*spinnoff* röda kläder,bilar på tjej

Sv: *spinnoff* röda kläder,bilar på tjej

Hade hon aldrig sett/träffat andra barn eller vuxna eller tittat på TV innan hon fick sina bestämda åsikter? :)

Det är väl klart att hon har gjort, finns väl ingen som inte tittar på TV eller träffar andra människor? :confused:

Jag skrev ju att ingen tutat i henne detta typ "tjejer ska ha rosa" eller liknande utan hon har själv kommit på att hon vill ha rosa och dyl. antagligen är det väl andra barn på dagis som påverkat genom att ha rosa kläder osv och att många sagor handlar om prinsessor i rosa tyll etc.

Ja, precis osm du skriver är det ju då är det ju samhället som har "tutat i henne" det, där framgår det väldigt tydligt att "tjejer ska ha rosa". De barnprogram/sagor jag ser förmedlar detta väldigt tydligt, även så gott som samtliga barn och vuxna som befinner sig ute i samhället. Detta samt andra roller knutna till könet.

Barn är smarta och gör som samhället instruerar dem, utan att någon behöver säga exakt hur de ska göra härmar de. Det är ju ingen som säger åt tjejer att ta mindre plats och pojkar att ta mer, men barnen lär sig detta ändå. Jag menar, folk talar olika till sina spädbarn beroende på om det är pojkar eller flickor och dessa skillnader blir ju inte mindre med åldern. Klart att sådant präglar de val barnen gör.

(Jag säger alltså inte emot dig, jag kunde bara inte låta bli att vidareutveckla. Detta är något jag brinner så smått för. :))

Ja, precis så är det ju!

Dessutom blir ju tjejerna uppmuntrade när de är "finklädda" (rosa klänningar och uppsatt hår) de blir sedda och får beröm för sitt utseende ("Oj, vad FIN du var idag då Ella").

Samma tjej i blå brallor och tröja med spindelmannen på får inte någon positiv feedback om sin klädsel. Inte heller en pojke i finkläder får beröm för sitt utseende. Han får däremot uppmärksamhet för hur han är (eller möjligtvis hur "tuffa" hans kläder är); "Hej Gustav, vad kul att se dig, vad tuff du var idag då (refererar till spindelmannentröjan)"...

Nästa dag vill Ella vara rosa igen (för hon blev ju positivt uppmärksammad) och Gustav vet att fröken tycker att HAN är bra som han är...

Fast vi har funderat på om det ändå inte kan finnas i dom lite också. Vår Ellen började nämligen dra i rosa kläder i affärerna långt innan hon var "påverkbar" om du förstår vad jag menar. Frågade man henne vilken hon ville ha - och höll fram t ex en rosa tröja och en grön tröja - så valde hon utan tvekan den rosa.

Samma med att leka med dockor osv - som jag berättade innan så hade vi inga dockor eller "tjejleksaker" hemma eftersom vi hade en son sen innan som alltid varit helt tokig i "grabbprylar" såsom bilar, helikoptrar etc så när Ellen då hittade min gamla docka i förrådet så blev hon helt till sig. Detta var alltså när hon var runt 2 år och gick på småbarnsavdelning på dagis där de mest lekte med helt neutrala leksaker.

Självklart påverkar ju samhället också men jag tror nog att vissa barn är tjejiga eller killiga i sig själva - varför blir annars vissa flickor s k "pojkflickor" t ex.

Ellen hade på sig brorsans gamla spindelmannetröja på dagis för ett tag sen och hon var så nöjd för alla "stora" grabbarna (4- och 5-åringarna - Ellen är 3 1/2) hade tyckt att hon var störtcool (typ ;) ). Och våra fröknar berömmer barnen vad de än har på sig som då när hon hade spindelmannetröjan på sig så var det nog fler som uppmärksammade det än som inte gjorde det.

Vad bra! Då finns det hopp! :) (Även om jag egentligen tycker att det ligger för mycket fokus på utseende, och det kanske vore bättre om fröknarna inte kommenterade utseende alls...)

Fast det är inte alltid de gör det utan det är nog mer om de märker att barnet vill visa upp sin nya tröja eller om de vill avleda lite när barnet klänger på mamma/pappa när det ska lämnas (d.v.s inte vill bli lämnad)

Jag menar kanske mer i allmänhet, att vi alla (i synnerhet de som jobbar med barn) borde tänka mer på att berömma barnen för hur de är och inte hur de ser ut.

Om man börjar tänka på det, märker man att man kommenterar ganska så mycket utseende till barnen. Jag jobbar med det själv, och det är svårt när man möter en liten tjej, stylad till tänderna, att inte brista i ut i et "Nämen så söt DU var idag då". Jag försöker dock säga; "Vad kul att se dig!" istället.

Rosa är faktiskt en färg som många barn tidigt väljer (finns någon undersökning) oavsett kön, men sedan blir det "könsfärg" när pojken kommer ut i samhället och får höra att han minsann har en tjejtröja, det är tråkigt :-/

*KL*

Barnens kusiner, båda pojkar, lekte med My little pony och skulle bara ha rosa ett tag.

Dottern lekte mycket med bilar när hon var runt 1½-2 år. När grannarnas flickor lekte med dockor hämtade dottern bilar och grävde i sanden.
Nu lekar hon ganska mycket med dockor och lägger dom att sova och matar och kör runt i vagn. Hon härmar ju oss när vi tar hand om lillebror. :)
Men hon är fortfarande lika facinerad av traktorer. Har alltid varit. Höjdpunkten är när de kommit och plogat här. :D Jag får väl fråga om hon får åka med i traktorn i stallet sen till våren.

*KL*

Förr i tiden hade pojkar rosa och flickor ljusblått. Rött var en manlig färg och symboliserade blod och makt så små pojkar hade rosa, som liknar rött, eftersom de inte var vuxna än. Blått är jungfru Marias färg och därför hade flickor det.

Intressant tycker jag!

Hur tänker du då? Bilar har funnits i 100-150 år, har det redan programmerats in i pojkar/män att de ska tycka om dem? Det strider mot vad jag lärt mig om evolutionen.

Sedan är det som Cala skriver så att de flesta barnen tycker om rosa, det är en färg de dras till.

Men givetvis är det så att alla är individer. Vissa älskar att leka med dockor, vissa med bilar och vissa med lego. Men - varför skulle det vara knutet till könet? Däremot blir det ju så att den pojke som vill leka med dockor men blir retad för det kommer att välja att inte vilja leka med dockor med. Samma sak med en flicka som vill leka med bilar men får höra att det "ska" hon inte, hon kommer så småningom att välja att inte leka med bilar. Anledningen till att det finns "pojkflickor" istället för "en flicka som gillar att leka med bilar" är att vi har fullt med förutfattade meningar om att när en flicka vill leka med bilar är hon inte riktigt normal, då är hon en pojkflicka istället för en flicka.

Anledningen till att det finns "pojkflickor" när det knappast finns "flickpojkar" är att normen är den manliga. Det är positivt för en flicka att vara som en pojke "ska vara", men inte för en pojke att vara som en flicka "ska vara". Män är lite bättre än kvinnor, vilket naturligt ger att pojkar är lite bättre än flickor.

Niphredil: Väldigt intressant! Vet du var det finns mer att läsa om det? :)

Niphredil: Väldigt intressant! Vet du var det finns mer att läsa om det? :)
Nej, men jag kan ta reda på det! Det var en vän till mig som berättade det så jag ska höra med honom. Återkommer!

Det var i Stephen Fry's QI som detta togs upp tydligen. Avsnittet heter Boys and Girls. Finns på YT tror jag!

Intressant tycker jag!
Det håller jag med dig om! :)

Kom att tänka på i dag att på gamla släktbilder jag sett så har småpojkarna haft klänning. Vita, söta små plagg. Det blev jag väldigt konfunderad över som liten :D

Jag har en vän vars man är uppvuxen i ett arabiskt land - enda bilden på honom som liten är han iklädd rosa klänning. :D

Nippe: Tack! :)

Vi köpte rosa galonställ till vår 2-åriga son i lördags. Det var det enda i hans storlek på den affären och vi orkade inte köra runt. Inte för att det är galonväder men vi fick för oss att fixa detta NU. 4-åriga storebrorsan älskar rosa och har bla en rosa/orange tröja men den är inte supertjejig. Dessutom köpte min man en riktigt rosa hjälm till 4-åringen nyligen för det var den sonen ville ha. Bilar på tjejer går väl lika bra? Faktiskt så sommaren när 4-åringen var 1,5 år så kommenterade han varje gång jag tog på mig en klänning att "mamma är fin" så till sist köpte jag en klänning till honom varpå han blev jätteglad och hade den någon gång men sen mest som nattlinne. Fast måste erkänna att han bara hade den på hemma.

Jag har spart nästan allting efter Rasmus som Tilde kommer få ärva. Supergrabbiga kläder har jag givit bort eller sålt på tradera.

Men garderoben har utökats med massor av rosa och lite lila. Jag älskar rosa och vilken tur att min dotter klär så bra i det ;)
Rasmus hade rosa och lila när han var liten nu blir det mest blått, grönt och med bilar på. Men det är faktiskt något han själv vill oxå, han är ju i princip född i garaget!

Rosa är faktiskt en färg som många barn tidigt väljer (finns någon undersökning) oavsett kön, men sedan blir det "könsfärg" när pojken kommer ut i samhället och får höra att han minsann har en tjejtröja, det är tråkigt :-/

I fredags kom min 3,5-åring hem och berättade att en flicka frågat varför han hade tjejkläder på sig. Han väljer nästan alltid kläder själv och hade valt rosa- och rödrandiga byxor och en rosa- och lilarandig t-shirt (vilka matchar otroligt illa ihop, men inte i treåringens ögon :angel:) den dagen. Usch, det kändes i hjärtat när sonen nu i morse berättade att han skulle slänga den rosa- och lilarandiga tröjan (som är hans favorit) för att den inte är för pojkar :(.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag har tvingats undersöka min relation till pengar på djupet. Jag vet att pengar är ett känsligt ämne och att folk lätt stör sig på hur...
Svar
11
· Visningar
2 894
Senast: Unafraid
·
Småbarn Jag är lite nyfiken på era erfarenheter av detta. Jag har en tvåårig dotter som vi klär i alla regnbågens färger, ibland klänning...
5 6 7
Svar
134
· Visningar
10 582
Senast: Badger
·
Småbarn Nån annan som har samma "problem"? Är inte det enda, sonen på snart 14 månader är väldigt sen i mycket, pratar inte, pekar inte, har...
2
Svar
28
· Visningar
8 574
Senast: Sonic76
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 144
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar