Sv: Spinoff - varför rider DU djup och rund
Jag sitter på en sån sprättgök emelllanåt, det varierar, så jag förstår vad du menar och som jag skrev, det är fruktansvärt svårt att komma åt en häst som är sån. Min förra var det också när han satte den sidan till, men inte genomgående.
FÖrsta året kanske 1½ året jag red den här var hon sån alltid. Folk frågade om jag vågade rida ut på henne (då var hon bättre än i ridhuset) min tränare har erkänt att hon aldrig trodde på henne från början.
Det är en otrolig skillnad, men det finns där fortfarande och i perioder mer.
I vårt fall är kandaret att föredra (av det och graman) hon trivs med det, men inte heller det löser problemen när hon är spänd. Jag känner igen att ha pass när man inte kommer åt alls
Det har hänt.
Det beror mest på min
fokusering och förmåga att välja rätt i varje läge, vara konsekvent och ignorera och rida på eller markera "nu räcker det" vid rätt tillfälle. Ja, svårt att förklara, och ännu svårare att få till,
som med ridning öht. Att vara fokuserad o aktiv, rida verkligen, är nog det viktigaste tror ajg. Men det skrev ju du med.
När jag inte gör det tar hon ut svängarna om hon är på det humöret.
Något som kan fungera är det som malinsky skrev om i sin gamla tråd om alternativa övningar eller nåt, att rida för innersk o leda inåt, på en stor volt, några varv, det tar jag till som utväg om det inte går på annat sätt, då verkar endorfinerna eller vad det är, och man får hästen lägre och kan sen gå ur volten och vara kvar där.
Och att sysselssätta hjärnan (på hästen) förstås, det brukar vara avslappnande.
Jag tror gramanen kan ha den psykiska effekten att den vet att den inte kommer fri, precis som en del hästar slutar jobba utan spö, som det stått om här i nån tråd. Hästar är ju smarta djur fast det sägs att hjärnan är liten.
Oj blev visst lite långt, och kanske inte helt klart, jag är lite morgontrött.