Sv: sparande?

vi sparar 200 kr i månaden till vår son i SEB's Asset found selection (årets fond 2008) och det har vi gjort sen han var 1 månad (han är snart 9 mån). Där finns pengar som han fick när han föddes av släktingar samt julklappar och doppresenter. uppskattat av släktingar och vänner som inte vet vad de ska ge i present!

Vi spar till sonen snart 5 månader 200kr var till fond och aktiefond. Farmor lägger 100kr också i månaden.
Och alla mynt som blir över när vi handlat mat lägger vi i en sparbössa som går till sonen till hans sparkonto.

Sparat sedan dag 1. Summan beror lite på hur mycket som finns att röra sig med i övrigt den månaden, från 0 till 2000. Sparar i vanligt sparkonto. Plus födelsedagspengar, julpengar osv.

Jag försöker sätta undan barnbidraget varje månad, men vissa månader måste jag använda en del av det. Det sparas på ett vanligt sparkonto. Sen fick hon 10 000:- i fonder av min pappa när hon döptes, och hennes farfar har öppnat nåt sparande som han sätter in jul och födelsedagspengar och sånt på.
Försöker spara allt jag kan till henne, så hon har en bra grund att stå på när hon blir stor och ska köpa lgh, ta körkort osv..

Bara vi tar oss för att gå till banken och öppna ett eget konto åt Sebastian så har vi tänkt spara undan åtminstonde 200 kr i månaden till honom. Ska försöka ta tag i det den här månaden så då blir det från det att han är två månader. :)

vi öppnade konto till elias igår, och startade sparande i lux räntefond. där vi tänkte sätta in en summa varje månad+ födelsedagspengar o annat:) hade tänkt oss 100 varje månad + beroende på hur mkt/lite utgifter vi har per månad i övrigt.

Vi har sparat sen första sonen föddes. 100 kr i månaden på ett helt vanligt sparkonto.
Kommer göra likadant till vårt andra barn.

Barnens farmor sparar också 100 kr i månaden/barn. Mormor och morfar sparar men dom har ett eget konto och sparar lite olika, inget vi har någon koll på alls. Tycker bara det är jättetrevligt att dom gör det.

Vi sparar 1000:- per månad och har pengarna på vanligt sparkonto. I början hade vi 6% ränta, men nu är det nere i drygt 3% någonting. Vi flyttar pengarna till det sparkonto som ger mest ränta.

Snor din tråd lite om det är ok? :D

Vad sparar ni till? Typ - får när du fyller 18, till större utgifter som körkort, resor, ridläger osv.

Kan vara skoj o veta hur andra gör :)

Vi kommer spara undan Ellas barnbidrag varje månad nu i några år, det ska gå till henne själv när hon fyller 18 eller 20.

Dessa pengar kommer inte användas till större utgifter som körkort, resor eller annat sådant som kommer komma under åren.

Både Ellas mormor och morfar sparar till henne också.

Vi har givit önskemål nu i början om mindre mängd leksaker och att man hellre bidrar med en slant till sparande.

Ska han bo kvar i en storstadsregion blir det nog pengar till en bostad. Eller till kontantinsatsen. En hel bostad lär det inte räcka till ;)

Kl

Vi sparar 300 kronor i fonder!Sedan har hon sparkonto där man kan sätta in om man inte vet vad man vil köpa till henne!

Vi öppnade ett spar konto till våran son när han var 1 månad och vi sätter in 250:-/månaden. Nu är han 15 månader. :)

*kl*
Har ett vanligt sparkonto. Vi sätter inte in en viss summa/mån än, det kommer vi göra när föräldraledigheten är slut, dock. Vi sa ca 500 kr/mån, kommer kanske bli mer förhoppningsvis. Än så länge sätter vi undan lite småpengar då och då, men det skall som sagt bli mer regelbundet i höst. Hon har väl 2000 där än så länge :D.
Dessutom har farmor o farfar ett eget sparande åt henne. De säger att det är till hennes första shettis :).

Tanken är att det skall vara till första lägenheten och sånt. Körkort hoppas jag att vi har råd att stå för när det blir dags. Hon får till viss del bestämma själv, det är ju hennes pengar :)

Vi sparar inte en enda spänn åt något av barnen. Har aldrig gjort. De får lära sig spara själva.
Den lille sparar i sin spargris. Den stora på sitt konto hon öppnade när hon var 13.

Iofs skulle vi ha råd att spara åt dem. Men till vad?

/Waern

Vi började spara när sonen var några månader gammal. Spar 500 kr per månad till honom på ett fondkonto i vår bank. Han är jätterik redan (fått pengar av mor- och farföräldrar också). Vad pengarna en dag ska användas till får vi se. Vi har ju förfogande över dem tills han fyller 18. Kanske blir det till körkort (eller om vi betalar det ändå, det beror ju på vår ekonomi då), till en önskad språkresa, till ett första boende, till en första bil eller så blir det bara "gör-vad-du-vill" som gäller.

Precis.

Jag fick sparade pengar när jag flyttade hemifrån och gud vad tacksam jag var för dom undansparade pengarna..

Det ena utesluter ju inte det andra, dvs bara för att man spar som förälder så utesluter ju inte det att man lär sina barn värdet i att spara också :)

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Funderar på att börja spara i fonder, men vilka fonder ska man ha? Hur vet man vilka som är bra och vilka som är dåliga?
Svar
6
· Visningar
644
Senast: Ponylove
·
Juridik & Ekonomi Om någon här sparar i stabila utdelningsaktier vilka sparar ni i ? Jag vill öka mitt innehav i detta och är därför lite nyfiken på vad...
Svar
10
· Visningar
927
Övr. Barn Hur tänker du hantera ditt barns kompisar i framtiden? Barn kommer med lekkamrater. Och med det kommer massor av barnrelaterade saker...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 658
Senast: Derivata
·
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 731

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka