Spinoff på tysktråden- utbildning av hästen

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Spinoff på tysktråden- utbildning av hästen

Om jag får en isntruktion och kan utföra den, fine då funkar ju träningen.

Om jag inte får till den, så ber jag tränaren sitta upp och visa. Det är ju schystare mot hästen också. Att en mer rutinerad lär in.

KL
Den mesta ridningen handlar _för mig_ ändå om koordination.

det lär krävas minst 100 000 repetioner för att skapa nya rätta reaktioner ( det säger ju också den här gångbara kyra :angel: ). Reaktion = inverkan

Det jag gör mellan mina träningar är att utföra dessa 100 000 repetitioner så att det sitter i ryggmärgen.

precis somm an gör inom andra idrotter, man tar upp ett moment i den medvetna hjärna och lär in nya reflexer istället för våra mänskliga räddninsgreflexer som inte är tillämpbara på ridning..

För mig består ridning av många sådana "byggstenar" reflexer/inlärda responser som måsta sitta i ryggmärgen - särskilt om man rider halvblod och inte har så lång betänketid :D

För mig handlar det alltså om reflexer.

Skall man återkoppla till Lancet så tål tex ingen häst att man blir det minsta låst i handen- då får man lätta ur reflexmässigt vid minsta signal från hästen - att nu är du för hård - så att problemet är löst i nästa steg. Så att man iten kommer in i en situation där man bråkar med hästen

Ser man ridning som en dialog så har man ju sin bästa lärare med sig hela tiden - för man får alltid ett omedelbart gensvar från hästen om man gör rätt. Sitter du rätt ( i rätt position) så går hästen inne i lådan utan att nudda väggarna.
Sitter du fel så - får du ett gensvar av hästen

det kan man ju lyssna på

och både nordisar och halvblod säger till

och båda lyder samma biomekaniska lagar

det kanske är oliak vilkte fokus ridningen har. Rider man Klassiskt så är huvudhjälpen ryttarens position. Redskapet att påverka hästen är den egna kroppen. Skall man kunan kontrollera hsäten måset man lära sig kontrolelra den egna kroppen

jag tror det helt enkelt är olika hur självständig man är, och hur medveten man är - och hur stort ansvar man själv tar för sin läroprocess

det insåg jag inte när jag startade tråden

Senast ändrad av en moderator:

Eftersom detta är buke så får man ju tillägga ( iofs skrev jag ju det i mitt först inlägg, men eftersom en del VILL missförstå :angel:)

jag skulle vilja rida oftare för instruktör än vad jag gör.

jag skulle vilja hitta en vardgastränare som passar in i samma röda tråd som min Huvudtränare har.

Det har jag inte hittat ( tips emottages tacksamt :bow:)
jag bor i sörmland...
skicka pm

Framför allt är det långt att åka till min huvudtränare för mig. Och dyrt

Av ovanstående orsak kollar jag en massa tränare, men jag tycker inte de är ngt för mig när de missar så mycket i sitsen.
Och då inte sitta snyggt - utan felaktig inverkan med sitsen pga bristande kroppskontroll

Det är ju en sak att inte få till allt, men om det är uppenbart att det som orsakar problemet är att ryttaren hindrar hästen att gör det den ber om, och tränaren inte ser det eller bryr sig - så är det ju inte så konstruktiv träning - tycker jag :angel:

Själv vill jag fokusera på mina brister :D

Senast ändrad av en moderator:

Nu gör du det igen- generaliserar.

man kan inte göra bedömningen att nordisar är si eller från att ha ridit ett enda halvblod i ett år i ringa ålder- att alla dessa är såna.Varav tränare behövs om man vill göra mer än att rida till husbehov eller om man inte klarar av det man vill.

Halvblodet du hänvisar till hade ju en nackskada som säkert visade sig på ngt sätt. Den kan du inte fått så mkt erfarenhet av på den korta tiden som unghäst att den skulle representera alla halvblod.:confused:

Din erfarenhet är sån, med den behöver inte delas av resten, som kanske har en betydligt bredare erfarenhet.

Hur menar du att du kan göra de där hundratusentals repetitoner ensam hemma? Tänk om alla är fel.:eek:

Nej alla som tävlar tar hjälp av tränare- från marken, för att känslan inte sällan är helt fel.

du har väl väldigt nära till P & P :idea: Den ene borde kunna falla dig i smaken.
annars finns det rätt många som kör centrerad ridning numera.

Du skriver så långt och mycket att jag inte kommit igenom allt ens, men måste i alla fall fråga ang några:

Att sitta bra och se stilla ut handlar ju om att hantera de krafter som hästens rörelser skapar i vår kropp. Det är ju helt klart mindre krafter med halvblodet; så att bibehålla en possition blir ju lättare med halvblodet. Å andra sidan så kan de ju faktistk ändra sin kropsphållning på en tiondels sekund, alla reaktioner sker direkt och omedelbart, så det är ju en helt annan utmaning.
De är ju mycket mer flyktiga. och de har ju ett helt annt svävmomnet. Vilket ställer andra och svårare krav på en själv

Vadå mindre krafter på halvblodet:confused: Kan du förklara vad du menar?
Hur kan det vara lättare att bibehålla sin position på en större häst med större rörelser:confused:

Förklara gärna.

Sen tycker jag du generaliserar något fruktansvärt i tidigare inlägg (eller om det var tidigare i samma inlägg kanske, svårt när det står så mycket:o)

Det finns tex väldigt många sorters "halvblod", som knappt har mer likheter än nordisen och ett russ.

Och sen detta:

Rider man Klassiskt så är huvudhjälpen ryttarens position. Redskapet att påverka hästen är den egna kroppen. Skall man kunan kontrollera hsäten måset man lära sig kontrolelra den egna kroppen

jag tror det helt enkelt är olika hur självständig man är, och hur medveten man är - och hur stort ansvar man själv tar för sin läroprocess

det insåg jag inte när jag startade tråden

Vad säger du där egentligen? :confused:

Ja, det handlar om position och den egna kroppen. Det håller jag verkligen med om. Men hur får du kopplingen till resten av citatet:eek:
Skulle det vara ett tecken på att man är mer självständig och ansvarsfull i sin ridning att man inte rider för tränare:confused:

Bara man fokuserar på sin egen position så kan man jobba hemma utan hjälp:confused:

Det där är ju inte sant, du behöver hjälp för att inte sitta och tro att det är bra, bara för att det känns så. Även de allra skickligaste inser det. Det har inte ett dugg med "självständighet" att göra. Snarare ödmjukhet, kunskap och förmåga att inse sina egna begränsningar.

Naturligtvis måste man träna hemma även utan någon som ser på, det gör man huvuddelen av tiden. Men det är respekt för uppgiften att utbilda en häst, och sej själv som ryttare att inse att man behöver hjälp på vägen. Det har inte ett dugg med något slags "inriktning" eller "olika vägar" eller om man rider "klassisk dressyr" eller inte, att göra.

Det där är bara ett sätt att försöka sätta sig över andra och vara nedlåtande mot dem som ser annorlunda på saker och ting. Väldigt trist sätt att argumentera.:crazy:

Jag var mest förvånad att det verkade som om en del överlät det mesta på tränaren. Lite hum måste man ju skaffa sig själv.
Var man är? - vart man skall? Inte bara huvudmål utan också många delmål. - och en någorlunda hum om hur man skall ta sig dit.

Dvs man måste ha en strategi. Som är byggd på kunskap om sammanhang.

Självklart skaffar man sig hum själv...
Vad menar du med ovanstående? Är det bara du som har ett hum?:confused:

Jag tycker du ska sluta prata i gåtor och tala om vad du egentligen menar med dina något förvirrande inlägg.

Det är ju rätt många av oss som inte fattade så mycket från början av tråden och jag måste ju säga att dina senaste inlägg inte gör mig mycket klokare. :confused:

Man ska ha tränare? Men inte så ofta? Och den ska stå på marken?
Och helst utbilda bara ryttaren?:confused:

Vi är nog ganska många här som har väldigt uttalade mål, såväl långsiktiga som kortsiktiga.

Att sitta bra och se stilla ut handlar ju om att hantera de krafter som hästens rörelser skapar i vår kropp. Det är ju helt klart mindre krafter med halvblodet; så att bibehålla en possition blir ju lättare med halvblodet.

Menar du att en nordis rörelser skapar mer krafter i vår kropp vid ridning än ett halvblod?

Och hur är det lättare att bibehålla en position med ett halvblod, än med en nordis?:confused:

Min erfarenhet är tydligen inte så stor som din men för min del beror lättheten att ha en bra position på hästens mekanik,hur den rör sig.
Och det behöver inte enbart vara storleken på gången.

Jag kan på sätt och vis förstå.. men hade det varit JAG hade jag gjort det på olika hästar, för att få en bredare kunskap. God ridning är alltid god ridning, men hästarna är ändå individer och min lilla erfarenhet är att de behöver lite olika sortes ridning. Grunden är densamma, utbildningstrappan är densamma - men jag tror att en bra ryttare läser av hästen snabbt och stöttar - korrigerar eller vad det än är, utefter vad hästen behöver.

Iom att det är väldigt mycket pengar som pungas ut på träning, och speciellt på sådana tränare som är på de nivåerna som du nämner - så är mitt mål med träningen att jag och min häst ska komma framåt och bli så bra som vi bara kan gemensamt, med hjälp av tränare - så långt upp i "klasserna" (oavsett om vi rider svår dressyr hemma på träning eller på tävling, tävlingen är grädden på moset) som vi bara kan.

Men vi vill ju alla olika, jag kan bara utgå från mig själv. :-)

Du glömde visst "Är dom lata? Eller klarar dom inte av att reda ut problemen med tränarens hjälp från backen? ;o)" vilket med (en något missbildad visserligen) smiley kan tyda på att jag kanske bara retades...?

Ok:D
Jag retas också. Ibland.;)

När ts går till sjöss kommer dubbel(g)ångaren fram:rofl:

*ursäkta sjuk humor*

Nu låser jag tråden.

Eventuella skämtsamheter kan vissa användare sköta via pm i stället för i den här tråden.

/B_A_L, moderator

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
13 047
Senast: Fibusen
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 353
Hästvård Jag vet inte vad jag ska göra... Min ponnys beteende blir bara värre och värre och han går knappt att hantera längre.. Han har alltid...
2 3
Svar
42
· Visningar
11 435
Senast: mily
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
8 463
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar