Som jag förstod det så handlar det bara om rekommendationer för myndigheter, inte något som ska göras. Att man ska ”se över” sin elkonsumtion.Jag hörde på radion igår att i Sverige är det bara myndigheterna som ska börja spara el. Varför, när vi är i en energikris? Om andra länder, t.ex., stänger simhallar eftersom det kostar multum att värma bassängerna, varför gör vi inte likadant?
Jag kan tycka det är anmärkningsvärt att ingen heller verkar vilja prata om hur vi (som kollektiv) ska spara el, utan snacket går kring hur vi ska öka produktionen samt hur ekonomiska insatser ska utformas. Någon påläst menade att detta är pga valet - att inget parti vågar gå ut med krav/uppmaningar om att företag och enskild individ också bär ett ansvar i detta, då de är rädda att förlora röster.
För mig blir det hela otroligt mesigt och tandlöst - och intressant. Det känns som att ingen vågar slå näven i bordet och ”vara vuxen” i politiken, utan det ska daltas hit och dit. Men, jag kanske är cynisk och helt enkelt missar något uppenbart och viktigt i detta.