Nej, har man ingen inkomst kommer banken att vara mycket restriktiv med att ge lån - även på bostaden. Det går att vända sig till diverse högränteaktörer fortfarande, så lite rätt har du.
Hellre likvid än skuldfri är mitt motto, fast det är ju ännu bättre att vara både och.
Är man pensionär blir bankerna plötsligt kinkiga, även om man vill låna typ 6% på en helt obelånad lägenhet. Har jag nyligen upptäckt...
Jag har tidigare varit skuldfri bortsett från studielån. Men i och med att jag nyss köpte lägenhet är jag plötsligt skyldig pengar både till bank, mamma och sambo och fick ta en oväntad tugga ur mitt sparande.(ironiskt nog samma vecka jag efter år av procastinerande skaffade ett fondkonto!)
Jag kommer både få dyrare boendekostnader framöver samtidigt som jag tänker betala tillbaka skulden till min mamma ganska fort i alla fall.
Det kommer dessutom vara ett par rätt tuffa månader med renovering, flytt och dubbla hyror, trasig hund och trasiga däck innan jag kan spara igen.
Mitt sparmål är i alla fall 150 000 eller så.
Just nu har jag väl drygt 45000.
Jag tror att det är lite nyttigt för mig att få lite pengaångest igen! Jag var mycket, mycket bättre på att spara på den tiden jag var fattig.
Då sparade jag mer än jag gör när jag mer än fördubblat min inkomst....!
Nu När det regelbundet har kommer tillräckligt med pengar varje månad för att jag inte direkt behövt planera livet har jag inte haft någon sparmotivation alls. Går skorna eller bilen sönder har jag kunnat ordna det utan påverkat vardagen ekonomiskt . Har jag velat resa har jag kunnat göra det inom rimliga gränser.
Det är PINSAMT hur dålig jag varit på att spara.