Sv: Spinoff på tysktråden- utbildning av hästen
Alltså du menar att det skulle vara svårare att rida en nordis än ett halvblod?
Jag har ridit många hästar i mina rätt unga år. Där har jag ridit nordsvenskar och travare också. Även hopptävlat båda... Att rida en nordsvensk eller en travare kan ju i sej vara en utmaning. Men har man ridit på dagens känsliga och energiska halvblod och ridponnyer så kan jag inte säga att man lär sig mer av att rida en nordis eller en travare?
Dagens halvblod tollererar inte att du sitter lite fel eller om du blir fast i handen osv... Inte de som är avlade för tävling iaf.
Du verkar tro att man måste ha en annan ras än halvblod för att lära sig rida. Varför tror du detta? Varför kan inte tränaren ge lika bra verktyg till mig som sitter på halvblod som till Fredrik_ som tränar med en nordsvensk?
Sen är det för mig miljoner gånger roligare att sitta på ett halvblod som går bra en tex en nordsvensk för hur mycket jag än har lärt mig på nordsvensken så kan man inte få samma sorts schwung och lätthet i en sådan.
det var inte till mig men jag svarar ändå, och knapplånar lite
Jag håller med dig i det du skriver. Jag upplever olika svårigheter
Jag har inte ridit ponny sedan jag gick på ridskola så det räknas inte.
Men jag har ridit både halvblod med flott prestationsstam och Nordis och ingen av dem kan man åka på.
De är väldigt olika båda att rida och hantera. Vissa saker är lättare med den ena och andra lättare än den andra. Eller om man vänder på det det ena är svårare på den ena än den andra
BÅDA KRÄVER BALANS, men de ger olika gensvar på misslyckandena. Nordisen sätter styvt ett ben i varje hörn och blir en stel planka, det enda sättet att få ryggswing i en Nordsvensk är samma sak som att få ryggswing i ett halvblod dvs sitt rätt inverka rätt.
Däremot så blir det helt andra protester på halvblodet. Och handgripliga. Blir man fast i handen på nordisen så sänker den ryggen Blir man fast i handen på halvblodet så protesterar den, och kan lätt gå uppåt eller börja studsa
Jag tycker Nordisen trisssar upp sig mycker mer mentalt och lättare, med det skall mycket till innan han börjar sprattla.
Jag tycker nordisen är mycker mer känslig vid all hantering utom borstning
jag vet att det kan verka konstigt för till vardags så ser Nordisen väldigt stbil ut, men om det grå så långt att den hetsar upp sig så varvar den inte ner så lätt igen. Dessutom tänker de alldeles för mycket. Och därmed så kan de stissa upp sig själva mycket. halvisen är mycket mer här och nu, reatkionerna är omdelbara, men går över fortare. ( märks det att jag föredrar halvisar
)
Jag slogs av de oliak sätten att reagera på när jag såg en träninsgvideo med ett halvblod på internet häromdagen.
det var obalans och inte rakt och oliak rörelser
En nordis skulle inte kunna prestera i denna obalansen. Den skulle tappa all takt inte ens kunan trava och det skulle se ut som hysterisk skiiit.
Halvblodet "presterade" men började "studsa" efter ett tag pga av ryttaren satt fel och blev hård i handen
Oliak sätt att reagera - på samma sak
Självklart har du rätt i det sista du skriver - Nordisen är inte avlad för schwung och lätthet där i ligger en av svårigheternan med den.
Den behöver väldigt mycket ridning för att det ens skall se anständigt ut i Dressyrtermer.
Den har inte lätt för sig direkt: det är ju därför jag köper halvblod istället.
En annan svårighet ligger i den rörliga ryggraden. Det är svårare att hålla en Nordsvensk "inne i lådan" helt enkelt eftersom den är väldigt rörlig och behöver mer styrka för att orka gå kvar i den.
Sedan så som du skriver dagens topphästar är
inte förlåtande, de reagerar väldigt kraftigt på obalanser hos ryttaren, och särskilt unghästar skickar av ryttare de finner obehagliga.
Det har inte hänt mig - för att rida många år på en cementblandare har varit bra för min balans. ( men jag har ännu inte lärt mig rakt bakåt
) Jag upplever halvblodet som mjukt och underbart i jämförelse.
Att sitta bra och se stilla ut handlar ju om att hantera de krafter som hästens rörelser skapar i vår kropp. Det är ju helt klart mindre krafter med halvblodet; så att bibehålla en possition blir ju lättare med halvblodet. Å andra sidan så kan de ju faktistk ändra sin kropsphållning på en tiondels sekund, alla reaktioner sker direkt och omedelbart, så det är ju en helt annan utmaning.
De är ju mycket mer flyktiga. och de har ju ett helt annt svävmomnet. Vilket ställer andra och svårare krav på en själv.