Spännande o intressanta hus till salu

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja, det har jag faktiskt inte ens tänkt på att saknas!

Det är cirka 3 mil till närmaste ridhus, men det är magiska ridvägar då det ligger på en sandhed. Bara några km till närmaste ridklubb dock.

Det finns ett vattenburet system, det är bara det att man skulle behövt byta ut kombipannan (som är trasig? Inte ens felsökt dock) mot något bättre. Väljer man en luft/vatten-pump är det ganska snabb installation.

Huset har dock legat ute sen i våras utan att någon egentligen varit seriöst intresserad, så vi ska avbryta försäljningen, göra om annonsen och bara lägga ut den mindre fastigheten nästa år istället. Släktingen har bundet elpris på 35 öre så det är ingen panik. :D

Det brukar finnas gemensamma skäl till att vissa objekt inte säljer häruppe, och det skälet är oftast husets skick eller prissättningen.

Är det stort renoveringsbehov så blir en del uteslutna pga renoveringslån har andra villkor än bolån, eller pga att tid/kunskap/passion saknas för omfattande renovering.

Är priset för högt händer samma sak, inga pengar över till att renovera/bygga stall/vad nu folk har för planer för din gård.

Det är stor skillnad på om det säljs för 1 miljon vs. 500k när det är omfattande renoveringsbehov.
 
Ja, det har jag faktiskt inte ens tänkt på att saknas!

Det är cirka 3 mil till närmaste ridhus, men det är magiska ridvägar då det ligger på en sandhed. Bara några km till närmaste ridklubb dock.

Det finns ett vattenburet system, det är bara det att man skulle behövt byta ut kombipannan (som är trasig? Inte ens felsökt dock) mot något bättre. Väljer man en luft/vatten-pump är det ganska snabb installation.

Huset har dock legat ute sen i våras utan att någon egentligen varit seriöst intresserad, så vi ska avbryta försäljningen, göra om annonsen och bara lägga ut den mindre fastigheten nästa år istället. Släktingen har bundet elpris på 35 öre så det är ingen panik. :D
Ang. ridhuset; någon som vill ha någon form av t.ex hästutbildningsverksamhet hemma kanske tycker att det är lite långt, men jag vet att det är fina rid- och körvägar där. Borde ju vara attraktivt för travfolk?
Tänkte också på det där med pannan - det kan ju vara något som går att fixa relativt enkelt.
 
Ang. ridhuset; någon som vill ha någon form av t.ex hästutbildningsverksamhet hemma kanske tycker att det är lite långt, men jag vet att det är fina rid- och körvägar där. Borde ju vara attraktivt för travfolk?
Tänkte också på det där med pannan - det kan ju vara något som går att fixa relativt enkelt.
Ja, pannan kan vara hur enkel som helst att fixa, men nuvarande ägare har inget intresse av att göra något alls. Jag tycker att potentialen är jättestor, men det är massor med jobb. :)
 
På tal om stora fönster så snubblade jag över den här:
https://www.hemnet.se/bostad/lagenhet-2rum-jakobsberg-jarfalla-kommun-birgittavagen-23-19052818
I teorin älskar jag de där fönstren. Samtidigt känner jag att jag inte förstår mig på den lägenheten öht, men så vet jag inte varför för egentligen är väl planlösningen inte såå tokig?
Jag tycker att lägenheten är snygg, men tycker att det skulle vara väldigt opraktiskt med stora fönster i ett sovrum där - i alla fall jag - vill ha det mörkt.
 
Ja, pannan kan vara hur enkel som helst att fixa, men nuvarande ägare har inget intresse av att göra något alls. Jag tycker att potentialen är jättestor, men det är massor med jobb. :)
Det kanske kunde vara klokt att ta ut någon som kan kolla upp pannan? Tror att det skulle vara ett stort plus om man i alla fall visste felet och hur lätt/svårt dyrt/billigt det skulle vara att åtgärda....
 
Hemnet

Köper någon dessa typer av objekt?
Det finns varken vatten eller avlopp.
Det finns en charm i huset och det går säkert att förvalta det väl, men vilket jobb!
 
Det kanske kunde vara klokt att ta ut någon som kan kolla upp pannan? Tror att det skulle vara ett stort plus om man i alla fall visste felet och hur lätt/svårt dyrt/billigt det skulle vara att åtgärda....
Oavsett är det läge att byta värmesystem. Ägaren kommer inte lägga någon energi på huset, det är helt uteslutet. :) byta till luft/vatten till exempel är inte så farligt dyrt och kommer vara enormt mycket mer energisnålt än en gammal kombipanna oavsett.

Sen finns alternativet att stycka bort mark och sälja huset ännu billigare, men väntetiden hos lantmäteriet är just nu mer än 1,5 år efter ansökan kommer in, så det är också en process om man skulle göra på det sättet.
 
Oavsett är det läge att byta värmesystem. Ägaren kommer inte lägga någon energi på huset, det är helt uteslutet. :) byta till luft/vatten till exempel är inte så farligt dyrt och kommer vara enormt mycket mer energisnålt än en gammal kombipanna oavsett.
Visst är det så. Vad är kostnaden för att installera luft-vatten nu? Har för mig att vår anläggning kostade ca 150000 kr, och det måste ha varit 10-15 år sedan och i förra huset.
 
Visst är det så. Vad är kostnaden för att installera luft-vatten nu? Har för mig att vår anläggning kostade ca 150000 kr, och det måste ha varit 10-15 år sedan och i förra huset.
Vi gjorde det för något år sen och landade nog på den kostnaden ungefär. (Eller, vi hade nog hamnat där om vi inte skött installationen själva). :)
 
Jag tycker att lägenheten är snygg, men tycker att det skulle vara väldigt opraktiskt med stora fönster i ett sovrum där - i alla fall jag - vill ha det mörkt.
Jag tänker att det kanske går att göra ett "sovrum" där soffan nu står, och sedan ha det ljusa utrymmet som vardagsrum?

Jag hajar mest till över alla vinklar i huset!! Överallt!!
Haha ja, det är verkligen helt tokigt. Vet inte om jag älskar eller avskyr det :p
 
På tal om stora fönster så snubblade jag över den här:
https://www.hemnet.se/bostad/lagenhet-2rum-jakobsberg-jarfalla-kommun-birgittavagen-23-19052818
I teorin älskar jag de där fönstren. Samtidigt känner jag att jag inte förstår mig på den lägenheten öht, men så vet jag inte varför för egentligen är väl planlösningen inte såå tokig?

Jag förstår ingenting av bilderna mot planlösningen. Det ser ut som 3 olika lägenheter... Men det är egentligen en etta?
 
Hemnet

Köper någon dessa typer av objekt?
Det finns varken vatten eller avlopp.
Det finns en charm i huset och det går säkert att förvalta det väl, men vilket jobb!
Jag tycker också det är massa potential :love: men instämmer med de ovan, för lite mark. Också skulle jag behöva vinna typ eurojackpot först för att finansiera renoveringen utan att jobba ihjäl mig 😅 Själva huset gillar jag.

Tror det blir svårsålt men någon hantverkskunnig kanske ger sig på det. Men är ju poppis att renovera hus så finns säkert nån som kan tänka sig det, frågan är väl om det renoveras klart innan det säljs igen. Lätt bli entusiastisk och i efterhand inse att det blir väldigt dyrt dra vatten och avlopp, för att inte tala om el ifall det behöver dras nytt också.
 
Hemnet

Köper någon dessa typer av objekt?
Det finns varken vatten eller avlopp.
Det finns en charm i huset och det går säkert att förvalta det väl, men vilket jobb!
Ja det finns folk som köper sådant. Det här ligger lantligt men ändå nära samhällen.
Det finns folk som gillar byggnadsvård.
Tror just den fastigheten ligger inom räckhåll för kommunalt VA.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Reflekterar lite har besökt Gripsholms slott, Livrustkammaren och Stockholms slott och tidigare har jag också gått guidad tur på...
Svar
5
· Visningar
579
Senast: CaisaCax
·
Hemmet Eftersom den förra tråden blev låst startar jag en ny! Fortsätt posta spännande och intressanta hus till salu. :D Vet inte riktigt hur...
55 56 57
Svar
1 126
· Visningar
80 049
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 023
Senast: MML
·
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
9 859
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Kattbilder #9
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp