Sparande till barn och månadspeng...

Sv: Sparande till barn och månadspeng...

Hur mycket sparar ni som har ett sparande till barnen?

Våra barn är för små för månadspeng än så länge.
Vi sparar 500 kr per barn och månad i deras namn. Tanken är att de ska få pengarna när de blir 18, dock med VISST förbehåll. Pengarna ska inte bli "festapengar" eller "shoppingpengar" utan kan gå till t ex insats på lgh, möbler, bilköp. Möjligen också till resande om de t ex vill ut och se vida världen på en långresa. Det beror lite på.

Kontona står i barnens namn, men så länge de är under 18 kan vi ju alltid ta ut och flytta pengarna om vi tycker det verkar vara risk att pengarna bara kommer läggas på t ex alkohol. :crazy:

Leder mig till nästa fråga, står era barn i bostadskö?

Nej. Men vi bor också på en ort där det inte finns några som helst problem att få bostad. Om de sen vill flytta till storstad när de blir vuxna så får de tampas med det problemet själva.

Hade vi bott i storstad så hade jag defintivit ställt dem i kö så fort det var möjligt.

Vi sparar 500 kr i månaden till Elis, 6 månader gammal, i hans namn. Han har även fått en del pengar av far/morföräldrar m.fl som vi satt in på det kontot.

Om allt går som det ska kommer han få pengarna när han blir 18 men under förutsättning att han fattar att de inte ska shoppas/festas upp. Det är pengar som ska gå till utbildning, hus, bil m.m. Så vi resonerar nog likt Björk.

Våra barn är för små för månadspeng än så länge.
Vi sparar 500 kr per barn och månad i deras namn. Tanken är att de ska få pengarna när de blir 18, dock med VISST förbehåll. Pengarna ska inte bli "festapengar" eller "shoppingpengar" utan kan gå till t ex insats på lgh, möbler, bilköp. Möjligen också till resande om de t ex vill ut och se vida världen på en långresa. Det beror lite på.

Kontona står i barnens namn, men så länge de är under 18 kan vi ju alltid ta ut och flytta pengarna om vi tycker det verkar vara risk att pengarna bara kommer läggas på t ex alkohol. :crazy:

Att man själv kan förfoga över pengar som står i barnens namn så länge de är under 18 år stämmer inte riktigt så var lite försiktig med att ta detta för givet! Har inte i huvudet just nu vad som gäller men jag vet att det inte är så att man bara kan ta ut sparpengarna hur som helst. Kan alltså vara värt att tänka på i tid så att man inte hamnar i en trist situation om barnet inte är så moget som man hoppats på när de fyller 18 år.

Nu går jag emot strömmen här tydligen för vi sparar ingenting alls till våra barn. De har sparkonton därvid sätter in sånt som de själva sparar i sina spargrisar, men i övrigt har det inte blivit någonting. Det sparande vi har är gemensamt för hela familjen och jag föredrar nog faktiskt att ha det så för då blir det lättare för oss att styra vad pengarna ska användas till. Kanske kommer vi att behöva pengarna innan barnen blir vuxna, kanske kommer vi ha tillräckligt för att kunna hjälpa dem med en rejäl insats till första lägenheten, det får tiden utvisa, på det här sättet har vi i alla fall största möjliga flexibilitet med våra sparade pengar.

Vi bor mellan Lund och Malmö vilket innebär en tuff bomarknad. Tyvärr får man inte ställa sig i kö förrän 17 resp. 18 års ålder hos MKB och LKF :mad:

Att man själv kan förfoga över pengar som står i barnens namn så länge de är under 18 år stämmer inte riktigt så var lite försiktig med att ta detta för givet! Har inte i huvudet just nu vad som gäller men jag vet att det inte är så att man bara kan ta ut sparpengarna hur som helst. Kan alltså vara värt att tänka på i tid så att man inte hamnar i en trist situation om barnet inte är så moget som man hoppats på när de fyller 18 år.
Hm, så sa i alla fall vår bankman. Vi är ju förmyndare över barnen tills de är 18...?

Att man själv kan förfoga över pengar som står i barnens namn så länge de är under 18 år stämmer inte riktigt så var lite försiktig med att ta detta för givet!
Jo, det stämmer. Personer som inte är myndiga kan inte råda över sin egna egendom, utan det är vårdnadshavare som bestämmer över barnens pengar eller vad det nu är.

Barn som är 16 år och förvärvsarbetar får behålla och förvalta sin lön.

Vi bor mellan Lund och Malmö vilket innebär en tuff bomarknad. Tyvärr får man inte ställa sig i kö förrän 17 resp. 18 års ålder hos MKB och LKF :mad:

Det är väl jättebra? Annars är det ju helt omöjligt för de som först vid 18 års ålder inser att de vill bo mellan Lund och Malmö, om alla "infödingar" stått i kö sedan de föddes.

Det är ju inte bara "infödingar" som kan stå i kö. Kösystemet är ju öppet för alla. Min dotter kan ju lika gärna komma på att hon vill plugga i Uppsala, Umeå eller inte alls.
Med ditt resonemang borde kösystemet bort helt och hållet för tänk på de som först vid 32 års ålder kommer på att de vill bo i Malmö-Lund-regionen :angel: (Och jag tycker att kösystemet borde plockas bort men det är knappast aktuellt.)

Hm, så sa i alla fall vår bankman. Vi är ju förmyndare över barnen tills de är 18...?

Det kan faktiskt vara ett problem. Man bör kunna ha en rätt bra förklaring till varför man för över barnets pengar till sig själv. Annars har de rätt att neka.

Det kan faktiskt vara ett problem. Man bör kunna ha en rätt bra förklaring till varför man för över barnets pengar till sig själv. Annars har de rätt att neka.

Det där låter jättemystiskt. Hmmm, jag ska googla.

Du har inte blandat ihop det med ärvda pengar efter t ex en förälder som dött? Och överförmyndarens verksamhet. Jag hittar ett dokument om överförmyndarverksamheten och där står det bland annat:
Inga spärrar på bankkonton
Huvudregeln är att alla barns bankkonto är ospärrade. Det gäller även om barnets tillgångar överstiger åtta basbelopp. De flesta föräldrar kan därför ta ut sina barns pengar utan tillstånd från överförmyndarnämnden. Regeln innebär dock inte fullständig frihet för föräldrarna att bestämma
om barnets pengar. Fortfarande är det barnets bästa och behov som är avgörande för hur tillgångarna ska användas och placeras.

Barn som har under åtta basbelopp, d v s okontrollerad förvaltning
Om barnets tillgångar understiger åtta basbelopp bestämmer föräldrarna själva hur pengarna ska placeras. Normalt behöver inte föräldrarna heller lämna någon redovisning för hur de förvaltat barnets tillgångar. Undantag gäller dock om barnet äger fastighet, tomträtt, bostadsrätt eller
överförmyndarnämnden bestämmer att barnets egendom ska redovisas.

Barn som har över åtta basbelopp, d v s kontrollerad förvaltning
Om barnets samlade tillgångar överstiger åtta basbelopp sker vissa begränsningar i föräldrarnas rätt att förvalta barnets tillgångar. Det blir således fråga om en kontrollerad förvaltning. När barnets tillgångar överstiger åtta basbelopp ska föräldrarna anmäla det till överförmyndarnämnden genom att lämna en förteckning över barnets samtliga tillgångar. Förteckningen undertecknas på heder och samvete. Föräldrarna ska sedan före den 1 mars varje år lämna en årsräkning till överförmyndarnämnden som visar hur de förvaltat barnets tillgångar. Av redovisningen ska även framgå hur barnets tillgångar är placerade. Årsräkningen undertecknas på heder och samvete.
Vissa förvaltningsbeslut kräver överförmyndarnämndens samtycke. Föräldrarna behöver vid kontrollerad förvaltning överförmyndarnämndens tillstånd för vissa förvaltningsåtgärder utöver de som nämnts tidigare. Det gäller till exempel köp av aktier. Köp av andel i värdepappersfond
eller obligationer som utfärdats av stat, kommun eller bank, insättning i allemanssparande kräver emellertid inte tillstånd.

Kan väl möjligen då tänkas att det är detta du fått höra om? Men det är ju överförmyndarens verksamhet, inte bankens. Dock kanske banker är skyldiga att signalera till överförmyndaren om/när de tycker något "mystiskt" sker.

Länk till dokumentet: http://www.solna.se/Global/Familj och omsorg/Överförmyndare/Barn under 18 år.pdf

Detta är inget jag har hört talas om hos swed****. Däremot har jag fått veta att de inte är rätt att plocka ut alla pengar då de egentligen är barnets, så moraliskt sätt så är de inte rätt eftersom de inte är dina pengar. Men vi plockar hellre ut pengarna än låter dom gå till alkohol o skit....

Hittar information i Föräldrabalken också. (Som det står i dokumentet ovan att den reglerar sådant.)

Bland annat står:

8 § Pengar som en omyndig efter det att han eller hon har fyllt sexton år själv har satt in hos en bank får betalas ut till den omyndige. Banken får inte utan den omyndiges samtycke betala ut pengarna till förmyndaren.
Om förmyndaren har fått överförmyndarens tillstånd att omhänderta pengar som avses i första stycket och visat upp bevis på det, får banken betala ut pengarna till förmyndaren men inte till den omyndige.

I mina ögon tycks det alltså handla om pengar som individen själv satt in på banken. Det finns också en paragraf om pengar de tjänat själva (som någon nämnde innan).

Pengagåva, arv eller dylikt kan såvitt jag förstår anmälas till överförmyndaren att inte förmyndarna/föräldrarna ska ha tillgång till. Dvs om en mor- eller farförälder ger en pengagåva (lägger in den på barnets konto) kan de anmäla det till överförmyndaren så att överförmyndaren bevakar barnets rättighet till pengarna.

Så; ja, i undantagsfall verkar det kunna finnas hinder för att som förmyndare fritt föra över pengar från barnets konto till sitt eget. Jag får dock inte klart för mig om det verkligen kan röra mindre summor sparpengar som föräldrarna/förmyndaren sparat åt barnet. Det verkar mer handla om dels stora summor (över 8 basbelopp), arv eller gåva från annan person än förälder/vårdnadshavare.

Det är ju inte bara "infödingar" som kan stå i kö. Kösystemet är ju öppet för alla. Min dotter kan ju lika gärna komma på att hon vill plugga i Uppsala, Umeå eller inte alls.
Med ditt resonemang borde kösystemet bort helt och hållet för tänk på de som först vid 32 års ålder kommer på att de vill bo i Malmö-Lund-regionen :angel: (Och jag tycker att kösystemet borde plockas bort men det är knappast aktuellt.)

Jo absolut, men chansen att du, när hon är nyfödd, ställer henne i bostadskö i förebyggande syfte i exempelvis Umeå eller Uppsala är ju ganska liten, och i så fall en nackdel för henne den dagen hon är 18, vill flytta till Umeå och ska köa med alla Umeåfödda barn vars föräldrar ställde dem i bostadskö när de föddes.

Jag påstod aldrigt att "mitt resonemang" var den perfekta lösningen. Men jag tycker iaf att den är bättre än att föräldrar har möjlighet att ställa sina barn i bostadskö från födseln.

En värld utan bostadskö vore ju perfekt, hur tycker du att det skulle lösas? :)

Men om alla bostadsköer är öppna från födseln så har ju faktiskt alla samma chans. Tämligen rättvist.

Jag har bott i kommuner utan kösystem. Det fungerar så att man anmäler intresse på de lägenheter man är intresserad av och de enskilda lägenheterna har kösystem. Alltså, den som anmäler intresse först på lägenheten har nummer 1 osv. Oavsett om den personen letat lägenhet i två år eller två minuter. Då gynnar man alerta bostadssökanden. Inte de som förberett en flytt i femton år.

Men om alla bostadsköer är öppna från födseln så har ju faktiskt alla samma chans. Tämligen rättvist.

Jag har bott i kommuner utan kösystem. Det fungerar så att man anmäler intresse på de lägenheter man är intresserad av och de enskilda lägenheterna har kösystem. Alltså, den som anmäler intresse först på lägenheten har nummer 1 osv. Oavsett om den personen letat lägenhet i två år eller två minuter. Då gynnar man alerta bostadssökanden. Inte de som förberett en flytt i femton år.

Men det är minst lika rättvist, om inte mer, om alla bostadsköer är öppna från det att man fyller 18 år. Lika rättvist, och dessutom inte till nackdel för de vars föräldrar inte tänkte på det, inte hade råd, var principiellt emot hyresrätter, eller vad det nu kan vara.

Jag kan tänka mig att det systemet fungerar utmärkt i mindre kommuner. Men jag har svårt att se hur det skulle fungera praktiskt i större städer med högt söktryck.

Många bostadsköer är gratis, vilket jag tycker att alla ska vara, så det argumentet fungerar inte överallt.

Varför skulle det inte fungera? Så fungerar det ju ofta med privatannonser.

Många bostadsköer är gratis, vilket jag tycker att alla ska vara, så det argumentet fungerar inte överallt.

Varför skulle det inte fungera? Så fungerar det ju ofta med privatannonser.

Nej men de andra två :)

Jag tänker mig mer en kö som till exempel Stockholms stads bostadsförmedling med 69 000 aktivt sökande. Denna kö är dessutom långt ifrån den enda i Stockholm. En situation där alla dessa människor ska behöva sitta hemma och trycka på F5 dagarna i ända för att ha chans till en bostad tycker jag inte riktigt är en optimal lösning. Men det vore såklart bra OM det fungerade.

Vad det gäller föräldrar som inte tänker på det eller är emot hyresrätter så, ptja, livet är orättvist. Alla har inte samma förutsättningar. Det finns föräldrar som inte tänker på att barn ska ha bra matvanor eller en uppväxt med motion och lek.
Som det är nu så är det mer eller mindre omöjligt för en student att få en riktig bostad i ett kommunalt bostadsbolag i Malmö-Lund-regionen. Kötiderna är långa. Studenter hänvisas därför till studentbostäder, även de med köer, andra-, tredje- och fjärdehandsboenden eller bo kvar hemma. Eller så får föräldrarna köpa en lägenhet till barnet. (Även det orättvist, givetvis.)

Ska det fungera med kö på respektive boende så är det rimliga att bostäder publiceras på en eller ett par bestämda tidpunkter varje dag. Precis som när en anmälan öppnas till en ridtävling eller biljetter släpps till en Metallica-konsert.
Att ha kötider på 10-15 år för ett bra boende är i mina ögon en ännu sämre lösning.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 136
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
1 935
Övr. Barn Ni som har barn som bor på två ställen, hur tänker ni kring månadspeng? Jag går efter den här för enkelhetens skull...
Svar
1
· Visningar
1 026
Senast: Nenii
·
Tjatter Hjärtligt välkomna till ”Lobelias meditations och mindfulnesscenter" Jag är glad att så många valt att närvara vid denna 10 dagars...
21 22 23
Svar
456
· Visningar
20 656

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka