Sv: sparande?
Jag har sparat till barnen sedan de föddes.
När jag och barnens pappa gick isär bestämde vi att vi skulle fortsätta spara 100 kr/månad och barn, tyvärr slutade han efter några år
Sedan de var 13 år har jag sparat till moped och när den tiden var över till körkortet.
De har i dags läget tre olika sparande, ett till körkort (bara dottern som har sitt kvar, sonen tog körkort förra året) ett som de kan röra när de fyllt 18 och ett sparande som vi när sonen var drygt 17 år satte vi över en större del pengar till ett annat sparande som han inte kan röra förren han har fyllt 21 (med hans godkännande), enbart för att han ska slippa frestelsen att leva upp pengarna i förtid.
Till dottern kommer jag göra liknande.
Vi har bestämt, jag och barnen att de kan ta ut halva summan från kontot och spara hälften själva om de vill ha något.
På så vis slipper man problemet med att inte inser sparandets fördelar själv utan det blir istället en bonus att bara behöva spara ihop hälften själv.
När sonen kraschade bilen i vintras kunde han tack vare det fixa ny bil snabbt, men ändå frågade han om det var ok att han tog de pengarna eftersom han menade att det ju faktiskt var jag som hade sparat ihop dem.
Första bilen jobbade sonen ihop och eftersom han hade egna sparade pengar så tog han bara ut 15000 kr av de 40000kr som bilen kostade vilket jag tyckte var helt ok.
Jag har aldrig haft några höga löner utan levt på eller strax över existensminimun men att spara till barnen har varit största prioritet.
När jag flyttade hemifrån hade jag 750 kr på mitt sparkonto, det kommer man inte långt på.
Jag anser att de pengar som jag har sparat ihop ska vara en bonus, inget som de ska räkna med i dagliga livet, inte att "jag har ju pengar på banken jag kan ta av" utan de ska spara själva först.
Jag har en bekant som resonerade som så att när barnen skulle ta körkort, flytta hemifrån och dylikt så skulle hon betala det då så hon sparade aldrig något till barnen.
Nu sitter hon där med lika dålig ekonomi som när de var små och kan inte bidra ett öre till varken det ena eller det andra.