Spinoff - varför rider DU djup och rund

Sv: Spinoff - varför rider DU djup och rund

Fast jag har hört ngn säga det om denna formen också, men kanske inte Kyra då. Däremot tolkar jag det inte så som axel skrivit.

Är du ärligt intresserad/nyfiken på vad jag skriver, eller är du bara ute efter att hävda att djup och rund är korrekt, rätt och riktigt?

OBS, är varken vass eller ironisk utan det är en uppriktig fråga. Förklarar gärna mer ingående på hur jag ser på det om det finns intresse, men inte för att bli biten i örat...

Fast rent objektivt, och utan att ta ställning så är ju tråden skapad för att de som RIDER D och R ska motivera sig...... var nog inte tänkt att bli ytterligare en "rätt och fel" tråd med motsatta parter.....

Har för mej att jag ställde en fråga till dej bara, eftersom du verkar ha ridit på ett annat sätt. Varför svarar du inte bara istället för att vara förorättad över att få frågor:confused:

Kan fråga igen. Tråden handlar om HUR och HUR red du då D o R? Eftersom du säger bla att hästen inte kan lyfta huvudet så får du väl förklara det tycker jag så att jag förstår.

Inte så aptitiligt att bita folk i öronen så nej, det har jag ingen avsikt att göra......

MEn du kan ju svara hur du gör/gjorde eftersom tråden handlar om det

Men i lång&låg får man inte upp manken riktigt....hästen stretchar i jämnvikt - framvikt till skillnad till djup&rund.
Prioterar du formen som din avater ?

Tja - det beror ju på hur man rider lång och låg...

I en korrekt lång och låg skall ju pilbågen spännas jämnt och manken är ju en del av överlinjen...

Men lång och låg är ju i alla anseenden en rätt löst spänd pilbåge.

Det som menas med "komma upp med manken" är ju när hästen hissar upp framvagnen - och för att göra det så måste den ta i mer...så på det sättet håller jag med.

I "För rund" så hindas manken av nackligamnetet.

Och komma upp med manken tycker jag inte sker automatiskt med att den lyfter bröstryggen.

Snarare kommer det när hästen är rak och snurrar på bakifrån, då kan manken plöstsligt bli en dm högre när hästen börjar veva på över ryggen.

KL

Det som jag tycker är bra med den här tråden - och lite varför jag startade den - är att det kommer fram att djup och rund kan se ut på väldigt olika sätt

Senast ändrad av en moderator:

Knapplån.

Eftersom ingen annan har svarat på frågan om den svenska "Ridhandboken" gör jag det.

Sid 189 visar följande felaktigheter:
* Hästen går bakom lodplanet
* Hästen går med falsk eftergift
* Hästen går bakom handen
* Hästen hänger i handen
* Hästen går mot handen

Ingen av dessa hästar går bakom lodplanet.

Tack keramin
:bow::bow::bow:

- då kallas det i denna översättning - falsk eftergift.
Och i översättningen av Müseler - felaktig hållning

En annan slutsats somman kan dra av samlade kunskaper och erfarenheter är...
Rids hästen felaktigt i lång och låg - djup och rund - då kommer den upp med fulkrok.

Fio skrev nåt för hundra år sedan om att få loss hästen i atlas kotan

Så här säger Dietmar Specht.....i "Dressyrens grunder, om konsten att döma Dressyr" ( The View from C)

Angående Losgelassenheit ( lösgjordhet och lugn)

indikationer på...
Den andra indikationen är hästens mun. Munnen måste vara stängd, tungan ligga under bettet, medan hästen mjukt tuggar på bettet och lite skum utvecklas. Skum uppsåt endast om hästen är lösgjord i nacken (atlanto-axis leden), ty först då öppnar sig saliv/spottkörteln varvid salivproduktionen ökar - detta i sin tur orsakar tuggrörelser som reflex.

om nacken hålls stel stängs körteln, det blir ingen salivutsöndring, och hästen tuggar inte mjukt och lugnt på bettet.

Nu behöver jag hjälp.

Så här långt förstår jag. Om ryttaren kan får hästen rätt på tygeln så ger den efter i nacken (givetvis måste den ridas bakifrån)
Jag tolkar att det beror på att den är i balans - då kan den bli fri/lös där (faen måste jag kolla upp Sally och hennes biljardboll...)

Lyckas man _inte_ med det så överböjer hästen sin övre del av halskotpelaren och fulkroken uppstår :angel:

Så långt alles klar!

Men FIO jag trodde det du sa hade att göra med ställningen?
Att hästen vid en korrekt ställning böjer i sidled vid axis???

Helt förvirrad.

jag vet att atlas är första och axis nästa kota dvs C1 och C2.

samt att atlas -leden är JA leden, och Axis Nej leden, men sitter atlas leden mellan skallen och atlas, och axis - nej leden mellan atlas och axis?

Och menar då Dietmar att det är den korekta ställningen i sidled = atlanto/axis = NEJ - som gör hästen på tygeln

Eller på korrekt svenska - kan man inte ställa hästen korrekt i atlas/axis så kan man inte rida hästen korrekt på tygeln?

FIO - veterinärer och andra kunniga i anatomin...

HJÄÄÄÄLP:banana:

Kan du göra det där lite mer på Svenska för jag är bara hoppryttare numer = man slipper tänka :angel:

KL

Det som jag tycker är bra med den här tråden - och lite varför jag startade den - är att det kommer fram att djup och rund kan se ut på väldigt olika sätt

Kan det? Egentligen, menar jag? Är det inte i stället så att folk kallar en massa olika saker tex djup o rund fast det kanske av en annan person inte alls skulle kallas så:confused:
Tex det som PolyM menar är för mej något helt annat (dra ner huvet eller nåt:confused:) än vad tex malinigbg beskriver.
Om vi utgår från ryttare som är kunniga och kanske t o m tillhör eliten, tror jag knappast de bara drar ner huvudet på hästen:confused::crazy: I vilket syfte då?:confused:

En fråga:

Hur ser du att det rent praktiskt går till? Vad är din bild av VARFÖR det rids så och HUR man rider djup o rund? Om vi nu pratar om ryttare som borde veta vad de håller på med.

Jag vet bara att du pratat om att man måste lösgöra atlas?

Var det i samband med ställning, eller för att hästen skall bli korrekt på tygeln och tygeltaget skall gå igenom till bakfoten

- så att hästen inte bara kortar upp halsen och får fulkrok

jag minns att - men inte detaljerna runt omkring...

Ringer det någon klocka???

Bara lite spridda frågor och kommentarer, svar på dina frågor har jag inte så kan ej hjälpa till där.

En annan slutsats somman kan dra av samlade kunskaper och erfarenheter är...
Rids hästen felaktigt i lång och låg - djup och rund - då kommer den upp med fulkrok.

Hur anser du att det är fel, eller rätt i djup o rund?

Ang skum så är det ju inte hela sanningen eftersom en häst kan skumma rejält utan att vara avspänd öht, eller tillfreds med bettet/handen. Det är väl snarare HUR den skummar man bör titta på, att det är lika mycket på båda sidor av munnen osv.
:confused:

Så här långt förstår jag. Om ryttaren kan får hästen rätt på tygeln så ger den efter i nacken (givetvis måste den ridas bakifrån)
Jag tolkar att det beror på att den är i balans - då kan den bli fri/lös där (faen måste jag kolla upp Sally och hennes biljardboll...)

Ja det tror jag också, i balans och ok med handen o bettet, accepterar med andra ord.

Sen fattar jag inte resten alls:confused::confused:

Hur ser du att det rent praktiskt går till? Vad är din bild av VARFÖR det rids så och HUR man rider djup o rund? Om vi nu pratar om ryttare som borde veta vad de håller på med.

Men hur skall jag kunna veta det?

Enligt försöken där man mätte hur halsens possition påverkade ryggen så komma fram till att djup och rund blockerar länden och placerar hästen på bogarna.

En viss österikare menar - hur skall du få vikten bak - om du alltid rider djup och rund?

Földjaktligen så vill man något annat med djup och rund.

Och alla människor är olika, det finns inte en mall för ridning - som alla följer.

De mer erfarna burkar ju ha en egen plan - ett eget medvetet tänk.

och det var det jag ville med den här tråden...

lystna på När Var Hur? - för att fundera och lära mera.

Varför rider DU djup och rund - vad vill du uppnå med det?

Som jag skrivit tidigare jag kan rida rund - men inte djup och rund. Tänkte prova idag - men halsen räcker liksom inte ens till insåg jag....:D

Hur funkar mekanismen med biljardbollen på ett djur som lever sitt liv på längden?

Flash, biljardbollen är en liknelse för att om man kan få alla spänningar i nacken (m m!) att släppa, känns det ung att ha sitt lösa, fria huvud som en biljardboll uppe på en biljardkö. (Eller var det Wanless eller Meyners?)

Om huvudet kan bli helt fritt, då kan kroppen bli ÄNNU friare, ännu mer rörelse, ännu mer schwung. Men att "släppa" nacken till någon annan person/ryttare, är inte helt naturligt. Det är som om en kompis skulle hålla i ens huvud och säga "varsågod, släpp alla spänningar nu, jag håller uppe det till dig". Inte ens vi med vår intellektuella förmåga (vi inser ju t o m att vi HAR spänningar, det gör inte hästen) kan få spänningarna att lossa, då förstår man lite vilka "skyddsmekanismer" som är inbakade i nacken!

Nackmekanismen är väldigt komplex och intressant tycker jag.

På a svarar jag nej och på b svarar jag "vet inte", för jag fattade nog inte frågan.

Riktigt 100% rätt på tygeln blir hästen inte om den sitter fast atlas/axis. I regel är dessa två kotor så fastglunkade i varann att de är som om de vore ett stycke. (Men det är det nog mer det normala läget?)

Detta är enligt vad jag fått lära mig. Jag har också fåt tlära mig att det kan vara ett väldigt bra komplement att kunna lösgöra hästens nacke från marken, men nu pratar vi ju biomekanikbögar med alldeles för mycket fritid. ;)

Jag vet bara att du pratat om att man måste lösgöra atlas?

Var det i samband med ställning, eller för att hästen skall bli korrekt på tygeln och tygeltaget skall gå igenom till bakfoten

- så att hästen inte bara kortar upp halsen och får fulkrok

jag minns att - men inte detaljerna runt omkring...

Ringer det någon klocka???

Jo jag talade om att man först måste lösgöra /gymnastisera i atlas för att hästen skall kunna bli lösgjord och för det måste man ställa i sidled åt båda hållen inte mycket utan bara lite och oxå nosen in -nosen ut hållet.

Biljardboll har jag ingen i min sally i a f, men kanske finns det i andra. Strunt samma det var inte bilardbollen jag var ute efter.

Förstår inte helt ditt svar eftersom jag svarade på Fredriks att jag höll med ang balans mm. :confused:

Nej jag tror inte hästen känner sig fast och slår upp huvudet och spänner nödvändigtvis av djup o rund om det rids bakifrån och inte dras ner framifrån. Det är en väldig skillnad i detta. Du behöver inte ens ha särskilt korta tyglar. Den kan alltså slå upp om den skulle känna för det.

Kanske missfärstod, har lite bråttom, jag får återkomma om ett tag när maten är klar och inte står och bränns här medan jag skriver:angel:

Och nu lägger amatören sig i igen. Detta kan man göra från mark väldigt bra, med en hand runt nosremmen och en hand på ganaschen - gå till "motståndet" och hålla kvar tills det släpper. (Låter brutalt - är det inte, alla som vet något om feldenkrais förstår vilka "krafter" jag menar)

Väldigt häfigt att se hur hästnacken blir smörigare och smörigare och hur den söker sig framåt/neråt.

Men hur skall jag kunna veta det?

Enligt försöken där man mätte hur halsens possition påverkade ryggen så komma fram till att djup och rund blockerar länden och placerar hästen på bogarna.

En viss österikare menar - hur skall du få vikten bak - om du alltid rider djup och rund?

Földjaktligen så vill man något annat med djup och rund.

Ja det där diskuterades ju i rollkurs tråden som blev låst, det var ju inte själva samlingen som är Ankys syfte utan att göra hästen mer gymnastiserad och atletisk och kvick och eftersom hon upplever att hästen blir just det får man ju helt enkelt inse att det är en sanning för henne oavsett vilka forskningar som görs.

Liknande trådar

Ridning Skulle behöva komma igång med ridningen av min 12-åriga SWB igen efter en vinter och vår av väldigt sporadisk ridning på grund av brist...
Svar
6
· Visningar
839
Senast: Marvin
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 549
Senast: Raderad medlem 149793
·
Utrustning Är medryttare och hästen jag rider går barfota. Ägaren kommer inte att sko hästen, såvida hovslagaren inte propsar på det, och hästen...
Svar
12
· Visningar
724
Senast: Miingla
·
Katthälsa Har en super senior till katt vars klor börjar bli ett problem där hon får sår på öronen av dom när hon kliar. Jag har aldrig klippt...
Svar
6
· Visningar
608
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka