Spinoff - varför rider DU djup och rund

Sv: Spinoff - varför rider DU djup och rund

Sällar mej till den skaran:angel: Hästen som måste ha KOLL, på allt:crazy::cool:

Alltså häst som kan spänna sej, höja huvudet för att glo och fjanta för allt möjligt. Försöker rida ganska låg i det läget.

i det läget har jag knappt kontakt, jag skulle jag få ner huvudet, så är det med våld. Då rider jag med huvudet där uppe, tills jag får kontakt, och sedan jobbar ner i formen. Med aktivitet bakifrån.
Men det är när jag själv är focuserad och aktiv, annars är det bara att gå till stallet, eller hämta gramanen......

Jag kan nog erkänna att på alla dessa år så har jag nog inte lyckats rida ett helt varv på spåret med en avslappnad häst. Han sprätter oftast iväg efter en 20 - 30 m, så får man börja om.

Tack och lov är han något bättre borta, eller mycket bättre borta.

Så för mig är nog djup, rund eller flexa hästens hals åt sidorna ett sätt att få kontroll. Få kontakt.

Vill man hårdra det med rollkuren så är den ett extremt sätt att få kontroll, därför i det läget har nog ingen häst styrka eller mod att ta sig ur den tvångströjan.

du imponerar mer och mer :bow:

om man rider den rund o djup får inte bakbenen vara kvar i stallet- aktivitet!

Nej just det, om manken är uppe är bakbenen med! Jag tycker det är lättare att fokusera på framdelen för bakdelen hänger ju ändå alltid med...!;)

Så för mig är nog djup, rund eller flexa hästens hals åt sidorna ett sätt att få kontroll. Få kontakt.

Nej här håller jag inte med. I alla fall inte om du menar som jag tror...För när man rider hästen djup och rund så håller man inte hästen nere med kraft. Det är snarare skönt för hästen, när det blir rätt frustar alltid den spända hästen som sjutton och man kan komma till arbete.
Man visar ner hästen och sen lättar man av, "släpper den ifrån sig" eller vilket uttryck man än vill använda.
Det är en ganska viktig del, att inte hålla fast hästen på plats.
Man måste alltid ge den en utväg och den får inte känna sig låst.
Man kan få visa ner den många, många, många gånger men likväl, alltid släppa trycket direkt och sen isf börja om igen.
/Malin

i det läget har jag knappt kontakt, jag skulle jag få ner huvudet, så är det med våld. Då rider jag med huvudet där uppe, tills jag får kontakt, och sedan jobbar ner i formen. Med aktivitet bakifrån.
Men det är när jag själv är focuserad och aktiv, annars är det bara att gå till stallet, eller hämta gramanen.......

Graman har jag aldrig använt bara provat ett par gånger och insett att det inte är den effekten jag vill ha.

Håller med om att det funkar när jag är fokuserad och aktiv, tvång "framtill" fungerar inte öht, utan det är bakifrån och där får jag vara stark och framförallt konsekvent och bestämd. Envis.:cool:
I "spända lägen" blir det att ofta komma upp med nosen igen, stirra till, hitta saker att titta på, stå emot osv. Häromdagen var det ett barn och en hund i ridhuset, tidigare har sladden i hörnet varit en stående punkt på dagordningen men det har vi "kommit över":angel:.

Slappnar av en stund, spänner till igen osv. Hör något och hoppar till, osv. Det som påverkar mest i det läget är att envist rida bakifrån, försöka hålla stadig kontakt men inte låsa. Det är väldigt svårt. :crazy:

Men ofta jobbar hon avspänd och mjuk från början, då kan man lägga henne lite djupare för att få med ryggen o bakbenen och sen tillbaka till normal form.

Vill man hårdra det med rollkuren så är den ett extremt sätt att få kontroll, därför i det läget har nog ingen häst styrka eller mod att ta sig ur den tvångströjan

Jag vet inte, men tror inte det, jo att få kontroll ja, kanske, men man måste HA kontroll för att det ska gå att rida så med någon som helst mening, tror jag. Men jag vet inte, det är spekulationer bara.
Här skulle det handla om vad vi gör.

Att få spända hästar att inte sätta upp nosen och sänka ryggen och bli korta i steget, det är en utmaning, så mycket vet jag i alla fall.

Nej just det, om manken är uppe är bakbenen med! Jag tycker det är lättare att fokusera på framdelen för bakdelen hänger ju ändå alltid med...!;)

Precis, och det har debatterats här, men jag håller med dej, så är det.

Men håller du inte med att du "kommer åt" hästen bättre om du överböjjer överlinjen.

Känns som jag förstår er båda två.

Hur ser ut/ känns; upp med manken

men jag håller med dig egentligen - manken kommer ju upp beroende på det som händer bakifrån

Nej här håller jag inte med. I alla fall inte om du menar som jag tror...För när man rider hästen djup och rund så håller man inte hästen nere med kraft. Det är snarare skönt för hästen, när det blir rätt frustar alltid den spända hästen som sjutton och man kan komma till arbete.
Man visar ner hästen och sen lättar man av, "släpper den ifrån sig" eller vilket uttryck man än vill använda.
Det är en ganska viktig del, att inte hålla fast hästen på plats.
Man måste alltid ge den en utväg och den får inte känna sig låst.
Man kan få visa ner den många, många, många gånger men likväl, alltid släppa trycket direkt och sen isf börja om igen.
/Malin

Fast det är ju det jag menar, när hästen är avslappnad och går där utan att känna sig spänd, och är rätt nöjd, det är ju DÅ man som ryttare kan börja inverka.

Och att inverka är att kontrollera hästens rörelser och mekanik, som ett exempel, om jag rider min häst i galopp, han är spänd, skjuter ut underhalsen och far omkring, då tappar jag all kontroll och komunikation, jag kan inte göra något med kvalitet.

Men när jag får hästen rund, låg och avspänd, då har jag kontroll, då kan jag ridai galoppen och börja arbeta hästen, och forstätta utbildningen.

Att få visa ner den många, många gånger är jag mästare på, jag borde banne mig få medalj för att jag inte gett upp.....:)

hihi nu måste jag ju göra en tråd till på gnägg

skriv gärna där

Fast det är ju det jag menar, när hästen är avslappnad och går där utan att känna sig spänd, och är rätt nöjd, det är ju DÅ man som ryttare kan börja inverka.

Och att inverka är att kontrollera hästens rörelser och mekanik, som ett exempel, om jag rider min häst i galopp, han är spänd, skjuter ut underhalsen och far omkring, då tappar jag all kontroll och komunikation, jag kan inte göra något med kvalitet.

Men när jag får hästen rund, låg och avspänd, då har jag kontroll, då kan jag ridai galoppen och börja arbeta hästen, och forstätta utbildningen.

Att få visa ner den många, många gånger är jag mästare på, jag borde banne mig få medalj för att jag inte gett upp.....:)

Håller med i allt du skriver... speciellt det sista stycket :o

Klart att man måste ha kontroll, all ridning som jag ser det utgår från kontroll.
Sin egen kroppskontroll bla.

Jag tror att hade vi inte spända, elektriska, nerviga hästar på gränsen mellan spänning/anspännig i OS och ELIT nivå,så skulle vi inte få se ex rollkur. Eller ens diskutera lång och låg/rund som utbildningsform.

En häst som inte har den där överdrivna energin, är lättare att rida bakifrån och fram, än de hästar som exploderar och måste hållas på mattan hela tiden.

För att återknyta till ovanståend inlägg av mig, och för all del malingbg och de allra flesta som skriver här på dressyr.

En häst som är avslappnad och motiverad är det vi alla strävar efter.
Både för att det är målet i all ridning, och för att det i längden genererar en häst som förblir hållbar.

Jag tycker att du skrivit flera klarsynta inlägg, så jag ville ge cred för det.

Jag tror också att alla vill ha avslappade motiverade hästar, men jag tror att det i tävlingsandan är lätt att låta sig dras med av olika 'instinkter' eller vad jag skall säga.

Så jag den förstående typen :angel: :p förstod också vad true-blue var ute efter i den förra tråden, att det ibland i det prestatiosninriktade kan vara lätt att tappa bort hästen - och den klassiska ridkonstens ideal.

Både i ett större perspektiv och det rent privata, vem har inte varit i återvändsgränder och vänt för att hitta tillbaka.

Jag vet precis vad du menar med det där med tävlingsandan.

Det är faktiskt det svåraste av allt tycker jag.

Graman är ju en dödssynd bland folk, så därför är det ju en synd i sig att erkänna att man använder det ibland.

Som med de flesta olika bett som finns och med olika hjälptyglar så kan man få ut flera olika effekter beroende på hur man använder dessa. Men allt det där är ju du på det klara med, förtydligar lite.

Jag gillar korta inlägg, men det blir lätt missförstånd.

Personligen skulle jag inte rek någon att använda graman, och jag själv kanske inte heller skulle göra det på någon annan häst.

Jag har gjort det vid 2 perioder, jan-mars 2001, och i våras ca 8 ggr.

Jag resonerade vid dessa tillfällen så här.

Sitter man på en sprättgök som jag gör, så tar det oerhört mycket tid och energi att komma till avslappning. De allra flesta gånger är det just det som ridpassen går ut på, och ibland är det så illa att jag ridit väldigt länge, men inte lyckats.

Vad sliter då minst på hästens ben och rygg? (och mitt tålamod)

Att rida och nöta och nöta och nöta, för att tillslut uppnå utsatt mål möjligen en halv långsida.
Eller sätta på gramanen och vara "där" från början och då blir ridpasset ca 10 - 15 min långt.
Jag anser mig har så pass mycket erfarenhet att jag kan bedömma vilket som gör mest skada och förmodligen är gramanen mest ett psykologiskt redskap då jag knappt använder den, men det är ju egentligen ovesäntligt, då den fyller sin funktion.

Skulle min häst få välja mellan att ridas med sitt silikonbet och graman, eller med kandaret, så tror jag han skulle välja det första alternativet.

Jag sitter på en sån sprättgök emelllanåt, det varierar, så jag förstår vad du menar och som jag skrev, det är fruktansvärt svårt att komma åt en häst som är sån. Min förra var det också när han satte den sidan till, men inte genomgående.

FÖrsta året kanske 1½ året jag red den här var hon sån alltid. Folk frågade om jag vågade rida ut på henne (då var hon bättre än i ridhuset) min tränare har erkänt att hon aldrig trodde på henne från början.

Det är en otrolig skillnad, men det finns där fortfarande och i perioder mer.

I vårt fall är kandaret att föredra (av det och graman) hon trivs med det, men inte heller det löser problemen när hon är spänd. Jag känner igen att ha pass när man inte kommer åt alls :crazy: Det har hänt.
Det beror mest på min fokusering och förmåga att välja rätt i varje läge, vara konsekvent och ignorera och rida på eller markera "nu räcker det" vid rätt tillfälle. Ja, svårt att förklara, och ännu svårare att få till, :crazy::o som med ridning öht. Att vara fokuserad o aktiv, rida verkligen, är nog det viktigaste tror ajg. Men det skrev ju du med.
När jag inte gör det tar hon ut svängarna om hon är på det humöret.

Något som kan fungera är det som malinsky skrev om i sin gamla tråd om alternativa övningar eller nåt, att rida för innersk o leda inåt, på en stor volt, några varv, det tar jag till som utväg om det inte går på annat sätt, då verkar endorfinerna eller vad det är, och man får hästen lägre och kan sen gå ur volten och vara kvar där.

Och att sysselssätta hjärnan (på hästen) förstås, det brukar vara avslappnande.

Jag tror gramanen kan ha den psykiska effekten att den vet att den inte kommer fri, precis som en del hästar slutar jobba utan spö, som det stått om här i nån tråd. Hästar är ju smarta djur fast det sägs att hjärnan är liten.

Oj blev visst lite långt, och kanske inte helt klart, jag är lite morgontrött.

Med risk för att ha missuppfattat trådens syfte. Jag har inte läst tråden ännu, bara småskummat, ska svara och sedan läsa vad andra har skrivit,

Jag RED "djup och rund" i massa år med tränare som tyckte att det såg så bra ut... Jag SKAPADE ett muskelproblem i ryggen på min häst som han inte haft innan. Idag förösker jag rida framåt - nedåt istället (inte på bogarna utan mer känslan), och har därmed löst problemet som JAG skapade och som inte ens veterinären kunde sätta fingret på/lösa.
Djup och rund är för mig idag ett sätt att ta kontroll i situationer som riskerar att urarta i panik/katastrof. Om hästen gränsar till att flippa över så ger djup/runt mig kontroll. Det är dock över två år sedan jag behövde använda det senast. Min häst anser den positionen som kränkande och jag ser den på sätt och vis som maktmissbruk. Jag rider den inte aktivt, men för att lösa en kris-situation så kan jag ta fram den.

Nej, detta var inte en tråd för de som INTE rider den, det vet jag, men jag k'ände för att förklara min syn på stilen i en tråd som inte redan har flippat ut i gall-spyende och pajkastning...

jag tackar för att du skrev.:bow:

Jag skapade tråden för funderingar kring ämnet i allmänhet. På ett kanske mindre laddat sätt

Och man kan ju bara förklara vad man själv gör.

Jag har nog aldrig ridit djup och rund så jag vet ju inte själv...
Det jag har gjort är att rida med fulkrok :o
och det var väl en återvändsgränd kan man säga...

Sedan vet jag inte var går gränserna - bakom lod - djup och rund - HF?

Vad säger ni andra - var tycker ni skilnaderna ligger mellan ovanstående?

Senast ändrad av en moderator:

Med risk för att ha missuppfattat trådens syfte. Jag har inte läst tråden ännu, bara småskummat, ska svara och sedan läsa vad andra har skrivit,

Jag RED "djup och rund" i massa år med tränare som tyckte att det såg så bra ut... Jag SKAPADE ett muskelproblem i ryggen på min häst som han inte haft innan. Idag förösker jag rida framåt - nedåt istället (inte på bogarna utan mer känslan), och har därmed löst problemet som JAG skapade och som inte ens veterinären kunde sätta fingret på/lösa.
Djup och rund är för mig idag ett sätt att ta kontroll i situationer som riskerar att urarta i panik/katastrof. Om hästen gränsar till att flippa över så ger djup/runt mig kontroll. Det är dock över två år sedan jag behövde använda det senast. Min häst anser den positionen som kränkande och jag ser den på sätt och vis som maktmissbruk. Jag rider den inte aktivt, men för att lösa en kris-situation så kan jag ta fram den.

Nej, detta var inte en tråd för de som INTE rider den, det vet jag, men jag k'ände för att förklara min syn på stilen i en tråd som inte redan har flippat ut i gall-spyende och pajkastning...

Jag blir väldigt skeptisk till vad du red "förr" öht eftersom du beskriver på det sättet. Tror knappast skickliga ryttare rider djup och rund bara för att få kontroll (se tex filmen med Briars uppvärmning i nån gammal tråd) Det är inte heller mitt syfte om jag rider så, som jag har förklarat tidigare.

Djup och rund ska inte skapa ryggproblem, då har du ridit med bara hala in nosen och ingen rygg, skulle jag tro.:confused: Det är ju inte bra för någon häst.

Liknande trådar

Ridning Skulle behöva komma igång med ridningen av min 12-åriga SWB igen efter en vinter och vår av väldigt sporadisk ridning på grund av brist...
Svar
6
· Visningar
839
Senast: Marvin
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 549
Senast: Raderad medlem 149793
·
Utrustning Är medryttare och hästen jag rider går barfota. Ägaren kommer inte att sko hästen, såvida hovslagaren inte propsar på det, och hästen...
Svar
12
· Visningar
724
Senast: Miingla
·
Katthälsa Har en super senior till katt vars klor börjar bli ett problem där hon får sår på öronen av dom när hon kliar. Jag har aldrig klippt...
Svar
6
· Visningar
608
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka