats att jag inte skulle behöva täcka in allt och att man kunde tänka lite själv
Läppstift = korrekt
Igen - citatet ovan är ju inte min definition utan Dietmar Spechts....
okey då är det båda lederna man vill komma åt.
Det första två är som två gångjärnsleder där den ena är in - ut = Ja
och den andra är i sidled = nej.
Lite handlar det ju om att hästen måsta vara så riden bakifrån att den börjar hitta balansen bak för att den skall tordas slappna av där.
Och sedn är det ju teknik att få den att ge efter i riktningarna och ja - det är en liten rörelse.
Jag tvivlar att det ens går på en häst på bogarna ?
att den släpper till?
(vadå ja och nej Vad stod det för?)
Jag har kollat upp Sally två också, det står där med.
-------------
Ja leden = ut och in - så som du rör dig när du nickar jakande med hvudet- är belägen mellan skallen och atlas = första kotan.
leden mellan atlas och axis ( andra kotan) = Nej leden - har bara rörlighet i sidled - som om du skakar nekande på huvudet.
kl
(Hm månne Dietmar menade båda ? )
grejen är ju att man inte TAR upp den- den kommer själv.edan kan man ju ta en spegel och se hur det ser ut när man tar upp hästen ur den låga possitonen - stämmer det in med bilden på korrekt, elelr någon av de felaktga varianterna där fulkroken är en...
okey då är det båda lederna man vill komma åt.
Det första två är som två gångjärnsleder där den ena är in - ut = Ja
och den andra är i sidled = nej.
Lite handlar det ju om att hästen måsta vara så riden bakifrån att den börjar hitta balansen bak för att den skall tordas slappna av där.
Och sedn är det ju teknik att få den att ge efter i riktningarna och ja - det är en liten rörelse.
Jag tvivlar att det ens går på en häst på bogarna ?
att den släpper till?
Jo jag förstod vad ja och nej var (riktigt så korkad är jag inte som det kanske verkar ibland) men varför kallas det JA och NEJ
Kan ha missat det som sagt.
Ang Sally fanns det inte registret längst bak i min i alla fall (annars står hennes liknelseord) orkade ju inte bläddra
Om hästen skulle släppa nacken medan den samtidigt går på bogarna skulle det nog innebära att den fått ett skott i pannan först.
Nacken är det sista hästen släpper, precis som vi människor. Nacken är livräddningsmekanismen nr 1.
(Har jag fått lära mig)
Är inte bara JA och NEJ liknelse ord eftersom det beskriver ganska bra hur hästen rör nacken
Kan ju erkänna att jag fattade inte ett jota av det där JA och NEJ innan ovanstående inlägg
ok, jag VAR korkad, det där fattade jag inte nej, fast det var rätt självklart nu när du skrev det
Tur att fler inte fattade
EXAKT och det är precis det där Kyra menar med liknelsen att hästen är lika sårbar som en hundvalp som ligger på rygg men WOW vad hästarna börjar röra sig när det händer