Spinoff - varför rider DU djup och rund

Sv: Spinoff - varför rider DU djup och rund

Denna form rids ej i ngn egentlig ram, utan bara in emellan tyglarna.

Nu har vi nog olika språk

DEn främre ramen talar om hur långt framåt näsan får gå

den bakre ser till att ha bakdelen är med

sidorna i ramen formar efter spåret och kontrollerar att det inte sticker ut en bog ett bakben någonstans.

Så nu måste nån förklara.

Frustrationer uppstår när hästar inte kan följa sin instinkter. Att inte röra sig alls är lika stressande - frisätter lika mycket stresshormoner - det vet de som haft boxvila på sin häst och skall gå ut och gå med den...
Inte bara därför.
Ny miljö eller nästan vadsomhelst kan utlösa stress.
Dessutom är ju riktiga dressyrhästar:D på stall 23 h. av dygnet o kan likna boxvila.
Unghästar som inte förstår kan misstolkas till att vara egensinniga för att de blir provocerade- stress- apropå longering.

Ridning är ju väldigt komplext och komplicerat eftersom man kan diskutera något och TRO att man menar samma sak.
Inte ens om jag rider och förmedlar något till dig och du sitter upp direkt efteråt kan du förstå till 100% vad jag menar eller vad min känsla var...
Därför är det lätt att man tror att man menar samma sak men det visar sig att det som är "suga tag" för en person är "hänger på" för mig...

Jag vill bara förtydliga att bara för att man kan få ut näsan på hästen betyder inte det att det är rätt. Det KAN vara rätt men det kan också vara jättefel...

En häst kan ju suga tag på bettet OCH skjuta mot handen...

Ridning är svårt.

Istället för "in mellan tyglarna" är det väl bättre att säga "in mellan hjälperna"??

Eller menar du något annat?

Nu har vi nog olika språk

DEn främre ramen talar om hur långt framåt näsan får gå

den bakre ser till att ha bakdelen är med

sidorna i ramen formar efter spåret och kontrollerar att det inte sticker ut en bog ett bakben någonstans.

Så nu måste nån förklara.
Fast inte i den formen.
Hästens egen exteriör sätter gränsen.

Ha ha - ja, då är jag med!:banana:

Därför att det frisätter mer stresshormoner.

Det ändrar inte konstitutionen hos hästen, men många stresshormoner i blodet påverkat det emotionella tillståndet - den blir mer "på"

Detta "på" kan som Cristobal menade kanaliseras till rörelse med rätt ryttare, eller så kan det felhanterat leda tillkonflikter.

Det finns ju fler tillstånd som är snabba löp som skjutsar ut stresshormoner i blodet tex. Olika frustrationer tex.

Frustrationer uppstår när hästar inte kan följa sin instinkter. Att inte röra sig alls är lika stressande - frisätter lika mycket stresshormoner - det vet de som haft boxvila på sin häst och skall gå ut och gå med den...

Eller när det varit fruset, eller ultrakleggigt i hagarna så blir det ,mer explosiva hästar.

Vad jag vill säga är att jag håller med er ang drakarna.

Man kan ju styra sånt lite själv.

En parallell - varför måste man inte longera ens en ung körhäst innan man kör den?
Varför måste man inte köra djup och rund?

OK. Jag är med på hur du menar, men det jag ville åt var att jag inte riktigt ser att en sådan häst - som går löp eller fälttävlan, är mer stressad eller hoppig eller svårriden för den delen, än ngn annan högt tränande häst, som precis som Axel säger, kanske står uppstallad mycket, och har känslighet och energi både i blod och hjärta.

som sagt, handlar nog mer om hur man kanaliserar energin.

OK. Jag är med på hur du menar, men det jag ville åt var att jag inte riktigt ser att en sådan häst - som går löp eller fälttävlan, är mer stressad eller hoppig eller svårriden för den delen, än ngn annan högt tränande häst, som precis som Axel säger, kanske står uppstallad mycket, och har känslighet och energi både i blod och hjärta.

som sagt, handlar nog mer om hur man kanaliserar energin.

Nog mer att dom blir upphetsade för vad som komma skall dvs att gå löp/ att gå terrängen.

Min dam skakar på morgonen innan terrängprovet, det gör hon inte på en dressyr eller hopptävling :crazy:

Hon skall inte gå mer terräng , det är inte nyttigt för henne att vara så nervös och upphetsad :(

Bara att inse - ni har blivit dressyrkärringar båda två:angel::rofl:

Jag vill bara förtydliga att bara för att man kan få ut näsan på hästen betyder inte det att det är rätt. Det KAN vara rätt men det kan också vara jättefel...

En häst kan ju suga tag på bettet OCH skjuta mot handen...

Ridning är svårt.

Det här håller jag verkligen med om.

Det visas ofta bilder på hur "det var bättre förr" med hästar som inte ens spänt pilbågen, men _näsan_ är framme :angel:

Jag tycker det du skrivit låter vettigt, det är ett verktyg, och ettverktyg använt till det det passar till är ju bara ett 'verktyg' bland mång andra.

Jag är helt med på att man ibland behöver "få tag" i hästen och få igenom det man vill om hästen skall arbeta korrekt fram över ryggen.

Jag ser inte något konstigt med det du skriver, snarare tycker jag du beskriver bra.

Du gör vad du gör med en plan och checkar av hästen om du gjort korrekt. Får du kvitton av hästen så måste det du gör vara rätt för - den som har svaret är ju altid hästen :)

Sedan så brottas man jumed olika "evations" under resans gång och får anpassa sin ridning därefter.

Jag har altså ingen Politisk korrekt åsikt om "Djup och Rund".

Och jag tror inte heller att någon "bara" rider runt så - utom helt planlösa ryttare då :angel:

Däremot så ser jag ett samband mellan ryttare som är förtjusta i att rida djup och rund med kort hals - och ryttare som ofta blir kritiserade för att bakbenen inte är med och ryggen sänkt.

Ridning är väl som att baka en kaka, med rätt ingredienser kan det bli himmelskt.

med fel samansättning kan det bli fullständigt pankaka...

Det visar ju på gott Horsemanship :bow:

Vad jag ville förklara är att hormonsammansättningen påverkas av det vi gör.

Just det snabba - ger andra hormoner i blodet än det bara ansträngande.

Om man tex jämför en som tränar för Maraton med en bodybuilder...

Maraton snubben mår riktigt dåligt den dagen den inte springer, medan bodybuildern snarare kopplar av. För det de preserar kräver olika saker av kroppen.

Detta kan även överföras på hund, leker man mycket och ofta kamplekar med en hund så blir stresshormonsnivåerna högre i kroppen, än om man tränar lydnad med sin hund.

Vi har två nervsystem i kroppen.
Ett som strävare efter jämnvikt - och ett som träder in vid fight or flight.

Om Dressyrträningen sker harmoniskt så kopplas sällan fight or flight på.

Men för att gå löp så måste det på. Spring = flight...

Angående din häst i stallgången så är skakningarna ett sätt att hantera stresshormonerna i blodet.
Andra sätt är vävning boxvandring etc

Det är kroppens "coping mecanism"

Vissa travare gör ju likadant.

Senast ändrad av en moderator:

Istället för "in mellan tyglarna" är det väl bättre att säga "in mellan hjälperna"??

Eller menar du något annat?

Jag tycker det är hästen in mellan tyglarna så att säga, det är känslan, som jag tycker det beskriver, inte dra utan lägga där. Bakifrån in/upp mellan.
Där ser man hur vi associerar när vi läser ngt f ö:idea:

För att man inte ska sitta på, kanske?!

Det är en orsak framförallt till djup och rund, och att körhästen inte har samma krav på formen.

Men under inkörning är man alltid väldigt noga med att aldrig någosnin höja pulsen "anspänningen " hos hästen.
De använder sig ofta av en annan pedagogik, och pedagogiken påverkar också hormonsammansättningen i blodet.

En körhäst har aldrig någonsin associerat sitt arbete med fight or flight och är således mycket mindre på tårna.

( bara för att jag gillar att se ALLA aspekter)

Aha, första gången jag läste tänkte jag mer på att mellan tyglarna blir för mycket ridning framifrån, att ramen bara blir framtill.

Men så som du beskriver nu så blir det ju helrätt, ridning bakifrån till en icke för stram front...

Där var ju ett klockrent exempel på hur man kan mena samma sak men få det att låta olika.

Ett under att vi lyckas hålla denna tråd i en så trevlig samtalston förresten, trots att det är svårt att förklara en känsla.:bump:

En körhäst har aldrig någonsin associerat sitt arbete med fight or flight och är således mycket mindre på tårna.

Nja, om vi ska jämföra amatörer som ska köra kontra rida så kan man se fler skräckexempel i körvärlden...
eller så har jag bara haft oturen att träffa på idioter som flänger runt med vagn så man blir mörkrädd.:devil:

Körning är något jag har enorm respekt för. Har sett ett par hemska olyckor på nära håll där kusken gjort "vanliga" fel, ungefär lika många fel som man dagligen gör när man rider...och det har gått åt pipsvängen. :cry:

Dessutom har jag sett hästar bli inkörda som jag aldrig skulle vilja tömköra ens...bakskygga rackare.

Nej, vi ska vara glada att de flesta amatörer håller sig till ridning, mycket mindre farligt

Aha, första gången jag läste tänkte jag mer på att mellan tyglarna blir för mycket ridning framifrån, att ramen bara blir framtill.

Men så som du beskriver nu så blir det ju helrätt, ridning bakifrån till en icke för stram front...

Där var ju ett klockrent exempel på hur man kan mena samma sak men få det att låta olika.

Ett under att vi lyckas hålla denna tråd i en så trevlig samtalston förresten, trots att det är svårt att förklara en känsla.:bump:
Vad bra att vi kan tolka begrepp tillsammans.
Det där med bakbenen är vid vanlig form.

Nej, vi ska vara glada att de flesta amatörer håller sig till ridning, mycket mindre farligt

Just, jag har också blivit mörkrädd ibland.

Men om man jämför 'tänket' inom seriös körning och inom seriös ridning så blir man förvånad - för det är ju ändå samma art.

Likaså om man är på premiering och har Kallblodsringen bredvid varmblodsringen.

Ja de är olika som individer, men hur mycket som sitter i 'sorten' märker man ju inte förrän man börjar hantera halvisen med kallblodsmetoder...

men jag släpper detta ämne, bara ngr tankar kring nervösa hästar. att 'sorten' bara är en liten del av den stora helheten som består i miljö och hantering.

OCH bara för att någon säger att min häst är så SPOOKY - så behöver inte det betyda att det ÄR individen - det kan ju sitta i allt möjligt - och det vet man inte förrän man provat...

Detta är en erfarenhet jag har från att hantera hästar som ägarna inte klarar av.
Bara för att ägaren säger - min häst är sån och sån - så behöver inte hästen själv hålla med :angel: :D

Senast ändrad av en moderator:

Ja, det blev ett litet sidospår men jag håller med dig. De professionellt utbildade halvbloden inom körning uppvisar stort lugn, det är när amatörerna ska ge sig in som det blir kaos.

Tillbaka till djup och rund-diskussionen nu:angel:

/Malin

Liknande trådar

Ridning Skulle behöva komma igång med ridningen av min 12-åriga SWB igen efter en vinter och vår av väldigt sporadisk ridning på grund av brist...
Svar
6
· Visningar
839
Senast: Marvin
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 546
Senast: Raderad medlem 149793
·
Utrustning Är medryttare och hästen jag rider går barfota. Ägaren kommer inte att sko hästen, såvida hovslagaren inte propsar på det, och hästen...
Svar
12
· Visningar
724
Senast: Miingla
·
Katthälsa Har en super senior till katt vars klor börjar bli ett problem där hon får sår på öronen av dom när hon kliar. Jag har aldrig klippt...
Svar
6
· Visningar
608
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Senast tagna bilden XVI
  • Valp 2025