Spinoff på skogen-tråden. Kan alla hästar tävlas i dressyr?

Sv: Spinoff på skogen-tråden. Kan alla hästar tävlas i dressyr?

Tittar man på en del av resultatlistorna kan det vara väldigt få som når över 60 %...sen är det en väldig skillnad på vilken domare som dömer !
Kanske en annan diskussion :angel:

Vill du diskutera det så får du gärna skapa en ny tråd om detta;)
(och ta inte detta som en pekpinne, för det är det inte).

Nja, poängen jag ville ge var just att avdramatisering skall givetvis ske som grundläggande sten i ett grundstadie, och det bygger på och befäster ett beteende där hästen helt enkelt blir väldigt o-tittig, och som du säger - tycker det är okej att ryttaren lotsar den dvs om en otäck situation uppstår där hästen tvekar, och ryttaren då säger att "nej, det är okej, du behöver inte titta eller tveka" - så tar hästen detta, för den har lärt sig att ryttaren aldrig har "lurat" den tidigare, eller "svikit" den i fråga om saker den varit orolig för, i det grundläggande skedet. I det grundläggande skedet har man avdramatiserat i fråga om att man låtit hästen övertyga sig om att det den trott varit otäckt, faktiskt inte varit det, - utan att forcera för tidigt. Detta har befäst en tillit i hästen till att det som regel inte FINNS ngt att vara rädd över.

om du förstår vad jag menar..... :D

jag vill betona att det jag avser när jag pratar om detta, är att det är ungefär lika stor skillnad mellan avdramatisering och mesande, som mellan en sko och en julgran! : ) Det är en metod, som därmed är fullt medveten och planerad - det är inte hästen som styr situationen, utan det är ryttaren som jobbar medvetet med metoden.

Senast ändrad:

Åsikterna är delade vad gäller dressyrhästars vistelse i skog och mark.

Men vad tror ni om själva tävlingssituationen då? Kan alla hästar klara av att tävla exempelvis lätta klasser?

Jag tycker att man ser spända hästar och hästar som ibland ser spöken på alla nivåer, även lätt.

Jag har en häst som inte klarar av mer än en häst på ridbanan samtidigt. Eller att man rider ut med en häst bakom och en framför. Eller överhuvudtaget när det blir stökigt runt honom. Han har också extremt svårt för nya miljöer och är väldigt bakskygg.

Allt detta gör att jag tror att han skulle ha jättesvårt att gå en dressyrtävling. Inte själva programmet eller banan eller så, utan framridning och allt runt omkring. Speciellt om tävlingen gick utomhus.

Och ja, jag har tränat och försökt få bort detta beteende men det återkommer.

Ja, alla som kan ridas på och som inte är triangelmärkta!

Dressyren är till för hästen och inte tvärtom.

Sen beror det ju på hur duktig ryttaren är och om man vill ut och tävla, som ryttare. Men alla hästar kan ju! Alla hästar kan ju ridas dressyr och ridas på ett bra sätt om ryttaren kan.

jag vill betona att det jag avser när jag pratar om detta, är att det är ungefär lika stor skillnad mellan avdramatisering och mesande, som mellan en sko och en julgran! : ) Det är en metod, som därmed är fullt medveten och planerad - det är inte hästen som styr situationen, utan det är ryttaren som jobbar medvetet med metoden.

:rofl:

Klockrent!

Nja, poängen jag ville ge var just att avdramatisering skall givetvis ske som grundläggande sten i ett grundstadie, och det bygger på och befäster ett beteende där hästen helt enkelt blir väldigt o-tittig, och som du säger - tycker det är okej att ryttaren lotsar den dvs om en otäck situation uppstår där hästen tvekar, och ryttaren då säger att "nej, det är okej, du behöver inte titta eller tveka" - så tar hästen detta, för den har lärt sig att ryttaren aldrig har "lurat" den tidigare, eller "svikit" den i fråga om saker den varit orolig för, i det grundläggande skedet. I det grundläggande skedet har man avdramatiserat i fråga om att man låtit hästen övertyga sig om att det den trott varit otäckt, faktiskt inte varit det, - utan att forcera för tidigt. Detta har befäst en tillit i hästen till att det som regel inte FINNS ngt att vara rädd över.

om du förstår vad jag menar..... :D

Lysande :idea:

ja ryttaren använder metoden - för att bygga upp tillit mellan häst och ryttare OCH världen)

Och hästen får ockås plats i denna metod - eftersom den inte blir överkörd

(tio tecken)

Jo, men tävla kan (får) man inte. Eller, har jag missuppfattat det? :D

Nä, det är helt rätt ! Tyvärr är triangelmärkning oåterkalleligt och nästa gång jag står in för valet att T-märka så kommer jag tänka 10 gånger extra:crazy:

Har inte läst igenom tråden nu men..

Ja jag tror att alla hästar klarar av att gå lätta klasser(LC/LB).
Om man räknar med 60% så vill jag nog säga nej, åtminstonde inte här.Det är svårt att få över 60% på de tävlingar här omkring. Oftast så brukar bara de främsta placerade få det (1-5, max) och då brukar majoriteten av dessa hästar vara tävlade med goda resultat på minst LA nivå (med annan ryttare.)

Däremot en stadig och fin LC/LB ritt tror jag alla hästar klarar av, så länge de har en ryttare som kan rida dem på ett lugnt och bra sätt både psykiskt och fysiskt.

:rofl:
Ja..kanske jag var jag värd ett MYCKET grundligt och pedagogiskt svar :D
Vi har jö alla våran erfarenhet bakom oss och det jag refererade till när jag skrev mesa- är just att jag tyvärr sett för mycket ekipage som rent av förstört möjligheterna att komma vidare för att dom som du skriver låter hästen styra metoden.

Grundstadiet har jag aldrig själv fått problem med då jag med en 4-åring upplevde ett mod, brist på tittighet som med åren förändras och förstärks till det sämre..dessutom när jag efter ett hårt arbetspass på volt eller i ridhus skrittar ut en sväng på lång tygel för avkopplingens skull får en häst som är dubbelt så spänd, tittig och prättig så undrar man...

TS- kanske frågan skulle ändras till "kan alla hästar utbildas tom lätt klass" då jag ställer mig osäker till att alla hästar rent mentalt klarar av själva tävlingmomentet.
(pekpinnar fixar jag...tack för omtanken ändå)

Det var inga pekpinnar riktade till dig utan jag plockade bara upp lite delar som du nämnde så som skillnaden mellan metodik och mesande, och försökte belysa det jag menar mera allmänt. Tycker det är så himla mycket trådar jämnt där folk är helt handfallna för att hästen stannar, tittar, backar, hoppar och har sig, och allt däremellan. Folk känner sig maktlösa och vet inte vad de ska göra. Jag ville belysa att det inte behöver vara så himla stora problem egentligen, och att det finns redskap och verktyg för att lösa det. Bland annat.
jag tror nog att du har ganska bra koll ja ;)

Senast ändrad:

Förstod att det inte var pekpinnar till mig.... ordet pekpinne var ett svar till TS=break_a_leg.

Svårt ämne det där med tittighet....vi har jö med flyktdjur att göra men metodiken i sig är helt outstanding.

Jag gissar att studien som åsyftas är 'Training methods for horses: habituation to a frightening stimulus'. Den är skriven av J.W.Christensen, M.Rundgren och K.Olsson.
Kan tyvärr inte länka, men den är publicerad i Equine vet J. (2006) 38(5)439-443. Annars hittas den i hennes avhandling.

De har jämfört de tre metoderna habituering, desensibilisering och counter-conditioning dvs positiv förstärkning.
Som någon tidigare påpekade var desensibiliseringen effektivast:bump:
För er som inte vet:
Habituering-utsätter hästen för hela stimulit på en gång, medan desensibilisering är en gradvis tillvänjning.
Vid träning av polishästar används ofta positiv förstärking, men i den här studien fanns det individer som blev sensibiliserade istället:p

Desensibilisering fungerar även utmärkt på både barn och hundar. *har provat* :D

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 538
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 580
Senast: Ceta
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
128
· Visningar
7 291
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 034
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar