Sv: sparande?

Sen kan man på uttalandet att barnen "bränner pengarna på fel grejjer"...

För barnet kanske det inte är fel grejjer att bränna alla sparpengarna på festa, resa, kläder och leva livet. För barnet kanske det är vad som krävs för att det skall få litet mera insikt.
Vad vet jag.

Men jag skulle tycka det kändes surt att ha gnetat och sparat i många år och så förslösas (i mina ögon) bara pengarna bort i ett nafs.

Men det är ju mitt problem.

//Waern

Men det är väl ingen här som skrivit att man bara ska slänga över pengar till barnet när 18års dagen är kommen?

Förhoppningsvis känner man sitt barn så pass väl om 18 år att man kan klura ut om det är en spara eller slösa, man har väl förhoppningsvis en dialog och konversation med sitt barn rörande pengarna och pratar kring vad pengarna bör gå till och inte ?

kl. vi sparar inte till barnen under min fl. men kommer att fondspara sedan 200 kr i månaden per barn. bra att ha vid flytt hemifrån. vårt mål är dock att ge dem mer tid än pengar.

Nej, men spar man åt barnet på ett konto som är barnets och inte har låst det till någon viss ålder så blir ju pengarna fria för barnet att disponera som det önskar.

Då har man i praktiken gett barnet en rejäl sudd när det blir myndigt.

Men som du säger så hoppas jag att man känner sitt barn innan.

//Waern

Jag spar på ett av mina konton och min sambo på ett av sina konton. Mina släktingar sätter in pengar på mitt konto och min sambos släkt på hans konto. Då kan vi själva placera vår "halva" av sparandet där vi tycker att det lönar sig mest.

Jo men som jag förstått det på inläggen i tråden så är det väl ingen här inne som kommer att ha det så (eller har)

Det jag blev lite fundersam över i ditt första inlägg var när du skrev att du kommer lära dina barn att spara själv och det lät då ungefär som att vi som spar pengar inte kommer lära våra barn värdet i att spara och att våra barn kommer sätta sprätt på alla dom sparade pengarna på "strunt".

Det var det jag hade i åtanke när jag skrev: Det ena utesluter väl inte det andra i något avseende. Bara för att man spar åt sina barn betyder ju inte det att man inte samtidigt lär barnen värdet av pengar och i att spara.

/C :)

Jag tycker tvärtom. Jag har aldrig insett vad sparade pengar innebär för möjligheter... Jag kommer från Norrland Norrland och där har man/vi/jag aldrig varit så beroende av sparande. En skoter, en bil och ett hus för 600.000 (max) det krävs inte riktigt samma planering som vi står inför nu...

Nej, men spar man åt barnet på ett konto som är barnets och inte har låst det till någon viss ålder så blir ju pengarna fria för barnet att disponera som det önskar.

Då har man i praktiken gett barnet en rejäl sudd när det blir myndigt.

Men som du säger så hoppas jag att man känner sitt barn innan.

//Waern

Är man smart så flyttar man ju på pengarna innan barnet fyller 18 ;)

Haha, och jag förstod det som att många hade öppnat konton åt SINA barn.

Men jag skrev att (om mina barn) "de får lära sig att spara själva" och det är precis det de får. Gör de av med pengarna har de inga.
Förhoppningsvis kan de läxan när de är stora.

Jag förutsätter att andra föräldrar gör sitt bästa för att uppfostra sina barn på ett sätt som fungerar för dem. Däri ligger ju ett allmänresonemang om pengar och dess värde.

//Waern

Aha, ja sparar åt mitt barn men ja har inte kontot stående på henne..

Mitt barn kommer också få lära sig "spara själv" !

Då tänker vi inte så långt ifrån varandra ändå. :laugh:

Man behöver inte skriva över det. Men man kan. Och innan man bestämt sig så har barnet någonstans att bo när det flyttar hemifrån.

//Waern

Jag undrar fortfarande vad skillnaden är?
Man behöver nämligen inte ge barnet hela sparkontots samlade tillgångar direkt heller. Men man kan.

Det jag inte riktigt förstår är att jag tolkar litegrann det du skrivit som att du anser att det är lite "bortskämt" att få pengar som ens föräldrar sparat till en. Jag kanske misstolkar, men orsaken till att jag uppfattade dig så var att du bland annat skrev att dina barn skulle lära sig spara själva. Som om barn som sparas åt inte skulle kunna lära sig det...? :confused:

Och om man då ska tala om att vara "bortskämd" (jag vet att inte du använde ordet, men det lät som att du indirekt menade att barn som får pengar skulle få det "för lätt" och som om de inte skulle kunna lärt sig spara själva) så undrar jag om inte att få ett boende är precis samma sak?

Aha, ja sparar åt mitt barn men ja har inte kontot stående på henne..

Mitt barn kommer också få lära sig "spara själv" !

Så gör vi oxå. Går sparandet bra och Rasmus kommer upp i en härlig summa kan han ju t.ex. bli nekad CSN om han vill plugga, då de ser att han har dom pengarna på sitt konto.

Just nu spar vi inte åt Rasmus, vi spar hela familjen, Rasmus pappa öppnade även ett sparkonto åt honom när han föddes och där finns det en hel del pengar.

Vaaa? Inte nekas man väl CSN-stöd pga pengar på banken? Har du någon källa på det? Isf har de ändrat reglerna väldigt nyligen, för då vet jag folk som absolut inte borde fått det. Inkomst av arbete är en helt annan grej.

Ja jag har heller aldrig hört det :/

Pmm: Hur mycket pengar på banken ska man ha för att inte beviljas stödet, jag hade en rätt stor summa och jag har då aldrig ens behövt förklara mina sparpengar..

Jag undrar fortfarande vad skillnaden är?
Man behöver nämligen inte ge barnet hela sparkontots samlade tillgångar direkt heller. Men man kan.

Det jag inte riktigt förstår är att jag tolkar litegrann det du skrivit som att du anser att det är lite "bortskämt" att få pengar som ens föräldrar sparat till en. Jag kanske misstolkar, men orsaken till att jag uppfattade dig så var att du bland annat skrev att dina barn skulle lära sig spara själva. Som om barn som sparas åt inte skulle kunna lära sig det...? :confused:

Och om man då ska tala om att vara "bortskämd" (jag vet att inte du använde ordet, men det lät som att du indirekt menade att barn som får pengar skulle få det "för lätt" och som om de inte skulle kunna lärt sig spara själva) så undrar jag om inte att få ett boende är precis samma sak?

Skillnaden mellan att spara åt barnen på deras konto eller att öronmärka pengar från sitt eget? Där ligger skillnaden tycker jag.

Blandar vi in boendet så kan det mkt väl stå till tjänst i säg 10 år för barnet som flyttat hemifrån. Den som bor utan att betala hyra i 10 år kan spara själv för att förverkliga många av sina drömmar, tankar och ideer.
Kanske den inte ens vill ha boendet eller det måste avyttras till förmån för något annat som är viktigt för föräldrarna.
Vem vet, men då har det ändå tjänat alla parter så långt.

Och nej, det är inte bortskämda barn som får en slant med sig ur boet. Tvärtom så är de lyckligt lottade, att de har föräldrar som kan hjälpa dem.
Men tyvärr så har de jag känner som fått en större summa pengar av sina föräldrar "bränt den på ingenting". Och det vill jag undvika vad gäller mina barn. Därav mitt resonemang.

//Waern

Det där kan inte stämma.... Jag vet många med pengar som tagit antingen bara bidragsdelen eller så både bidrag + lån.

han blir nog inte nekad CSN, det var ingen som kollade min ekonomi när jag pluggade för några år sedan, det räckte med något sorts studieintyg så fick man pengar.
Däremot kan de kolla i efterhand om man har tjänat över en viss summa, då kan man bli återbetalningsskyldig.

Socialbidrag skulle en person med ett stort sparkonto inte få däremot, men det ska man ju inte ha heller om det finns pengar som man bara inte vill använda.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Funderar på att börja spara i fonder, men vilka fonder ska man ha? Hur vet man vilka som är bra och vilka som är dåliga?
Svar
6
· Visningar
644
Senast: Ponylove
·
Juridik & Ekonomi Om någon här sparar i stabila utdelningsaktier vilka sparar ni i ? Jag vill öka mitt innehav i detta och är därför lite nyfiken på vad...
Svar
10
· Visningar
927
Övr. Barn Hur tänker du hantera ditt barns kompisar i framtiden? Barn kommer med lekkamrater. Och med det kommer massor av barnrelaterade saker...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 658
Senast: Derivata
·
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 722

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka