Spinoff på skogen-tråden. Kan alla hästar tävlas i dressyr?

Sv: Spinoff på skogen-tråden. Kan alla hästar tävlas i dressyr?

Insåg att jag blandade ihop trådarna. Men om man överför det på ridhuset så tvingar ju inte en bra hästmännsika in hästen i det läskiga hörnet, utan vänder strax innan och smyger så småningom närmare som en naturlig del.
(avdramatiserar = desensceebilisering av orde "de senscebelity" Av känslighetsgöring :D
Mackan kans äker översätta bättre, kanske stava bättre oxå :D

Men i alla fall Så gör både Balkenhol och Kottas

Inlärningspsykologi enligt skolboken
du pratar om desensitization = desensibilisering. alternativt desensitize = "göra okänslig/mindre känslig" ?

jag visste inte att termen användes på det sättet i psykologisk mening. Avramatisering i vanlig engelsk vardags term är rätt och slätt "play down" eller "defuse".

Jo det är en "term" inom inlärningspsykologin, och handlar om att hästen i sin egen takt vänjs vid ett föremål.
i sin egen takt innebär att det utsätts för en grad av "upplevelse" som den klarar av.

Dvs den går så nära spökhörnet den klarar av utan att vilja fly.
Med tiden så törs _hästen_ minska avståndet

Det samma gäller ju den parallella tråden.

Hästen får gå så långt från stallet den törs.

Här är den andra termen "egenkontroll" (om du minns Kasamdiskussionen i en annan tråd på klassisk...) ett nyckelord.

John Mores metod "approach och retreat" kan handla om descensibilisering - _om_ den görs på hästens vilkor.
Altså hästen "approachar" och männsikan retreatar innan hästen vill det själv.

Kanske kan ses som en utvikning - men med denna "inlärninsgmetod" så fungerar både ridhus och uteritter och allting annat på alla friska och ej tramatiserade hästar.

Frågan är bara hur lång tid det tar - vilket förmodligen är individuellt

Det måste gå i hästens takt

ja i början kom jag ju inte igenom till arrow öht, var som att han inte ens märkte att jag var där.. ju mer han härjade omkring ju räddare och mer blockerade blev han.
är väl samma med människor som har panikångest antar jag, inget når fram...

numera är det långt mellan episoderna, och händer det så skriker jag på honom att sluta och då brukar han sansa sig och lyssna. men jag får verkligen ryta till, ingen ide att säga lugn lilla vän.. oftast lugnar han her sig väldigt snabbt när han förstår att det faktisk inte var så läskigt. gäller dock att ha bra balans så man inte blir avkastad i första tigersprånget... :angel:

Med andra ord är det en exakt mimik av hur hästen själv skulle lösa situationen (dvs sin misstänksamhet inför det den är rädd för) om den var utan människa.?

finns ju många såna studier, varav en av de senaste tror jag :confused:- fastställer att de hästar som snabbast överkom sin rädsla var de som tilläts att vänjas vid "faran" successivt. "faran" repeterades för hästarna och avdramatiserades därmed efter hand. Då kom de över rädslan mycket fortare än om de forcerades. Hoppas jag erinrar mig studien rätt - tror det?

Senast ändrad:

ja i början kom jag ju inte igenom till arrow öht, var som att han inte ens märkte att jag var där.. ju mer han härjade omkring ju räddare och mer blockerade blev han.

Inte alltför ovanligt beteende vad jag sett av olika hästar genom åren. Det jag sett så har det ofta att göra med innan de lärt sig att överåta till människan/hanteraren/ryttaren osv att guida och avgöra vad som är okej och vad som är farligt. De blir sådär blockerade så länge de bara lyssnar till sig själva. När de har ngn som de lärt sig är konsekvent och går att lita på, går det att komma igenom och de sansar sig mer och mer, ju mer de lär sig att denna människa går att lägga över ansvaret på.

om man då ska återkoppla detta till själva grund trådens ämne, så är det inte så konstigt att det inte funkar, om den som sitter på svarar med att också bli rädd och osäker. Alternativt inte har en särskilt stark koppling till hästen rent generellt i fråga om att den är ng som hästen känner igen och tycker den kan förlita sig på. då går sånt beteende givetvis betydligt sämre att lösa.

Svarar på ditt svar till mig;

Just :bow::bow::bow:

Har du tips om hur man hittar till studien/studierna?

Jag vet bara ifrån inlärningspsuykologin att det är den effektivaste "metoden" om man :angel: vill vänja hästen vid läskiga grejjor.

Så synd att så mycket av attityden att man "måste vinna" över hästen lever kvar inom ridsporten.

Det är ju inte riktigt så....

Det handlar ju om tillit också som du skriver i svaret till Centaur

Att använda sig av metoder som descensibilisering ökar ju också hästens tillit.

För varje gång som vi tvingar / "skadar" hästen så minskas ju dess tillit.

så "ledarskap" enbart är gammalmodigt

Senast ändrad av en moderator:

jag pren på horse&rider och där har dom en artikelserie om just hästpsykologi och hur hästar lärar etc.

där står ofta denna metod förklarat. den funkar på allt möjligt egt.

själv har jag använt den i många år och det är absolut bästa sättet, då slipper man stressen det innebär att vid dominans tvinga hästen att gå bort till det den tycker är farligt (vilket verkar vara den traditionella metoden...). tar bara lite längre tid.

Själv lägger jag godis på alla läskiga grejjor - soptunnor osv.

Descensibilisering + possitiv förstärkning.

De brukar ha ganska stort förtroende för mitt omdömme om att gå fram till saker - det brukar löna sig :D

Bra personalpolitik kallar jag det :D

Nej jag kommer tyvärr inte heller ihåg vart jag läst den, ska fundera vidare om jag kan erinra mig..... :(

Jo som du är inne på och som jag försökte kommentera runt liknande som Centaur säger, så jag använder också samma sätt, dvs är ngt farligt så "avdramatiserar" man det. Jag ger inte godis eller agerar i ngn större "synlig" utsträckning utan mera genom att som jag brukar säga "sätta mig tillrätta och vissla lite inombords". dvs signalera till hästen att det är ingen press, utan vi avvaktar en stund och hästen får fundera och tid att landa.

I min erfarenhet, om man gör detta konsekvent, så får man sen en häst som går fram överallt i stort sett, och de få gånger den sen någongång tvekar, så har den mycket snabbt funderat klart och förekommer ofta ryttaren som ställt in sig på en liten paus, genom att säga att "nu är jag redo och nu kör vi vidare! :D ". Det ger en trygg häst med gott självförtroende och god självbild, samt med ett bra förtroende för människan.

Senast ändrad:

mina brukare gå fram och bita i den farliga saken... :D

numera är det långt mellan episoderna, och händer det så skriker jag på honom att sluta och då brukar han sansa sig och lyssna. men jag får verkligen ryta till, ingen ide att säga lugn lilla vän.. oftast lugnar han her sig väldigt snabbt när han förstår att det faktisk inte var så läskigt. gäller dock att ha bra balans så man inte blir avkastad i första tigersprånget... :angel:

Känner igen beteendet från min egen, att bli blockerad och "försvinna" ifrån mig psykiskt. Att vråla till brukar hjälpa ibland :o Lite läskigt när han backar in i skogen bland stubbar och stenar utan att ha koll på kroppen.

Senast ändrad:

Jag använder också metoden att avdramatisera, framförallt med unghästen där jag själv är lite feg, men inte hon.

Gällande valacken är vi nog båda "hopplöst" fall, då jag metodiskt i 16 år försökt få honom att slappna av på min ridbana i "läskiga hörnet", men faktiskt aldrig lyckats.

Det kan gå hyfsat, men om man ex släpat banan och den inte ligger där den brukar är det hopplöst...
Det är inte ljug när jag säger att jag aldrig lyckats g åett helt varv utan att han spänner sig eller skuttar där, och ett helt program har jag aldrig lyckats åstadkomma.

Men han funkar hyfsat på andra ställen och ridhus.

*kl*

Kastar mig in i diskusionen bara sådär... :D

Min egen tävlingshäst (arab som jag hafft i sen han var 3-13 nu) är totalt stencool men mkt fokuserad på mig. Blir jag rädd kan han bli mkt tveksam eller tom rädd, men om jag skiter i vad det nu är så gör han det också. Har mååånga tävlingsminnen där vi vunnit många poäng just på hans coolhet (o även fått lite pluss poäng under just "förtroende o lydnad").

Då jag tidigare red in o utbildade hästar (numera gör jag det bara i ytterst liten skala) så nonschalerade jag helt enkelt läskiga saker så gott det nu gick o försökte att inte bry mig om hur hästarna i fråga reagerade så brukade de lugna sig väldigt fort om de ens gjorde mer än spände sig.

Dock har jag hafft några hästar som jag misstänker inte var helt okej, dels en som var ok i psyket men som varit med om en del otäcka saker vilket gjort att han lite tappat tron på folk. Han fick man behandla lite annorlundare o med större försiktigthet.

Flera med klaustrofobi!!! (inkl min egen)
Tycker jag är mkt vanligt, bara man lämnar "en dörr öppen" brukar de kunna hålla sig i skinnet (låta en tygel hänga om det uppstår jobbiga situationer), inte hålla i dem vid sadling/uppsittning..

O några som jag misstänker hade riktiga psykiska störningar. En ponny hade förvisso varit med om en del ganska traumatiska händelser men när det slog slint hos honom så försvann han helt in i sig själv (som någon annan beskrev här), ibland hjälpte det att då ropa till honom..

Min hästs halvblodshagkompis ser verkligen spöken överallt o det är verkligen synd om honom ibland för hela hans världsbild rasar när något inte är som det brukar. Dock har han blivit mkt lugnare sen han fick sällskap med min, fast de dagar min är iväg o han går själv i hagen tycker han är ganska jobbigt. :smirk:

kl

Med risk att jag trampar en del på tårna men faktist så skiljer det en det på att avdramatisera och mesa.

Mesar man för mycket utan att sätta press, visa missnöje och tvinga som någon skrev- så kan det bli svårt tävlingmässigt.

Finns många tillfällen med okända banor som man inte kan avdramatisera, tom när man inte ens får beträda banan innan startsignal.

Tror faktist att skillnanden måste ligga HUR man tvingar och naturligtvis oxå hur individen själv fungerar i flock.
I min värld så ser jag olika flockmedlemmar som har olika uppgifter i flocken.
Som tex stigfinnaren, polisen, varnaren mfl. och ska man tävla den sistnämda som av sin natur är "spooky" och ser faror överallt övergår ansvar till ägaren-ryttaren att se till att hästen har 100% tillit så den kan slappna av och fokusera.

KL

Descensebilisering är in metod för _inlärning_

Det bör vara klart när det är dags för prestation

Man _lär in_ tranporter, ridbhus, soptunnor, och andra konstiga grejjor.

Sedan har hästar en förmåga att "generalisera" dvs har man varit i ett par ridhus "har man varit i alla"...

Sedan är det andra faktorer på tävling, ryttaren tex, annorlunda stämning etc.

Men i alla fall, har man en _bra relation_ med hästen innan och SJÄLV är trygg och erfaren så funkar det mycket bättre att uppmuntra än att tvinga.

Tyvärr är det väl bara "proffsen" som inte själva blir påverkade av tävlingssituationen.

Men många ryttare verkar se på hästen som en maskin "som bara ska funka" annars blir man irriterad...

Frågan är vad syftet är - lyckas bra på den tävlingen = tvinga.

Eller lyckas på sikt ( som proffsen gör) be men inte göra så stor affär av det. Framför allt inte låta det påverka ens egen sinnesstämning.

Rent inlärningspsykologiskt så förstärker man hästens rädsla om det uppstår en konflikt....

kl

Med risk att jag trampar en del på tårna men faktist så skiljer det en det på att avdramatisera och mesa.

Mesar man för mycket utan att sätta press, visa missnöje och tvinga som någon skrev- så kan det bli svårt tävlingmässigt.

Finns många tillfällen med okända banor som man inte kan avdramatisera, tom när man inte ens får beträda banan innan startsignal.

Jag håller med dej, men köper inte det med flocken helt, delvis dock.
Hästen har ju en relation till människan också som ska vara den viktigaste vid ridningen. Men sin typ har den ju, och om den är en osäker eller en ranghög tuff individ.

Jag tror att man måste veta HUR och NÄR man använder vilken metod, och att ibland måste man ta dusten att hästen ska gå fram även där det är "läskigt". Men då är det en fråga om HUR man gör.

Senast ändrad av en moderator:

Tillägg:

Man "tvingar" ju ofta hästen mer eller mindre, annars skulle man aldrig kunna kräva mer av en häst öht. Det är en defintionsfråga.

Om hästen är "ny" för något läskigt på ridbanan använder jag metoden att gå närmare och närmare men inte låtsas om.

Men om det är något hästen skyggar för "varje gång" (så som mimus berättar tex) då är mitt mål att ignorera genom att bli så stark i sitsen att jag kan motstå att bli "flyttad" i sadeln för att hästen vill putta över mej och tvära eller t o m slänga sej (det förekommer dock inte alls numera, men OM - en del hästar gör det ju) Bara kunna sitta kvar och rida igenom och det har jag inte kunnat tidigare, i någon större utsträckning. Det är att tvinga kan man säga, men ändå inte mer än att be om att hästen fortsätter med det man håller på med. Inga bråk, utan bara säga "bli kvar". Skitsvårt är det :cool:

Jag låter hästen titta en gång, kanske två, men sen får det vara nog.
Man måste ju klara av den på banan även om den tittar.
ställer hästen ifrån det läskiga o flyttar den ditåt.

Den enda gången som min val. har blivit paniskt rädd, var i höstas när bonden hade satt upp svarta sopsäckar på pålar- vildsvinsskrämmor. Hästen har gått där i 10 år o det har aldrig funnits såna. det var förstås en blåsig dag, men jag hade ridit där en timme tidigare med stoet som bara tittade.

Måste hålla med dig faktiskt. Men det kanske beror på vilket slags häst man har, om det är första gången någonsin man är inne på en ridbana m m. Läste en artikel om att även hästar kan ha dominant hö och vä hjärnhalva, vilket skulle göra dem mer benägna att reagera med "känslor" (hö) eller med "förnuft" (vä), sen kunde de delas in i introvert (vänder sig inåt) och extrovert (visar utåt).

Jag vet bara att min pålle kan se spöken i hörnor, och skulle jag låta honom göra det, skulle det inte bli mycket av dressyrpasset. Men jag behöver inte tvinga honom in i det läskiga hörnet, jag bara nonchalerar hörnet och hans reaktion. Spelar cool.:cool: Samma sak om vi är ute och han stannar för något läskigt, för mig är det jätteviktigt att han (efter att ha tittat lite) faktiskt lyssnar mer på mig än sin rädsla. Så då tvingar jag honom att gå! Och då menar jag tvinga med mentalt lugn, men även spöt om han börjar backa och konstra. (Men inte bli arg eller rädd eller tveksam själv, då går det inte). Aldrig att vi vänder om. Vi kan stanna och vänta lite tills han lugnat sig, men förbi ska vi. Hur får ni era hästar att gå förbi nya vattenpölar, timmerhögar och annat farligt som kan dyka upp längs vägen? :confused:

Men hästar är olika, min är trygg och dominant, ledare i hagen och tittig, men har alltid hjärnan med sig :bow:(Jag har klassificerat honom som vä dominant och extrovert!)

Tillägg: min metod är att inte skapa konflikter av hästens beteende, inte göra någon stor sak av det helt enkelt. Ser nu att fler svarat så, läste inte alla svar innan! Men svarar inte på ursprungsfrågan, ger bara min erfarenhet som är av min häst...inte så stor m a o.....

Senast ändrad:

Visst har det betydelse av vilken individ man sitter på och vilken historia - tillit till människor de har men det viktigaste är just som du skriver...vara cool och inte befästa något de blir rädda till en negativ spiral.

Tror dock att man faktist kan träna bort de mesta av den flyktbenägenhet de har inbyggt, generellt sett.
Att de slänger sig och nitar hör till beteende jag aldrig accepterar öht. Tycker att det hör till lydnad, ledarskap.

Om jag ska gå till TS ursprungsfråga så ställer jag mig tveksam då det är en stor skillnad på de sista klasserna i lätt klass.
Tom så finns redan skillnaden lok el reg och frågar mig om nu ALLA hästar skull kunna visa samlade gångarter - övergångar i la:5 - 6 på regional nivå ??
Tittar man på en del av resultatlistorna kan det vara väldigt få som når över 60 %...sen är det en väldig skillnad på vilken domare som dömer !
Kanske en annan diskussion :angel:

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 538
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 580
Senast: Ceta
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
128
· Visningar
7 291
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 034
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar