Spinoff på tysktråden- utbildning av hästen

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Spinoff på tysktråden- utbildning av hästen

Aha!
Nu förstår jag varför du letade efter en häst med BRA galopp:angel:

det blir en aning enklare- om hästen har förutsättningar.

Du läser som :devil: läser bibeln tycker jag.

Vi pratar väl inte om att man inte ska kunna träna med vilken häst som helst? snarare pratar vi väl om att lägga ner 4000 på en helg i rena avgifter för träningen, eller astromiska summor rent allmänt i träningspengar på en häst som kanske inte riktigt är värd de pengarna utvecklingsmässigt. Det finns ju hur mkt duktiga c-tränare som helst som inte tar såna summor, man behöver ju inte rida för en OS ryttare för att utvecklas eller hur?

men såklart att ämnet är en het potatis :angel:. Man får väl göra som man vill, jag har redogjort för min åsikt, och den vidhåller jag.

Om vi kunde rida hästarna likadant så skulle ju dina prestera lika inne på tävlingsbanan- eller hur;) Läste om den rodeoliknande ritten:rofl::bow:

A dream come true... :angel:

Eller ännu en aspekt - man måste lära sig att hantera hästarna i olika situationer, även att motivera de att jobba när de hellre vill göra något annat - utan att ridnignen blir diktatur. Det är ju tydligen något jag behöver jobba på... ;) Därför är det nyttigt att rida på olika platser, jag rider för min tränare på 3 olika anläggningar - super för hästarna. De lär sig att det är jobb även om situationen är annorlunda.

Det där, "Oj vad pengar du lägger på din nordis!" tyckte jag rymde en oerhörd massa värderingar och tråkiga vibbar.
varför inte tänka, Oj, vad kul att någon verkligen ger sig katten på att hitta knapparna på en häst som faller utanför normen, att någon vågar jobba sig fram trots lite sämre förutsättningar och då det faller på plats kanske har hamnat snäppen över resten i kunskap o känsla.

Fredrik, tror oxå att kan man rida en nordis, kan man rida de flesta!:bow: the ultimate challenge!:rofl:

Den där tolkningen får stå för dej. Det säger en del om vad du läser in:crazy: undra på att det blir svårt att diskutera ibland:eek:

Att Fredrik-sus har en nordis som omskrivs som "nordis" är väl allmänt känt på buke, i alla fall för mej som t o m sett bilder på den.
Det låg ingen som helst värdering av ras i det citatet:eek: jag skrev om "nordis" dvs just den nordisen. Den är gammal ja. jag var imponerad av att man dels kan åka på krävande clinics med den och dels att man lägger mycket pengar på det, det vet jag inte om jag hade gjort, men jag tyckte det var fint att hon gör det.:bow:

Nu inser jag verkligen (återigen:() hur vissa vill tolka in negativa saker i det man skriver. :eek:

Helt chockad. Vad säger man??????

*KL*
Jag tror det beror på så mycket, vad man har behov av från sin tränare. Under tidens gång har jag upplevt nya önskemål och behov hos mig som tidigare tränare inte levt upp till - även om de varit duktiga på sin grej och lärt mig mycket. Och då kanske man byter, eller kompletterar med en annan tränare / träningsform.

Jag vill ha en tränare som man kan föra en dialog med om mål och syfte, om hur man gör, om alternativ. För att även utan tränarens vakande öga kunna prova ut vilka metoder som passar mig och hästen, och ev andra hästar jag kommer att rida.

Jag vill inte själv vara en kasperdocka i tränarens hand, jag vill utvecklas i ridningen själv, i mitt kritiska tänkande, i min analysförmåga - och det kan en bra tränare hjälpa mig med. Jag anser att jag har ansvar för min och hästens utveckling, både när jag tränar och på hemmaplan. Men tränaren hjälper mig att lotsa mig / oss rätt, ge oss verktyg, tips, ögon att se med som kan korrigera misstag vi sitter och filar på.

Jag kan mycket väl förstå att man tränar sig själv i första hand om man hittar en tränare som verkligen är duktig på t ex sitsträning. Som vid beridarutbildningar, där de longeras runt på välutbildade hästar som inte är deras egna. Vad skulle man inte ge för den sitsen? Hur mycket bättre förutsättningar kan man inte få om sitsen verkligen "sitter", på hemmaplan, även med andra hästar. Kanske vitsen är att sitta på en färdigutbildad häst då, men även med vanliga dödliga kan man lära sig mycket om sin inverkan. Fast jag kan tänka mig att man kan behöva modifiera även sits "verktygen" när man byter häst. Men kanske en bra sits tränare hjälper en hitta en bredd av sådana verktyg?

Men sedan finns andra behov. Regelbunden träning ser jag som bra för att få input och kontroll av var vi befinner oss, vilka olater vi lagt oss till med osv. Vill ha en tränare som tipsar och korrigerar, men som samtidigt följer den plan vi satt upp gemensamt. Lär oss nya krumelurer kanske (eller den av oss som hittills inte provat dem).

Om man vill tävla och klättra i klasserna, då behöver man en tränare som får till detaljerna som gör sig bättre på banan. Vissa kanske har denne i sin vardagstränare, men andra kanske vill komplettera sina olika "källor" för att man upplever att man får mer bredd då.

Eftersom jag trots allt köper tjänsten av tränaren, med mina specifika syften och mål, vill jag veta att vi strävar åt samma håll. Jag har respekt för om tränaren vill annorlunda, och om motiven är övertygande ändrar jag mig gärna, men där jag är nu köper jag inte bara rakt av "gör såhär för att jag säger det" (utom när det gäller korrigeringar av mig själv - där får de vara skoningslösa!:D ). På så sätt ser jag mitt eget ansvar, jag styr över vad jag vill utsätta hästen för. Känns det inte bra vill jag prova att göra annorlunda. Om tränaren inte accepterar det får jag kanske byta tränare då.

Naturligtvis handlar det om förtroende. En tränare som jag litar på fullt ut sitter jag inte och ifrågasätter. Men jag vill gärna kunna föra diskussioner med denne när behov dyker upp, i början och slutet av passet för att checka av var vi befinner oss respektive vad vi ska jobba vidare med, plus vid ev problem för att prova olika lösningar.

Senast ändrad av en moderator:

Alltså du menar att det skulle vara svårare att rida en nordis än ett halvblod?

Jag har ridit många hästar i mina rätt unga år. Där har jag ridit nordsvenskar och travare också. Även hopptävlat båda... Att rida en nordsvensk eller en travare kan ju i sej vara en utmaning. Men har man ridit på dagens känsliga och energiska halvblod och ridponnyer så kan jag inte säga att man lär sig mer av att rida en nordis eller en travare?

Dagens halvblod tollererar inte att du sitter lite fel eller om du blir fast i handen osv... Inte de som är avlade för tävling iaf.

Du verkar tro att man måste ha en annan ras än halvblod för att lära sig rida. Varför tror du detta? Varför kan inte tränaren ge lika bra verktyg till mig som sitter på halvblod som till Fredrik_ som tränar med en nordsvensk?

Sen är det för mig miljoner gånger roligare att sitta på ett halvblod som går bra en tex en nordsvensk för hur mycket jag än har lärt mig på nordsvensken så kan man inte få samma sorts schwung och lätthet i en sådan.

A dream come true... :angel:

Eller ännu en aspekt - man måste lära sig att hantera hästarna i olika situationer, även att motivera de att jobba när de hellre vill göra något annat - utan att ridnignen blir diktatur. Det är ju tydligen något jag behöver jobba på... ;) Därför är det nyttigt att rida på olika platser, jag rider för min tränare på 3 olika anläggningar - super för hästarna. De lär sig att det är jobb även om situationen är annorlunda.
Ja o nog så viktig:bow:

jag tränade i ett 40- m ridhus med läktaren högt upp, när mitt sto var 4.

min kompis lät sin unge springa omkring med träskor där- hela lektionen:mad: vilket ledde till bråk med hästen som inte vågade närma sig den kortsidan.

skulle ha avbrytit o åkt hem.

Det där, "Oj vad pengar du lägger på din nordis!" tyckte jag rymde en oerhörd massa värderingar och tråkiga vibbar.

Det kan ju vara så att du just nu har värderingar i det svar flash gav, jag tolkade inte in en massa värderingar och tråkiga vibbar i hennes svar.

Regelbunden träning ser jag som bra för att få input och kontroll av var vi befinner oss, vilka olater vi lagt oss till med osv. Vill ha en tränare som tipsar och korrigerar, men som samtidigt följer den plan vi satt upp gemensamt. Lär oss nya krumelurer kanske (eller den av oss som hittills inte provat dem).

------------
Jag anser att jag har ansvar för min och hästens utveckling, både när jag tränar och på hemmaplan. Men tränaren hjälper mig att lotsa mig / oss rätt, ge oss verktyg, tips, ögon att se med som kan korrigera misstag vi sitter och filar på.

Ska man tolka det som att även du anser att ryttare och häst utvecklas av tränaren - tillsammans? :idea:

Jag kan i alla fall skriva under på detta. Med tillägget att om jag skulle lägga flera tusen på en clinic (vilket var en del av frågan) fick det vara en riktigt skicklig tränare och att det även då skulle vara hjälp i arbetet med den hästen, (vilket på inget sätt utesluter att man arbetar med sitsen och mej som ryttare, tvärtom)

Det skulle som tidigare sagts förhoppningsvis ge verktyg att använda även vid ridning av andra hästar.

KL

Att få "verktyg" är ju att använda sin kropp och sej själv genom sin inverkan för att inverka på bästa sätt, hur, när, osv, hitta ridningen som passar just den hästen. Det sker inte oberoende av sitsen, det hänger ju ihop:confused: Det förbättrar förhoppningsvis ryttaren öht.

Det känns som att det blir en märklig diskussion eftersom det sätts saker i motsats till varandra som inte är det:confused:

Menar du att det bara är att sitta upp på ett halvblod o den går av sig självt:confused:

många gånger så är de jobbigare att sitta på- i traven- för att det rör sig mkt där.:bump:
Galoppen må vara lättare än de som inte har det naturligt.

KL

Jag håller med de som skrivit att de inte skulle lägga ner tusentals kronor på träning om hästen inte har de rätta förutsättningarna.
Här i krokarna rider ett antal människor för en fd OS ryttare och betalar massor med pengar för att rida en halvtimma, tillochmed på travare och andra icke dressyr hästar. Man får göra som man vill men själv skulle jag som sagt välja att spendera de pengarna isåfall på en bättre häst än träningen med "fel" häst.

shoot me.

Jag vet faktiskt tränare som själv tycker att en del människor "tänker fel" när det gäller sin träning. Man kanske inte behöver en A-tränare i dressyr om man tänker hålla sig på en lägre nivå... Men det har i mångas ögon blivit lite glassigt att kunna säga att "jag rider minsann för ............".

Men alla gör ju vad de vill med sina pengar.

Menar du att det bara är att sitta upp på ett halvblod o den går av sig självt:confused:

Tänk om någon kunde upplysa Heddan om detta...:D:idea:

Ja...jag tittade mycket på galoppen...;)
När jag skulle köpa ny tittade jag bara på klass I och diplomston. De skulle ha minst en 8 på galoppen.:)

Därmed inte sagt att det inte fanns många fina som inte hade gått 3-års test men jag ville ändå ha ett "kvitto" på att det var en lovande unghäst.
Sen har det naturligtvis varit upp till mig att försöka göra något vettigt med hästen som jag köpt.

KL
Det är verkligen inte lättare att rida halvblod än en travare. Hur kan man få för sig det:confused:

Min unghäst, som ändå anses vara rätt fin och lovande, går som skit om jag inte rider henne ordentligt.
På bogarna och med bakbenen i andra änden av ridbanan och gärna med rak trevlig hals.

Sen kan hon självklart gå mycket bättre med bra ridning än vad travaren någonsin kunde göra med lika bra ridning. Det handlar ju om att de har helt olika grundförutsättningar.

Jag känner ett par som inte vill släppa upp tränaren på hästen för att de verkligen vill göra allt själva.
Ibland undrar jag om det är för att de inte ska få kritik?

Det kan ju finnas en rad olika anledningar till att man vill rida själv. Jag tror att en BRA tränare kan lösa problemen från marken och behöver inte sitta upp. Sedan kan man ju träna för olika tränare men hellre släppa upp den ena och inte den andra... Å andra sidan kan man ju fundera på dom som alltid låter sin tränare rida... Varför behöver dom det? Är dom lata? Eller klarar dom inte av att reda ut problemen med tränarens hjälp från backen? ;o)

De flesta A- och B-tränare jag har ridit för brukar inte vilja sitta upp eftersom dom anser att ekipaget ska tränas för att komma vidare. Ofta är det dom som är bättre ryttare än tränare som väljer att sitta upp, många väl ansedda tränare har inte det behovet, detta är iaf min åsikt.

Om man var rädd för kritik hade man ju inte tränat alls... Eller hur?!

Jag förstår inte att ni ens diskutera i termer om vilken ras som skulle vara lättare/svårare att rida.

Det handlar snarare om individuella egenskaper och tidigare erfarenheter. Travare är generellt sätt överbyggda och avlade för att trava snabbt medan halvblodshästar generellt sätt är avlade för att trava med en helvetes mekanik och ha mycket nerv.

Vilket är svårarst? Spelar det någon roll om en utav dem är kolugn och den andra går i taket av ingenting, eller om den ena helst vill bocka av den andra helst inte vill gå nära något vitt? Om den ena inte tål att man använder underskänklar och den andra inte tål att man tar den i munnen?

Den svåraste hästen jag någonsin ridit var en nordsvensktravare som först hade gjort karriär på travet och sedan misslyckats i omskolningen till körhäst. Men det hade ju knappast med att göra att han var 1,50 hög, 2 m, bred, stubbman, eksem och markbunden. Det hade med hans erfarenheter att göra.

Den lättaste hästen var ett halvblod som hade gått 1,30 hoppning. Jag tränade MSV dressyr på den, utan att den egentligen hade omskolats. Den var fruktansvärt hygglig helt enkelt.

Vad folk vill lägga pengar på är väll deras ensak. Jag kan visst förstå att människor lägger mycket pengar på träning även om hästen inte har så mycket talang. Ryttaren utvecklas ju ändå och investerar i sig själv. Sen kanske det ligger presige i att träna för A-tränare eller vissa namn men det är ju bara korkat och ingen idé att diksutera kring.

Jag tränar för B-tränare. Hon tonar ner mitt otroligt energiska sida och får mig att använda hjärnan till skillnad från tidigare tränare och elitryttare jag tränat för.

Jag vet faktiskt tränare som själv tycker att en del människor "tänker fel" när det gäller sin träning. Man kanske inte behöver en A-tränare i dressyr om man tänker hålla sig på en lägre nivå... Men det har i mångas ögon blivit lite glassigt att kunna säga att "jag rider minsann för ............".

Men alla gör ju vad de vill med sina pengar.

Jag håller med om det. Det är som om namnet på tränaren ska göra att man blir imponerad av personen själv :cool:

Man behöver ju inte en professor i psykologi för att läsa grundkursen tex:o Däremot när man kommit en bit:idea:

En tränare ska vara pedagogisk och kunna se vad som behövs på varje häst och kunna förmedla så att ryttaren förstår, på den nivå ryttaren är. Sen gäller det att hitta de duktiga bland alla som finns på en lite lägre nivå och som kallar sig tränare... Alla har inte det som krävs tyvärr.

KL

Förstår bara inte varför man lägger ned så mkt pengar och tid på en häst som inte har förutsättningarna? Och nej, jag tror inte att en nordsvensk är svårare rent ridmässigt, men man kommer aldrig komma lika långt inom dressyren på en nordsvensk jämfört med ett halvblod som är framavlat för ändamålet.. Och jag tror absolut inte att bara för att man kan rida nordsvensk kan man rida vad som helst. Tvärtom så tror jag att det är lätt att man blir okänslig eftersom dessa hästar står så lågt i blod och "saknar nerv".

Det effektivaste sättet att lära sig tror jag är att ha en häst som gör rätt när man själv gör rätt, man kan få "aha-upplevelsen" och sedan ta med sig känslan man hade när det var rätt till det egna passet.

Att träna för tränare handlar mycket om utbildning och om bekräftelse. Du kan få ett kvitto på att det går åt rätt håll.

Och dessutom så är det så att ALLA behöver ha någon som hjälper dem, även världseliten har tränare. Detta för att känslan på ryggen är inte alltid korrekt.

Men jag tror den diskussionen om raser kom upp för att någon förutsatte att jag hade lagt värderingar på rasen - som jag inte hade gjort:o
Egna tolkningar bara.

Sen skiljer det mellan raser, men även en häst med bra förutsättningar kan vara mycket svår att rida och det kan behövas mycket hjälp med den hästen, trots att den exteriört har lätt för sig.
Exteriören är en del men hästens "huvud" är en annan viktig del att ta hänsyn till.
Dock får man inte blunda för de extra svårigheter som en häst har som avlats för tex trav i hög fart och är byggd för detta, så att man inte utsätter hästen för skada, tex. Man måste ta hänsyn till en hästs svårigheter även om man nu väljer att satsa på en sån häst.

(Jag har bara ridit nordis nån gång som barn och kan inte ens uttala mej om just de svårigheterna. :o )

Det kan ju finnas en rad olika anledningar till att man vill rida själv. Jag tror att en BRA tränare kan lösa problemen från marken och behöver inte sitta upp. Sedan kan man ju träna för olika tränare men hellre släppa upp den ena och inte den andra... Å andra sidan kan man ju fundera på dom som alltid låter sin tränare rida... Varför behöver dom det? Är dom lata? Eller klarar dom inte av att reda ut problemen med tränarens hjälp från backen? ;o)

De flesta A- och B-tränare jag har ridit för brukar inte vilja sitta upp eftersom dom anser att ekipaget ska tränas för att komma vidare. Ofta är det dom som är bättre ryttare än tränare som väljer att sitta upp, många väl ansedda tränare har inte det behovet, detta är iaf min åsikt.

Om man var rädd för kritik hade man ju inte tränat alls... Eller hur?!

Självklart har det att göra med vilken tränare man har. Om jag åker och tränar för Udo Lange och han ber att få sitta upp så säger jag inte direkt nej...
Detsamma gäller mina vardagstränare - de har jag stort förtroende för.
Sen släpper jag inte upp vem som helst...

Ang det med kritik så tror jag nog att det är så ibland ändå.

Jag förstår inte det heller. Men antagligen läggs pengarna ned på min egen ridutbildning och inte utbildning av hästen. Det är kanske så tänket går.. vad vet jag. TS har dessutom lämnat skeppet

En ren nyfikenhetsfråga - brukar UL sitta upp?

Ligger säkert en del i att kritik kan vara svårt, tycker nog däremot att den kritiken man får när man själv rider oftast är hårdare och mycket "MER" än om tränaren sitter upp - då "fixas" det mest till och h*n brukar ju oftast reda ut det väldigt lätt (då tränarna normalt sätt är grymt duktiga på ryggen).

Men det där med kritik upplevs säkert lite olika överallt ;). Tycker det är väldigt nyttigt att få konstruktiv kritik - är ju mycket man behöver lära sig i den här sporten :bow:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
13 047
Senast: Fibusen
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 353
Hästvård Jag vet inte vad jag ska göra... Min ponnys beteende blir bara värre och värre och han går knappt att hantera längre.. Han har alltid...
2 3
Svar
42
· Visningar
11 435
Senast: mily
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
8 463
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel