Sparande till barn och månadspeng...

Sv: Sparande till barn och månadspeng...

Vi spar just nu 300 kr/mån i fonder åt äldsta sonen som snart är 2 år. Den yngsta är bara 3 månader och ska såklart få samma summa insatt, vi har bara inte kommit igång med det än. Så länge någon av oss är föräldraledig och ekonomin är begränsad får det räcka med 300 kr/barn, men ambitionen är att lägga undan barnbidraget när vi båda jobbar.

Pengarna spars i våra namn med med barnen som förmånstagare. De kommer troligen inte att få pengarna som en klumpsumma när de fyller 18, utan jag tänker att detta ska vara ett "hemligt" sparande för dom som möjliggör lite större hjälp från oss för t.ex körkort, bil, lägenhet, utomlandsstudier osv. Det som finns kvar får de den dagen de flyttar hemifrån.

Absolut, men jag kan inte förstå varför det skulle vara mer rättvist att föräldrar får ställa sina barn i kö från födseln, än att det är 18-årsgräns för alla. (Inte heller förstår jag vad som skulle vara så hemskt med att studenter hänvisas till studentbostäder).

Angående det andra säger jag inte emot dig. Det vore jättebra om det fungerade

Därför att om det går att stå från födseln så finns det åtminstone en chans för nyutflugna ungdomar att få ett eget boende. Finns en 18-årsgräns så blir det i praktiken omöjligt att få en bostad för en 19-årig student.
Studentbostäder är ofta väldigt små och det är inte alltid det är okej med husdjur, barn eller icke-studerande sambo i dem. Förutom att valet förstås blir mer begränsat än om personen kan välja även på vanliga bostäder.

Därför att om det går att stå från födseln så finns det åtminstone en chans för nyutflugna ungdomar att få ett eget boende. Finns en 18-årsgräns så blir det i praktiken omöjligt att få en bostad för en 19-årig student.
Studentbostäder är ofta väldigt små och det är inte alltid det är okej med husdjur, barn eller icke-studerande sambo i dem. Förutom att valet förstås blir mer begränsat än om personen kan välja även på vanliga bostäder.

Det var konstiga studentbostäder. Mig veterligen är det endast i korridorsboende som hyresvärden har rätt att göra sådana begränsningar.

Är man student och lever på studentbidrag är det väl snarare väldigt rimligt att man i första hand blir hänvisad till en studentbostad. Det är ju snarare för alla andra, som inte har rätt att bo i studentbostäder, som urvalet är begränsat.

Men nu blir det väldigt ot, sorry!

Det är fel.

Studentbostäder (gissar att du menar Lund eftersom det är där du studerar/har studerat) finns från små korridorsrum upp till 4-rummare på runt 100 kvadrat, och det är bara på korridorsrum det finns begränsningar om max 1 person boende i varje. I de större får man givetvis ha inneboende som inte är student (har flera exempel på det bland mina vänner) såväl som barn och katter/hundar.

On topic: Jag är imponerad av hur duktiga alla är på att spara till sina barn!

Mina föräldrar satte in pengar i en fond till mig (100 kr/månad tror jag det var, men inte sen min födelse utan start senare), vilket jag fick full nyttjanderätt över som 18-åring. Jag var sjukt ekonomiintresserad då och följde utvecklingen varje dag i tidningen :D Dessa pengar var tänkta till insats i lägenhet och fick absolut inte supas/festas bort men det har mina föräldrar litat på att jag inte gjort. Vartefter fonden växte efter min 18-årsdag har jag själv placerat om delar av den i andra fonder/sparkonton och lagt till egna sparpengar som jag jobbat ihop. Idag är det en ganska ansenlig summa (jag är 25) och jag har inte använt pengarna än men de kommer nog hamna som insats ganska snart :) Är otroligt tacksam för den här starten. Mina systrar har fått samma summa, men dena ena av dem har inte alls haft koll på fonden/placerat om pengarna så där är det tyvärr inte så mycket kvar av överskottet sen börserna föll.

På min tid fick dessutom studenter med barn förtur i AFB:s bostadskö! Hur det funkar på andra ställen vet jag inte.

Jag menar allmänt. Har studerat tidigare också. Dessutom har jag vänner och bekanta som studerar på andra orter.

Det är dock väldigt mycket OffTopic :laugh:

Fortfarande off topic då, det med sammanboende som inte är student finns i både Stockholm och Uppsala, hur det är med barn och husdjur där vet jag däremot inte. Har svårt att tro att det skiljer sig särskilt mycket från studentstäderna i övrigt, vilken är det du syftar på där detta inte är tillåtet? Med undantag för korridorsrum givetvis.

Fortfarande off topic då, det med sammanboende som inte är student finns i både Stockholm och Uppsala, hur det är med barn och husdjur där vet jag däremot inte. Har svårt att tro att det skiljer sig särskilt mycket från studentstäderna i övrigt, vilken är det du syftar på där detta inte är tillåtet? Med undantag för korridorsrum givetvis.

En hyresvärd får inte generellt förbjuda husdjur i en lägenhet. Även om hyresvärden skulle ha regler om detta (SSSB i Stockholm hade det tidigare iaf) så är detta inte skäliga regler och man FÅR ändå ha husdjur där. Har svårt att tänka mig att andra regler skulle gälla barn.

I ett korridorsboende bor det även andra personer, och pga allergier är husdjur förbjudna i den typen av boende hos den studentbostadshyresvärd i Lund jag pratat om. Om det är lagligt eller inte vet jag inte. I de vanliga studentlägenheterna (ettor, tvåor osv) är det tillåtet med husdjur.

Absolut, jag pratade också om studentlägenheter, inte korridorer. Som jag skrev i mitt tidigare inlägg är det bara i korridorer som man får ha sådana begränsningar :)

Hittar information i Föräldrabalken också. (Som det står i dokumentet ovan att den reglerar sådant.)

Bland annat står:

I mina ögon tycks det alltså handla om pengar som individen själv satt in på banken. Det finns också en paragraf om pengar de tjänat själva (som någon nämnde innan).

Pengagåva, arv eller dylikt kan såvitt jag förstår anmälas till överförmyndaren att inte förmyndarna/föräldrarna ska ha tillgång till. Dvs om en mor- eller farförälder ger en pengagåva (lägger in den på barnets konto) kan de anmäla det till överförmyndaren så att överförmyndaren bevakar barnets rättighet till pengarna.

Så; ja, i undantagsfall verkar det kunna finnas hinder för att som förmyndare fritt föra över pengar från barnets konto till sitt eget. Jag får dock inte klart för mig om det verkligen kan röra mindre summor sparpengar som föräldrarna/förmyndaren sparat åt barnet. Det verkar mer handla om dels stora summor (över 8 basbelopp), arv eller gåva från annan person än förälder/vårdnadshavare.

Jag har jobbat på Swedbank och våra "order" då var att vi inte får bistå till att förmyndaren flyttar det snart 18 åriga barnets pengar till sig själv.
Anledning till det var att när du sparar till barnet så innebär det att du ger pengarna till barnet och denna gåva får man sedan inte ta tillbaka.

Regelverket säger även (som du skriver) att förmyndaren ska se till den omyndiges bästa och placera pengarna efter det. Man kan då hävda att det är för den omyndiges bäste att denne inte har tillgång till pengarna som 18 åring men det står också att den omyndige ska ha tillgång till sina medel på artonårsdagen.

På den bank jag arbetar i dag resonerar man istället som dig, så länge barnet är omyndigt så har förmyndaren rätt att flytta pengarna.

Jag personligen rekomenderar att du har sparandet på sig själv om du vill ha möjligheten att hindra barnet från att använda pengarna när det blir 18 år. Jag har sett ett antal sparanden ätas upp under en kort period när barnet får tillgång till dem och det är jättetrist, men jag tycker att det är viktigt att de pengarna barnet har fått av t.e.x föräldrar, andra släktingar eller har sparat själv inte kan tas ut av förmyndarna.

Hör med din bank om vad de har för regelverk och tänka på att det kan förändras. Enda sättet att vara säker på att du kan kontrollera pengarna när det är dags är att spara dem på sig själv. Om man sparar i en kapitalförsäkring kan du lägga barnen som förmånstagare och då går pengarna direkt till barnet om du går bort och ingår inte i dödsboet. I annat fall kan det vara klokt att skriva in i testamenet om du vill at barnet ska ärva pengarna efter dig.

Anette

Det där låter jättemystiskt. Hmmm, jag ska googla.

Du har inte blandat ihop det med ärvda pengar efter t ex en förälder som dött? Och överförmyndarens verksamhet.

Nej, jag pratade med det med en bankansvarig för bara någon månad sedan. Enligt honom gällde det "alla" slags pengar.

Ska jag gissa så tror jag att det handlar om ett slags "barnaskydd". Att inte oansvariga föräldrar ska få tillgång till barnets pengar helt enkelt.
Men har man en bra och godtagbar förklaring ska det oftast inte vara ett problem.

Jag ska snart flytta våra tjejer fonder från en bank vi inte brukar använda annars. Blir spännande att se hur det går...

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 136
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
1 935
Övr. Barn Ni som har barn som bor på två ställen, hur tänker ni kring månadspeng? Jag går efter den här för enkelhetens skull...
Svar
1
· Visningar
1 026
Senast: Nenii
·
Tjatter Hjärtligt välkomna till ”Lobelias meditations och mindfulnesscenter" Jag är glad att så många valt att närvara vid denna 10 dagars...
21 22 23
Svar
456
· Visningar
20 656

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka