Spinoff - varför rider DU djup och rund

Sv: Spinoff - varför rider DU djup och rund

Varför varieras graden av djuphet rundhet etc

DET skulle jag vilja veta.

Om en pusselbit är att hästen är stelare än en katt och människa - den kan inte rulla ihop sig till en boll och göra kullerbyttor, den är alldeles för stabil i sin ryggrad. Alltså det finns begränsningar i rörligheten i skelettet för vad som låter sig göras

En annan pusselbit är ju hästens ligamentsystem. Den lilla rörligheten i varje enskild led i ryggen = ca 1 grad, tillsammans med dels ligamenten runt varje enskild led samt rygg/nackligamantet gör att det som görs i ena änden påverkar den andra änden.

Sålunda kan inte pilbågen spännas särskilt mycket, (den kan inte bli ett U ) och spänns det mycket i ena änden så rätas det ut i den andra....

En tredje pusselbit är fulkroken. Rent anatomiskt är fulkroken en överböjning av den övre delen av halskotpelaren ( som sker när man försöker få hästen att ge efter i nacken innan den har balans bakifrån). Vad jag vill komma till är att denna böj skapar dragning i nack- och därmed ryggligamentet - som kommer att hindra bakdelen att komma in.
Dragningen uppstår för att nackligamentet får längre väg att gå - det måset ju runda fulkroken.

En fjärde pusselbit är att nackligamentet fäster på nackutkotten som ligger framför atlas.
Själva skallen blri då en hävarm) som vid korrekt arbete ( eftergift skalle/atlas) hjälper till att stabilisera lyftandet av överlinjen = spännandet av pilbågen

Men om man försöker göra detta med en nacke som inte tänker framåt utan har en överböjning runt 3.e 4,e så blir spänningen i nackligamnetet alldeles för stark och pilbågen kommer inte längre kunna spännas bakifrån.

Det ser man ju också i flata bäcken och svansar som står rakt ut.

...........
Och motsatsen ser man i riktigt lyckad samling - ju mer hästen hästen sätter sig ju - rakare blir halsen.

Fjong i flärpen - som jag har kallat det - när pilbågen är spänd - är när hästen stabiliseras av sitt ligamettsystem - och det måstt spännas mer bakifårn än framifrån.

Så egentligen skulle jag då formulera om min fråga.

varför böja mer framifrån - än det går att böja bakifrån?

Senast ändrad av en moderator:

då slutar vi genast med det :o

Jag blri förvånad att man menar att man använder djup och rund för att få hästen att slappna av - för det är ju därför man rider framåt - nedåt.

Förvirrad igen:confused: Du skrev så här:

Sedan så tycker jag också att det är skilnad på att hålla i schack en häst som lärt sig en massa hyss - som Lancet skrev.

Så här skrev Lancet

Jag rider så för att få mina hästar avslappnade och få kontroll på dem, eller iaf min nya, han går inte att rida med normal nacke, du kommer inte långt för han blir rädd för allt, man måste få ner nacken och sen börja arbeta honom och få honom mjuk, sen kan du ta upp nacken och han går ( för det mesta) framåt även om där är lite farliga saker.

Det är ju så flera beskriver att man använder djup o rund på en spänd kanske mkt tittig häst. OCh får hästen att slappna av.

Nu gör jag inte så, oftast, trots att hästen är extremtittig ibland och
kanske vore det ett bättre sätt än mitt, som är att hålla en ram men arbeta mera med att sysselsätta hjärnan genom vägar, tempoväxlingar, lugn och envishet. Vissa dagar tror jag det sättet Lancet har vore kanske att föredra för att snabbare komma åt hästen, även om det är ganska sällan i ärlighetens namn.
Jag tycker att jag, som du skriver också, får mer spänningar bara men det kan bero på häst, på vissa är det ena sättet bättre, på andra ett annat sätt. Jag har mest erfarenhet av hästar som är extremt känsliga för att hållas fast i huvudet med bett eller på andra sätt och reagerar extremt på det. Alltså mer motstånd o spänningar, det gäller att hitta balansen i att hålla en ram men lagom.

Min fråga blir: När tyckte du det var ok, och när inte:confused:

Vad ser du som skillnad om man väljer djup o rund för att den är spänd eller hittar på hyss, det hänger ofta ihop tycker jag.:confused:

illustration till fikonspråket

rectusabdominis.jpg

Hävarmar
Orange det som det "vrids runt"

Blått hävarmar

Lila ligamentsystemet

rött - minns inte :angel:

Bra frågor - svåra frågor

måste klura

Om man titta på skeletthästen så innebär det att det är farligt för den att äta på marken.
eller när hästen själv springer runt med nosen i backen.
Så lågt rider ingen.

Tror att de är byggda för sånt som alla 4-benta djur. Rovdjur likväl gräsätare.

Såsom Lancet beskrev sin häst så var det inte längre fråga om utbidlning utan korrigering av olydnad - alltså hindra hästen från att resa sig.

och den typen av ridning har jag så lite erfarenhet av att jag inte ens kan skapa mig en upfattning om vad som är rätt eller fel.

Det var en liknande diskussion om en som använde graman vid dylikt tilfälle - jag har för lite erfarenhet av stegrande hsätar för att tycka något.

En del hästar kan ju resa sig för att de lärt sig att skrämmas - och en del reser sig eftersom det inte finns någon annan väg än uppåt - och då är det ju ingen olat - utan bristande kommunikation från ryttaren - sidopsår men ändå...
I vilket fall så tror jag inte det sistnämnda passar in på Lancet.

Sedan vidare så är det ju en helhet. Får de som säger sig rida hästen djup och rund för att få hästen att slappna av - den att göra det eller att ge efter ( nånstans) - det kan ju bara hästens uppenbarelse i det enskilda falet svara på.

Är hästen - losgelassen - eller menalt eftergiven?
Vart är den fysiskt eftergiven - i atlas eller i fulkroken.

HÄSTEN har ju alltid det enskilda svaret

Sedan så är det självklart att du och fio har mycket mer nerver att brottas med än den vanliga Dressyrryttaren. Hästar som springer mycket och fort har mer stresshormoner i blodet än andra.

men ingen av er gör ju så.....

Och varför är en vanlig Dressyrhäst så på tårna????

Jag köper inte detta att saker bara _är_. varför är hästen så spänd till att börja med?

Ingen häst mår ju bra av att vara spänd - är det inte bättre att åtgärda orsakerna????

Kroppen strävar alltid efter homeostas = jännvikt - varför inte hjälpa till...

nej det är inte farligt för den att äta på marken - men det är farligt för den att slå kullerbyttor - de bryter väldigt lätt nacken då

skillnaden mellan att äta på marken är ju lodplanet - skallen används ju inte som hävarm då - men när du rider djup och rund så börar ju det ju vridas runt momentpunkten och ibland tom. i 45 graders vinkel mot marken.

Det är ju inte det låga som är problemet - utan ju mer som det vrids runt momentpunkten, ju mer in med näsan bakom lod - ju mer anspänning i nackbandet.
Komninationen fulkrok/ bakom lod ännu värre

nej det är inte farligt för den att äta på marken - men det är farligt för den att slå kullerbyttor - de bryter väldigt lätt nacken då

skillnaden mellan att äta på marken är ju lodplanet - skallen används ju inte som hävarm då - men när du rider djup och rund så börar ju det ju vridas runt momentpunkten och ibland tom. i 45 graders vinkel mot marken.

Det är ju inte det låga som är problemet - utan ju mer som det vrids runt momentpunkten, ju mer in med näsan bakom lod - ju mer anspänning i nackbandet.
Komninationen fulkrok/ bakom lod ännu värre
Vad nu? Jmf du R o D med att rumpla?

Denna form rids ej i ngn egentlig ram, utan bara in emellan tyglarna.

utan bara in emellan tyglarna.

Det var väldigt bra uttryckt:bow:

Fredrik:

Nja fattade nog att det var även spändhet och tittighet, (och även andra som skrev om detta) att resa sej är så speciellt, jag tycker inte man kan hindra en häst från det alls genom att få in nosen, i värsta fall reser den sej ändå och tappar ev balansen:crazy:

Jag håller med om att man måste se till varje häst. Ang att dressyrhästar är på tårna så vet jag inte om det är så, men en häst i full tävlingskondition är ju ganska laddad och jag tycker även att de kan bli lite överfriska till humöret om de mår bra och känner sej starka och på topp.
Självklart kan de bli stökiga även av att inte mår bra, eller för att de mer har den läggningen. Det är nog upp till varje häst igen.

Vet inte om svaret var svamligt nu försöker jobba samtidigt här:angel:

Sedan så är det självklart att du och fio har mycket mer nerver att brottas med än den vanliga Dressyrryttaren. Hästar som springer mycket och fort har mer stresshormoner i blodet än andra.

Och varför är en vanlig Dressyrhäst så på tårna????

Jag köper inte detta att saker bara _är_. varför är hästen så spänd till att börja med?

Ingen häst mår ju bra av att vara spänd - är det inte bättre att åtgärda orsakerna????

Kroppen strävar alltid efter homeostas = jännvikt - varför inte hjälpa till...

KL

har ni suttit här hela dan :D

Flash och Fio rider väl D och R, det har de båda svarat på?

jag måste yttra mig med lite tankar runt debatten ang. den väldigt "laddade" dressyrhästen.
tycker ofta det råder ett missförstånd mellan energi och spänd.
I en hobby ryttares ögon kanske man tycker en sådan häst (elit dressyrhäst) är explosiv. I en mer erfaren ryttares värld, så är det bara en häst som väntar in hjälper och har ett oerhört "go" i sig, energi mässigt.
ja - jag har suttit på ett fåtal sådana i mitt liv och man slås somsagt av framför allt den oerhörda energin och känsligheten tycker jag. dvs en känslighet/lyhördhet för vad som sker och vad som komma skall - som behöver kanaliseras rätt - för att bli rätt.

sen ÄR det ju samtidigt en intressant debatt som väckts, inte minst i avelssammanhang och även tävling, huruvida domare ibland förväxlar spänning med energi. Det ÄR intressant och det ligger nog en del i det som är värt att titta närmare på och grandska.

men återigen, så tror jag oftast det hänger på ryttaren huruvida man förvaltar energin hos hästen och kanaliserar den rätt och optimalt - som avgör om energin går till det den ska - eller blir förvandlad till enbart ren och skär spänning. till största delen en ryttarfråga - skulle jag säga.

Senast ändrad:

KL

men återigen, så tror jag oftast det hänger på ryttaren huruvida man förvaltar energin hos hästen och kanaliserar den rätt och optimalt - som avgör om energin går till det den ska - eller blir förvandlad till enbart ren och skär spänning. till största delen en ryttarfråga - skulle jag säga.

Det där att det är värre med dressyrtopphästar vet jag inget om, men jag tror att din sista mening här även gäller de flestas hästar, eg allas.
Och det känns ibland märkligt att läsa inlägg efter inlägg om hur man hanterar "oridbarheten" hos sin häst... Tror det hänger mycket på det du skriver.
Om sedan djup o rund i första hand är till som stretching eller som lydnadsinstrument kan kanske vara olika för olika ryttare/hästar.

Då hästen äter är väl nacken/halsen i ett tillstånd som är oerhört lite energikrävande. Såg ngn som trodde att lång hals på hästen var lugnande för att det liknar ätsituationen.

(Har samtidigt ett babblemang med sambon om en kompis häst som togs bort i förrgår)
Måste sluta

Tack, och du har helt rätt ang att det ju faktiskt kan appliceras på gemene mans häst, så är det ju! - men just ang. dressyrhästarna och debatten runt spänning/gnista/energi, har det blivit ett otrligt pådrag som om de var ngra yttre rymden speciella hästar. visst, blod i all ära - fast även det tycker jag iallafall på Bukefalos att det gått inflation i - man tror man har en Drake till häst för att man har lite "blod" i den :D

Jag tycker iallafall att det är snällare att "söva" hästen i en D o R häst än att dra sönder den i munnen eller ta bort det mesta av gålusten- som man vill ha.

Även HFryttarna klarar sen av att rida en sån häst- lätt i handen i "rätt form".
Anledningen till att man kanske rider så ändå, är kanske för att den faktiskt blir välgymnasticerad på ett "lättare" sätt.
vad vet jag?- bara mina tankar.

Hm ja i mycket korta sekvenser och inget överdrivet är det bäst jag säger, vis av tidigare trådar där man betraktas som RK-ryttare om man är det minsta nyfiken på rk. :angel:

Håller med dej om hästarna och tänk vilka drakar vi sitter på då, om det handlar om högt i blod:eek::rofl: Kan inte bli högre :crazy:

Jag rider så som en del av att stretcha o lösgöra.

Hm ja i mycket korta sekvenser och inget överdrivet är det bäst jag säger, vis av tidigare trådar där man betraktas som RK-ryttare om man är det minsta nyfiken på rk. :angel:

Håller med dej om hästarna och tänk vilka drakar vi sitter på då, om det handlar om högt i blod:eek::rofl: Kan inte bli högre :crazy:

Jag rider så som en del av att stretcha o lösgöra.

Ja precis. Likhetstecknet D och R och RK verkar vara prominent så du får akta dig noga . :D

Varför skulle en häst som startar löp som din/går fälttävlan som Fios, vara mer nervig eller rent generellt - för att den springer fort/går på löp? :confused:

Senast ändrad:

Nej hon är inte det, egentligen, lite på tårna ibland men har en underbar förmåga att kunna arbeta koncentrerat även då - ofta, men inte alltid. Ibland är det för mycket spöken och jag rider för dåligt helt enkelt, :crazy: den kombinationen är inte så bra.....:crazy:

Jag blri förvånad att man menar att man använder djup och rund för att få hästen att slappna av - för det är ju därför man rider framåt - nedåt.

Man rider hästen famåt- nedåt för att få den att bli avslappnad i överlinjen. i en korrekt framåt - nedåt så är det ju hästen som själv sträcker halsen - ett resultat av att den hittat balansen bakifrån.
och välver sin rygg - bakifrån...

Att kunna framåt - nedåt är grunden för all ridning. För hästen går inte korrekt - arbetar inte korrekt om den inte alltid är villig att sträcka framåt.

Framåt - nedåt är uppvärmning är grunden i losgelassenheit. Rider man in spänning i sin häst så - en liten; framåt nedåt - så är man tillbaka...

Avsluta är ju också framåt nedåt - hästen måste ju söka dit för att "kunna läggas ner"

Så slappna av - borde ju kunna ske på ett avslappnat vis - inte med verktyg. :confused:

Jag håller med om att kvittot är att hästen ska kunna sträcka näsan framåt. MEN det sker inte i första läget.

Man måste först vara säker på att inte hästen trycker sig framåt mot bettet. Och hur många ryttare är lyhörda och känner det?
Är jag minsta tveksam om det är jag som ridit hästen dit eller om hästen trycker ut sig då tar jag in näsan igen, försöker rida under bakbenen lite till och få bort de sista spänningarna som gör att hästen vill arbeta EMOT mig.:crazy:

För jag vill också vara säker på att det inte är att hästen "trycker ut" sina bakben som gör att jag får näsan framåt utan jag vill ha vinklade bakben under kroppen OCH näsan framme...:d

Detta är absolut inte lätt och jag ser inte många ryttare som lyckas...Och det spelar ingen roll vilken nivå ryttaren rider på - hade en juniorSMvinnare (säger ej vilket år så är det ingen som kan fatta vem det var) som provred en av mina hästar och hon kunde lösgöra hästen bra MEN fatta inte vad jag mena när jag sa att "nu har du gjort jobbet - nu kan du ta ut näsan och njuta av det du åstadkommit"
Hon fatta inget och såg ut såhär:eek:

Så det är verkligen inte lätt.

Varför skulle en häst som startar löp som din/går fälttävlan som Fios, vara mer nervig eller rent generellt - för att den springer fort/går på löp? :confused:

Därför att det frisätter mer stresshormoner.

Det ändrar inte konstitutionen hos hästen, men många stresshormoner i blodet påverkat det emotionella tillståndet - den blir mer "på"

Detta "på" kan som Cristobal menade kanaliseras till rörelse med rätt ryttare, eller så kan det felhanterat leda tillkonflikter.

Det finns ju fler tillstånd som är snabba löp som skjutsar ut stresshormoner i blodet tex. Olika frustrationer tex.

Frustrationer uppstår när hästar inte kan följa sin instinkter. Att inte röra sig alls är lika stressande - frisätter lika mycket stresshormoner - det vet de som haft boxvila på sin häst och skall gå ut och gå med den...

Eller när det varit fruset, eller ultrakleggigt i hagarna så blir det ,mer explosiva hästar.

Vad jag vill säga är att jag håller med er ang drakarna.

Man kan ju styra sånt lite själv.

En parallell - varför måste man inte longera ens en ung körhäst innan man kör den?
Varför måste man inte köra djup och rund?

Om jag skall översätta till min riderfarenhet så pratar du om cirkelenergi, och skillnad mellan en häst som skjuter mot handen - och en som suger tag i bettet?

Liknande trådar

Ridning Skulle behöva komma igång med ridningen av min 12-åriga SWB igen efter en vinter och vår av väldigt sporadisk ridning på grund av brist...
Svar
6
· Visningar
839
Senast: Marvin
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 546
Senast: Raderad medlem 149793
·
Utrustning Är medryttare och hästen jag rider går barfota. Ägaren kommer inte att sko hästen, såvida hovslagaren inte propsar på det, och hästen...
Svar
12
· Visningar
724
Senast: Miingla
·
Katthälsa Har en super senior till katt vars klor börjar bli ett problem där hon får sår på öronen av dom när hon kliar. Jag har aldrig klippt...
Svar
6
· Visningar
608
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Senast tagna bilden XVI
  • Valp 2025