Spinoff - varför rider DU djup och rund

Sv: Spinoff - varför rider DU djup och rund

Jag håller på att skapa mig en uppfattning.

sådana här diskussioner som i ditt förra inlägg gör bara att trådarna spårar ur - för du blandar ihop en massa saker.
Tex vad jag 'tror' går och vad som är resultat av vetenskapliga undersökningar.

Jag skiljer fortfarande på det fio gör och hur djup och rund oftast uppvisas - vilket skulle ha framgått om det inte suddats här

och ovanpå det så skilker jag på det extrema som visats i tidigare länk.

3 steg för mig

återigen Susan, så har du tystat alla i tråden utom några få brave ones, därför att du presenterar skriven fakta och vetenskapliga undersökningar med inställningen att de är "det slutgiltiga". därmed stryper du konversationen och att folk vågar delta.
att bilderna suddades ut är förståerligt, då de bryter mot forumreglerna att kritisera ryttare/ekipage som är offentliga och lätta att identifiera.

varför kan vi inte diskutera och folk får prata om SINA uppelvelser och SINA tankar runt det hela? utan att en bok-källa skall slängas över huvudet på alla som uttalar sig - och tysta mun, därför att det är vetenskapligt - och skrivet i tryckt publicerad text?
jag tror helt och fullt ärligt att det är detta som fäller trådar och gör att det hettar till en del ofta i trådarna, - dvs att någon tar på sig rollen som predikare eller utbildare. det blir ingen diskussion. man kan "utbilda" dvs delge sin kunskap - din är större än mångas för att inte säga de flestas på det biomekaniska teoretiska hållet, och det är givetvis en resurs i diskussionen. Det ger jag dig credit för! Men du kan därmed inte STRYPA alla andras inlägg/tankar/åsikter, utan om du vill förmedla din kunskap och föra diskussionen vidare så vill det till att du lämnar plats även för andra! Praktiskt sett och erfarenhetsmässigt sett, finns det en massa folk som svarat i tråden här hittills som definitivt har mer kunskap än du har - låt dessa få lika mycket plats, för DÅ kan det bli en RIKTIGT intressant diskussion!

den andra punkten jag efterlyser i dina inlägg är förmågan att diskutera mera objektivt. dvs ovasett vad du tycker, presentera det mer neutralt. utan att lägga till saker som "vissa rider ju okompetent", "många rider fel", och en massa :angel::devil: och :smirk:. det förefaller nedlåtande helt enkelt.

Senast ändrad:

Tråden heter = Min fråga = Varför rider du djup och rund

Jag vill gärna hålla mig till det ämnet.

Jag tycker jag har fått många bra svar - ser fram emot fler

Jag håller på att skapa mig en uppfattning.

Bra, då är det riktigt som jag ser då! Bara undrade, men det är ok, jag tycker det är bra om man kan ompröva, det gör jag själv då och då också.

sådana här diskussioner som i ditt förra inlägg gör bara att trådarna spårar ur - för du blandar ihop en massa saker.
Tex vad jag 'tror' går och vad som är resultat av vetenskapliga undersökningar.

Tja, om man deltar så flitigt som du med så bestämda åsikter ( hmm i alla fall tidigare då) så vill man gärna veta vad du tror det är ganska naturligt. Jag blandar inte ihop din tro med några undersökningar vad jag vet:confused:

Jag skiljer fortfarande på det fio gör och hur djup och rund oftast uppvisas - vilket skulle ha framgått om det inte suddats här

och ovanpå det så skiljer jag på det extrema som visats i tidigare länk.

Jag ser det fio gör på filmen som vad jag menar med djup och rund och det är helt ok och dessutom är det en ryttare som vet vad hon gör så, förstår inte varför du måste få det till att kallas något annat:confused:

Ja jag skiljer också på det fio gör och rk om du menade den länken:rofl::rofl:

Det är helt ok för mej att du börjar sätta dej in i hur djup och rund egentligen rids och varför. Det visar väl bara vad bra det kan vara med diskussionerna här:rofl::rofl:

OBS! Jag ville bara ha lite klargöranden när jag inte förstod, inte tjafs.

KL

Kanske gör vi olika.
jag läser gärna Sustainable Dressage
daddes sida
Forksningsresultat
böcker
och lystnar på erfarna ryttares och tränares tankar
- efter det bildar jag mig en egen uppfattning

Denna tråd är inte en diskussiontråd 'rätt fel' utan en "samla in " information till mig tråd

Nej och de flesta har inte heller alls diskuterat i termer av rätt eller fel (utom då vissa tendenser.... )
Det är bra. Det är en mycket intressant tråd du skapade. :bow:

Senast ändrad av en moderator:

Ja, för mig som nyligen börjat min vandring är det väldigt spännande att få ta del av många synvinklar, det hjälper mig i mina tankar om hur jag själv ska förhålla mig på hästryggen.

En tanke som har väckts av den här tråden är också om det är så att hästens förutsättningar är avgörande för om det är bra eller mindre bra med djup o rund, alltså både exteriört men kanske fra psykiskt?

*knapplån*

Nu kommer jag inte ihåg vem som skrev det, men det kan inte nog poängteras:

Man ska kunna lägga sin häst var man vill för stunden.

Under ett ridpass på min femåring varierar jag kanske mellan fyra olika "höjder" på nacken och c:a tre olika längder på näsan. Var och en har sin funktion. Och sen kan man använda dem i kombination tex låg nacke - näsa ut, hög nacke - näsan in, mitten nacke - näsa in osv osv många varianter blir det:p
Ibland när vi diskuterar djup och rund kanske någon kan få för sig att man rider där hela tiden, året om. "Bra, nu är den nere, för gott":eek:
Jag tycker det är viktigt att poängtera.

/Malin

Förtydligande: hög nacke är inte grand prix-hög utan nacke lagom för en 5åring dvs LA-form.

Ja jag tycker det blir bäst när man kan vrida på saker, och försöka få ihop all kunskap till ren begriplig helhet :)

Tycker att det är som flera pusslebitar man har - man måste hitta hur de passar in i varandra.

Det behöver man bolla.

Och om de inte passar så kan man slöjda en aning...
Hur skulle det vara med en beskrivning av vilka tillfällen man väljer olika form för hästarna, som malin är inne på?
Varför varieras graden av djuphet rundhet etc
Dags att sova, natinati

En tanke som har väckts av den här tråden är också om det är så att hästens förutsättningar är avgörande för om det är bra eller mindre bra med djup o rund, alltså både exteriört men kanske fra psykiskt?

Jag tänkte en hel del sedan jag gick ur...
På hur jag gör...

Jag tvivlar på att jag rider med nosryggen i 45 graders vinkel mot marken ( som på de bilder jag la in) när jag rider det jag kallar 'rund'.

Jag kortar ju helelr iten tygeln från normalläget som vissa hade gjort på bilderna

Det jag gör är att jag trycker fram "bollen" lite extra och ber hästen att ge efter lite till mellan skallen och atlas genom att "krama tygeln"
Det är ju att spänna pilbågen lite extra. Och i och med att överlinjen blir längre så och hästen inte tvingas sätta sig mer så blir ju halsen lägre.

Det tycker jag inte hsäten tar illa upp för - men det är jobbigt - men jag upplever också att min häst tycker att det är skönt att få en genomkörare eftersom han frustar "losgelassenfrustet"

Däremot tyckte han inte det var skönt att rida med ultrakort tygel under den perioden då bågen spändes mer framifrån än bakifrån :vissel:

Sedan måste det ju också beror på tiden, och syftet.

Ingen gillar ju mjölksyra... tvärtom det gör ont.

Jag tror också exteriören antingen gör det lättare - eller svårare - både mer energikrävande och också mer plågsamt

och ännu mer huruvida ryttaren släpper upp ryggen på hästen i sin sits. Vissa dar har jag inte tillräcklig rörlighet och då blir han stressad av en tydlig ram - för den säger - gör så här, men sitsen/ min rygg - tillåter inte riktigt.

Det tror jag är värst för hästarna.

På samma sätt som vissa grejer måste sitta hos hästen - så måst vissa grejjor sitta hos ryttaren.

natt natt - vi skall ju upp tidigt i morgon också.... :o

Ja jag tycker det blir bäst när man kan vrida på saker, och försöka få ihop all kunskap till ren begriplig helhet :)

Tycker att det är som flera pusslebitar man har - man måste hitta hur de passar in i varandra.

Det behöver man bolla.

Ja och där är buke fantastiskt, med alla olika människor som kan bidra:bow:

Jag tror ändå att det viktigaste är HUR man kommer dit.

Har man känslan o kunskapen:confused:

Jag tror ändå att det viktigaste är HUR man kommer dit.

Har man känslan o kunskapen:confused:

ABSOLUT! :idea:

cristobal:

Hur skulle det vara med en beskrivning av vilka tillfällen man väljer olika form för hästarna, som malin är inne på?

Det beror på vad man vill uppnå och vad hästen klarar av bland annat.
Man rider inte tex i den högsta form hästen klarar av att arbeta hela tiden, bara för att den kan det. Man värmer upp, lösgör (här kommer bla korta sekvenser av att rida djup o rund och även flexa lite, tex in om man vill) Sen höjer man kanske formen och kräver mer en stund, lägger ner lite igen, man låter hästen vila i skrittpauser, osv. Mot slutet lägger man ner och låter hästen komma fram med nosen och länga ut överlinjen. Man kanske jobbar med att samla mer i galoppen, då växlar man utifrån vad hästen klarar, och samlar några steg, fram igen, osv

Du som är idrottsman vet ju det här:idea:

Som med allt annat så kan man inte bara direkt kräva att hästen går som tex på filmen (fios) utan det krävs mycket innan man är där och hästen klarar det.

Det är väl faran med det mesta, att man kan få för sig att rida så fast varken häst eller ryttare öht har förutsättningarna och när det gäller tex d&r så hamnar ju ryttaren i dragkamp om hästen inte är där och tillräckligt välgymnastiserad och riden.

Vet inte om det var det du frågade om, för du vet ju detta, eftersom du själv tränat.:o

Senast ändrad av en moderator:

Tillägg: Ska vara välriden - inte riden, det går fort ibland:angel:

*KL*

Inget "vetenskapligt" inlägg, men ändå: jag tar den senaste hästen jag ridit som exempel. Denna häst blir gärna spänd i ryggen, den rids därför djup och rund för att helt enkelt slappna av. När denna häst slappnat av i sin kropp och alltså släppt till ryggen så börjar den samla sig av sig själv. Det är en fantastisk känsla när man känner hur hästen verkligen växer framför en, gången är luftig och kontakten är lätt, lätt. Detta till synes av sig själv! :love:

Det är ju det den här metoden är till för.
vad kul för dig:)
Tinne visade på sig själv- hur hästen ska komma upp, med början från manken o framåt

Längtar efter att ens få skritta till häst. Dröjer nog ett bra tag:crazy:
en sak är bra med ledande av häst. De tappar inte kondition eller muskler o jag går ner ngt kg:) såvida att vi går på i en rask takt.
Går ca. 70 min/ dag.

Och om de inte passar så kan man slöjda en aning...
Varför varieras graden av djuphet rundhet etc
Dags att sova, natinati

Högst relevanta frågor tycker jag

Vissa bitar kan ju inte slöjdas på - utan att det gör ont - skelettet tex.

Jag blri förvånad att man menar att man använder djup och rund för att få hästen att slappna av - för det är ju därför man rider framåt - nedåt.

Man rider hästen famåt- nedåt för att få den att bli avslappnad i överlinjen. i en korrekt framåt - nedåt så är det ju hästen som själv sträcker halsen - ett resultat av att den hittat balansen bakifrån.
och välver sin rygg - bakifrån...

Att kunna framåt - nedåt är grunden för all ridning. För hästen går inte korrekt - arbetar inte korrekt om den inte alltid är villig att sträcka framåt.

Framåt - nedåt är uppvärmning är grunden i losgelassenheit. Rider man in spänning i sin häst så - en liten; framåt nedåt - så är man tillbaka...

Avsluta är ju också framåt nedåt - hästen måste ju söka dit för att "kunna läggas ner"

Så slappna av - borde ju kunna ske på ett avslappnat vis - inte med verktyg. :confused:

*kl*
I forumreglerna som alla användare ska följa står det att:

För att forumet ska bli trivsamt och användbart för alla besökare skall du följa allmän netiquette (nät-etikett). Kort sagt innebär detta att man ska bete sig korrekt och vettigt även på Internet. Var vänlig och korrekt gentemot andra och gå aldrig till personangrepp.

Diskutera inte enskilda personer, varken namngivna eller beskrivna så att någon förstår vem du menar.

Det är alltså inte okej att, som vissa av er nu gör, diskutera andra användare.

Liknande trådar

Ridning Skulle behöva komma igång med ridningen av min 12-åriga SWB igen efter en vinter och vår av väldigt sporadisk ridning på grund av brist...
Svar
6
· Visningar
839
Senast: Marvin
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 549
Senast: Raderad medlem 149793
·
Utrustning Är medryttare och hästen jag rider går barfota. Ägaren kommer inte att sko hästen, såvida hovslagaren inte propsar på det, och hästen...
Svar
12
· Visningar
724
Senast: Miingla
·
Katthälsa Har en super senior till katt vars klor börjar bli ett problem där hon får sår på öronen av dom när hon kliar. Jag har aldrig klippt...
Svar
6
· Visningar
608
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V
  • Lugnande medel till hund.