Tack för förtydligande.Det var ungefär det här jag lyssnade på på P1 (möjligtvis är artikeln låst). Med reservation för att jag inte ens vet om det var samma person som intervjuades på radion som intervjuas i den här artikeln. Men jag tror att det var det eftersom svaren är så lika.
https://www.dn.se/ekonomi/regeringen-satter-press-pa-myndigheterna-att-spara-el/
På torsdagen ger regeringen ett formellt uppdrag till 198 myndigheter att uppge hur mycket el köpt senaste månaden och redovisa sparplaner inför en vinter där det spås rekordhöga priser.
– Det finns en stor potential här, men jag kan inte ge någon siffra. Tanken är att detta ska ge snar effekt och det finns mycket enkla saker att göra - energisnålare lampor, att styra ventilationen och värme etc, säger energi- och digitaliseringiminister Khashayar Farmanbar (S) till DN.
Den från i fjol visar att myndigheterna använde 2,6 terawattimmar energi. Det motsvarar en tredjedel av årsproduktionen i Forsmark 1 eller förbrukningen i 100 000 eluppvärmda normalvillor. Mer än tredjedel går att till värma myndighetslokalerna.
I programmet kom också frågan om hushållen och då var svaret något i stil med att man räknar med att alla gör så gott de kan. Och det kommer nog folk att göra, annars finns det ingen möjlighet att betala sin elräkning i vinter.
Det betonades också att det inte finns några planer på att t.ex. stänga simhallar eller släcka ner en massa belysning i städer som görs t.ex. i Tyskland. På frågan om varför var svaret att vi inte har stå stora problem som de har på kontinenten. Vilket jag tyckte var ett väldigt märkligt svar. Vi är väl i allra högsta grad insyltade med dem, tänker jag...
Jag tänker att det finns lite samma effekt som med pandemirestriktionerna att det blir skevt om man gör jämförelser med kontinenten som fokuserar allt för mycket på enskildheter som plockas ur sitt sammanhang. Att det handlar om olika principer för hur ledning och styrning av samhället fungerar - både juridiskt och kulturellt. Så man inte kan jämföra rakt av om centrala detaljbeslut är mest effektiva och ändamålsenliga sättet att i det större perspektivet nå bästa energisituationen.
Angående insyltningen så ser jag inte direkt någon motsättning i att man både kan säga att vi delar problemen och att de har en värre situation.