Sv: sparande?

*knapp*

Vi har sparat till Saga ett bra tag. Det var farmor som öppnade sparkontot. Vi sätter över vad vi kan när vi kommer ihåg det. En månad blir det inget och nästa kanske 1500.. Det är lite olika hur det blir efter hur ekonomin ser ut just den månaden. Och som jag skrev, om vi kommer ihåg ;)

Sparpengar till hennes körkort har vi redan klart så det behöver vi inte tänka på sen i alla fall :)

Snor din tråd lite om det är ok? :D

Vad sparar ni till? Typ - får när du fyller 18, till större utgifter som körkort, resor, ridläger osv.

Kan vara skoj o veta hur andra gör :)

Jag sparar dels tills hon fyller 18, så hon ska kunna lägga pengar på boende eller körkort eller resor.

Men även till stora utgifter som kan dyka upp längst vägen. Ny vagn, säng, möbler.

Vi sparar inte en enda spänn åt något av barnen. Har aldrig gjort. De får lära sig spara själva.
Den lille sparar i sin spargris. Den stora på sitt konto hon öppnade när hon var 13.

Iofs skulle vi ha råd att spara åt dem. Men till vad?

/Waern

Det ena utesluter ju inte det andra, min dotter kommer absolut att få lära sig att hushålla med sina pengar.

Vi sparar inte en enda spänn åt något av barnen. Har aldrig gjort. De får lära sig spara själva.
Den lille sparar i sin spargris. Den stora på sitt konto hon öppnade när hon var 13.

/Waern

tex.
körkort
möbler vid flytta hemifrån
slippa ta csn-lån
första bil

... och man kan både ge pengar och lära sunt förnuft till sina barn :)

/Waern

Jag förstår inte hur du resonerar. Hur kan man inte vilja ge ens barn hjälp? Det tar ju en herrans massa år att spara ihop så mycket pengar som man faktiskt kan få när man är runt 18 genom att föräldrarna sparat åt en. Man kan ju se det som säkerhetspengar eller som ett startkapital när man går in i det vuxna livet. De kanske slipper ta ett bamselån när de köper lägenhet så att de har råd att spara vidare själva.

Jag är ohyggligt glad över de sparade pengar jag har fått av mina föräldrar och jag ser verkligen till att öka på sparandet.

mina föräldrar sparade aldrig "planerat" till mig och mina syskon, utan de var födelsedagspengar, doppengar, spargrisar osv. både bra o dåligt tycker jag, men de har alltid funnits/finns till ekonomisk hjälp om de behövts ändå, de har betalat körkort och alla resor/aktiviteter osv ändå.

vi har väl främst tänkt att han ska använda sparpengar till studier, resor, bil eller något annat som han vill. vi kommer betla körkort osv ändå.
vi har ett annat gemensamt sparkonto som ska täcka andra stora utgifter till barnen och hushållet.

/Waern

Om du sparar 1000:- i månaden kan du få ihop uppemot 300.000 tills barnet är 20 år. Mer om du har bra fonder osv. Men nu räknade jag lite snabbt på bara en sparränta.

Jag har massor av studieskulder. Nu sitter jag och betalar 15.000:- per år till CSN. Pengar som jag istället hade kunnat lagt på amorteringar på vår bostad. Det känns för jäkligt att jag har dessa skulder. Jag har aldrig förstått konsekvenserna av det. Dvs. hur det kan påverkar mitt framtida liv. Hade jag haft ett sådant sparande hade jag kunnat plugga utan skulder och haft en helt annan sits. Jag sparar för att ge en bättre framtid till mitt barn så han slipper sitta i samma sits.

KL

Jag är kluven till när det gäller att ge flera 100 tkr när barnet är 18/20 år.. Däremot ska vi spara, men jag tror vi har tänkt mer till större utgifter som kanske körkort, handpenning på boende, nån resa, oväntade utgifter o liknande.

Kommer nog inte bli nåt "Grattis på 18-års dagen här får du 300 tkr att göra vad du vill med". Men nån summa blir det säkert där med.. i fonder eller nåt. Måste läsa på!

Håller med där om att "bara ge" pengarna när barnet blir myndigt, då känns de som att de kan gå åt på onödiga saker...
Däremot att spara så att pengarna finns när de behövs, vad de än behövs till.
Många sådana saker som man som förälder gärna "vill stå för" men vad vet man, när den dagen kommer kanske ekonomin ser helt annorlunda ut! Efter en viss ålder, kanske 15-16 när man börjar gymnasiet, är det kanske mer värt att dessa pengar finns och man kan nyttja dem med föräldrarnas stöd till den där språkresan, nya tävlingshästen, fina bilen, det egna boendet...

Håller med där om att "bara ge" pengarna när barnet blir myndigt, då känns de som att de kan gå åt på onödiga saker...
Däremot att spara så att pengarna finns när de behövs, vad de än behövs till.
Många sådana saker som man som förälder gärna "vill stå för" men vad vet man, när den dagen kommer kanske ekonomin ser helt annorlunda ut! Efter en viss ålder, kanske 15-16 när man börjar gymnasiet, är det kanske mer värt att dessa pengar finns och man kan nyttja dem med föräldrarnas stöd till den där språkresan, nya tävlingshästen, fina bilen, det egna boendet...

Precis! Har inget att tillägga :D Så känner jag med.

Jag har fått lära mig att mitt det konto är inte till för att bara använda hur som helst utan det är pengar som ska växa eller användas när det verkligen behövs.

Man känner ju sitt barn bäst själv och vet om h*n kan hantera ett konto med så mkt pengar eller om det ska vara låst ett tag till.

Jag fick inte mina pengar bara sådär när jag fyllde 18 utan jag har fått mer och mer ansvar för det för att till slut helt själv ha koll på det. Och jag har fått lära mig att det ska växa.

Exakt och precis :)

Alla är ju olika, jag har inte bränt mina pengar som jag fick när jag fyllde 20 år på onödiga saker, växte upp med vetskapen om att dom fanns och ungefär vad det var tänkt att dom skulle gå till.

Förhoppningsvis känner man ju sitt barn rätt väl om 18-20 år och kan se om det är en spara eller slösa ;)

*kl*
Vi sparar pengar till dottern i en kapitalförsäkring. Tanken är att dom ska gå till körkort, möbler osv. Hon kommer nog inte att få tillgång till alla pengarna när hon blir 18 utan vi kommer att förvalta pengarna åt henne till den dagen hon känns mogen nog att kunna hantera pengar av ett sånt belopp.

Vet tråkigt nog skrämmande många som festat bort alla föräldrarnas sparade pengar och där vill vi inte hamna. Så pengarna finns men dom går inte till vad som helst.

*kl*
Vi sparar pengar till dottern i en kapitalförsäkring. Tanken är att dom ska gå till körkort, möbler osv. Hon kommer nog inte att få tillgång till alla pengarna när hon blir 18 utan vi kommer att förvalta pengarna åt henne till den dagen hon känns mogen nog att kunna hantera pengar av ett sånt belopp.

Vet tråkigt nog skrämmande många som festat bort alla föräldrarnas sparade pengar och där vill vi inte hamna. Så pengarna finns men dom går inte till vad som helst.

Jag vet knappt någon som faktiskt har sina "sparpengar" kvar när dom fått dom direkt vid 18 år.

Själv fick jag inga sådanna pengar när jag blev myndig. Det fanns helt enkelt inte ekonomi till ett sparande när jag växte upp. Men något jag verkligen kan rekomendera är att ha pengar som man kan ta av vid tex behov av glasögon osv.

21år är jag och något körkort har jag inte. Har inte råd. Det ska finnas 10 000 någonstans från min moped, men eftersom jag inte har någon att övningsköra med privat utan får gör allt på körskola, så räcker inte 10 000kr lång.

Jag tänkte kolla, de flesta nämner att de sparar men det verkar som att ni bara har ett barn ?

VI funderar på attöppna ett konto till vårt nuvarande barn men även de som förhoppningsvis komma skall.... så får vi dela upp pengarna rättvist då det är dags... eller så... tror det är långt ifrån alla som har råd att hålla samma tempo i sparande till även trean o ev fyran?

Någon åsikt eller lösning på detta?

Jag vet knappt någon som faktiskt har sina "sparpengar" kvar när dom fått dom direkt vid 18 år.

Det gör jag! Själv fick jag mina när jag blev tjugo tror jag men har inte rört dem alls. Tror att det beror mycket på hur man blir fostrad och vilket synsätt ens föräldrar överför på en själv.

Jag har funderat på precis det eftesom jag väntar på tvåan. Troligen kommer vi att minska på ettans sparande medan tvåans växer ifatt, för att sen dela sparandet jämt mellan dem. Har inte tänkt så långt som till en eventuell trea eller fyra :)

Man vill ju att det ska bli rättvist, 4an ska ju inte lida för att man inte sparat i samma takt...

Jag förstår inte hur du resonerar. Hur kan man inte vilja ge ens barn hjälp? Det tar ju en herrans massa år att spara ihop så mycket pengar som man faktiskt kan få när man är runt 18 genom att föräldrarna sparat åt en. Man kan ju se det som säkerhetspengar eller som ett startkapital när man går in i det vuxna livet. De kanske slipper ta ett bamselån när de köper lägenhet så att de har råd att spara vidare själva.

Jag är ohyggligt glad över de sparade pengar jag har fått av mina föräldrar och jag ser verkligen till att öka på sparandet.

Hjälpa barnen med det de behöver är ju en självklarhet. I mån av utrymme i vår egen ekonomi.
Men för den saken skull finns ingen anledning att spara in 300' som barnet fritt får disponera på 18-årsdagen. Såna exempel har jag sett alltför ofta. Dom pengarna brukar vara borta inom bara något år eller två. I synnerhet när barnen vetat om att de skall få den eller den summan vid en viss ålder. Oftast har de redan köpt upp pengarna i tanken innan de fått dem.

Vad gäller körkort så antar jag att jag kommer betala det så slipper jag hålla på att skjutsa i tid och otid. Bil står på gårdsplanen, dom behöver faktist inte en egen så länge de inte har råd att betala alla omkostnader.
Hus finns ett som står tomt. Det duger att bo i tills man pluggat klart och bestämt sig litet i livet.

Vill man ha det finare än så, så får man lära sig att spara själv.

//Waern

Om du sparar 1000:- i månaden kan du få ihop uppemot 300.000 tills barnet är 20 år. Mer om du har bra fonder osv. Men nu räknade jag lite snabbt på bara en sparränta.

Jag har massor av studieskulder. Nu sitter jag och betalar 15.000:- per år till CSN. Pengar som jag istället hade kunnat lagt på amorteringar på vår bostad. Det känns för jäkligt att jag har dessa skulder. Jag har aldrig förstått konsekvenserna av det. Dvs. hur det kan påverkar mitt framtida liv. Hade jag haft ett sådant sparande hade jag kunnat plugga utan skulder och haft en helt annan sits. Jag sparar för att ge en bättre framtid till mitt barn så han slipper sitta i samma sits.

Hmmm. Jag och min man sparar lixom Alltid. Men inte åt barnen på konton som är deras. Utan genom att Amortera litet extra på boendet nu så finns det pengar senare. Och lite i kontanter så finns det en buffert som hela familjen kan ta del av om så behövs. Några aktier som kan ligga och växa, skog som kan stå på rot och förränta sig osv.

//Waern

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Funderar på att börja spara i fonder, men vilka fonder ska man ha? Hur vet man vilka som är bra och vilka som är dåliga?
Svar
6
· Visningar
644
Senast: Ponylove
·
Juridik & Ekonomi Om någon här sparar i stabila utdelningsaktier vilka sparar ni i ? Jag vill öka mitt innehav i detta och är därför lite nyfiken på vad...
Svar
10
· Visningar
927
Övr. Barn Hur tänker du hantera ditt barns kompisar i framtiden? Barn kommer med lekkamrater. Och med det kommer massor av barnrelaterade saker...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 689
Senast: Derivata
·
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 751

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka