Spännande och intressanta hus till salu, del 2

Aha!

Jag tycker inte det är konstigt att välja matta på golv, och matta på vägg, i ett äldre hus med timmerstomme.

Det är mycket enklare att bygga vattensäkert med mattor i ett hus som rör sig, än att använda kakel + klinker.

Ska man bygga med kakel+klinker, så måste man ju bygga badrummet som en så att säga, separat enhet, med egen rörelsemarginal.

Det kostar multum med kakel utan reell funktion. Ger endast en estetisk effekt.

Vi har (låtit) bygga på båda sätten i två olika (timmerstomme-)hus de senaste 10 åren. I ett tredje badrum valde vi att ha matta på golvet och kaklade väggar, i ett av de gamla timmerhusen.

I det helkaklade, som ligger på marknivå, göt vi en platta under badrumsdelen, för att hantera rörelseproblematiken.

Det är intressant nog samma, duktiga, hantverkarfirma, som gjort alla tre badrummen.
De har hög kompetens på att jobba med "gamla hus" där man behöver tänka byggnadsvård och vill vara anpassad till äldre material och metoder när man renoverar.
Jag tror det mer är mönstret än materialvalet det syftas på? :)

Aha!

Jag tycker inte det är konstigt att välja matta på golv, och matta på vägg, i ett äldre hus med timmerstomme.

Det är mycket enklare att bygga vattensäkert med mattor i ett hus som rör sig, än att använda kakel + klinker.

Ska man bygga med kakel+klinker, så måste man ju bygga badrummet som en så att säga, separat enhet, med egen rörelsemarginal.

Det kostar multum med kakel utan reell funktion. Ger endast en estetisk effekt.

Vi har (låtit) bygga på båda sätten i två olika (timmerstomme-)hus de senaste 10 åren. I ett tredje badrum valde vi att ha matta på golvet och kaklade väggar, i ett av de gamla timmerhusen.

I det helkaklade, som ligger på marknivå, göt vi en platta under badrumsdelen, för att hantera rörelseproblematiken.

Det är intressant nog samma, duktiga, hantverkarfirma, som gjort alla tre badrummen.
De har hög kompetens på att jobba med "gamla hus" där man behöver tänka byggnadsvård och vill vara anpassad till äldre material och metoder när man renoverar.

Absolut matta är definitivt inte fel (vi har valt det vid reonveringen) men jag tror det syftades på de RÖDA detaljerna i badrummet ;)

OK.

Jag ser på speciellt färgade kommoder, på samma sätt som jag ser på vad jag tycker är fula tapetmönster, som saker som är hyfsat enkla att byta ut.
Absolut, vem vill inte in å renovera de flesta (80tals rummen) i huset men badrummet sticker ut mot hur resten av huset såg ut =) Även om det självklart är lika lätt att ändra de röda detaljerna och spegeln. Men att bara "byta matta" det är det dock inte... Det kostar... Våtrumsmatta är ju en av de få sakerna "gemene man" inte kan renovera själv.

Absolut, vem vill inte in å renovera de flesta (80tals rummen) i huset men badrummet sticker ut mot hur resten av huset såg ut =) Även om det självklart är lika lätt att ändra de röda detaljerna och spegeln. Men att bara "byta matta" det är det dock inte... Det kostar... Våtrumsmatta är ju en av de få sakerna "gemene man" inte kan renovera själv.
Absolut, våtrumsmatta och våtrumstapet är svårt, och bör inte göras själv.

"Ful" (alla har ju olika smak) kommod går att byta. Att byta ett, som man tycker fult, badrumsskåp, en kommod eller "konstiga kranar" kan man ju göra, och då kan man stå ut med en "ful" våtrumstapet ett bra tag.

Absolut, våtrumsmatta och våtrumstapet är svårt, och bör inte göras själv.

"Ful" (alla har ju olika smak) kommod går att byta. Att byta ett, som man tycker fult, badrumsskåp, en kommod eller "konstiga kranar" kan man ju göra, och då kan man stå ut med en "ful" våtrumstapet ett bra tag.

Inte jag 😅. Men man kan faktiskt måla över våtrumstapet med speciell färg, det gjorde mina föräldrar med bra resultat i förra huset.

Inte jag 😅. Men man kan faktiskt måla över våtrumstapet med speciell färg, det gjorde mina föräldrar med bra resultat i förra huset.
Jag har målat på våtrumstapet två gånger. Följde alla tips och råd från färgaffären osv men riktigt superbra blir det ändå inte. Den sitter inte riktigt lika hårt som "vanlig" färg. Snyggt blev det förvisso när jag målade men, som sagt, det är svårt att få det hållbart! Hoppas på att kunna byta ut min våtrumsmatta det här året :) .

Jättefin och mysig gård, äkta hästgård, skulle gå snabbt att piffa till, men det är 1 rum som sticker ut som en vagel i ögat 😛.

Håller du med mig om vilket rum?

https://www.hemnet.se/bostad/gard-5rum-jarbo-sandvikens-kommun-svartronningsvagen-22-21471182
Tänkte först ”Åh vilken gräslig tapet” när jag såg badrummet. Men efter en stund insåg jag att vi har samma tapet, men tack och lov i en mycket mer diskret färgställning, i vårt badrum 🤣

IMG_0018.webp

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Klippmaskin
  • Oseriös avel 2023
  • Presentation bukehund(ar) 2025!

Hästrelaterat

Tillbaka