Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Om vi kunde rida hästarna likadant så skulle ju dina prestera lika inne på tävlingsbanan- eller hur Läste om den rodeoliknande ritten
Det där, "Oj vad pengar du lägger på din nordis!" tyckte jag rymde en oerhörd massa värderingar och tråkiga vibbar.
varför inte tänka, Oj, vad kul att någon verkligen ger sig katten på att hitta knapparna på en häst som faller utanför normen, att någon vågar jobba sig fram trots lite sämre förutsättningar och då det faller på plats kanske har hamnat snäppen över resten i kunskap o känsla.
Fredrik, tror oxå att kan man rida en nordis, kan man rida de flesta! the ultimate challenge!
Ja o nog så viktigA dream come true...
Eller ännu en aspekt - man måste lära sig att hantera hästarna i olika situationer, även att motivera de att jobba när de hellre vill göra något annat - utan att ridnignen blir diktatur. Det är ju tydligen något jag behöver jobba på... Därför är det nyttigt att rida på olika platser, jag rider för min tränare på 3 olika anläggningar - super för hästarna. De lär sig att det är jobb även om situationen är annorlunda.
Det där, "Oj vad pengar du lägger på din nordis!" tyckte jag rymde en oerhörd massa värderingar och tråkiga vibbar.
Regelbunden träning ser jag som bra för att få input och kontroll av var vi befinner oss, vilka olater vi lagt oss till med osv. Vill ha en tränare som tipsar och korrigerar, men som samtidigt följer den plan vi satt upp gemensamt. Lär oss nya krumelurer kanske (eller den av oss som hittills inte provat dem).
------------
Jag anser att jag har ansvar för min och hästens utveckling, både när jag tränar och på hemmaplan. Men tränaren hjälper mig att lotsa mig / oss rätt, ge oss verktyg, tips, ögon att se med som kan korrigera misstag vi sitter och filar på.
KL
Jag håller med de som skrivit att de inte skulle lägga ner tusentals kronor på träning om hästen inte har de rätta förutsättningarna.
Här i krokarna rider ett antal människor för en fd OS ryttare och betalar massor med pengar för att rida en halvtimma, tillochmed på travare och andra icke dressyr hästar. Man får göra som man vill men själv skulle jag som sagt välja att spendera de pengarna isåfall på en bättre häst än träningen med "fel" häst.
shoot me.
Menar du att det bara är att sitta upp på ett halvblod o den går av sig självt
Jag känner ett par som inte vill släppa upp tränaren på hästen för att de verkligen vill göra allt själva.
Ibland undrar jag om det är för att de inte ska få kritik?
Jag vet faktiskt tränare som själv tycker att en del människor "tänker fel" när det gäller sin träning. Man kanske inte behöver en A-tränare i dressyr om man tänker hålla sig på en lägre nivå... Men det har i mångas ögon blivit lite glassigt att kunna säga att "jag rider minsann för ............".
Men alla gör ju vad de vill med sina pengar.
Det kan ju finnas en rad olika anledningar till att man vill rida själv. Jag tror att en BRA tränare kan lösa problemen från marken och behöver inte sitta upp. Sedan kan man ju träna för olika tränare men hellre släppa upp den ena och inte den andra... Å andra sidan kan man ju fundera på dom som alltid låter sin tränare rida... Varför behöver dom det? Är dom lata? Eller klarar dom inte av att reda ut problemen med tränarens hjälp från backen? ;o)
De flesta A- och B-tränare jag har ridit för brukar inte vilja sitta upp eftersom dom anser att ekipaget ska tränas för att komma vidare. Ofta är det dom som är bättre ryttare än tränare som väljer att sitta upp, många väl ansedda tränare har inte det behovet, detta är iaf min åsikt.
Om man var rädd för kritik hade man ju inte tränat alls... Eller hur?!