Spinoff på tysktråden- utbildning av hästen

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Spinoff på tysktråden- utbildning av hästen

Det händer att han gör det ja.

Blir träning igen för honom i Juli, kan uppdatera vad han skäller på då, mig eller hästen. Jag vet svaret redan:angel:

Han blev faktiskt lite arg på min häst som jag hade innan han tyckte att hon inte ställde upp något alls. Vad jag än gjorde. Det visade sig sen också att det inte är sådana hästar man ska satsa på:angel:

Men jag tror den diskussionen om raser kom upp för att någon förutsatte att jag hade lagt värderingar på rasen - som jag inte hade gjort:o
Egna tolkningar bara.
(Jag har bara ridit nordis nån gång som barn och kan inte ens uttala mej om just de svårigheterna. :o )

Jamen visst. Men varför sedan fortsätta diskussionen? Men visst, antyder någon går alla igång. Så är det ju. ;)

KL

Jag håller med de som skrivit att de inte skulle lägga ner tusentals kronor på träning om hästen inte har de rätta förutsättningarna.
Här i krokarna rider ett antal människor för en fd OS ryttare och betalar massor med pengar för att rida en halvtimma, tillochmed på travare och andra icke dressyr hästar. Man får göra som man vill men själv skulle jag som sagt välja att spendera de pengarna isåfall på en bättre häst än träningen med "fel" häst.

shoot me.

Så off topic man kan komma men jag vart bara nyfiken.. :banana:
I vilket område i Sverige bor du?

Kl

Har funderat på detta med om det är av intresse vilken häst man har på en clinic/för tränare.

Ryttaren får till sig kunskaper att använda även på andra hästar men det är ekipaget, tillsammmans, som går framåt (förhoppningsvis).
Eller?
Även om mycket handlar helt enkelt om att ryttaren ska använda sin egen kropp på ett bättre sätt i inverkan, och man arbetar mycket med ryttarens sits, så resultatet syns ju i hästen. Men kanske kan det ses som endast utveckling av ryttaren:confused: ja, det kan det nog.

Men hästarna då? Spelar det då ingen roll vilken häst man sitter på?
Beror det på vilken nivå man är på, kanske:confused: ÄR det olika synsätt? Om man rider för någon som tex Kottas (eller elever till såna) är hästen ointressant då?

För tydlighetens skull anser jag verkligen att det mesta finns hos ryttaren, men även ryttaren i förhållande till en viss häst.

Några funderingar bara.........

Nu blev jag nyfiken - igen!!

Vad kommer han skälla på??;) Kan ju vara kul att höra din förhandsinfo och sedan se om du "hade rätt" :D På det du lägger ut här på Buke är det inte lätt att se vad dina problem är, ser alltid å himla trevligt ut!! :bow:

Att gå som fotfolk på en clinic, det är ju jätteroligt och lärorikt men frågan är hur mycket det genererar på den egna ridningen.
Visst blir man inspirerad och Kan ta en del med hem i sin ridning och visst får man några russin man kan plocka ut MEN:

*t.ex AvG:s clinic eller AH:s clinic - det var ju många av oss som var på båda och diskuterade efteråt och vi hade ju många olika åsikter om vad som sades DVS olika personer tolkar på olika sätt.

*Människor söker ofta bekräftelse på att den väg/det ridsätt de valt är det rätta så då söker de det de känner igen

*Det är mycket svårt att föra över teoretisk kunskap på praktisk

Att däremot ha med sig häst på clinic ger ju otroligt mycket - mest i inspirationssyfte, men vardagsträningen är ju ändå det som ger...all träning är ju öva, öva, öva och så öva - för att få ridningen i kroppen måste det utföras

Kl

Men hästarna då? Spelar det då ingen roll vilken häst man sitter på?
Beror det på vilken nivå man är på, kanske:confused: ÄR det olika synsätt? Om man rider för någon som tex Kottas (eller elever till såna) är hästen ointressant då?

.

Många av topptränarna förutsätter ju att ryttaren har gjort grundridningen klar och har man häst med sämre förutsättning så är det ju svårare att komma vidare. Eftersom lektionerna är så dyra är det ingen idé, bättre att rida grundridning för annan tränare före.

Dessutom kan hotshotsen välja och vraka lite bland ekipagen och det blir ofta kö för att vara med.

Att gå som fotfolk på en clinic, det är ju jätteroligt och lärorikt men frågan är hur mycket det genererar på den egna ridningen.
Visst blir man inspirerad och Kan ta en del med hem i sin ridning och visst får man några russin man kan plocka ut MEN:

*t.ex AvG:s clinic eller AH:s clinic - det var ju många av oss som var på båda och diskuterade efteråt och vi hade ju många olika åsikter om vad som sades DVS olika personer tolkar på olika sätt.

*Människor söker ofta bekräftelse på att den väg/det ridsätt de valt är det rätta så då söker de det de känner igen

*Det är mycket svårt att föra över teoretisk kunskap på praktisk

Att däremot ha med sig häst på clinic ger ju otroligt mycket - mest i inspirationssyfte, men vardagsträningen är ju ändå det som ger...all träning är ju öva, öva, öva och så öva - för att få ridningen i kroppen måste det utföras

:bow::bow: till alltihop:idea:
Ja, det är verkligen sant, man tar till sig det som bekräftar den egna uppfattningen - vanligen.

Många av topptränarna förutsätter ju att ryttaren har gjort grundridningen klar och har man häst med sämre förutsättning så är det ju svårare att komma vidare. Eftersom lektionerna är så dyra är det ingen idé, bättre att rida grundridning för annan tränare före.

Dessutom kan hotshotsen välja och vraka lite bland ekipagen och det blir ofta kö för att vara med.

Ja kostnaden i sej gör väl att man tänker efter, om man nu kommer med.
Men även om det är mindre kända tränare (elever till hotshotsen tex) som då jobbar mycket med ryttaren så är det ju även hästen som utvecklas genom att ryttaren får hjälp med ridningen av just den hästen.

flashlight;10763083Men även om det är mindre kända tränare (elever till hotshotsen tex) som då jobbar mycket med ryttaren så är det ju även hästen som utvecklas genom att ryttaren får hjälp med ridningen av just den hästen.[/QUOTE skrev:
Absolut, och det kan man ju ofta se. Att de ryttare som "lyckas" ofta plockar fram häst efter häst.
Och det är ju utmaningen för många, att ta fram det bästa hos varje individ.

och vad har skolboken med saken att göra. :confused:

Oj, nu såg jag att du ställt mig en fråga som jag inte svarat på...ursäkta - den föll bort mitt i alltihopa.

Jo, jag menar att när man lär sig något teoretiskt så lär man sig att a) om hästen gör så - så beror det på 1-2-3-4 olika anledningar

Du gillar ju att läsa Proffsryttarens ridlära t.ex. Det är ju ett praktexempel på detta. De tar upp ett problem och man får x antal svar på vad det kan bero på.
Jättebra.

Problemet blir ju när man praktiskt ska utföra saker och ting på sin egen kammare och det inte funkar enligt något av exemplen.
Då vet man inte om man har analyserat fel eller gjort fel.

Ja, det gäller ju också att veta vad det är som beskrivs i boken och vad det är man själv sitter med och om det ens är samma problem:confused:

Det är lite som i mitt yrke att de yngre vill ha manualer för allt för att de känner sig osäkra, och behöver det stödet, medan den mer erfarna har väldigt mycket "i ryggmärgen" och kan kan naturglitvis göra misstag, men de behöver inte gå tillbaka till ett formulär för att veta vad de behöver göra.

Jag menar alltså att det är väldigt bra med handledningar och att få saker förklarat och hjälp med hur saker kan hänga ihop. MEn till slut står man ändå med sin egen verklighet och måste hantera den på bästa sätt och då behövs ändå de där erfarna ögonen, vad det än handlar om.

Så ser jag det. På clinic - lär JAG mig.
Men utbildar hästen :confused:- det gör jag ju hemma.

Det kan man ju inte göra på ridlektionerna.

Hm, du menar alltså att du åker på clinic med din häst men du utbildar inte hästen utan bara dig själv?:confused:
Utbildar hästen gör du hemma själv?

Vad menar du med att man inte kan utbilda hästen på ridlektionerna?

Jag förstår ännu mindre nu faktiskt, vore kul att få en förklaring.:banana:

KL
Jag tycker att man lär sig mkt på att se på när tränaren rider ens häst.- med praliner som sällskap:o
Frågade en gång hur hon med den lilla rumpan kunde få min häst att vara så självgående.
hon sa att hon duttade takten med rumpan- bollsätet o var konsekvent med att den skulle gå utav sig själv- utan skänkel- under en sluta t. ex. Den användes bara svagt för formning av bålen.

En annan rätt duktig ryttare (plac. svår D.)satt upp o använde ett starkt säte- varav hästen ej gick framåt utan uppåt. Inte alls konstigt då hästen trodde att hon ville rida passage:bow:
Denna behövde då använda skänkeln så mkt att det blev skav:mad:

Jag försökte att förklara, men hon trodde att den andra använde ett ännu starkare säte. hästen förstog ej heller hennes byteshjälper.
Det blev ingen mer provridning där:cool:

Så visst finns det olika träningsätt.Jag föredrar den tysta ridningen- även om jag inte själv alltid är kompetent att klara av den- faller tillbaka till den gamla stilen:crazy:

KL
Jag tycker att man lär sig mkt på att se på när tränaren rider ens häst.- med praliner som sällskap:o

Ja, det är alltid nyttigt att se vad hästen är kapabel till - om den får chansen:o

Visst är det trist när man inte kan ge hästen maximalt support.

Man blir väldigt ödmjuk o inser att man kanske skulle syssla med guldfiskar eller så:angel:

det är aldrig hästens fel, bara pilotens:crazy:

Visst är det trist när man inte kan ge hästen maximalt support.

Man blir väldigt ödmjuk o inser att man kanske skulle syssla med guldfiskar eller så:angel:

det är aldrig hästens fel, bara pilotens:crazy:

Ja, elller hur :(
Men då är vi tillbaka till ts ämne:idea: Kan man utbilda bara ryttaren så går det av sej själv hemma sen, oavsett häst:confused:

Men jag tror det handlar om ryttare och häst ihop, hästar är ju olika och en skicklig tränare kan se vad som behövs på just den hästen.

Fast självfallet är det mesta hos piloten.:cool: Men även ett samspel som man behöver hjälp med. Tror jag. Knepig fråga.:cool:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
13 047
Senast: Fibusen
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 353
Hästvård Jag vet inte vad jag ska göra... Min ponnys beteende blir bara värre och värre och han går knappt att hantera längre.. Han har alltid...
2 3
Svar
42
· Visningar
11 435
Senast: mily
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
8 463
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar