Spinoff - varför rider DU djup och rund

Sv: Spinoff - varför rider DU djup och rund

Tack för era illustrativa och uttömmande svar.

Jag håller med i teorin, jag tkr bara det är väldigt svårt i praktiken. :) Så som jag upplevt verkligheten måste hästen dessutom vara rätt stark för att klara av det - men det sitter säkert mycket i sadeln som gör det hela svårare. :angel: (På min häst alltså)

Fio, vilken liten rumpa din häst har till den fronten! Den måste få träningsvärk fort?

Blir lite nyfiken, kan du vara mer konkret ang vad du menar att du fattar nada av? ( Eller ännu bättre, ställ frågan direkt till dem som skrivit det du inte fattar, :idea: tex jag:confused: vill inte vara otydlig)

Dig förstår jag :D, du skriver på svenska.

Egentligen är det kanske mest fredrik jag inte förstår, det blev så otroligt invecklat med biljardbollar och kotor hit och dit.

Jag säger som en utav världsstjärnorna ni nämnt i tråden tidigare.
- Jag analyserar inte så mycket, jag rider.

Rätt el. fel jag vet inte, men jag går på känslan och försöker att inte krångla till det så mkt. Jag är väl kanske ingen teoretiker helt enkelt.

Just nu blev det en massa biomekaniknördsnack....

Jag vill nog mest kunna sätta korrekta ord på det jag upplever.
Sedan tycker jag att det är roligt att få bekräftelse från högre ort: Då tex Dietmar Specht tex :D

och fulkroken var alltså inget som vare sig Dadde eller Tessan hitta på utan nåt som stod i ridhandboken....

Just Biljardbollen är en liknelse som sally swift använder sig av, men jag har svårt för Sally - jag har inte tålamod... Jag förstår oftast först vad hon menar långt efter att jag kan det i kroppen.
................

Rent personligt tycker jag att många Dressyrtermer blri floskler - alla uttrycker sig politiskt korrekt - medan ridningen samtidigt kan se ut som allt från a - ö
En del rider rund för att få hästen igenom i hela kroppen och lyckas med det - så som fio beskrev galoppen blir rundare och rundare - och galoppen skall ju vara - rund. Den måste vara rund för att blir en i takten...

Elller om man gör det i trav så kan man ju får hästen att trampa på mycket bättre mot handen.

Men ibland är det enda som händer att nacken krullar ihop - och ändå används samma ord på fenomenet.

Jag skulle säga att det inte går att rida hästen korrekt rund dvs spänning av pilbågen _både framifrån och bakifrån_ utan att hästen är någorlunda loss i nacken.

och det kan man inte utan att hästen är någurlunda rak och går i jämnvikt, och ändå försäker många.

Du skall få en bild....

Senast ändrad av en moderator:

Det här är en gammal teckning av ett foto som i ett relativt stort sammanhang
- skulle illustrera framt - nedåt..

1b.Framtung.jpg

Finn fem fel :angel:

Tack för era illustrativa och uttömmande svar.

Jag håller med i teorin, jag tkr bara det är väldigt svårt i praktiken. :) Så som jag upplevt verkligheten måste hästen dessutom vara rätt stark för att klara av det - men det sitter säkert mycket i sadeln som gör det hela svårare. :angel: (På min häst alltså)

Fio, vilken liten rumpa din häst har till den fronten! Den måste få träningsvärk fort?

Han är ju nästan bara fullblod så han har liten rumpa eller smala höfter har han faktiskt och enorma bogblad, finns nästan inga förbyglar som räcker runt honom :o Sedan har han fått för mkt dressyrnacke för att vara fälttävlanshäst. Barcelona ser ju precis tvärtom ut , hon har ganska smal bog och enormt breda höfter och rumpa men fy sjutton vad mkt lättare det är att rida på den smala han spårar alltid automatiskt ;)

Träningsvärk tror jag nog aldrig han har haft , vi har mätt mjölksyran efter en terräng en gång och han låg väl på 5-6 och normalt är någonstans upp till 10. Han är en sådan enormt lågpulsare till häst.

Sen luras man lite för det är lite mörkt och hans man är enormt stor som står rätt upp , här är en uppställd bild på honom flätad tagen förra året när han inte var hos mig, dock har han börjat tappa lite muskler där tyvärr
http://pg.photos.yahoo.com/ph/borgasen9/detail?.dir=3c81&.dnm=c400scd.jpg&.src=ph

Senast ändrad:

Nu kändes det lite enklare, när du använder svenska ;). Tack!

Om hästen skall sänka halsen så måste ju bäckenet hålla emot - annars tappar den ju som du säger - jämvikten och trillar fram.

Jag tycker att du har en tanke Skall det böjas mycket fram så - så måste det hållas emot mycket bak.

En ung häst orkar ju tex inte gå lika lågt i lång och låg ( och hålla emot) som en grand prix - häst)

Det samma måste ju gälla djup och rund i ännu högre grad :idea:

Sedan finns det ju begränsingar i vad som går att utföra rent anatomiskt.
Ligamnent är ju töjbara - litegrann - men deras uppgift är ju att stabilisera och då måste de vara stabila - och kan därmed inte ge efter.

Det är därför jag försöker skilja på rund - och djup och rund.

Kan man hitta balansen bakifrån och hsäten är loss i nacken så skall manjukunan spännna lit extra - så mycket och länge somhsäten orkar.
I början gjorde jag det i halvhalter för att nu kunna göra det längre stunder.

Sedan i allt detta - kan man ju tänka på hur lärs piaffen in - jo hästen tillåts vara rund i ryggen och sänka halsen.

Det är ju lite lättare att gå rund än samlat - också

jag skall iväg,..... men jag skulle nog inte definiera din film som djup och rund utan rund....
Den håller sig ju med näsan kring bogspetsen...

återkommer

För mig är det där djup och rund , han är rund och går djupt :D

Rund och ihopkrullat kanske det finns en term som heter vad vet jag :p

För mig är det där djup och rund , han är rund och går djupt :D

Rund och ihopkrullat kanske det finns en term som heter vad vet jag :p

Men då är ju jag en djuprplågare :p

(har du lärt dig smileysen nu....;):D )

ps Axel har druckit snälljuice länge - hon är vår mystant nu :)

(axel - det _är_ en komplimang :D )

Njaa
men den bjuder jag på :D

En korrekt kortad ram kan ju hästen anpassa sig till om ryttaren är tillräcklig skicklig i sin övriga hjälpgivning.

Det som är intressant är ju vad som händer i denna korta ram

Rätt ridet blir ju galoppen rundare eftersom hästen vinklar mer bak.

felridet så får du det konstiga halsrörelsen du nämnde...

Sedan blir det ju nyanser och luddiga gränser. - mest beroende på riskicklighet... :angel: Och tygellängd - knyckel - fulkrok

För det är ju en milsvid skillnad på att rida igenom rund några steg - för att du vill att hästen skall koordinera rätt - och komma bättre över ryggen.

Och att hålla ner/fast huvudet för att dominera. - och ffa istället för annan hjälpgivnnig????

Det tycker jag verkar som PM har råkat ut för en tränare som gör.

_

Sedan så tycker jag också att det är skilnad på att hålal i schack en häst som lärt sig en massa hyss - som Lancet skrev.

och sedan vara lite ridrädd /oskicklig och aldrig släppa fram halsen - eller inte ha balans nog som ryttare att rida hästen fram till handen i lång och låg....

Ibalnd är det ju liksom inte hästen som är så spooky - utan ryttaren...

Som Malin skrev - man måste kunna rida ut näsan

den första är ju bara mkt bakom lod- alltså där kvinnan rider.

På den ryttaren som rider för JB - kolla in skillnaden på tygellängden på bilderna :idea:
DEN kan placeras där hon vill- som det ska vara:)

Senast ändrad:

En del rider rund för att få hästen igenom i hela kroppen och lyckas med det - så som fio beskrev galoppen blir rundare och rundare - och galoppen skall ju vara - rund. Den måste vara rund för att blir en i takten...

Elller om man gör det i trav så kan man ju får hästen att trampa på mycket bättre mot handen.

Men ibland är det enda som händer att nacken krullar ihop - och ändå används samma ord på fenomenet.

Jag skulle säga att det inte går att rida hästen korrekt rund dvs spänning av pilbågen _både framifrån och bakifrån_ utan att hästen är någorlunda loss i nacken.

och det kan man inte utan att hästen är någurlunda rak och går i jämnvikt, och ändå försäker många.

Du skall få en bild....

Oj vad förvirrad jag blev nu då när du plötsligt ser att det GÅR, som du förrut sagt bara leder till fulkrok och hästen på bogarna och vad det var. Nu får du förklara om du ändrat inställning eller om det bara är jag som är förvirrad:confused::confused:

Ps snälljuice har jag ingen hemma.......:p

men gud så jobbigt - de försvann fort bilderna....

Ja du verkar rätt förvirrad :p

= retsam på ett snällt sätt

Så gör mej mindre förvirrad och förklara för mej om du har ändrat inställning:confused: Eller om det är du som är förvirrad av all snälljuice:D

Så gör mej mindre förvirrad och förklara för mej om du har ändrat inställning:confused: Eller om det är du som är förvirrad av all snälljuice:D

Jag håller på att skapa mig en uppfattning.

sådana här diskussioner som i ditt förra inlägg gör bara att trådarna spårar ur - för du blandar ihop en massa saker.
Tex vad jag 'tror' går och vad som är resultat av vetenskapliga undersökningar.

Jag skiljer fortfarande på det fio gör och hur djup och rund oftast uppvisas - vilket skulle ha framgått om det inte suddats här

och ovanpå det så skiljer jag på det extrema som visats i tidigare länk.

3 steg för mig

Liknande trådar

Ridning Skulle behöva komma igång med ridningen av min 12-åriga SWB igen efter en vinter och vår av väldigt sporadisk ridning på grund av brist...
Svar
6
· Visningar
839
Senast: Marvin
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 549
Senast: Raderad medlem 149793
·
Utrustning Är medryttare och hästen jag rider går barfota. Ägaren kommer inte att sko hästen, såvida hovslagaren inte propsar på det, och hästen...
Svar
12
· Visningar
724
Senast: Miingla
·
Katthälsa Har en super senior till katt vars klor börjar bli ett problem där hon får sår på öronen av dom när hon kliar. Jag har aldrig klippt...
Svar
6
· Visningar
608
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V
  • Lugnande medel till hund.