Spinoff på skogen-tråden. Kan alla hästar tävlas i dressyr?

break_a_leg

Trådstartare
Åsikterna är delade vad gäller dressyrhästars vistelse i skog och mark.

Men vad tror ni om själva tävlingssituationen då? Kan alla hästar klara av att tävla exempelvis lätta klasser?

Jag tycker att man ser spända hästar och hästar som ibland ser spöken på alla nivåer, även lätt.

Sv: Spinoff på skogen-tråden. Kan alla hästar tävlas i dressyr?

Jag skulle vilja säga - i synnerhet i lätt klass- beroende på orutin

Alla hästar kan tävlas i dressyr till en viss nivå. En den sorteras ut när det kommer till byten/serier. Och klarar dom det så blir nästa kritiska punkt piaffen eller passagen.

Alla hästar kommer såklart längre med en duktig ryttare som kan hjälpa dom!

*kl*
Kan ju tillägga att jag med "klarar av att tävla" menar att gå ett program på iaf 60%.

Ja det tror jag, beroende på ryttare bara, även i denna frågan.

JA, det tror jag faktiskt att alla kan. Självklart är det lättare eller svårare men med rätt ryttare och mkt vilja och träning kan nog alla det, oavsett kroppsbyggnad t.ex. :D

Alla hästar kan ta sig igenom en L:C med över 60% L:B också egentligen.

Frågan är hur mycket tid/energi man vill lägga ner på hästen. Ryttaren måste också klara att rida svåra hästar.

De lätta klasserna i dressyr (LC LB LA) handlar ju inte om dressyr på någon hög nivå utan är ju egentligen vanlig grundutbildning som alla hästar (oavsett inom vilken gren eller om man bara är skogslufsare) borde genomgå, därmed borde även alla hästar klara av att gå ett dressyrprogram tom LA på minst 60% efter att grundutbildningen är avklarad. Detta oavsett om man får höga poäng för gångarter eller ej. Ända skillnaden är att med "sämre" häst (gångartsmässigt) så måste man rida bättre för samma poäng.

kl* Alla hästar som är rena i sina gångarter, dvs inte är orena/ halta borde kunna ta sig genom alla L klasser utan allt för stora besvär med rätt pilot. Tyvärr tycker jag man ganska ofta ser hästar som är orena pga olika orsaker och dessa kommer av förklarliga skäl inte att funka.
Nin

Tycker självklart att alla hästar ska / bör klara av att gå ett LC program med 60%. Och att kunna gå LB borde inte heller vara något problem. Problem kan uppstå hos unga orutinerade hästar men då handlar ´det mer om orutin kombinerat med osäkerhet än dålig ridbarhet tror jag.

Ja är mitt svar

relaterar till mitt svar i den andra tråden.

Spökena har ju en orsak,
Den kan sitta i ryttarens prestationsångest och därmed bristande lösgjordhet ( kryper under en sten och skäms)

Är hästen allmänt spökig skulle jag säga att den inte mår bra.

Alltså anser jag att det inte finns något i hästens konstitution som gör att den inte kan ridas i ridhus, eller ute

Självklart kan alla ryttare och hästar tävla i dressyr på lätt nivå.

Jag gjorde min tävlinsdebut förra året men en hispig, nojjig häst som ser/såg spöken överallt. Visst var de vita dressyrstaken livsfarliga och domaren var hon helt övertygad om att hon skulle hoppa på och bita henne i strupen om hon gick för närma.:rofl: Men det är väl sånt som en 15 år gammal häst vet av gammal vana.:cool:

Mitt svar är också ja.

Alla hästar kan tävlas i lätta klasser med godkänt resultat.

Men som FL skriver så behöver dem rätt "lots".

MEN, det är inte så lätt att få godkänt som man kan tro.

Själv hade jag en tanke att tävla min tinker som endast är 140 cm bland stora hästar och se hur långt han kunde gå, men än har inte tiden räckt till.

Fredrik, att säga att en allmänt spökig häst inte mår bra är lite att generalisera tycker jag.
Annars håller jag med.

Jag tror att alla friska hästar oavsett ras kan klara av att ridas godkänt i ett lätt program med rätt träning.
Även de flesta ryttare kan klara av det med rätt coachning, fast jag tror mera på att den riktigt svaga länken finns här.

Jodå alla hästar kan nog tävlas i lätta klasser men det krävs vilja och träning. Det tog mig över tre år att bygga ypp min häst så han orkade galoppera mer än ett varv på volt.
Galoppen är inte direkt hans starkaste gångart men vi har iaf klarat lätt C med 60%. Trots att han är bred som en lagårdsvägg, väger närmare 900kg och inte direkt har "Flashiga" gångarter. Att jag själv är liten som en myra bidrar väl inte till helhets intrycket.
Men resultaten å sido så har vi iaf skitskoj när vi tävlar =)

KL

även mitt svar är ja.
alla hästar som är friska och sunda i sina kroppar kan gå ett lätt klass program och det inkluderar LA klasser.
tycker dock det skett ngn sorts inflation ang. vad som anses som grundutbildning för hästar och lätta klassers prestationer. LA på 60%anses alltför ofta som "högt" bland normala hobby ryttare.

Spökena har ju en orsak,
Den kan sitta i ryttarens prestationsångest och därmed bristande lösgjordhet ( kryper under en sten och skäms)

Är hästen allmänt spökig skulle jag säga att den inte mår bra.

Av vilken anledning mår en allmänt spökig häst inte bra?

Jag håller inte med att hästar som ser spöken gör det för de är dåligt ridna.

Här måste jag nog säga ja fast med ett undangtag, INTE flegamtiska hästar!

Har haft en sådan, en som hade allt i form av exteriör, gångarter, lätthet att utföra rörelserna, lätt att utbilda men TOTALT saknade motor..
Och jo, han var frisk, jag gjorde allt jag över huvud taget kunde komma på för att kontrollera detta (olika fordersorter, olika träningsmetoder, red mkt, red lite, red bara ut, körde honom till oliak platser, bytte sadel, kiropraktiker, blodprov, tandläkare, you name it..) men det fanns inget fel på honom. Ibland ville han bara inte o ingenting kunde få honom på andra tankar.

Så, med andra ord, den typen av hästar går inte att tävla dressyr på över 60 %. Inte när de vägrar röra sig ur fläcken allt annat går bra.. :smirk:

Mitt svar är också ja.

Alla hästar kan tävlas i lätta klasser med godkänt resultat.

Men som FL skriver så behöver dem rätt "lots".

MEN, det är inte så lätt att få godkänt som man kan tro.

Själv hade jag en tanke att tävla min tinker som endast är 140 cm bland stora hästar och se hur långt han kunde gå, men än har inte tiden räckt till.

Fredrik, att säga att en allmänt spökig häst inte mår bra är lite att generalisera tycker jag.
Annars håller jag med.
Håller med dej, varför skull en spökig häst inte må bra?
Min häst har varit spökig i troligtvis hela sitt liv, jag har snart ägt honom i halva hans liv och då har han då alltid varit spökig. Tydligen var hans pappa(eller om det var morfar) också en häst med mkt nerv.
Tror knappast att detta har något med allmäntillståndet att göra.

Jag vet, du och jag har ju hästar ur samma blodslinje, och jag har ju själv erfarenhet av flera ur den.

mackan.
Visst är det så att i mina trakter i alla fall så är 60% en hög procent. Jag skulle vilja säga att allt från 55 % är en bra ritt.
Det har mera med hur domarna använder poäng skalan.

Det är ju till och med så att i lätta klasser går det att vinna på dryga 60 %.
Det är faktist svårt att jämföra.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 537
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 580
Senast: Ceta
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
128
· Visningar
7 291
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 034
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Rintränings- och utställningstråd