*spinnoff* röda kläder,bilar på tjej

daymint

Trådstartare
Jag har en son på 20 mån väntar nu nr 2 i feb, har ingen aning om kön, de första små kläderna är rätt neutrala sen har ju min son haft en del kläder med bilar på, det kan väl en tjej ha eller ser det helt knasigt??Jag tänkte så länge det inte står boy eller ngt liknande med pojke osv kan väl en tjej ha sådana kläder, vad tycker ni hur har ni gjort som har olika kön på era älsklingar??

Sv: *spinnoff* röda kläder,bilar på tjej

Självklart kan du använda kläder med bilar på till en eventuell dotter! Intresset för bilar sitter inte i könet, utan i individen.

Jag tar pa min dotter det jag tycker är fint. Sen om det är en bil eller en prinsessa pa spelar ingen roll.

Det beror på hur känslig du är. Har du ingenting emot att folk tror att din eventuella dotter är en pojke så är det ju bara att använda det.

Personligen så struntar jag i det men av gammal vana så tror man ju att en blå tröja med en bil på sitter på en pojke.

Vi lånade mycket pojkkläder till vår dotter och har lånat samma kläder till vår son nu. En bebis bryr sig inte så mycket om hur kläderna ser ut.
Sen var det ofta folk tog fel och trodde dottern var en pojk. Eller blev helt förvirrade eftersom hon hade brun jacka och rosa skor.

Jag köper fortfarande mycket kläder till dottern på pojkavdelningen. De kläderna sitter oftast bättre och är bättre att leka i.
Alla klänningar och kjolar dottern har har hon fått från mor/far- föräldrar eller andra. Jag vägrar köpa det. Faramförallt vita klänningar är helt värdelöst.

Nu hade dottern en klänningperiod för ett tag sedan. Något hon snappat upp hos dagmamman, tror jag. Så klänningarna blev ju användna ändå. Men den vita är inte vit längre.

Det är klart att en tjej kan ärva brorsans kläder! Fast jag kan ju erkänna att om bebis i min mage är en tjej kommer det antagligen bli en hel del nya kläder. Självklart kommer min bebis få ärva sin storebrors kläder, men jag kommer nog försöka kombinera dem så det inte blir allt för killigt tror jag (om det nu då skulle bli en tjej). Om man åker bort skulle jag nog inte klä henne i killkläder. Däremot hur hon skulle se ut här hemma på gården känns inte så viktigt, så här skulle man nog kunna se en eventuell tjej i sin brorsas kläder. De är ju säkert mer bekväma och praktiska än små söta klänningar.

Men jag vet ju egentligen inte än hur jag kommer resonera, men det känns som jag kommer att göra så. Men som sagt, det är ju upp till var och en och jag tycker absolut inte det är fel med tex bilkläder på tjejer. En tjej kan ju vara minst lika tokig i bilar som en kille.

Alltså jag förstår verkligen inte hela grejen med den här "klädhysterin". Vad spelar det för roll vad trångsynta människor tycker och tror, huvudsaken är väl att ni gillar kläderna som används och att de fyller sin funktion?

Vi har köpt en turkos body med massa bilar på, och vi har ingen aning om vad Räkan har för kön. Inte spelar det någon roll heller, för vi tycker den är jättefin, sen får folk tycka vad f-n dom vill rent ut sagt.
Vårat barn kommer få bära mycket färg just för att vi tycker det är fint. Däremot är vi rent allergiska mot pluttinuttiga tryck med Nalle Puh, Hello Kitty och liknande och kommer därför inte använda sånt.

Varför måste man könsbestämma små bebisar på det viset genom att använda "rätt färg för rätt kön"? Varför kan de inte bara få vara bebisar, där föräldrarna klär dem i det man själv tycker är fint?

Jag har en son på 20 mån väntar nu nr 2 i feb, har ingen aning om kön, de första små kläderna är rätt neutrala sen har ju min son haft en del kläder med bilar på, det kan väl en tjej ha eller ser det helt knasigt??Jag tänkte så länge det inte står boy eller ngt liknande med pojke osv kan väl en tjej ha sådana kläder, vad tycker ni hur har ni gjort som har olika kön på era älsklingar??

Personligen tycker jag att det ser knasigt ut med alla dessa rosa små prinsessor i volang/tyllkjolar på dagis. Är det fest så OK (även om jag aldrig skulle styra ut mina barn i sådana kläder), men på dagis?
Det är som om jag skulle gå till jobbet i balklänning liksom....

Jag klädde min dotter i sonens kläder, ja. Har alltid handlat på både flick- och pojkavdelningarna till båda barnen, men mer på pojk. Dottern är mer noga med att ha stereotypa pojkkläder på sig än sonen. Han kunde ha typiska tjejkläder vid 4-års ålder, dottern har vägrat tjejkläder inkl. klänning sedan 3-årsåldern.

Klart en tjej kan ha bilkläder!
Min dotter har jättemycket kläder med bilar på.
Både jag och sambon är biltokiga!

Favoritklädseln är denna dress då vi samlar på folkvagnar:
052.JPG

Överlag har hon mycket killkläder då vi har fått ärva så mycket.

Ja jösses.

Jag hade flickor först som ärvde massor av sin kusin - en pojke. Det fanns allt möjligt till och med kläder som det stod "boy" på, vad jag kan se så har de inte tagit någon större skada av det.
De hade en klänningsperiod i dagisåldern och jag sydde en massa enkla klänningar som var lätta att få in under overallen.

Min son ärvde senare av flickorna, särskilt minns jag den rosa ryggsäcken med hästar på som han hade först som skol-rygga och sedan till tennisväska. Han har inte heller lidit någon större skada av det - när tenniskompisarna försökte reta honom och säga att han hade ju en RÅÅÅÅÅÅÅSA rygga så svarade han bara: jaha, vadå¨rå den har jag fått av M&M sen blev det tyst. Han har dock inte haft någon lägre klänningsperiod, det hände dock stundom när han var yngre att han hade klänningar som tjejerna hittade bland sina gamla avlagda kläder.

Bebisar bryr sig liksom inte, de skall ha bekväma kläder i bra material som är lättvättade.

Självklart ska du använda de kläder du själv (och om ett tag din son/dotter) tycker om. Fast, som flera skrivit, färgen på kläderna påverkar folk otroligt mycket när de gissar kön på bäbisar! Vi hade en mörkblå mössa på vår nyfödda dotter... och hon blev ju kallad han ganska ofta.:)
Bekvämligheten är väl ändå viktigast för de små.
Tvärtemot många andra tycker jag att klänning med strumpbyxor är en superbekväm kombination (fast inte i vitt, då);) Funkar även under overall.

Min treåriga dotter älskar sin gröna tröja med lastbilar, traktorer och grävmaskiner på! Kombineras gärna med kjol och taights!

Jag var riktigt jätteanti tjejkläder när hon var liten (var drabbad av förlossningdepresion förutom sunt förnuft ;. Satt idag och sorterade alla bebiskläder då det snart är dags för en nummer två som troligen är en pojk efter vad vi såg på ultraljudet. Det var bara kläder som var neutrala eller pojkiga. Insåg att det blir billigt med barnkläder denna gången!

Min dotter använder klänning nästan jämt hon med för det är ett jäkla bekvämt plagg, men då är det klänningar av sådanhär typ:
2570710-rescaledpic-300x222.gif

+ kalasbyxor :D

Det som diskuterats i tråden är väl mer opraktiska klänningar tror jag nog ?

Såna klänningar har Molly också, jag tycker de är fina och coola :).

Såna klänningar är ok. Går ju att använda som tunika också. :)

Jag menar såna där långa, nästan fotsida klänningar i stelt, ostretchigt tyg som korvar ihop sig under hakan när barnet leker.
Gärna vita också. Funkar knappt på kalas. Efter tårtan är hela klänningen i en annan färg och när man ska hem är det som fortfarande var vitt grönt av gräsfläckar eller lerfärgat eller svart av krypande på hallgolv. :crazy:

Oj vilken tuff dress!!
Tycker absolut tjejer kan ha bilar etc på sina kläder!

Jag och sambon är fotbollstokiga så vår tjej kommer säkerligen ha mkt fotbollsinspirerade kläder :D

Knappen

Klart hon kan ha kläder med bilar på! :)

Min son har haft väldigt blandad kompott i sina kläder. Färgglada färger för det mesta, för att det är så snyggt. En del gammelrosa, någon babyrosa och lite mer knallrosa, Sedan gult, grönt, blått, rött, vitt, något svart och så sådana som är lite olika kombinationer. Förra året hade han en kanllrosa mössa med tummen på som var jättesöt, i år har han en mörkblå balaklava och en brun mössa.

Dock tycker jag att ytterkläder helst ska ha skrikiga färger som helst ska vara reflekterande, då det syns bäst i skymning. Även om en inte lämnar barnet obevakat kan en olycka lätt hända, och jag vill underlätta för eventuella bilister att se honom om något mot all förmodan skulle hända. Svarta overaller med i bästa fall någon reflexdetalj är det värsta jag vet.

dottern har vägrat tjejkläder inkl. klänning sedan 3-årsåldern.

Och hos mig är det tvärtom - trodde i min enfald precis som alla här att jag kunde återvända storebrors kläder till lillasyster men tji fick jag - dottern har blivit väldigt medveten om vad hon vill ha och det bästa hon vet är klänningar och strumpbyxor och det ska vara rosa, lila eller rött. Hon älskar att leka prinsessa och med dockor. Innan hon hade fått någon egen docka så hittade hon en docka som jag haft när jag var liten i förrådet - det bara lyste om henne och hon var helt förälskad i dockan.

Detta är alltså ingenting någon tutat i henne utan detta har hon kommit på helt själv. Jag har gett upp att ha sonens kläder på henne för det är ett slagsmål varje gång om jag försöker t ex ta på henne en tröja med bilar på eller dyl.

Ibland får man ju ta den kampen ändå - alla extrakläder på dagis t ex är sonens avlagda men icke att jag köper hem "pojkiga" kläder i henne storlek någe mer för hon visar ju tydligt att hon vill vara "tjejig".

Men som sagt, innan de blir medvetna om vad de vill ha så spelar det ju ingen roll vad man klär dem i :)

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag har tvingats undersöka min relation till pengar på djupet. Jag vet att pengar är ett känsligt ämne och att folk lätt stör sig på hur...
Svar
11
· Visningar
2 894
Senast: Unafraid
·
Småbarn Jag är lite nyfiken på era erfarenheter av detta. Jag har en tvåårig dotter som vi klär i alla regnbågens färger, ibland klänning...
5 6 7
Svar
134
· Visningar
10 582
Senast: Badger
·
Småbarn Nån annan som har samma "problem"? Är inte det enda, sonen på snart 14 månader är väldigt sen i mycket, pratar inte, pekar inte, har...
2
Svar
28
· Visningar
8 574
Senast: Sonic76
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 144
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar