Spinoff på skogen-tråden. Kan alla hästar tävlas i dressyr?

Sv: Spinoff på skogen-tråden. Kan alla hästar tävlas i dressyr?

Här måste jag nog säga ja fast med ett undangtag, INTE flegamtiska hästar!

Jag skulle vilja lägga till vissa travare som har extriör som gör arbetet svårt. Det är inte ovanligt med travare vars galopp inte är ren, de ska inte kunna få godkänt enligt dressyrprotokollet.

Ja är mitt svar

relaterar till mitt svar i den andra tråden.

Spökena har ju en orsak,
Den kan sitta i ryttarens prestationsångest och därmed bristande lösgjordhet ( kryper under en sten och skäms)

Är hästen allmänt spökig skulle jag säga att den inte mår bra.

Alltså anser jag att det inte finns något i hästens konstitution som gör att den inte kan ridas i ridhus, eller ute

Håller med dej, utom vad gäller spökigheten och där menar jag att man får titta på vad det är man menar med spökigheten egentligen:confused:
Som du säger kan det absolut sitta i ryttarens pretstionsångest och spändhet.
Men hästar är flyktdjur och även vanedjur (vilket är en del av flyktdjurets sätt att vara, allt som är som det var igår är ok - för det överlevde man ju :angel: - ungefär)

De har olika starka psyken och är olika känsliga för stimuli, vad gäller känsel, hörsel och syn. Vissa SER allt, vissa hoppar till av ljud osv.

Vissa hästar kommer alltid att vara "tittiga" till en del är det t o m genetiskt tycker jag, om man sett ett par - tre generationer av en blodslinje kan man upptäcka förvånansvärt mycket som faktiskt är ren ärftlighet. Det handlar också om att vänja hästar vid olika situationer.

Sen kan olika skickliga ryttare lotsa hästen igenom ett program på ett bättre eller sämre sätt.

Så jag håller med om det du säger förutom generaliseringen om spökiga hästar.

Under 60% är ej godkännt. Därför använder man oftast 60% som riktlinje.

Ja, alla kan tävla. En lösgjord häst gör ju allt du ber den om :love:

det går att vinna på under 55 % så. de flesta tror ju att 50 % är godkänt. rätt illa tycker jag att man kan bli placerad på under 60 %, nu snackar vi ponnytävlingar, vet inte hur det är på storhäst men iaf. Jag blir inte nöjd om jag rider på under 60 % . men somsagt dömer alla domare olika och efter olika poängskala osv.

Håller med dej, varför skull en spökig häst inte må bra?
Min häst har varit spökig i troligtvis hela sitt liv, jag har snart ägt honom i halva hans liv och då har han då alltid varit spökig. Tydligen var hans pappa(eller om det var morfar) också en häst med mkt nerv.
Tror knappast att detta har något med allmäntillståndet att göra.

Jag vill inte heller dra ett "=" mellan spökig och inte må bra. Just pga att min häst är väldigt spökig ;). Han ser spöken i hagen, i stallet och är extremt tittig oavsett om jag är i skogen, paddock eller instängd i ridhus. Det är mest i ridhus han slappnar av och kan koncentrera sig men det är en annan femma. Han har också coolat sig efter att han har flyttat hem till oss och inte står uppstallad borta. Ju mindre störningsmoment desto lugnare häst faktiskt. Stor anläggning med mkt händelser gör honom superstressad.

Men kanske han inte mår bra - vad vet väl jag. Han kanske dessutom har psykiska "problem" som jag inte vet om.

Problem = sådant som gör att han inte lämpar sig som ridhäst

KL

Vistt bör man deffiniera "spooky"

med spooky menar jag en häst som har låg stresströskel, dvs agerar ut stress till vardags.

En häst/människa kan ha låg stresströskel för att den inte mår pskykiskt bra - inte så stor grundtrygghet.
Eller för att den utsätts för en mängd stressorer ( fenomen som frestar på organismen; understimulering, överstimulering, många frustrationer.)

Och/ eller för att den inte mår fysiskt bra. Smärta är en stor "stressor"

Vi är alla skapta för att kunna härbärgera en viss mängd stress. Vare sig vi eller hästarna behöver hoppa till för minsta grej. Men är det för många sådana grejjer så kan vi inte härbärgera mer utan blir då "skvättiga"

Explosiva... jmf människors temperament... Människor som reagerar starkare än situationen kräver... Det säger ju mer om hur den människan mår - än om situationen...

Hästar som _har som vana_ att flyga i taket för minsta ljud...
det säger ju också en del om hur den hästens stressnivå är...

Att vara vaken och alert (tittig) är en helt annan sak.
Det är en sak att notera omgivningen - och att vid varje tillfälle "reagera" på den.

Liksom att det är normalt för hästen att flyga i taket för nyheter tex första gångerna man är i ridhus, eller ute, eller nåt annat nytt - där är det ju naturligt att vara flyktbenägen.

Men inte "att vara rädd för sin egen skugga".....

Nånstans då kan man ju se att hästen är utsatt för mer stressorer än den klarar av att härbärgera...

rekomenderar "stress i djurvärlden" av Per Jenssen

Senast ändrad av en moderator:

Som vanligt är det bra att reda ut begreppen.:)

Jag håller med dig om att en häst, som ex araben jag beskrev tidigare som var rädd för allt och även fick panik i boxen eller kunde gå i "spinn" i hagen är genuint stressad, och att det då kan var ett allvarligt fel på hästen.

(Lite som FL varit inne på tidigare)

En annan som är lugn, harmonisk för övrigt, men kan bli mera vaken (bättre uttryckt) eller näst intill stressad i vissa situationer är något annat, och det är det som jag referar till. Det värsta är de hästar som inte har självbevarelse drift när de blir stressade eller rädda.

Det är då det kan bli farligt och jag själv undviker att rida en en sådan häst nu för tiden.

Jag förstår dig och andra absolut som resonerar så - jag är själv en mes :angel: av stora mått.

MEN i ditt exempel två så kan ju hästen i exempel två bli så trygg med situationen att den att den bara noterar istället för reagerar.

Lite "descensibilisering" - dvs succesivt invänjning som frestar på systemet lagom....

Första gången behöver man inte gå/rida längre än man törs.

Och så vänder man innan någon är för upprörd, nästa gång kan man ju ha som mål att gå en meter längre - om det känns bra.

Det gäller ju att hitta en gemensam trygghet i det man gör

.... om man inte är världsmästare och klarar allt :D
Men de flesta är ju ändock dödliga....

Insåg att jag blandade ihop trådarna. Men om man överför det på ridhuset så tvingar ju inte en bra hästmännsika in hästen i det läskiga hörnet, utan vänder strax innan och smyger så småningom närmare som en naturlig del.
(avdramatiserar = desensceebilisering av orde "de senscebelity" Av känslighetsgöring :D
Mackan kans äker översätta bättre, kanske stava bättre oxå :D

Men i alla fall Så gör både Balkenhol och Kottas

Inlärningspsykologi enligt skolboken

ja det kan alla göra. (till viss nivå) Sen är det ryttaren också som bidrar till dom extra procenten.

Insåg att jag blandade ihop trådarna. Men om man överför det på ridhuset så tvingar ju inte en bra hästmännsika in hästen i det läskiga hörnet, utan vänder strax innan och smyger så småningom närmare som en naturlig del.
(avdramatiserar = desensceebilisering av orde "de senscebelity" Av känslighetsgöring :D

..å min tränare! :D

Men det är många som tvingar.. Men hur gör du tex när du rider ut och hästen blir skiträdd? Låter den vända om? (om man inte kommer förbi)

Jag förstår dig och andra absolut som resonerar så - jag är själv en mes :angel: av stora mått.

MEN i ditt exempel två så kan ju hästen i exempel två bli så trygg med situationen att den att den bara noterar istället för reagerar.

Lite "descensibilisering" - dvs succesivt invänjning som frestar på systemet lagom....

Första gången behöver man inte gå/rida längre än man törs.

Och så vänder man innan någon är för upprörd, nästa gång kan man ju ha som mål att gå en meter längre - om det känns bra.

Det gäller ju att hitta en gemensam trygghet i det man gör

.... om man inte är världsmästare och klarar allt :D
Men de flesta är ju ändock dödliga....

Men absolut, det skriver jag under på.

Vi kan ta min valack som exempel, som är lättstressad och tittig och blir spänd när man sätter krav på honom som han inte riktigt har redskap till att lösa.
Jag var och red en msv i höstas, åker själv som vanligt och med allt vad det innebär = snäll, väluppfostrad häst.
Det var långt emellan framridningen och tävlingsbanan, så det stod flera hästar som väntade och skrittade runt utanför.

Mitt i allt det där ska en långtradare förbi för att lasta av sin last mitt över vägen, och det blir rätt turbulent med hästar som skuttar som popcorn överallt.

Jag skrittar förbi med långa tyglar, och min häst viker knappt ett öra åt varken långtradaren eller "popcornen".

Sedan inne på banan skyggar han två gånger för något ljud på läktaren..och sprätter en gång när han hör utifrån hur en häst sparkar i ett släp.

Han är extremt lättstressad och blir lätt spänd, men är sten
cool i andra sammanhang.

jo det går...haft såna problem själv...men det går!
(flegmatiska, utan motor)

beror ju på vad man lägger i spökighet..

min gammling är väldigt tittig och har så varit i alla år... står det en hink i stallgången tex så måste det tittas och frustas. men egt är han inte så jätterädd, han tittar och stelnar men inte mer än så... tappar aldrig fattningen, enda som är jobbigt är att han kan bråstanna från full galopp om det ligger en sten i vägkanten.

mens min andra som inte är lika tittig som gammlingen egt är mkt räddare och när han väl ser nåt farligt så reagerar han våldsamt.. men han är inte rädd för vardagsgrejer, endast saker som verkligen kan upplevas som hot.

jag vet ju vilken spooky jag föredrar...:p

så gör jag också, i nytt ridhus börjas det på stor volt i mitten och så arbetar vi oss ut mot dom läskiga väggarna efterhand..

var o varenda halvblod ser ju spöken :devil::angel:

(det sades på läktarryktaren igår i ridhuset hörde jag) :rofl:

beror ju på vad man lägger i spökighet..

min gammling är väldigt tittig och har så varit i alla år... står det en hink i stallgången tex så måste det tittas och frustas. men egt är han inte så jätterädd, han tittar och stelnar men inte mer än så... tappar aldrig fattningen, enda som är jobbigt är att han kan bråstanna från full galopp om det ligger en sten i vägkanten.

mens min andra som inte är lika tittig som gammlingen egt är mkt räddare och när han väl ser nåt farligt så reagerar han våldsamt.. men han är inte rädd för vardagsgrejer, endast saker som verkligen kan upplevas som hot.

jag vet ju vilken spooky jag föredrar...:p

Du jag håller med dej, att dom som är lite tittiga och ibland skvättiga är ofta trygga i grunden faktiskt, det är mest "yta" brukar jag kalla det.

Medan de som verkligen är osäkra och stressade av olika skäl är betydligt värre egentligen, för dom agerar inte alltid ut på en gång utan blir inåtvända och verkligen stressade i ordets rätta bemärkelse och sen kan dom explodera och bli helt blockerade, (om dom inte har stort förtroende för den som hanterar dom). Ibland måste man bryta igenom en sån blockering rätt rejält för att dom ska komma ihåg att man finns där :cool::crazy: OCh man måste vänja dem bitvis vid nyheter tex.

Jag har haft två såna och vet också vad jag föredrar. Båda blev lugna och fina när vi lärt känna varandra men de hade lätt att bli inåtvända och stressade. Såna är ofta mycket vekare i psyket än den första sorten som är rätt tuffa egentligen.

OM man nu ska generalisera, nu gjorde jag det också :o, det finns förstås variationer på allt.:idea: Jag föredrar i alla fall tuffa hästar, om de sen blir skvättiga vid överenergi är det irriterande men överkomligt.:rofl:

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 538
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 580
Senast: Ceta
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
128
· Visningar
7 291
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 034
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Rintränings- och utställningstråd