Spinoff på tysktråden- utbildning av hästen

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Spinoff på tysktråden- utbildning av hästen

På den häst jag rider nu så handlar det ju inte alls om att utbilda denne. Det handlar enbart om att utbilda mig, oavsett om det är på clinics, träningar eller vid arbete hemma. Däremot handlar en hel del om att reparera det min ridning orsakat. Jag är inte lika duktig som tidigare ryttare. Jag kan inte rida honom på GP-nivå (även om jag kämpar för att komma dit). Så mitt arbete hemma handlar om att jag strävar efter att uppnå det han redan kan. Hästen utbildar mig dagligen. Inte tvärtom.

Men på varje träning, oavsett det är på clinic eller på egen hand, så är min ridning anpassad till just den hästen som jag för dagen sitter på, och till dagsformen. Min ridning ser inte likadan ut på alla hästar. Det är olika verktyg som används. Så att på en clinic enbart se det som att det handlar om mig, kan jag inte. Den ridning som jag praktiserar just där är efter just den hästen, och hur den är för dagen. Det är ju olika verktyg man plockar ur verktygsbältet. Och om hästen inte visar upp ett visst beteende på en clinic så får jag heller inte utlärt just det speciella verktyget. Så visst spelar hästen hela tiden en stor roll även på clinicen.

Däremot skulle jag, nu vid det här skedet av mitt ryttarliv, inte lägga stora pengar på att åka och träna på en häst som jag inte bedömer vara talangfull eller kapabel att komma upp till minst Msv +-nivå (helst högre) så småningom. Jag har sett ALLT för mga exempel på ryttare som sitter och rider på hästar som antingen helt enkelt inte har kapacitet för att gå högre än lätta klasser (med framgång ska tilläggas) eller hästar som inte fungerar ihop med just den ryttaren, där det inte händer någonting (eller kanske snarare -det sker extremt långsamt) med ryttarens utveckling, OAVSETT hur mkt träningar, tid och pengar de lägger ner. När inte hästen svarar på rätt sätt vid utbildningen (med en mindre erfaren ryttare), så får aldrig ryttaren de nödvändiga aha-upplevelserna, och ryttaren får heller aldrig de kvitton som man behöver för att veta att man är på rätt väg. Hästens bristande förmåga blir då en bromsande effekt på ryttarens utveckling. Har ryttaren däremot redan kunskapen i kroppen så blir det en annan femma. Men om så inte är fallet så ser jag det som att det är som om man skulle försöka ta flyglektioner för att lära sig flyga trots att man inte har några vingar på ryggen. Visst kan man lära sig det grundläggande -att lära sig springa på rätt sätt för att kunna lyfta. Men lyfter -det gör man aldrig. Och att lära sig att få den grundläggande kroppskontrollen uppe på hästryggen -ja, det kan man göra på de flesta hästar, vissa är dock lättare än andra. Men det är ju bara basic (även om det hänger med i hela trappan och är av stor betydelse). Allt det övriga som är SÅÅ mkt, det lär man sig inte om man inte sitter på en tillräckligt bra häst. Att lära sig rida en häst i form (med svingande rygg och bärande bakben etc. etc) är grundläggande. Men efter det så kommer ju hela teknikbiten (och där behövs det en talangfull häst) samtidigt som man fortfarande ska kunna behärska formbiten och hela tiden uppnå högre grad i denna.

Så nej, jag hade inte på den nivån jag är idag, åkt på clinics eller dyl, med en väldigt begränsad häst med motiveringen inför mig själv att det enbart handlar om att utbilda mig själv där. Jag vet att det inte hade gett mig det jag är ute efter. (obs! däremot inget ställningstagande till vilken kapacitet din eller någon annans häst har).

I övrigt så ser jag också det som, på mina tidigare hästar, att tränaren utbildar mig OCH hästen samtidigt på träningarna.

Ja det kan man lugnt säga

vågar du sitta in hästen utan övervakning av tränare?
Vågar du lära in start stop utan tränare närvarande?

Och så som du formulerar dig så har ju inte du - utan dina tränare via dig utbildat 6 hästar till medelsvår.

Hur kan du ens få för dig att jag menar åka på clinic utan häst :confused:

och vad har skolboken med saken att göra. :confused:

Var får du till det att jag inte tror man behöver hjälp av tränare :confused:

Jag droppar tråden - du behöver inte svara

Det är väll inget konstigt med att åka på clinic utan häst? Det är snarare så att för få människor gör det, man åker på sina träningar med sin häst och rider för sig själv på sin häst. Att åka på clinic kan vara grymt givande, även utan häst. Inspiration och kunskap! Dessutom lär man sig otroligt mycket av att titta på duktiga ekipage, och höra vad tränare alt den som håller clinicen har att säga..

Blev ganska ot här..

Förstår inte syftet med tråden riktigt. Man utbildar sig själv hos sin tränare ja, men framförallt utbildar man sig som ett team. Man utbildar sin häst i samspråk med sig själv. Måhända att hästen kan mer än ryttaren och vice versa, men fokus ligger ju på att ekipaget skall bli bättre. Så upplever jag det iallafall. självklar utbildas man ju själv också och även hästen för sig.

Virrigt.. kontentan: Träningen är för både häst och ryttare!

Jag förstår inte riktigt din fråga/syftet med tråden? Jag kan tänka mig att den kan leda till intressanta diskussioner men jag förstår som sagt inte frågan helt och hållet...

KL
Hästar har ju olika förutsättningar, varav även de skickligaste behöver hjälp med idéer om hur de ska kunna förbättra saker.
Dessa får/ vill även ha hjälp på själva framridningen för tävling- fast man kan tycka att de borde ha den kunskapen/ känslan själva.

med den ena hästen är det ett par saker som är svåra o med andra andra helt andra problem. hästar är unika- som vi.
det sitter då inte hos ryttaren, utan i sambandet ryttare/ häst.

Dressyr är svårt o speglar säger inte allt.

Att gå på clinics kan vara intressant, men sällan får man mkt matnyttigt mer än ngn specifik sak som man kan använda.

*Undrar fortfarande hur man lämnar en häst ensam om man åker iväg en hel helg med den andra?
Mina klarar av att den ena är borta hela dagen, men skulle bli rabiata av att den inte kom tillbaka till natten.:eek:*

Jag förstår inte heller diskussionen riktigt.

Men jag tänker så här. När jag rider för min tränare har vi ett sammanhang som vi arbetar efter, i detta sammanhanget kan man använda olika verktyg, vissa hr jag bra kläm på, andra försöker jag få till och en del vet jag inte att de finns och lär mig efterhand.

När jag rider för tränaren ger hon mig dessa verktyg, så att jag sedan kan fortsätta utbilda hästen och förbättra min egna ridning - där hemma. Det är ju där jobbet görs, men förutsättningarna skapas under lektionen.

Axel har ju en viktig poäng i att alal hästar är olika - liksom vi. Vilket gör att varje ekipage är en unik kombination som behöver lösas på sitt sätt.

När jag rider för tränaren ger hon mig dessa verktyg, så att jag sedan kan fortsätta utbilda hästen och förbättra min egna ridning - där hemma. Det är ju där jobbet görs, men förutsättningarna skapas under lektionen.

Precis!:bow:

Om vi kunde rida hästarna likadant så skulle ju dina prestera lika inne på tävlingsbanan- eller hur;) Läste om den rodeoliknande ritten:rofl::bow:

Jag är helt med på Saigons tänkande. För att jag ska vilja lägga pengar tid, ork på en häst så måste det vara en häst som jag tror på. En häst som jag vet kan komma långt. Jag har ingen motivation till att rida hästar på clinicar för duktiga tränare om det inte är en häst som jag tror kan komma långt.

Själv hade jag mycket hjälp av tränare på den första ponnyn som red högt på, den andra inte alls så mycket tränare. Min första storhäst har jag haft mycket hjälp med också. Sen min unghäst har jag knappt tränat alls på de här 1 1/2 åren han har blivit riden ( och han har jag ridit in själv också.). När jag känner att det är något som jag behöver hjälp med så tränar jag såklart. Min andra storhäst som är påväg upp i st:george, som varken han eller jag har ridit innan så behöver jag mkt hjälp från marken. Tränar en gång i veckan för att någon ska ha koll på oss - för snabbast, och bäst utveckling.

Det är ju upp till var och en också. Vad har man själv för mål med sin ridning? Det är nog där som det skiljer sig åt. Även erfarenheter. I stort sett alla hästar jag har haft har jag fått utbilda från grunden. Därför känner jag mig hyfsat säker på det iaf. Min 5 åring har redan koll på vad byten är och kan om jag förbereder rätt byta rent på hjälp och då har jag bara lekt fram det.

Jag åker gärna på clinics även utan häst- kan lära sig mycket!
Ofta så kan man ju om man åker iväg med en av sina hästar på clinic få tips även till de andra! Så har det varit för mig iaf.

Axel: Köp en shettis till sällskap!:D

Jag förstår inte heller diskussionen riktigt.

Men jag tänker så här. När jag rider för min tränare har vi ett sammanhang som vi arbetar efter, i detta sammanhanget kan man använda olika verktyg, vissa hr jag bra kläm på, andra försöker jag få till och en del vet jag inte att de finns och lär mig efterhand.

Axel har ju en viktig poäng i att alal hästar är olika - liksom vi. Vilket gör att varje ekipage är en unik kombination som behöver lösas på sitt sätt.

Instämmer i detta.

Det är oerhört viktigt att komma ihåg att alla hästar är unika levande varelser, det är en del av känslan som ryttare att kunna anpassa utbildningen till varje häst, och som sagt, en skicklig tränare kan hjälpa till att se och ge rätt verktyg för just den hästen.

Samtidigt får man naturligtvis själv ahauplevelser och lär sig nytt som kan vara en hjälp både med den hästen och med andra hästar, man ökar sina egna kunskaper och erfarenheter, vare sig det är en ung häst eller en redan välutbildad häst.

Sen beror det förstås på om man är väldigt erfaren och skicklig själv, men även dessa tar ju hjälp. Har man trygghet i att man kan, så är det ok att vara ödmjuk och inse sina behov.

Senast ändrad av en moderator:

Shettisar bara rymmer o får Fång:mad:

Skulle ju köpa en sån, men kom hem med en 2-åring på över 170:rofl::angel:

KL
Tycker också att Axel ska köpa en shettis...:D En liten knubbig skäck.

I en perfekt värld så skulle jag ha en läromästare utbildad minst Georg vid sidan om Heddan.

Det skulle vara helt idealsikt för mig att rida både läromästaren och sedan även den yngre hästen för en duktig tränare regelbundet.
Men verkligheten ser ju inte alltid ut som drömmen utan man gör det bästa utifrån de förutsättningar man har. Finns inga möjligheter för mig tex att ha två hästar inackorderade och samtidigt lägga pengar på träning.

Man får göra sina prioriteringar utifrån de valmöjligheter man har.

Jag går också gärna på clinics utan häst-tycker att det är intressant och givande att lyssna på en duktig tränare samt se bra ridning.

Tycker att diskussionen är intressant även om själva syftet med tråden kanske kändes lite oklart.
TS kanske bara var lite otydlig i sitt första inlägg.:confused:

KL

Jag håller med de som skrivit att de inte skulle lägga ner tusentals kronor på träning om hästen inte har de rätta förutsättningarna.
Här i krokarna rider ett antal människor för en fd OS ryttare och betalar massor med pengar för att rida en halvtimma, tillochmed på travare och andra icke dressyr hästar. Man får göra som man vill men själv skulle jag som sagt välja att spendera de pengarna isåfall på en bättre häst än träningen med "fel" häst.

shoot me.

Där har du en poäng till.

det går lättare/ fortare att utbilda unghästen om man inte bara rider såna.
tror att det blir lätt att man blir kvar i unghästridning om man inte känner av hur (del-)målet bör vara. Man "glömmer" lite av DEN känslan.
Men hur många har färdigutbildade GP-hästar att tillgå:grin:

Många duktiga ryttare/ tränare har inte intresset/ kunskapen att lära ut basics- därav många har som minimikrav att de ska ha ridit MSV B innan. Däribland Kottas vill jag erinra mig.

KL
Tycker också att Axel ska köpa en shettis...:D En liten knubbig skäck.

Duger min Axel??

:D

Bild037.jpg

Du kan stängsla in honom med plastband utan att han rymmer och han går och har gått på bete - ingen fång *peppar, peppar*

Senast ändrad:

Många duktiga ryttare/ tränare har inte intresset/ kunskapen att lära ut basics- därav många har som minimikrav att de ska ha ridit MSV B innan. Däribland Kottas vill jag erinra mig.

Inte denne!

ska du sälja:D
Ingår rullskridskor eller hur ska den motioneras för att hålla sig kvar- i hagen o i form:devil:

Skitsöt är han:love:

Mackan.
självklart finns det de som har ett genuint intresse av att lära folk på alla nivåer som har blommiga eller rutiga hästar:angel:, eller så är de beroende av inkomsten:bump:

Senast ändrad:

Du ska spänna den framför en liten trilla och sen ska du ut och finåka på skogsvägarna!:idea:

Malinsky: vad är det för ett satans litet gull!:love::love:

Mackan: Hm, jag tillhör nog den kategori som la ner mycket pengar på en häst som verkligen saknade förutsättningar.

Har haft en liten (148.5! ) ful och grinig travare som jag red för en C-tränare under några år.
Tyckte om min häst och tyckte att det var vansinnigt roligt att rida honom för tränaren. La ut ca 800:- i månaden på det. Det var då det och jag ångrar absolut inte jobbet och pengarna jag la ner på honom. Men visst med facit i handen hade jag naturligtvis utvecklats mycket mer och bättre med en annan bättre häst.

Malinsky: vad är det för ett satans litet gull!:love::love:

Vår lilla sällskapsshettis. Thobias (halvblodet)snuttefilt, barnens älskling och min lilla lurv :love:

Axel - Nej, vi ska ju inte sälja, men han passade så bra in i beskrivningen :p

Håller helt och fullt med dig och reagerade på samma sätt då jag läste de där citaten!
Men orkade inte reagera. Tänkte att jaja, vi har helt klart olika inställning.. :)

Tycker oxå att det är SIG SJÄLV man vill utbilda för en tränare. Det går ju fortast på en "bra" häst. men på en "svårare" häst får man väl antagligen ännu mer skills, om man lyckas knäcka nötterna och behålla dem i lådan!:idea:

Så att rida runt efter instruktion på en glassig och optimalt korrekt häst, wow, ser skitbra ut och måste vara oerhört kul!
Men, det måste vara rätt kul att känna att man verkligen lärt sig rida sin rätt problematiska och mindra korrekt byggda häst oxå. och att man genom en tränare fått med sig så bra coh skarpa verktyg att man kan plocka med dom hemma i sin ensamhet och lösa problemen då de dyker upp.

Inte lämna över sig som ett ekipage, eller tom lämna över hästen, för en "fix" och uppnå saker där och då, för att sedan sitta och känna sig ofullkomlig och inte ha förtroende för sina egna beslut och handlanden därhemma utan ögon från backen.

Bra att komma över trösklar hos tränare, om man fattade hur man kom över dom, insåg vad som fattades i efterhand och nästa gång det blir svårt kunna inse vad som brister och vara där direkt och ändra något.

Det där, "Oj vad pengar du lägger på din nordis!" tyckte jag rymde en oerhörd massa värderingar och tråkiga vibbar.
varför inte tänka, Oj, vad kul att någon verkligen ger sig katten på att hitta knapparna på en häst som faller utanför normen, att någon vågar jobba sig fram trots lite sämre förutsättningar och då det faller på plats kanske har hamnat snäppen över resten i kunskap o känsla.

Fredrik, tror oxå att kan man rida en nordis, kan man rida de flesta!:bow: the ultimate challenge!:rofl:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
13 047
Senast: Fibusen
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 353
Hästvård Jag vet inte vad jag ska göra... Min ponnys beteende blir bara värre och värre och han går knappt att hantera längre.. Han har alltid...
2 3
Svar
42
· Visningar
11 435
Senast: mily
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
8 463
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel