Spinoff på tysktråden- utbildning av hästen

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Spinoff på tysktråden- utbildning av hästen

Nej man blir lätt hemmablind o känner först inte av små saker o sen troligen även stora felaktigheter.
det är väldigt lätt att hamna på fel kurs.

Det där med olika hästar. Jag har aldrig tidigare blivit "beskylld" för att rida min häst sned, men med min yngsta skedde så.

Sen berodde det inte på mig- hästen satte tränarna lika snett.
Men jag behövde ju hjälp för att komma tillrätta med det- på den hästen- fick lära mig rida hästen rak, vilket man har med sig i bagaget.

Tror att det var efter den långa konv. som 4-5 åring.

Så att rida runt efter instruktion på en glassig och optimalt korrekt häst, wow, ser skitbra ut och måste vara oerhört kul!
Men, det måste vara rätt kul att känna att man verkligen lärt sig rida sin rätt problematiska och mindra korrekt byggda häst oxå. och att man genom en tränare fått med sig så bra coh skarpa verktyg att man kan plocka med dom hemma i sin ensamhet och lösa problemen då de dyker upp.

Fredrik, tror oxå att kan man rida en nordis, kan man rida de flesta!:bow: the ultimate challenge!:rofl:

Bara för att hästen är glassig och korrekt betyder det inte att man har svårigheter vid ridningen eller att man inte lär sig rida på den.:crazy::confused:

Och jag håller inte med. Milsskillnad mellan att rida en stadig nordis och en häst med nerv, motor, schwung och elastitet.

Ja, elller hur :(
Men då är vi tillbaka till ts ämne:idea: Kan man utbilda bara ryttaren så går det av sej själv hemma sen, oavsett häst:confused:

Men jag tror det handlar om ryttare och häst ihop, hästar är ju olika och en skicklig tränare kan se vad som behövs på just den hästen.

Fast självfallet är det mesta hos piloten.:cool: Men även ett samspel som man behöver hjälp med. Tror jag. Knepig fråga.:cool:

Ja, det är en knepig fråga, har följt tråden men har egentligen ingenting att tillägga.
Men lite funderingar.

Om ryttaren får utbildning på olika hästar så utökas ju referensramen till att lösa olika svårigheter. Så det är klart att det inte går av sig själv hemma, men chanserna ökar ju att det går bättre, oavsett vilken häst man rider på.

Sedan det där med raser, jag gillar ju tränare oavsett om de ridit OS eller inte, som inte fixerar sig vid stam och möjlighet till GP nivå.
Det tycker jag är respekt.

Mina SWB är klart mycket svårare att rida än min tinker, han har bra mentalitet, underbart mjuk i sina rörelser, men har ingen gång, (eller möjligen hyfsad gång för sin ras)
Det är kul att rida honom och få lite självförtroende när det är svårt med de andra.
Jag skulle verkligen inte skämmas över att ta med honom på en dressyrträning eller clinic om det var så att jag anmält mig med någon av halvbloden men av olika orsaker dom inte kunde ridas.

Men iom att det är halvbloden som jag försöker satsa på, så blir det ju logiskt för mig att det är där jag behöver mest hjälp. Eller hästarna behöver hjälp för att få ordning på mig.:D

Men iom att det är halvbloden som jag försöker satsa på, så blir det ju logiskt för mig att det är där jag behöver mest hjälp. Eller hästarna behöver hjälp för att få ordning på mig.
Visst är det för hästens skull som man vill lära sig rida den så bra som möjligt.

Ju tidigare man söker hjälp, desto mindre felaktigheter måste man korrigera.
Jag blir glad när tränaren sitter upp o känner o tycker att den känns bra.
Hästen är inget redskap- för mig iallafall.

Visst är det för hästens skull som man vill lära sig rida den så bra som möjligt.

Jag håller helt med. Vill ju i första hand ha en hållbar häst som jag ska kunna ha i många år. Då måste den ridas och utbildas på ett så bra sätt som möjligt.
Därför är det självklart för mig att ta hjälp av duktiga tränare som ser till att jag inte fipplar till det allt för mycket på vägen.

Tycker oxå att det är SIG SJÄLV man vill utbilda för en tränare. Det går ju fortast på en "bra" häst. men på en "svårare" häst får man väl antagligen ännu mer skills, om man lyckas knäcka nötterna och behålla dem i lådan!:idea:

Så att rida runt efter instruktion på en glassig och optimalt korrekt häst, wow, ser skitbra ut och måste vara oerhört kul!
Men, det måste vara rätt kul att känna att man verkligen lärt sig rida sin rätt problematiska och mindra korrekt byggda häst oxå. och att man genom en tränare fått med sig så bra coh skarpa verktyg att man kan plocka med dom hemma i sin ensamhet och lösa problemen då de dyker upp.

:

du det tar ungefär en vecka för normalryttaren att fullkomligt förstöra en talangfull känslig dressyrhäst, så att bara sitta där och tro det är glassigt är ju fullkomligt patetiskt och helt insiktslöst gällande vad man tror är bra ridning.

Bara för att hästen är glassig och korrekt betyder det inte att man har svårigheter vid ridningen eller att man inte lär sig rida på den.:crazy::confused:

Och jag håller inte med. Milsskillnad mellan att rida en stadig nordis och en häst med nerv, motor, schwung och elastitet.

Ja verkligen stor skillnad. Jag har förmånen att rida många olika hästar, kanske inte så många olika raser, men det finns väldigt många skillnader mellan olika halvblod.

Det är ju en fruktansvärt stor skillnad att rida lektion på en med fysiskt dåliga förutsättningar - då jobbar man mer med basic saker som gas och broms t.ex.

Den med fysiskt goda förutsättningar kan man ju finlira på och då pratar man om hur mycket schwung man vill få fram, hur många centimeter till som näsan ska vara framme, om slutan ska vara en hovbredd brantare osv.

Svar till Lusidor: Tror du verkligen att ridningen är lättare när man ska börja finslipa små små detaljer?:confused:
Tror du det är lättare att göra ingenting på hästryggen än att korrigera mycket?:o
Nej du, bara att sitta med i en häst med mycket nerv och mycket gång ställer stora krav på ryttarens kropp och koordinationsförmåga.

De flesta A- och B-tränare jag har ridit för brukar inte vilja sitta upp eftersom dom anser att ekipaget ska tränas för att komma vidare. Ofta är det dom som är bättre ryttare än tränare som väljer att sitta upp, många väl ansedda tränare har inte det behovet, detta är iaf min åsikt.

Eller så är det av rädsla dom inte sitter upp, det har jag själv varit med om ett antal ggr så jag tror mer på det :angel:

Tror oxå det, men även att de inte har velat rida på vintern o bli svettiga o sen sätta sig still på pallen igen o bli kalla- helt förståerligt.

Ingen av mina hästar har blivit "dumma" för att tränaren har krävt mer än jag.

Finns säkert många anledningar - fast här i Göteborg har de varma filtar med värmefläktar under så det skulle allt gå att lämna filten, rida och sen komma tillbaka till fläkten och värma sig:angel:

Jag tror också det beror på att en a- & btränare kommmit lite längre i sin ridkarriär och helt enkelt inte vågar/behöver ta risken att sitta upp på främmande hästar.

Jag tror heller inte att de aldrig gör det utan jag tror att de gör det på hästar som de känner till ganska väl.

Men iom att det är halvbloden som jag försöker satsa på, så blir det ju logiskt för mig att det är där jag behöver mest hjälp. Eller hästarna behöver hjälp för att få ordning på mig.:D

Ja, eller hur, :o det blir ju faktiskt för hästens skull lika mycket i o m att tränaren kan få ordning på ryttaren, på den hästen:idea:

Att hästar är olika innebär ju också att det inte är helt enkelt att bara föra över från en häst till en annan, som från en stadigare mer markbunden och kanske inte så känslig häst, till en superkänslig med större gång osv.

Ja verkligen stor skillnad. Jag har förmånen att rida många olika hästar, kanske inte så många olika raser, men det finns väldigt många skillnader mellan olika halvblod.

Det är ju en fruktansvärt stor skillnad att rida lektion på en med fysiskt dåliga förutsättningar - då jobbar man mer med basic saker som gas och broms t.ex.

Nej, jag förstår inte resonemanget......:confused:

Det är väl aldrig någon som säger "att bara för att Emma rider ponny", tävlar både SM och EM, att hon därefter eller p.g.a det kan rida allt?
Tvärtom, man får höra hur svårt det är " att byta upp sig". Inte kan det vara så att just nordisar banar vägen för att man lättare kan rida sitt halvblod?
Jag tycker det är tillräckligt svårt:D, och finns alldeles för många variationer;), mellan samma ras?:crazy:

Det räckte att han titta 5 min på min förra häst så hade han hittat alla våra svagheter..

Jag tror att han kommer tycka att jag fortfarande kompromissar lite för mycket. Sen kommer han nog gå åt oss rätt hårt på serierna, för det är jag som ska räkna inte hästen.... Det är nog dom två främst. Piruetterna kommer vi också få jobba mycket med..

Kul att du tycker att det ser trevligt ut =)

Eller så är det av rädsla dom inte sitter upp, det har jag själv varit med om ett antal ggr så jag tror mer på det :angel:

Där säger jag absolut inte emot dig!! Visst ligger det mycket i att dom är rädda om sig.

KL:
Blev bara så trött av att man var kritikrädd bara för att man inte vill ha upp sin tränare i tid och otid... Jag tillhör den kategori ryttare som faktiskt vill göra resan själv. Självklart låter jag min tränare sitta upp om det är så stora grejer att h*n inte kan hjälpa mig på annat sätt, eller om jag vill att dom ska känna på något. Men just det här med att dra alla över en kam bara för att man vill rida själv på sina betalda lektioner tyckte jag var lite sådär... Alla har rätt att välja själv hur man vill lägga upp sin träning och ridning, med el utan tränare, tränare upp eller ej, tysk el engelsk eller vilken form man nu väljer... :p. Blir så tråkig diskussion när man generaliserar.

Slås ofta av att det i den här sporten finns så många som vet så bra om hur alla andra borde göra, vilket jag tycker är lite trist...

Senast ändrad av en moderator:

Du, glöm inte att hela tråden är en generalisering i sig.:angel:

Är det inte generalisering att säga att den som tar hjälp av tränare inte utbildar sin häst själv?:devil:

Ska du dit i juli?

Funderar själv på det men har chans att få ut en annan tysk kvinna till stallet, vet bara lite om henne dock. Kan vara skönt att slippa köra så långt...
Jag PM:ar dig, kanske du vet mer om henne?
Mvh Malin

Jag förstår inte det heller. Men antagligen läggs pengarna ned på min egen ridutbildning och inte utbildning av hästen. Det är kanske så tänket går.. vad vet jag. TS har dessutom lämnat skeppet

TS är här och spionerar på greger :o och såg ditt inlägg.
Du har tolkat det jag skrev i mitt inlägg helt rätt.

Jag skrev ju redan från början att jag investerade i min egen ryttarutbildning och det var därför jag startade denna tråden.

Mest för att jag blev förvirrad av formuelringen.
Rent Juridiskt har jag ansvar för allt som händer med hästen. Följaktligen så har jag ansvaret varje gång tränaren inte är närvarande.

Jag har också ansvaret att välja rätt tränare.

Alltså det övergripande ansvaret har jag.

Det innebär inte att jag sitter på kunskapen - utan att jag måste införskaffa den kunskapen dvs skaffa mig utbildning. Av tränare givetvis.

Nu tolkas ju varje användare utifrån sig själv och en del passar på...

Jag var mest förvånad att det verkade som om en del överlät det mesta på tränaren. Lite hum måste man ju skaffa sig själv.
Var man är? - vart man skall? Inte bara huvudmål utan också många delmål. - och en någorlunda hum om hur man skall ta sig dit.

Dvs man måste ha en strategi. Som är byggd på kunskap om sammanhang.

Varför händer det - hur skall jag göra för att få det andra jag vill skall hända?

jag tror du hajjar vad jag menar, du verkar vara rätt medveten :laugh:

Alltså du menar att det skulle vara svårare att rida en nordis än ett halvblod?

Jag har ridit många hästar i mina rätt unga år. Där har jag ridit nordsvenskar och travare också. Även hopptävlat båda... Att rida en nordsvensk eller en travare kan ju i sej vara en utmaning. Men har man ridit på dagens känsliga och energiska halvblod och ridponnyer så kan jag inte säga att man lär sig mer av att rida en nordis eller en travare?

Dagens halvblod tollererar inte att du sitter lite fel eller om du blir fast i handen osv... Inte de som är avlade för tävling iaf.

Du verkar tro att man måste ha en annan ras än halvblod för att lära sig rida. Varför tror du detta? Varför kan inte tränaren ge lika bra verktyg till mig som sitter på halvblod som till Fredrik_ som tränar med en nordsvensk?

Sen är det för mig miljoner gånger roligare att sitta på ett halvblod som går bra en tex en nordsvensk för hur mycket jag än har lärt mig på nordsvensken så kan man inte få samma sorts schwung och lätthet i en sådan.

det var inte till mig men jag svarar ändå, och knapplånar lite

Jag håller med dig i det du skriver. Jag upplever olika svårigheter

Jag har inte ridit ponny sedan jag gick på ridskola så det räknas inte.
Men jag har ridit både halvblod med flott prestationsstam och Nordis och ingen av dem kan man åka på.

De är väldigt olika båda att rida och hantera. Vissa saker är lättare med den ena och andra lättare än den andra. Eller om man vänder på det det ena är svårare på den ena än den andra

BÅDA KRÄVER BALANS, men de ger olika gensvar på misslyckandena. Nordisen sätter styvt ett ben i varje hörn och blir en stel planka, det enda sättet att få ryggswing i en Nordsvensk är samma sak som att få ryggswing i ett halvblod dvs sitt rätt inverka rätt.

Däremot så blir det helt andra protester på halvblodet. Och handgripliga. Blir man fast i handen på nordisen så sänker den ryggen Blir man fast i handen på halvblodet så protesterar den, och kan lätt gå uppåt eller börja studsa

Jag tycker Nordisen trisssar upp sig mycker mer mentalt och lättare, med det skall mycket till innan han börjar sprattla.
Jag tycker nordisen är mycker mer känslig vid all hantering utom borstning :p
jag vet att det kan verka konstigt för till vardags så ser Nordisen väldigt stbil ut, men om det grå så långt att den hetsar upp sig så varvar den inte ner så lätt igen. Dessutom tänker de alldeles för mycket. Och därmed så kan de stissa upp sig själva mycket. halvisen är mycket mer här och nu, reatkionerna är omdelbara, men går över fortare. ( märks det att jag föredrar halvisar :D )

Jag slogs av de oliak sätten att reagera på när jag såg en träninsgvideo med ett halvblod på internet häromdagen.

det var obalans och inte rakt och oliak rörelser
En nordis skulle inte kunna prestera i denna obalansen. Den skulle tappa all takt inte ens kunan trava och det skulle se ut som hysterisk skiiit.

Halvblodet "presterade" men började "studsa" efter ett tag pga av ryttaren satt fel och blev hård i handen

Oliak sätt att reagera - på samma sak

Självklart har du rätt i det sista du skriver - Nordisen är inte avlad för schwung och lätthet där i ligger en av svårigheternan med den.
Den behöver väldigt mycket ridning för att det ens skall se anständigt ut i Dressyrtermer.
Den har inte lätt för sig direkt: det är ju därför jag köper halvblod istället. :idea:

En annan svårighet ligger i den rörliga ryggraden. Det är svårare att hålla en Nordsvensk "inne i lådan" helt enkelt eftersom den är väldigt rörlig och behöver mer styrka för att orka gå kvar i den.

Sedan så som du skriver dagens topphästar är inte förlåtande, de reagerar väldigt kraftigt på obalanser hos ryttaren, och särskilt unghästar skickar av ryttare de finner obehagliga.

Det har inte hänt mig - för att rida många år på en cementblandare har varit bra för min balans. ( men jag har ännu inte lärt mig rakt bakåt :D ) Jag upplever halvblodet som mjukt och underbart i jämförelse.

Att sitta bra och se stilla ut handlar ju om att hantera de krafter som hästens rörelser skapar i vår kropp. Det är ju helt klart mindre krafter med halvblodet; så att bibehålla en possition blir ju lättare med halvblodet. Å andra sidan så kan de ju faktistk ändra sin kropsphållning på en tiondels sekund, alla reaktioner sker direkt och omedelbart, så det är ju en helt annan utmaning.
De är ju mycket mer flyktiga. och de har ju ett helt annt svävmomnet. Vilket ställer andra och svårare krav på en själv.

Senast ändrad av en moderator:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
13 047
Senast: Fibusen
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 353
Hästvård Jag vet inte vad jag ska göra... Min ponnys beteende blir bara värre och värre och han går knappt att hantera längre.. Han har alltid...
2 3
Svar
42
· Visningar
11 435
Senast: mily
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
8 463
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar