Spinoff - varför rider DU djup och rund

Sv: Spinoff - varför rider DU djup och rund

men bara en tanke.

om du formar hästen med en ram...

Dvs om ramen är det du kontrollerar hästen med - visst får du då mer kontroll framifrån om du gör den främre ramen skarpare/tydligare vad du vill....

(Att bara rida djup och rund kan skapa ryggproblem då musklerna inte kan jobba dynamiskt)

Ovanstående gäller lite beroende på hur man definierar djup och rund....

Senast ändrad av en moderator:

därav har vi nog kruxet. Djup och rund tror jag är ekvivalent med HF för några. För dig också? I och med att du kallar tråden "spinoff" på HF tråden? Jag tror inte att de som svarat anser sig rida HF, dvs att djup och rund är samma sak som HF......:confused:

Jag sa inte att skickliga ryttare använder det som nödbroms el liknande. Men likförbannat fick jag massor med beröm över min häst och hans muskler, EJ muskelfattig över rygg och rumpa. Men min känsla när jag ridfer min häst i dgasläget är att djup o rund är kränkande och maktmissbruk mot min häst då jag i den situationen har minskat hans möjligheter att tala om vad han tycker, vad han orkar, vad han anser om jobbet, det är inte längre ridning på lika villkor. Om man plockar in halsen ordentligt i djup(rund och sparkar på lite så kommer ryggen, men mer statiskt äbn vad jag önskar.

Que :confused: jag förstår inte var du vill komma.
Jag ville komma bort från den infekterade HF debatten, och läsa andras tankar om ridning

Jag kan inte tänka mig att Malin i gbg sitter hemma och rollar.

Jag skulle heller inte kalla det jag sett PM göra rolla, där håller jag med Malin i gbg, men han rider Djup och Rund.

jag ville höra andras tankar om djup och rund - hur - varför - när.

Personligt - Teoretiskt. - Icke infekterat

En hel del har delat med sig av sina tankar - tackar för det :bow:

Jag antar att de som kommit en bit har en tanke bakom sin ridning - intressant att höra den. Därav döpte jag tråden som jag gjorde.

Så rider du ibland något du skulll vilja kalla djup och rund, och i så fall med vilket syfte?

Ibland rent av oftast; är syftet med en tråd bara att lyssna till vad andra har att säga :)

Djup-rund är eg bara en fortsättning av fulkroken tyvärr...

Är då HF en fortsättning på Djup och rund?

Hur skulle du sätta gränserna?

tack för dina tankar.:bow:

Och alla andras också förstås :bump:

Que :confused: jag förstår inte var du vill komma.
Jag ville komma bort från den infekterade HF debatten, och läsa andras tankar om ridning

Jag kan inte tänka mig att Malin i gbg sitter hemma och rollar.

Jag skulle heller inte kalla det jag sett PM göra rolla, där håller jag med Malin i gbg, men han rider Djup och Rund.

jag ville höra andras tankar om djup och rund - hur - varför - när.

Personligt - Teoretiskt. - Icke infekterat

En hel del har delat med sig av sina tankar - tackar för det :bow:

Jag antar att de som kommit en bit har en tanke bakom sin ridning - intressant att höra den. Därav döpte jag tråden som jag gjorde.

Så rider du ibland något du skulll vilja kalla djup och rund, och i så fall med vilket syfte?

Ibland är syftet bara att lyssna till vad andra har att säga :)

jag vill inte komma ngn stans alls utom att påpeka att sålänge det inte finns en uttalad delad definition på vad folk menar med djup och rund - så kommer ni prata förbi varandra hur ni än gör.

Djup och rund dvs är för mig väldigt nära HF. PM har blivit kritiserad vad jag vet.

Själv rider jag inte det jag kallar för djup och rund (per definition jag angett ovan). Däremot rund och låg, med framåtnäsa tänket som grundsten.

Men jag är nyfiken på tankar OCH definitioner

Jag känner till begreeppen
*lång och låg
*rund och djup
vad är rund och låg?

och vad vill du uppnå?

Men jag är nyfiken på tankar OCH definitioner

Jag känner till begreeppen
*lång och låg
*rund och djup
vad är rund och låg?

och vad vill du uppnå?

rund och låg - näsan tillåts att inte va så inne att den dippar bakom, och ingen sk. fulkrok, samtidigt som ryggen kommer upp. Framför allt en inramning av hästen som sker FRAM till handen, inte via handen. Rund och djup är för mig en hel massa inriktad nos och nacke, dvs ganska rejält bakom lod. Jag har inget emot bakom lod i vissa lägen, stirrar mig inte blind på det men när vi pratar om tankar och definitioner så går det att rida rund i kropp utan att för den skull ha nos/nacke så mkt in. det jag försöker säga är att för mig är ordvalet DJUP OCH RUND ekvivalent med en ganska extremt djup form med intagen nos och nacke. Jag lägger ingen värdering i detta utan definierar vad JAG ser i den definitionen.

Jag vill uppnå en avslappnad överlinje och en balanserad häst på en grundnivå, dvs en avsprångs platta där hästen kan komma till vidare arbete.

Jag sa inte att skickliga ryttare använder det som nödbroms el liknande. Men likförbannat fick jag massor med beröm över min häst och hans muskler, EJ muskelfattig över rygg och rumpa. Men min känsla när jag ridfer min häst i dgasläget är att djup o rund är kränkande och maktmissbruk mot min häst då jag i den situationen har minskat hans möjligheter att tala om vad han tycker, vad han orkar, vad han anser om jobbet, det är inte längre ridning på lika villkor. Om man plockar in halsen ordentligt i djup(rund och sparkar på lite så kommer ryggen, men mer statiskt äbn vad jag önskar.

Men då blir det en definitonsfråga och en metodfråga HUR du rider D & R.

Och en fortsättning på någon fulkrok är det inte alls,:confused:

men bara en tanke.

om du formar hästen med en ram...

Dvs om ramen är det du kontrollerar hästen med - visst får du då mer kontroll framifrån om du gör den främre ramen skarpare/tydligare vad du vill....

(Att bara rida djup och rund kan skapa ryggproblem då musklerna inte kan jobba dynamiskt)

Ovanstående gäller lite beroende på hur man definierar djup och rund....

Ja precis, hur man definierar blir viktigt.

Nej man rider inte så hela tiden, jag kan ju bara prata för mej, men det är en del av att få hästen lösgjord o stretcha lite i så fall, dvs korta sekvenser.

Nja ang mer kontroll om ramen är skarpare, pratar bara för mje, jag tycekr det finns en gräns där hästen är med eller inte med och när den inte är med längre utan det blir för skarpt så blir det spänningar och motstånd och det tjänar inget till. Då skulle man rida tills hästen "ger med sej" men det fungerar inte för mej i alla fall.

Men då blir det en definitonsfråga och en metodfråga HUR du rider D & R.

Och en fortsättning på någon fulkrok är det inte alls,:confused:

Just det - försökte komma till precis detta, men det missförstods.:bow:

om alla har olika definitioner , vilket det förefaller klart och tydligt att alla har utifrån hur de beskriver D & R utan att dessa klargjorts så blir diskussionen väldigt förvirrad och antaganden om hur skrivaren rider görs utifrån vad definitionen betyder för läsaren.

om jag säger så här då - med kortare tygel - så blir ju den främre ramen snävare.

Det blir ju plats för mindre varianter, inet bar som något negativt - för det är ju en skala hellång tygel = ingen inverkan alls........>>>>......kort kort tygel = mycket inverkan.

Och detta helt utan att blanda in om hästen är med på noterna eller inte

KL
Mera tankar - gärna från er som aldrig säger något.

ALLAS TANKAR ÄR LIKA VÄRDA :bow:

*knapplån*

Kom bara att tänka på en sak när någon skrev fulkrok.

Nu vet jag varför RK ser så konstigt ut, det ser ut som en utveckling av fulkroken.:idea:
Alltså fulkrok med j-ligt mycket böj åt alla håll. Ser aj ut och går inte att jämföra med djup och rund...
Vad tycker ni andra?

Angående debatt om djup och rund så är det nästan lika svårt att definiera som RK, det som för någon är djup och rund är för mig på bogarna kanske??
Vi kanske måste börja fylla på med bilder, någon som kan komma och fota mig?;)

/Malin

Nja, man får ju inte sätta ramen så hårt att hästen inte har en utväg alternativt att den börjar tänka bakåt av att trycket fram blir för starkt...
Ram javisst, men för stark ram Nej.

*knapplån*

Nu vet jag varför RK ser så konstigt ut, det ser ut som en utveckling av fulkroken.:idea:
Alltså fulkrok med j-ligt mycket böj åt alla håll. Ser aj ut och går inte att jämföra med djup och rund...
Vad tycker ni andra?

Angående debatt om djup och rund så är det nästan lika svårt att definiera som RK, det som för någon är djup och rund är för mig på bogarna kanske??

/Malin

ja det var en riktigt bra beskrivning över hur det ser ut det håller jag med om - ang. fulkrok ovan! Fast rent "funktionellt", fulkrok innefattar väl dålig ryggaktivitet punkt slut, medans HF folk hävdar att de åstadkommer ryggverksamhet ordentligt.

Fulkrok är en hals med en knyck - istället för att vara jämnt välvd/ böjd.

Fulkrok uppstår när man inte lyckas böja örverlinjen jämt - utan råkar böja halsen mer än resten av överlinjen :angel:

*knapplån*

Vad tycker ni andra?

/Malin

Jag håller med och tror också att det är precis så att vi ser helt olika saker och definierar olika.
Jag tänkte samma sak efter PM:s inlägg om fulkrok, osv.

Fulkrok är en hals med en knyck - istället för att vara jämnt välvd/ böjd.

Fulkrok uppstår när man inte lyckas böja örverlinjen jämt - utan råkar böja halsen mer än resten av överlinjen :angel:

Ja just det, när ryggen och halsen inte hänger ihop längre. Vilket inte är fallet i djup o rund som vi pratar om här. Även i Rk tror jag syftet är att halsen är välvd hela vägen och sitter ihop med resten av överlinjen, vilket ger en kraftig stretcheffekt där. Men det är ju inte det vi diskuterar här. (som i den rkvideo jag frågade om i andra tråden)

Liknande trådar

Ridning Skulle behöva komma igång med ridningen av min 12-åriga SWB igen efter en vinter och vår av väldigt sporadisk ridning på grund av brist...
Svar
6
· Visningar
839
Senast: Marvin
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 549
Senast: Raderad medlem 149793
·
Utrustning Är medryttare och hästen jag rider går barfota. Ägaren kommer inte att sko hästen, såvida hovslagaren inte propsar på det, och hästen...
Svar
12
· Visningar
724
Senast: Miingla
·
Katthälsa Har en super senior till katt vars klor börjar bli ett problem där hon får sår på öronen av dom när hon kliar. Jag har aldrig klippt...
Svar
6
· Visningar
608
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V
  • Lugnande medel till hund.