Spännande o intressanta hus till salu

Status
Stängd för vidare inlägg.
Undrar vem som kommer att köpa och hur det kommer att påverka ...? Tyvärr har jag inte pengarna annars är det lite av en dröm att få bo här (inte bara min, vet flera "spekulanter". Det ligger så fint på en höjd (syns inte riktigt på bilderna) Andra gårdar i närheten har köpts upp av fastighetsbolag som tar ner skogen och styckar till villor men i övrigt inte gör så mycket med gårdarna. Här tror jag att det mest är vall och att mycket av skogen tagits ned innan.
https://www.hemnet.se/bostad/villa-11rum-hacksta-vallentuna-kommun-hacksta-gard-19198815
Hacksta är riktigt fint, vi bodde i närområdet förut och åkte ofta förbi på grusvägen. Det kändes som det låg en Törnrosasömn över stället, hoppas det väcks upp med varsam hand och får behålla känslan...

Vi lämnade Vallentuna just för att det byggs så mycket 😕
 
Jag har så svårt att förhålla mig till detta objekt. Å ena sidan tycker jag det är en cool arkitektur, men i detta fall träffar den landskapet för hårt. Den ligger i ett område men mjuka böljande fjäll i väldigt alpin terräng, så bara Bang bom dessa hårda kanter, kanske hade det varit bättre om de valt en grånad kulör 🧐

https://www.hemnet.se/bostad/fritid...um=link&utm_campaign=tipsa&utm_content=iphone
Förresten vill någon dricka vin med mig på loftet? Jag paxar stolen invid väggen 😝
 
Jag har så svårt att förhålla mig till detta objekt. Å ena sidan tycker jag det är en cool arkitektur, men i detta fall träffar den landskapet för hårt. Den ligger i ett område men mjuka böljande fjäll i väldigt alpin terräng, så bara Bang bom dessa hårda kanter, kanske hade det varit bättre om de valt en grånad kulör 🧐

https://www.hemnet.se/bostad/fritid...um=link&utm_campaign=tipsa&utm_content=iphone
Jag tycker nog att den passar in. Toppig som en kåta. Men färgen var för skarp, det håller jag med om.
 
Det finns en sak som jag inte begriper med många moderna hus.

Det är på modet att göra en del av huset, med öppet i nock. Ibland som huset ovan, så är det väldigt, väldigt högt till nocken, och med stora fönsterpartier högt upp. Det här huset tar den idén till extrema höjder, så att säga.

Jag ser två problem med den typen av arkitektur:

Värme stiger uppåt. Uppvärmningskostnaderna för att få ett behagligt klimat där man verkligen befinner sig vid golvet, blir onödigt höga.

Städning och fönsterputs blir väldigt besvärligt. Efter ett antal år med spindlar och damm, så behöver man städa väggarna inomhus, t.ex. via dammsugning. Och även fönstren kommer att se skitiga ut. Ska man ha en inomhusanpassad skylift som städmaskin? Och en utomhus?
 
Det finns en sak som jag inte begriper med många moderna hus.

Det är på modet att göra en del av huset, med öppet i nock. Ibland som huset ovan, så är det väldigt, väldigt högt till nocken, och med stora fönsterpartier högt upp. Det här huset tar den idén till extrema höjder, så att säga.

Jag ser två problem med den typen av arkitektur:

Värme stiger uppåt. Uppvärmningskostnaderna för att få ett behagligt klimat där man verkligen befinner sig vid golvet, blir onödigt höga.

Städning och fönsterputs blir väldigt besvärligt. Efter ett antal år med spindlar och damm, så behöver man städa väggarna inomhus, t.ex. via dammsugning. Och även fönstren kommer att se skitiga ut. Ska man ha en inomhusanpassad skylift som städmaskin? Och en utomhus?
Att vara arkitekt och praktisk verkar vara en ohelig kombination. Fråga vilken byggare, som ska bygga efter en arkitekts drömmar, som helst :angel:
 
Det finns en sak som jag inte begriper med många moderna hus.

Det är på modet att göra en del av huset, med öppet i nock. Ibland som huset ovan, så är det väldigt, väldigt högt till nocken, och med stora fönsterpartier högt upp. Det här huset tar den idén till extrema höjder, så att säga.

Jag ser två problem med den typen av arkitektur:

Värme stiger uppåt. Uppvärmningskostnaderna för att få ett behagligt klimat där man verkligen befinner sig vid golvet, blir onödigt höga.

Städning och fönsterputs blir väldigt besvärligt. Efter ett antal år med spindlar och damm, så behöver man städa väggarna inomhus, t.ex. via dammsugning. Och även fönstren kommer att se skitiga ut. Ska man ha en inomhusanpassad skylift som städmaskin? Och en utomhus?
Håller med dig! Dessutom är det inte min smak alls heller, eftersom jag tycker att det mest ser kalt och omysigt ut. Av samma anledning är jag inte heller förtjust i tanken på att göra om en fd kyrka till bostadshus. Men jag vet att många tycker att det blir fint, så det är ju bara min (udda?) smak kanske.... :D
 
Att vara arkitekt och praktisk verkar vara en ohelig kombination. Fråga vilken byggare, som ska bygga efter en arkitekts drömmar, som helst :angel:
Jag har en bekant som pluggat till arkitekt och hon behövde komplettera designen för sitt exjobb för att examinatorn tyckte att "det såg för praktiskt ut och inte var tillräckligt konstnärligt" så jag tror att praktiska arkitekter inte klarar utbildningen....
 
Jag har en bekant som pluggat till arkitekt och hon behövde komplettera designen för sitt exjobb för att examinatorn tyckte att "det såg för praktiskt ut och inte var tillräckligt konstnärligt" så jag tror att praktiska arkitekter inte klarar utbildningen....
Rent löjligt ju... Skulle jag få för mig att bygga ett hus vill jag ha så mycket smarta lösningar, förvaring och så praktiskt som möjligt!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Reflekterar lite har besökt Gripsholms slott, Livrustkammaren och Stockholms slott och tidigare har jag också gått guidad tur på...
Svar
5
· Visningar
579
Senast: CaisaCax
·
Hemmet Eftersom den förra tråden blev låst startar jag en ny! Fortsätt posta spännande och intressanta hus till salu. :D Vet inte riktigt hur...
55 56 57
Svar
1 126
· Visningar
80 053
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 024
Senast: MML
·
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
9 859
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCIII
  • Norrsken
  • Kirk

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp