Sv: Spinoff - varför rider DU djup och rund
En annan slutsats somman kan dra av samlade kunskaper och erfarenheter är...
Rids hästen felaktigt i lång och låg - djup och rund - då kommer den upp med fulkrok.
Fio skrev nåt för hundra år sedan om att få loss hästen i atlas kotan
Så här säger Dietmar Specht.....i "Dressyrens grunder, om konsten att döma Dressyr" ( The View from C)
Angående Losgelassenheit ( lösgjordhet och lugn)
indikationer på...
Den andra indikationen är hästens mun. Munnen måste vara stängd, tungan ligga under bettet, medan hästen mjukt tuggar på bettet och lite skum utvecklas. Skum uppsåt endast om hästen är lösgjord i nacken (atlanto-axis leden), ty först då öppnar sig saliv/spottkörteln varvid salivproduktionen ökar - detta i sin tur orsakar tuggrörelser som reflex.
om nacken hålls stel stängs körteln, det blir ingen salivutsöndring, och hästen tuggar inte mjukt och lugnt på bettet.
Nu behöver jag hjälp.
Så här långt förstår jag. Om ryttaren kan får hästen rätt på tygeln så ger den efter i nacken (givetvis måste den ridas bakifrån)
Jag tolkar att det beror på att den är i balans - då kan den bli fri/lös där (faen måste jag kolla upp Sally och hennes biljardboll...)
Lyckas man _inte_ med det så överböjer hästen sin övre del av halskotpelaren och fulkroken uppstår
Så långt alles klar!
Men FIO jag trodde det du sa hade att göra med ställningen?
Att hästen vid en korrekt ställning böjer i sidled vid axis???
Helt förvirrad.
jag vet att atlas är första och axis nästa kota dvs C1 och C2.
samt att atlas -leden är JA leden, och Axis Nej leden, men sitter atlas leden mellan skallen och atlas, och axis - nej leden mellan atlas och axis?
Och menar då Dietmar att det är den korekta ställningen i sidled = atlanto/axis = NEJ - som gör hästen på tygeln
Eller på korrekt svenska - kan man inte ställa hästen korrekt i atlas/axis så kan man inte rida hästen korrekt på tygeln?
FIO - veterinärer och andra kunniga i anatomin...
HJÄÄÄÄLP