Spinoff - varför rider DU djup och rund

Sv: Spinoff - varför rider DU djup och rund

Fio - rider du djup och rund

när

varför

Du behöver inte tvivla - det går inte :D

Det krävs ett jäkla tramp bakifrån för att hästen skall kunna släppa i nacken, du måste ha en väldigt bra spänd pilbåge om det skall kunna fungera för när du börjar ta loss den i nacken måste hästen trampa in ordentligt i ramen , bli kortare bakom sadeln och rundare i överlinjen, hästen blir ju mer eftergiven i nacken succesivt det säger inte bara pang -bom och sedan är man där utan det krävs ju en hel del jobb som sagt som måste underhållas helst dagligen.

Man märker det tydligt i galoppen tycker jag när man samlar hästen upp på yttertygeln att den bara blir rundare och rundare och kortare och kortare i kroppen och inte dippar huvudet upp och ner som man ofta ser.

Bra beskrivet = )

Altså kan man inte få hästen riktigt eftergiven i nacken förrän man fått till impulsion

Och då kan ju en liten hint vara att leta orsaken i brist på någon av dina ovanstående nämda kvaliteter - när man tycker hästen kärvar....:angel:

Den kanske rent av är på bogarna.... :o och att det är därför det inte går så bra...

Intressant sist iaktagelse
man lyckas få hästen att anpassa sig inom ramen...

Senast ändrad av en moderator:

Fio - rider du djup och rund

när

varför

Ja på de hästar som är väldigt på tårna eller har nerverna lite utanpå så värmer jag upp i en djupare och lägre rundare form för att få dom mer avspända inte enbart lång och låg för det brukar jag mer avsluta med. Men inte kort-hals djup utan med lång och lägre hals dvs halsen går rakt ut framför manken och så försöker jag rida in bakdelen lite mer men ändå inte i något slags samlingsförsök

På dom hästar som inte är på tårna eller som har en mer naturligt lägre form gör jag det inte på, dom får aldrig heller bli långa och låga utan jag försöker bibehålla jämnvikten så mkt som möjligt, dessa hästar är ju mer av naturen lite mer i framvikt än dom som rids djupare och lägre.

Nu förstår jag den liknelsen:idea:

Ja - för hästen har ju gett sig till dig då....
den har ju lämnat över sin kropp till dig som ryttare att använda

men oj vad lätt att tappa tycker jag - eller så är det jag som är fumlig :D

Jag tänker ang liknelsen att i det läget är hästen så lyhörd och fungerar på så små signaler att det är rena övergreppet inte minst psykiskt att börja använda överdrivna hjälper, som att skrika åt en hundvalp som redan visar att den ligger.
Det är inte så mycket att man rent fysiskt skulle skada den som att man skadar relationen och samarbetet, förtroendet mest. Tänker jag.

Senast ändrad av en moderator:

"Så här långt förstår jag. Om ryttaren kan får hästen rätt på tygeln så ger den efter i nacken (givetvis måste den ridas bakifrån)
Jag tolkar att det beror på att den är i balans - då kan den bli fri/lös där (faen måste jag kolla upp Sally och hennes biljardboll...)"

Får en islandsryttare blanda sig i?
Flera av de mest tongivande islandsryttare som skrivit böcker, och är världsmästare o allt, har i sina böcker skrivit att "om man inte kan få en eftergift i nacken på hästen innan man sitter upp, så är det i princip lönlöst att försöka rida".
Man gör alltså så att man ber hästen om att ge efter i nacken (atlas tror jag) redan från marken, och detta har ju inget att göra med att rida bakifrån, eftersom man inte ens börjat rida. Låter intressant det som Jacko beskriver... Flera instruktörer som jag ridit för har också poängterat hur bra denna metod är.
Eftersom det sker från marken handlar det väl kanske om en psykisk eftergift. Som jag ser det så låter det lite krångligt och märkligt att vänta till ridningen med detta. Kanske man inte behöver RK, eller rund o djup om man kan få den eftergift och mjukhet man söker, redan på stallplan?
Funkar det inte lite på samma sätt att "kyssa stigbygeln" i så fall?
Öht verkar det som att man i isisvärlden försöker jobba väldigt mycket med att få hästen att ge efter både i nacken, och sedan i sidorna, annars blir det spänningar som går ut över gångarterna.

Oops, hade missat att läsa ett par sidor, men varför vara alerti alla lägen...

Senast ändrad:

Ok kan ju börja med att säga att jag nog inte sett en enda islandshäst vara ärligt eftergiven i nacken och jag har ändå delat stall med en erkänt duktig islandshäst ryttare. *sorry men så är fallet*
Saken är att hästen ger inte efter i nacken bara av sig självt för att man rider hästen på tygeln utan det krävs lite gymnastik och teknik så att även om du lösgör hästen från marken vilket jag tycker är bra och även gör med de hästar som är stela i det området så är det bara steg 1 på skalan av säg 5 sen har du en mängd andra kritierer som måste falla på plats som kommer med utbildningen.

En häst kan vara lösgjord i nacken säg i uppvärmningsfas men kanske inte i samlingen så då måste den arbeta där , sedan kommer ju mer och mer samling ju mer hästen utbildas , skulle nog tippa att en häst på St George /int.1 nivå kanske har nått nivå 4 på min skala och då menar jag alltså att den har en bibehållen eftergift i nacken.

Jag kan rida runt med den wow känslan det ger när hästen har gett efter i nacken kanske i samlingsgrad a´la Msv B:3 men skall jag snäppet upp till St George nivå är jag inte där i samlings och eftergifts nivå.

Dvs det kräver mer och mer eftergift ju högre upp du kommer och det blir svårare och jobbigare även för hästen och det är ju där hästens temprament och arbetsvillighet avslöjar sig alltså den mentala biten för det är ju som Kyra säger hästen blir ju oerhört sårbar i den situationen och alla hästar har inte det psyket att dom vill ge efter på sin integritet eller hur jag skall säga, min Hille i ett nötskal :angel:

Jag vet inte det känns inte som om vi ens talar om samma sak om jag skall vara helt ärlig :o

Ja på de hästar som är väldigt på tårna eller har nerverna lite utanpå så värmer jag upp i en djupare och lägre rundare form för att få dom mer avspända inte enbart lång och låg för det brukar jag mer avsluta med. Men inte kort-hals djup utan med lång och lägre hals dvs halsen går rakt ut framför manken och så försöker jag rida in bakdelen lite mer men ändå inte i något slags samlingsförsök

På dom hästar som inte är på tårna eller som har en mer naturligt lägre form gör jag det inte på, dom får aldrig heller bli långa och låga utan jag försöker bibehålla jämnvikten så mkt som möjligt, dessa hästar är ju mer av naturen lite mer i framvikt än dom som rids djupare och lägre.
Bra svar:bow:
Detta tåls att nålas:)

Till PollyMulle:

Jag tänker lite på det du skrev och förstår vad du är ute efter, tror jag.
Min tanke och undran är bara: när man utbildar en häst från början så är det ju en miljon saker man får ge avkall på...t.ex så bryr man sig inte så mycket om att ytterbogen skjuter ut i början, man vill bara att hästen ska svänga med för innertygeln. Man rider medvetet så, när den svänger med så tar man tag i ytterbogen osv.
Med en häst som är som en flytkork tänker man inte så mycket på samling utan man tänker mer på att länga ut överlinjen och få hästen att få stöd längre ner och fram på tygeln.
När den gör det kan man gå vidare med andra saker...

Med ditt resonemang känns det lite som att du inte går från A-Ö utan du börjar på Ö direkt?

Mvh Malin

Ok kan ju börja med att säga att jag nog inte sett en enda islandshäst vara ärligt eftergiven i nacken och jag har ändå delat stall med en erkänt duktig islandshäst ryttare. *sorry men så är fallet*
Jag är tyvärr böjd att hålla med dig, även om jag sett islänningar ridas väl också. Tror att utvecklingen ändå är på väg åt rätt håll där.
Saken är att hästen ger inte efter i nacken bara av sig självt för att man rider hästen på tygeln utan det krävs lite gymnastik och teknik så att även om du lösgör hästen från marken vilket jag tycker är bra och även gör med de hästar som är stela i det området så är det bara steg 1 på skalan av säg 5 sen har du en mängd andra kritierer som måste falla på plats som kommer med utbildningen.

En häst kan vara lösgjord i nacken säg i uppvärmningsfas men kanske inte i samlingen så då måste den arbeta där , sedan kommer ju mer och mer samling ju mer hästen utbildas , skulle nog tippa att en häst på St George /int.1 nivå kanske har nått nivå 4 på min skala och då menar jag alltså att den har en bibehållen eftergift i nacken.

Jag kan rida runt med den wow känslan det ger när hästen har gett efter i nacken kanske i samlingsgrad a´la Msv B:3 men skall jag snäppet upp till St George nivå är jag inte där i samlings och eftergifts nivå.

Dvs det kräver mer och mer eftergift ju högre upp du kommer och det blir svårare och jobbigare även för hästen och det är ju där hästens temprament och arbetsvillighet avslöjar sig alltså den mentala biten för det är ju som Kyra säger hästen blir ju oerhört sårbar i den situationen och alla hästar har inte det psyket att dom vill ge efter på sin integritet eller hur jag skall säga, min Hille i ett nötskal :angel:

Jag vet inte det känns inte som om vi ens talar om samma sak om jag skall vara helt ärlig :o

Det har du säkert rätt i, och jag är glad att jag fick fler dimensioner i begreppet eftergift! Har inte ens tänkt åt det hållet tidigare...

Nu måste jag fråga dig Fio, som har mer erfarenhet i såväl timmar som hästmaterial.

De hästtyper du rider djup och rund på - kommer du dit ganska snabbt? Det låter så lätt när andra beskriver det, (eller för all del - när Andreas Helgstrand gör det...), men jag upplever inte det som så himla lätt?

Mitt djur är relativt högrest och vill gå i hög form. När jag fick hem honom var mina försök att rida lite djupare och rundare helt meningslösa. Han kunde inte hålla sin balans bakåt och inte vikten bak heller. Han hade liksom inte gjort det förut, och kunde då heller inte ta ut sin långa hals utan att vurpa. (observera att jag inte pratar om vurpa i ordets rätta bemärkelse, jag menar givetvis att vikten åker fram mot bogarna)

För mig var det inte gjort på en vecka att få honom att balansera om och växa ut med halsen, även om vi nu börjar komma en bit på vägen. (Tålamod är en dygd för hobbyryttaren).

Så därför undrar jag hur "lätt" du upplever det?

Jag rider så för att få mina hästar avslappnade och få kontroll på dem, eller iaf min nya, han går inte att rida med normal nacke, du kommer inte långt för han blir rädd för allt, man måste få ner nacken och sen börja arbeta honom och få honom mjuk, sen kan du ta upp nacken och han går ( för det mesta) framåt även om där är lite farliga saker.

Alla hästar är olika, min nya har kommit undan med tidigare ryttare men är i grunden väldigt välutbildad. Men han försöker att komma undan på alla sätt och vis, börjar äntligen släppa nu. Han blir stark i nacken, stegrar, sparkar försöker sticka iväg och grymtar när han blir arg. Och har til loch med testat om han kommer undan genom att lägga tungan över bettet, men eftersom jag bara red vidare och låtsasdes som det regnade och han fick jobba på ändå, så han han slutat med det, Han försökte skjuta bort mig och sadel, men då flyttade jag bara på mig så att jag ändån satt mitt ver honom. då slutade han med det, men man måste få ner nacken.

Min tränare gissar att han är lite Rollkur riden ( holländare) för när han väl slappnar av kan du få in huvudet hur långst som helst och böja hur mkt som helst ( tro nu inte att vi sitter och rider så, men vi har bara testat lite för att komma fram till hur han är riden) rider honom inte med nosen i bringan, men nacken låg, Javisst.

Jag tycker inte att det är fel att rida hästar sjupa och runda, så länge man har koll på läget och hästen inte börjar tappa bjudning eller att det inte blir en dragkramp.

Nu måste jag fråga dig Fio, som har mer erfarenhet i såväl timmar som hästmaterial.

De hästtyper du rider djup och rund på - kommer du dit ganska snabbt? Det låter så lätt när andra beskriver det, (eller för all del - när Andreas Helgstrand gör det...), men jag upplever inte det som så himla lätt?

Mitt djur är relativt högrest och vill gå i hög form. När jag fick hem honom var mina försök att rida lite djupare och rundare helt meningslösa. Han kunde inte hålla sin balans bakåt och inte vikten bak heller. Han hade liksom inte gjort det förut, och kunde då heller inte ta ut sin långa hals utan att vurpa. (observera att jag inte pratar om vurpa i ordets rätta bemärkelse, jag menar givetvis att vikten åker fram mot bogarna)

För mig var det inte gjort på en vecka att få honom att balansera om och växa ut med halsen, även om vi nu börjar komma en bit på vägen. (Tålamod är en dygd för hobbyryttaren).

Så därför undrar jag hur "lätt" du upplever det?

Ja alltså nu är det ju plättlätt hästen erbjuder ju det på en gång när jag sitter upp om det är det jag vill men det är ju inte så enkelt med en häst som aldrig har gått djup och rund , nu får jag säkert skit för det här på flera håll :angel:men en häst skall kunna ridas i vilken form än ryttaren bestämmer annars är den stel och ogymnastiserad.

Det går att lägga ner en häst lång och låg ganska omgående men att ha den djupare och rundare kräver mer gymnastiserade hästar och det tar ju ett tag , det är ju inte gjort i en handvändning men när hästen väl är så gymnastiserad så kan du lägga ner och plocka upp hästen på 2-3 steg. OM man inte kan det alltså rida upp hästen i tävlingsform på 2-3 steg så har man inte gjort rätt.

Det svåraste är ju att lägga ner halsen lägre dvs rakt ut framför manken så hästen verkligen kommer ut med sin hals , det blir lätt att så har jag sett att många rullar bara in nosen men halsen är fortfarande för hög och kort om du förstår och då måste ryttaren hålla i eftersom man stör hästens egna balans lite gramantyps verkan och det där är nog rent skadligt och har absolut ingen gymnastiserande effekt

Nu pratar jag inte om rollkur utan om "vanlig" rund och djup form.

Senast ändrad:

Får jag ge min synpunkt på det:)

Det är svårt att rida den D o R utan att hålla i den i det läget eller att inte tippa hästen i framvikt.
Den behöver ett otroligt stöd, support o balanserad ridning från sin ryttare o även att den vågar lita på den i det läget.

Sen tar det tid om hästen sitter fast eller som Fio skrev- inte har gått så förr.

här har vi verkligen det där som du snackar om - att inte "jaga ifatt formen", utan att den rids i ett väl avvägt tempo o hela tiden stämmas av-av sin ryttare- timingen gen.

tex tar den här gamla filmen som visar att det är viktigt att få ut halsen framför manken här skulle jag kunnat rida in bakdelen lite mer och fått ut halsen mer och därmed fått upp manken lite till men inte ens jag är perfekt :angel:

Jag rider inte så här mer än kanske ett varv och så samlar jag upp och sedan lägger jag ner igen kanske ett varv osv så det är ju ingen form som iallafall JAG mal omkring i varv efter varv.

http://www.zippyvideos.com/6305980406058426/lg/*hillsbon

Ja alltså nu är det ju plättlätt hästen erbjuder ju det på en gång när jag sitter upp om det är det jag vill men det är ju inte så enkelt med en häst som aldrig har gått djup och rund , nu får jag säkert skit för det här på flera håll men en häst skall kunna ridas i vilken form än ryttaren bestämmer annars är den stel och ogymnastiserad.

Det går att lägga ner en häst lång och låg ganska omgående men att ha den djupare och rundare kräver mer gymnastiserade hästar och det tar ju ett tag , det är ju inte gjort i en handvändning men när hästen väl är så gymnastiserad så kan du lägga ner och plocka upp hästen på 2-3 steg. OM man inte kan det alltså rida upp hästen i tävlingsform på 2-3 steg så har man inte gjort rätt.

Det svåraste är ju att lägga ner halsen lägre dvs rakt ut framför manken så hästen verkligen kommer ut med sin hals , det blir lätt att så har jag sett att många rullar bara in nosen men halsen är fortfarande för hög och kort om du förstår och då måste ryttaren hålla i eftersom man stör hästens egna balans lite gramantyps verkan och det där är nog rent skadligt och har absolut ingen gymnastiserande effekt

Nu pratar jag inte om rollkur utan om "vanlig" rund och djup form.

Det var väldigt bra förklarat:bow: Sorry, alla, att jag citerar hela o tar plats men det var så bra så jag gör det ändå.......

Jag måste hålla med fio, om man ser NÅN häst som går korrekt på tygeln på Dressyrvis så svimmar man nästan. Du hade en jättefin bild ngn gång - som man bara OJ :o

Jag ser också mycket islänningar nu. Jag bor granne med nån världsmästare...

Från min egen erfarenhet på min egen ickedressryhäst så är det helt lönlöst att be honom när han står still, Rätt så lönlöst med vanlig Dressyr ridning så som den lärs ut - (ram - stilla hand + övergångar) jag måste göra något mer - med rumpan.

Jag tror inte alla har exteriör för att ge efter ( talar om det första snäppet) - De har helt enkelt inte tillräckligt bra exteriör för att hitta balans bakfifrån utan ganska stor ansträngning.

Jag måste sätta min häst ganska mycket (jmft med halvis) innan han har tillräcklig balans och törs slappna av

jag skall iväg,..... men jag skulle nog inte definiera din film som djup och rund utan rund....
Den håller sig ju med näsan kring bogspetsen...

återkommer

Du gör ju där-det som är svårt.
I uppförsbacke men ändå i låg form- dessutom i galopp:bow:

*kl*

Oj, vad ni krånglar till det med en massa konstiga liknelser och ord. Nu gör jag bort mig helt, men jag fattar i princip nada. Då har jag ändå varit med i gamet länge, ridit för många olika tränare på ganska hög nivå och utbildat rätt många hästar, en del med stor framgång.

Men nu kan jag inte vara med i diskussionen längre för jag hänger tyvärr inte med :crazy:.

*kl*

Oj, vad ni krånglar till det med en massa konstiga liknelser och ord. Nu gör jag bort mig helt, men jag fattar i princip nada. Då har jag ändå varit med i gamet länge, ridit för många olika tränare på ganska hög nivå och utbildat rätt många hästar, en del med stor framgång.

Men nu kan jag inte vara med i diskussionen längre för jag hänger tyvärr inte med :crazy:.

Blir lite nyfiken, kan du vara mer konkret ang vad du menar att du fattar nada av? ( Eller ännu bättre, ställ frågan direkt till dem som skrivit det du inte fattar, :idea: tex jag:confused: vill inte vara otydlig)

Liknande trådar

Ridning Skulle behöva komma igång med ridningen av min 12-åriga SWB igen efter en vinter och vår av väldigt sporadisk ridning på grund av brist...
Svar
6
· Visningar
839
Senast: Marvin
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 549
Senast: Raderad medlem 149793
·
Utrustning Är medryttare och hästen jag rider går barfota. Ägaren kommer inte att sko hästen, såvida hovslagaren inte propsar på det, och hästen...
Svar
12
· Visningar
724
Senast: Miingla
·
Katthälsa Har en super senior till katt vars klor börjar bli ett problem där hon får sår på öronen av dom när hon kliar. Jag har aldrig klippt...
Svar
6
· Visningar
608
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka