Spännande o intressanta hus till salu

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har en bekant som pluggat till arkitekt och hon behövde komplettera designen för sitt exjobb för att examinatorn tyckte att "det såg för praktiskt ut och inte var tillräckligt konstnärligt" så jag tror att praktiska arkitekter inte klarar utbildningen....
Vilken tråkig och fyrkantig lärare, tänker att praktiskt och med bra lösningar, om inte konstnärligt, så är/kan det ju ändå vara ytterst kreativt att designa med sådant i tankarna.
 
Jag har så svårt att förhålla mig till detta objekt. Å ena sidan tycker jag det är en cool arkitektur, men i detta fall träffar den landskapet för hårt. Den ligger i ett område men mjuka böljande fjäll i väldigt alpin terräng, så bara Bang bom dessa hårda kanter, kanske hade det varit bättre om de valt en grånad kulör 🧐

https://www.hemnet.se/bostad/fritid...um=link&utm_campaign=tipsa&utm_content=iphone

Jag tyckte det passade in helt okej ändå, men grått hade varit bättre. En lite finare entrétrappa än ett par lastpallar hade jag nog förväntat mig för det priset dock 😄.
 
"Kattarööv"? :angel:
Kattagump! :)

Jag och barnen säger rumpa, när vi pratar om bakdelen, eller jag säger numera röv rätt ofta... men jag är uppvuxen med ordet "gump". Sonen på snart 21 år säger således numera "gump" för att han tycker att det låter så gulligt och roligt. Gump. Gumpen.

Och jag dör av skratt varje gång jag hör HONOM säga det för han är så söööt när han gör det, det liksom skär sig med en tuff 21 årig kille som säger "gumpen" med ett leende :D
 
Kattagump! :)

Jag och barnen säger rumpa, när vi pratar om bakdelen, eller jag säger numera röv rätt ofta... men jag är uppvuxen med ordet "gump". Sonen på snart 21 år säger således numera "gump" för att han tycker att det låter så gulligt och roligt. Gump. Gumpen.

Och jag dör av skratt varje gång jag hör HONOM säga det för han är så söööt när han gör det, det liksom skär sig med en tuff 21 årig kille som säger "gumpen" med ett leende :D
Vi sa också gumpen när jag var liten.... :)
 
Det finns en sak som jag inte begriper med många moderna hus.

Det är på modet att göra en del av huset, med öppet i nock. Ibland som huset ovan, så är det väldigt, väldigt högt till nocken, och med stora fönsterpartier högt upp. Det här huset tar den idén till extrema höjder, så att säga.

Jag ser två problem med den typen av arkitektur:

Värme stiger uppåt. Uppvärmningskostnaderna för att få ett behagligt klimat där man verkligen befinner sig vid golvet, blir onödigt höga.

Städning och fönsterputs blir väldigt besvärligt. Efter ett antal år med spindlar och damm, så behöver man städa väggarna inomhus, t.ex. via dammsugning. Och även fönstren kommer att se skitiga ut. Ska man ha en inomhusanpassad skylift som städmaskin? Och en utomhus?
Vårt hus är så. Vi har vattenburen golvvärme, det kanske hjälper? Hehe annars jaa, lite bökigt..vi får använda poolhåven för att ta bort spindelnät och skulle vilja byta takspottarna till LED (ett par av de befintliga funkar inte, sjukt störande). Men har inte blivit av pga 4,5 m. i takhöjd. :angel:

Men det är ju fint! :love:😅
 
Går ju att måla om, men var det inte lite många nyanser av grått här? 😅
https://www.bjurfors.se/sv/tillsalu/stockholm/nacka/saltsjo-boo/gnejsvagen-1/#bilder

Edit: Väggarna kanske i och för sig är samma färg överallt i olika ljus. Lite osäker men tycker mig se i alla fall två olika grå? Men i kombination med andra saker i både inredning och till exempel köksgolv är det alldeles för grått för mig. 🙉.
Tror att det kan vara samma, ev är det en mörkare nyans i sovrummen? Japp. Det är lite väl cementgrått för mig också.....
 
Häftigt. Men undrar vem som kan tänkas vilja köpa?
Det är en kulturminnesmärkt gård, som är en del av kulturmiljöprogrammet hos LST.

