Sv: sparande?

Ingen aning men det är vad alla sagt till mig, öppna inget konto åt honom i hans namn.
Sen får man ju betala skatt också vid deklarationen, är väl 30% på vinsten på räntan? Fast de kanske man inte börjar med först man har en inkomst eller är det vid typ 18 år?

Edit: Det var banknissen som sa det till pappa när han fixade sparkontot åt Rasmus när han föddes kom jag på nu när jag postat inlägget.

Senast ändrad:

Banknissen kanske borde räkna på vilka summor man måste komma upp i för att ränteinkomsterna ska minska studiemedelsbeloppet. Från CSN:s hemsida:

Du får ha inkomster upp till ett visst belopp under ett kalenderhalvår utan att dina studiemedel minskas. Detta belopp kallas fribelopp.

Vad räknas som inkomst?

* Inkomst av tjänst, exempelvis lön, föräldrapenning, sjukpenning och den skattepliktiga delen av vårdbidraget.
* Inkomst av näringsverksamhet, alltså pengar du tjänar i ditt företag.
* Inkomst av kapital, exempelvis inkomster från försäljning av hus, lägenhet eller aktier samt ränta och aktieutdelning.

För 2009 får man ha en inkomst på 45 475 kr per kalenderhalvår för 23 veckor med studiemedel för studier på heltid. Notera att man då bara börjar minska på studiemedlen, de försvinner inte helt och hållet. Det blir väldigt mycket pengar man ska spara ihop till om man ska ha ränteinkomster i den storleken. Och har man sparat ihop så mycket kan väl barnet likagärna använda de pengarna till att plugga för och slippa CSN-lån överhuvudtaget? Eller så får den smarta föräldern se till att pengarna i god tid flyttats till ett lågräntekonto innan barnet börjar plugga. :)

Alla ska kunna få lån från CSN. Fattiga som rika ska ha samma rätt till utbildning. Däremot får man inte tjäna hur mycket som helst under året.

Däremot kan jag tycka att det är dumt att dra på sig studieskulder om man har sparade pengar. För lånet ska betalas tillbaka. Pengar som man kanske då behö+ver till annat
,

Sparräntan för en med mucho stålars är högre än låneräntan hos CSN. Därav en del med mkt pengar lånar sen löser dom allt när dom slutat studierna. Så resoneras det i våran bekantskapskrets i alla fall... kanske konstigt men ändå inte om man räknar efter. På så sätt kan man studera, leva på räntorna på loven och sen lösa hela lånet efter examen.

Jo det har du rätt i. Så har vi just nu när vår bolåneränta föll... Alltså vi tjänar mer på att spara än att amortera. Nåja det rör väl sig om hundralappar ;) Men rent teoretiskt.

Jag tänkte så klart bara på att man sen ska betala av det i 25 år. Inte på dem som kan lösa det rätt av!

Jag har alltid fått itutat att studielån är ett "bra" lån med låg ränta. Men nog svider det i plånboken varje månad. Jag kunde haft roligare för de pengarna!!!

Ja det svider med CSN-lån, jag hade turen att kunna lösa våra lån i höstas och det har aldrig känts så bra... vi firade regält efter vi betalat oss fria från CSN :P

Vi har inte sparat någonting till våra barn ännu, men tanken är ju att vi ska. Det blir nog när vi båda börjar jobba & ekonomin kommer bli lite bättre. Dock har dom egna konton som deras morfar öppnade och där har vi satt in allt dom fått i samband med födelse, julklapp, födelsedagspresent, dop osv. Dom har en rejäl slant var redan. :)

Vad räknas som inkomst?

* Inkomst av tjänst, exempelvis lön, föräldrapenning, sjukpenning och den skattepliktiga delen av vårdbidraget.
* Inkomst av näringsverksamhet, alltså pengar du tjänar i ditt företag.
* Inkomst av kapital, exempelvis inkomster från försäljning av hus, lägenhet eller aktier samt ränta och aktieutdelning.[/I]

Tror det var det banknissen snackade om. Och skulle hans konto då som hans morfar starta gå så bra så får han nog f*n dela med sig till morsan ;)

Jag vet knappt någon som faktiskt har sina "sparpengar" kvar när dom fått dom direkt vid 18 år.

Jag fick mina när jag blev 18 och jag har nästan allt kvar. Har köpt mig en hund för 5 år sedan, men det är det enda jag unnat mig av mina sparade pengar.
Nu ligger dom bara där för att jag vet att det är bra att ha om det någon gång skulle bli kris, men hittills har jag alltid kunnat lösa det utan att röra mitt sparande. :)

Jag fick mina när jag blev 18 och jag har nästan allt kvar. Har köpt mig en hund för 5 år sedan, men det är det enda jag unnat mig av mina sparade pengar.
Nu ligger dom bara där för att jag vet att det är bra att ha om det någon gång skulle bli kris, men hittills har jag alltid kunnat lösa det utan att röra mitt sparande. :)

MYCKET imponerande måste jag säga :bow:

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Funderar på att börja spara i fonder, men vilka fonder ska man ha? Hur vet man vilka som är bra och vilka som är dåliga?
Svar
6
· Visningar
644
Senast: Ponylove
·
Juridik & Ekonomi Om någon här sparar i stabila utdelningsaktier vilka sparar ni i ? Jag vill öka mitt innehav i detta och är därför lite nyfiken på vad...
Svar
10
· Visningar
927
Övr. Barn Hur tänker du hantera ditt barns kompisar i framtiden? Barn kommer med lekkamrater. Och med det kommer massor av barnrelaterade saker...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 658
Senast: Derivata
·
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 731

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka