Spinoff - varför rider DU djup och rund

Sv: Spinoff - varför rider DU djup och rund

Ja - jag gjorde en bättre återkoppling i mitt inlägg när jag redigerade (ovanligt :angel:)

Det jag är ute efter är att det jag ser är att man ofta försöker slå in en spik med en skiftnyckel....)

Om man är rätt ute kan ju alltid checkas av i spegeln..

Nu skall jag till ridhus - och kolla vad jag håller på med :o :D

Senast ändrad av en moderator:

Nog mer att dom blir upphetsade för vad som komma skall dvs att gå löp/ att gå terrängen.

Min dam skakar på morgonen innan terrängprovet, det gör hon inte på en dressyr eller hopptävling :crazy:

Hon skall inte gå mer terräng , det är inte nyttigt för henne att vara så nervös och upphetsad :(

jamen alltså, hur dåligt uttrycker jag mig? det verkar som hur jag än skriver så missar ni vad jag menar. :(

förra hästen jag hade var också nervig innan tävling. sommartid fick den tillslut vara ute nattetid "som vanligt" med de andra, för den stressade upp sig annars om man tog in och flätade och tvättade kvällen innan. fick gå upp 04.00 istället och sätta igång - då funkade det :angel:

det jag menar var ju att det inte är för att du och Flashlight har en typ av häst som är så extrem/originell i sina reaktioner, jämfört med en annan triggad häst i topp kondis och tävlingsgo i sig/blod...... det lät på Fredrik som att det var för att de var så nerviga/stressiga/stissiga som det just i ert fall, var ok med D & R...... :D

Hur gick det?
Det kan vara ju vara svårt på hästar som aldrig har gått så förr, dessutom om de är gamla.
Med tanke på allt du har berättat om nackligamentet skulle jag inte försöka mig på det.

Jag tror inte du fattar hur jag menar, det är ju upphetsningen inför terrängen/galopplöpet som hästarna laddar för , det går ju inte jämföra med en dressyrhäst som dels inte ens är i närheten konditionsmässigt och dels så är det ju inget upphetsande med att gå in på en dressyrbana- tvärtom.

Åjo, säg inte det, det kan finnas både det ena och det andra att hetsa upp sig för där:rofl::rofl: Om min förra häst levde skulle han kunna berätta:angel: tror inte ens han var hälften så upprörd när kom trea i derbyt som galoppör:angel:

Jag förstår vad du menar, kunde inte låta bli bara.... :rofl:

Mitt sto som jag hade förr var så stressad redan innan och nersvettad att hon inte kunde fortsätta med galopp, efter vad som sades.

Hur gick det?
Det kan vara ju vara svårt på hästar som aldrig har gått så förr, dessutom om de är gamla.
Med tanke på allt du har berättat om nackligamentet skulle jag inte försöka mig på det.

Dåligt.

Det finns inte liksom så mycket hals att krulla ihop - tyckte dessutom att tygellängden jag kunde rida med var helt avhängig av hur mycket snurr jag fick bakifrån, och med snurr bakifrån över ryggen så gick han inte djup i vilket fall som hellst, utan med nacken som högsta punkt så jag släppte det helt och hållet.

Det har säkert också med mitt ridsystem att göra.

Det som skiljer nordis från halvis är hans taktregister, antingen islänning (minsta spänning)
- eller halvblod, med mer häng i steget och väntande på ryttaren. (krävs perfekt equilibrium :crazy:)

För att komma dit så måste man sitta exakt på mitten och rida hela kroppen som en enhet - skall man förändra något så får man vara exakt synkade flytta långsamt och max 1 cm eller två för att inte rubba jämnvikten.

1 cm fel och allt ramlar som ett korthus.

Utan det tyska/ klassiska systemet så skulle han inte gå som han ändå gör.
Så jag håller mig till det

Den ska inte krulla ihop sig, utan få en längre hals- stretch.
Du måste utgå från en lång o låg form. Lägre än till bogspetsen med nosen.

Den ska inte krulla utan liksom välva halsen och i en båge så att den sitter ihop med resten av övelinjen, du får inte tappa den kopplingen då är det fel.

Men som du säger kanske han inte har så lätt, är ju lite till åren och då skulle inte jag introducera något som han troligen har lite svårt för.

Rider du ditt fina halvblod också ännu? (Det lät lite så när du skrev om dem) Det är nog skillnad ja, så småningom i alla fall, nu är den väl så grön att det blir mest enkla grunder? Har glömt om hon är 3 eller 4.

(Du vet att du ska hör av dej om du inte vill ha henne:love: :p)

Den ska inte krulla ihop sig, utan få en längre hals- stretch.
Du måste utgå från en lång o låg form. Lägre än till bogspetsen med nosen.

LÅng och låg fixar vi, även lägre än bogspetsen ( han har ju låghals gudbevares), Men han an måste ju ta i som faen där nere :devil:

Men i lång och låg så har man ju ridit ut halsen - båda kurvorna i halsen är maximalt raka - skall den in i djup och rund så måste den övre böjas - rundas - krullas ;) :p.

Att rida med helt spikrak hals i lång och låg funkar ju inte - då inverkar man ju inte - en liten anspänning av underlinjen (dvs en liten böjning av den övre S-kurvan - samt ytterligare uträtning av den nedre i kombination med omvinklat bäcken och halvhalter spänner ju pilbågen uppåt i lång och låg.

Jag ser bara inget behov av att spänna den mer där.

Lyckas bara jag hålla mig där jag skall vara, så får jag ett rätt bra ryggswing och lyft bröstrygg/manke i lång och låg.

jaja - mot nya äventyr...

Att rida med helt spikrak hals i lång och låg funkar ju inte - då inverkar man ju inte
Men i början o slutet när man lägger ner den- jogging behöver man inte inverka- nämnvärt.
Bara hålla koll.

Jag tror inte du fattar hur jag menar, det är ju upphetsningen inför terrängen/galopplöpet som hästarna laddar för , det går ju inte jämföra med en dressyrhäst som dels inte ens är i närheten konditionsmässigt och dels så är det ju inget upphetsande med att gå in på en dressyrbana- tvärtom.

Nej vi missförstår nog varann totalt!

så därmed borde d &r vara ok enbart för löp och fälttävlanshästar`? det var ju det Susan sa, att det var "Ok för dig och Flash att rida så, för era hästar var ju "stressade" på ett annat sätt.

vad jag vet är det inte bara galopp folk och FT folk som anser att D & R är användbart för sina tävlingshästar?

Hej!
Ursäkta min okunnighet, men, vad är djup och rund?

Det beror ju på varför man rider lång och låg.

Gör man det för att hitta takt och losgelassenheit - så måste man ju inverka. Takt och losgelassenheit är ju de första kvaliteterna som all annan ridning bygger på. De måste till i början av passet och förloras de - måste man hitta tillbaka till de kvaliterna igen.

I tyska utbildnngskalan så är en judel av losgelassenheit (som uppnås tillsammans med kvaliteten Takt) - att hästen själv söker sig framåt nedåt.

I losgelassenheitsbegreppet ingår även att få igång ryggen, och bakbenen så de trampar på mot bettet. - det är ju då halsen kommer välvd framåt.

Takten får man ju också när hästen blir rak och går i jämnvikt.

Ovanstående sker nog inte om man åker häst.

Att lägga ner - är ju en check - att man ridit rätt under passat och att hästen fortfarande tänker framåt nedåt

Du får nog olika svar beroende på vem i tråden du frågar.

Djup betyder i alla fall att näsan är långt nere

Och rund betyder rund överlinje, men vi är nog lite oense om om det mest är halsen som böjs eller hela hästen...

Och det beror också lite på hur ryttaren gör och hur mycket halsen böjs - om det går att böja in bakkärran också.

baserat på det som sägs i denna tråden så är det en fokusering på framdelen mest i vilken fall som hellst

Läs malinigbgs svar för mer info

`? det var ju det Susan sa, att det var "Ok för dig och Flash att rida så, för era hästar var ju "stressade" på ett annat sätt.

Hur läser du?

Det har varken jag eller någon annan sagt eller skrivit

Jag skrev att hästar som går löp har mer stresshormoner i kroppen, och om vare sig fio eller flash använder sig av den metoden - så varför skulle det behövas på en Dressyrhäst som av sin disciplin får långt mindre stress i kroppen???

Är stressen där pga av dålig hästhållning, eller hantering så är det ju det som skall åtgärdas och inte sökas lösas genom träninsgmetoder.

Gör man det för att hitta takt och losgelassenheit - så måste man ju inverka. Takt och losgelassenheit är ju de första kvaliteterna som all annan ridning bygger på. De måste till i början av passet och förloras de - måste man hitta tillbaka till de kvaliterna igen.

I tyska utbildnngskalan så är en judel av losgelassenheit (som uppnås tillsammans med kvaliteten Takt) - att hästen själv söker sig framåt nedåt.

I losgelassenheitsbegreppet ingår även att få igång ryggen, och bakbenen så de trampar på mot bettet. - det är ju då halsen kommer välvd framåt.

Att lägga ner - är ju en check - att man ridit rätt under passat och att hästen fortfarande tänker framåt nedåt
Det här har vi hört förrut:crazy:
En häst måste redan ha de kriterierna för att kunna gå så- därav bara hålla koll.

Hela vitsen med ridningen är ju att det ska bli lättare o lättare o om man även måste rida hela tiden i det läget, så kan man inte komma vidare. När hästen går så kan man "åka" ett tag.

Hur läser du?

Det har varken jag eller någon annan sagt eller skrivit

Jag skrev att hästar som går löp har mer stresshormoner i kroppen, och om vare sig fio eller flash använder sig av den metoden - så varför skulle det behövas på en Dressyrhäst som av sin disciplin får långt mindre stress i kroppen???

Är stressen där pga av dålig hästhållning, eller hantering så är det ju det som skall åtgärdas och inte sökas lösas genom träninsgmetoder.

då har jag missförstått, det är svårt ibland att läsa hur du menar.

DU skrev att Fio och Flash inte rider så, men både Fio och Flashlighta anser sig dock att rida D & R , det har de ju själva svarat på. Att du väljer att säga att det är ngt annat de rider, står ju för dig själv. Men skit samma. Jag håller med om att man först och främst ska lösa roten till negativ stress (för all stress är inte alltigenom negativ), men det behöver ju inte betyda att en träningsmetod som löser stressen, är negativ. Återigen, det är ju ngt "emot" skaran av folk mot D & R (som jag tror dessa likvärderar med Rollkur, medans D & R utövare inte anser att det är alls samma sak) har bestämt sig för att det är, - dvs helt negativt.

Men när du är där så behöver du inverka så ytterst lite, knappt alls bitvis, det är inte samma som att "åka häst", det är en enorm skillnad när hästen går på sin "egen motor".
Du behöver då inte "checka av" när man lägger ner utan det gör man för att hästen ska få ut halsen och överlinjen och verkligen få komma ner i avslappning och länga ut lite, i alla fall gör jag det.

Men kanske missförstod något här?

Skulle någon kunna förklara för mig vad "djup och rund" och rollkur betyder?

Liknande trådar

Ridning Skulle behöva komma igång med ridningen av min 12-åriga SWB igen efter en vinter och vår av väldigt sporadisk ridning på grund av brist...
Svar
6
· Visningar
839
Senast: Marvin
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 546
Senast: Raderad medlem 149793
·
Utrustning Är medryttare och hästen jag rider går barfota. Ägaren kommer inte att sko hästen, såvida hovslagaren inte propsar på det, och hästen...
Svar
12
· Visningar
724
Senast: Miingla
·
Katthälsa Har en super senior till katt vars klor börjar bli ett problem där hon får sår på öronen av dom när hon kliar. Jag har aldrig klippt...
Svar
6
· Visningar
608
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Senast tagna bilden XVI
  • Valp 2025