Det verkar som om de närliggande gårdarna bytt ägare det/de senaste åren. Kanske är det många som blivit gamla så att nya generationer tagit över. Kanske har en hembygdsförening förvaltat gården byggnader, men blivit nerlagd?

De nya ägarna kanske vill ha skogen (fastigheten är ca 65 ha stor) , men slippa ha ett museum, och därför försöker man sälja de K-märkta byggnaderna?

Det kan nog bli lite tufft att hitta en köpare...
 
De nya ägarna kanske vill ha skogen (fastigheten är ca 65 ha stor) , men slippa ha ett museum, och därför försöker man sälja de K-märkta byggnaderna?
Kan mycket väl vara så. Tyvärr står det rätt många tomma hus/gårdar här nere där nye ägaren bara brukar skogen men inte bor i huset. Ändå är det oftast brist på (och efterfrågan efter) gårdar så jag tänker alltid att det är märkligt att man inte styckar av en bit mark och säljer bostaden. I stället för att låta den förfalla, som man tyvärr ofta ser hända.... Men i detta fallet är det ju annorlunda. Här blir det nog svårt att hitta en köpare.
 
Vårt hus är så. Vi har vattenburen golvvärme, det kanske hjälper? Hehe annars jaa, lite bökigt..vi får använda poolhåven för att ta bort spindelnät och skulle vilja byta takspottarna till LED (ett par av de befintliga funkar inte, sjukt störande). Men har inte blivit av pga 4,5 m. i takhöjd. :angel:

Men det är ju fint! :love:😅
Vi har också så. Men fönstren putsar en firma så det är ett ickeproblem.
Jag älskar rymden i de rummen :love:
Och vid panoramafönstret som vetter mot skogen har vi fotöljer. Det är underbart att sitta där så nära naturen.
 
Vi har också så. Men fönstren putsar en firma så det är ett ickeproblem.
Jag älskar rymden i de rummen :love:
Och vid panoramafönstret som vetter mot skogen har vi fotöljer. Det är underbart att sitta där så nära naturen.
Exakt! Vi har dock inga fönster däruppe, eller jo två såna små halvmåneformade och ett takfönster men de har vi aldrig putsat. Syns ändå inte om de är skitiga. 🤪
 
Kan mycket väl vara så. Tyvärr står det rätt många tomma hus/gårdar här nere där nye ägaren bara brukar skogen men inte bor i huset. Ändå är det oftast brist på (och efterfrågan efter) gårdar så jag tänker alltid att det är märkligt att man inte styckar av en bit mark och säljer bostaden. I stället för att låta den förfalla, som man tyvärr ofta ser hända.... Men i detta fallet är det ju annorlunda. Här blir det nog svårt att hitta en köpare.
Gör mig alltid så arg när jag ser "gårdar" med tre ladugårdar och oändliga fält runtomkring men det ingår 10 kvadrat gräsmatta. :mad:
 
Gör mig alltid så arg när jag ser "gårdar" med tre ladugårdar och oändliga fält runtomkring men det ingår 10 kvadrat gräsmatta. :mad:
Det är synd att det inte är mer tvingande att stycka av så att det blir minst fyra-fem, gärna åtta-tio användbara hektar kvar.

Många vill ha hästgårdar och/eller bedriva småskaligt "hobbyjordbruk" vid sidan av ordinarie jobb med odling och några får, getter eller liknande. Och då behövs några hektar för betesmark och för odling av grovfoder, om man ska kunna hålla marken i skick.

Unga personer kan vilja ta sig an tuffa renoveringsprojekt, och kunna ha den lilla gården som en grund för att bli bonde eller delvis självförsörjande.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Reflekterar lite har besökt Gripsholms slott, Livrustkammaren och Stockholms slott och tidigare har jag också gått guidad tur på...
Svar
5
· Visningar
579
Senast: CaisaCax
·
Hemmet Eftersom den förra tråden blev låst startar jag en ny! Fortsätt posta spännande och intressanta hus till salu. :D Vet inte riktigt hur...
55 56 57
Svar
1 126
· Visningar
80 053
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 024
Senast: MML
·
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
9 859
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCIII
  • Norrsken
  • Kirk

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp