Spännande o intressanta hus till salu

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det är synd att det inte är mer tvingande att stycka av så att det blir minst fyra-fem, gärna åtta-tio användbara hektar kvar.

Många vill ha hästgårdar och/eller bedriva småskaligt "hobbyjordbruk" vid sidan av ordinarie jobb med odling och några får, getter eller liknande. Och då behövs några hektar för betesmark och för odling av grovfoder, om man ska kunna hålla marken i skick.

Unga personer kan vilja ta sig an tuffa renoveringsprojekt, och kunna ha den lilla gården som en grund för att bli bonde eller delvis självförsörjande.
Jag försöker hjälpa en släkting sälja en gård. Mycket renovering på huset, men bra läge. Jag tror det ingår 14-16 ha mark, lite skog men mest åkermark. Helt perfekt för någon som vill ha häst. Intresset är noll. Dock vill flera köpa det avstyckat, med bara lite gräsmatta. Priset med marken vs bara huset skiljer det "bara" 500 k på. Då är en del skog dessutom avverkningsbar omgående.
 
Jag försöker hjälpa en släkting sälja en gård. Mycket renovering på huset, men bra läge. Jag tror det ingår 14-16 ha mark, lite skog men mest åkermark. Helt perfekt för någon som vill ha häst. Intresset är noll. Dock vill flera köpa det avstyckat, med bara lite gräsmatta. Priset med marken vs bara huset skiljer det "bara" 500 k på. Då är en del skog dessutom avverkningsbar omgående.
Var då i landet?
 
OK!

Här så går sådana objekt pronto! Götaland...

Härikring med om det är rimligt pris så är nyfiken på vilken gård det är eftersom jag inte bor så långt bort från @Unafraid 😅

(Antalet fastigheter som kommer till salu med någon/några ha åker (och några fler ha skog) är är dock ändå endel härikring. Men i spannet mellan ’liten hobbygård’ och ’modern storskalig mjölkgård’ kommer det aldrig något till salu ut på marknaden i princip, köps upp av storbönder de fåtalet som byter ägare😩 )
 
Härikring med om det är rimligt pris så är nyfiken på vilken gård det är eftersom jag inte bor så långt bort från @Unafraid 😅

(Antalet fastigheter som kommer till salu med någon/några ha åker (och några fler ha skog) är är dock ändå endel härikring. Men i spannet mellan ’liten hobbygård’ och ’modern storskalig mjölkgård’ kommer det aldrig något till salu ut på marknaden i princip, köps upp av storbönder de fåtalet som byter ägare😩 )
Problemet är att det är större renovering som måste utföras innan man ska flytta in, vilket verkar avskräcka de flesta i dagens ränteläge. Dvs värmesystem, utreda om det behövs filter till vatten, nytt badrum osv. :) så man behöver nog behålla sig gamla boende i ett halvår också, vilket gör det svårsålt.

Skriv pm om du vill ha länk! Dock ska den strax bort från Hemnet så ska annonsen göras om till våren för ett nytt försök nästa år.
 
Problemet är att det är större renovering som måste utföras innan man ska flytta in, vilket verkar avskräcka de flesta i dagens ränteläge. Dvs värmesystem, utreda om det behövs filter till vatten, nytt badrum osv. :) så man behöver nog behålla sig gamla boende i ett halvår också, vilket gör det svårsålt.

Skriv pm om du vill ha länk! Dock ska den strax bort från Hemnet så ska annonsen göras om till våren för ett nytt försök nästa år.
Också nyfiken på vilken det är eftersom jag håller till i din kommun på somrarna. :D
Här i krokarna är det såhär galet...
 
Det här är fastigheten jag pratar om: https://www.hemnet.se/bostad/gard-1...utm_campaign=tipsa&utm_content=android-mobile

Dock är det dubbla fastigheter, som också kan säljas separat, så för den delen huset står på är tänkt pris drygt halva priset.
Hade velat se en planlösning... tycker alltid det är så svårt att förstå hus utan det.
men tycker det ser mysigt ut, och inte i mycket sämre skick än vårt hus när det köptes (och vi flyttade in direkt).
 
Jag såg det! Dock väldigt fint stall :love:

Det här är fastigheten jag pratar om: https://www.hemnet.se/bostad/gard-1...utm_campaign=tipsa&utm_content=android-mobile

Dock är det dubbla fastigheter, som också kan säljas separat, så för den delen huset står på är tänkt pris drygt halva priset.
"Er" mäklare verkar ju ha lite bättre koll, förutom att formuleringen med att rida till badhuset blir lite rolig. :D

Verkligen potential att bli ett toppenställe och det är väl inte jättelångt till närmaste ridhus heller?
 
Problemet är att det är större renovering som måste utföras innan man ska flytta in, vilket verkar avskräcka de flesta i dagens ränteläge. Dvs värmesystem, utreda om det behövs filter till vatten, nytt badrum osv. :) så man behöver nog behålla sig gamla boende i ett halvår också, vilket gör det svårsålt.

Skriv pm om du vill ha länk! Dock ska den strax bort från Hemnet så ska annonsen göras om till våren för ett nytt försök nästa år.

Så omfattande renoveringsbehov är nog extremt svårsålt i nuläget... Saknas värmesystem så vill nog ingen köpa den här vintern.

Det är dock precis såna objekt (utanför stadskärna, 10-15ha mark, gamla lador) jag kollar på, fast i Norrbotten. Men är det direktverkande el så går huset bort för mig, då får jag tänka på om priset är rimligt i relation till marken.
 
Hade velat se en planlösning... tycker alltid det är så svårt att förstå hus utan det.
men tycker det ser mysigt ut, och inte i mycket sämre skick än vårt hus när det köptes (och vi flyttade in direkt).
Ja, det har jag faktiskt inte ens tänkt på att saknas!
"Er" mäklare verkar ju ha lite bättre koll, förutom att formuleringen med att rida till badhuset blir lite rolig. :D

Verkligen potential att bli ett toppenställe och det är väl inte jättelångt till närmaste ridhus heller?
Det är cirka 3 mil till närmaste ridhus, men det är magiska ridvägar då det ligger på en sandhed. Bara några km till närmaste ridklubb dock.
Så omfattande renoveringsbehov är nog extremt svårsålt i nuläget... Saknas värmesystem så vill nog ingen köpa den här vintern.

Det är dock precis såna objekt (utanför stadskärna, 10-15ha mark, gamla lador) jag kollar på, fast i Norrbotten. Men är det direktverkande el så går huset bort för mig, då får jag tänka på om priset är rimligt i relation till marken.
Det finns ett vattenburet system, det är bara det att man skulle behövt byta ut kombipannan (som är trasig? Inte ens felsökt dock) mot något bättre. Väljer man en luft/vatten-pump är det ganska snabb installation.

Huset har dock legat ute sen i våras utan att någon egentligen varit seriöst intresserad, så vi ska avbryta försäljningen, göra om annonsen och bara lägga ut den mindre fastigheten nästa år istället. Släktingen har bundet elpris på 35 öre så det är ingen panik. :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Reflekterar lite har besökt Gripsholms slott, Livrustkammaren och Stockholms slott och tidigare har jag också gått guidad tur på...
Svar
5
· Visningar
579
Senast: CaisaCax
·
Hemmet Eftersom den förra tråden blev låst startar jag en ny! Fortsätt posta spännande och intressanta hus till salu. :D Vet inte riktigt hur...
55 56 57
Svar
1 126
· Visningar
80 049
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 023
Senast: MML
·
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
9 859
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Kattbilder #9
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp