Sova på mage

Sv: Sova på mage

*KL*

Ursäkta att jag snor tråden lite, men jag tänkte bara höra efter hur det kan komma sig att samsovning ökar risken för PSD (som någon skrev)? Jag har för mig att jag läst tvärtom, att det kan minska risken för det. Men det kanske inte stämmer?

Anledningen till att jag tror pmm skrev så var för att vid samsovning kan det bli varmt och en för varm bebis ska öka risken..

Men iaf vi har lagom varmt, Ella är aldrig för varm ( känner på henne ofta ) :)

Generellt ökar det risken för att risken för överhettning ökar. Men å andra sidan är sannolikheten större att du vaknar OM olyckan är framme och hinner få liv i bebisen igen. Så det är nog åt båda hållen! Iallafall var det den förklaringen min BM gav oss, hon tyckte inte man skulle avstå samsovning för PSD-risken, men vara medveten om att överhettningen kan bidra. Småttingar blir ofta lite kalla och händer och fötter, och då slänger man över sitt täcke och håller bebisen intill sig - och den blir för varm... hon sa att vi inte skulle bry oss så mycket om om händer och fötter var LITE kalla, just för att det tar ett tag innan temperaturen i kroppen funkar som den ska :)

*KL*

Ursäkta att jag snor tråden lite, men jag tänkte bara höra efter hur det kan komma sig att samsovning ökar risken för PSD (som någon skrev)? Jag har för mig att jag läst tvärtom, att det kan minska risken för det. Men det kanske inte stämmer?

Det är som sagt risken för överhettning som är problemet. Det kan man lösa genom att låta barnet sova under ett eget täcke. Sedan ökar risken för PSD om ett barn samsover med föräldrar som röker eller som är påverkade av droger/alkohol.

Däremot så skyddar amning från PSD och det har visat sig att kvinnor som samsover med sina barn i högre grad ammar och ammar längre så ur den synvinkeln borde samsovning indirekt ha en skyddande effekt.

Detta är helt otroligt.... i vanliga fall sover han några minuter åt gången, man får söva om, sen sover han några minuter...ja, väldigt sönderhackat. Fast när han sover i sjalen kan han sova ett par timmar.
Nu när han sover på sidan/mage är det enkelt att lägga honom, han kommer till ro direkt, sover i över 2 timmar i vagnen utan att göra minsta lilla pip. Att det kan vara sån skillnad!!!

nu börjar jag fundera mer och mer på varför vi INTE har ett larm... visst man kan inte skydda sig mot allt men skulle olyckan vara framme kan ju ett larm iaf göra så att man har sin lilla bebis vid liv. Visst, det kan kanske vara för sent eller kan larmet ha slutat fungera men ändå...man har iaf gjort vad man kunnat!

Nja mariginalen är inte så små du måste rusa och kasta dig över bebisen för att den ska börja andas igen. Går larmet har man rätt "gott" om tid på sig ändå. Annars går man kanske och kollar till va 15:e minut eller bara låter dem sova utan att kolla alls.

Min jobbarkompis dotter dog i PSD när hon var någon månad gammal.

Nja mariginalen är inte så små du måste rusa och kasta dig över bebisen för att den ska börja andas igen. Går larmet har man rätt "gott" om tid på sig ändå. Annars går man kanske och kollar till va 15:e minut eller bara låter dem sova utan att kolla alls.

Min jobbarkompis dotter dog i PSD när hon var någon månad gammal.

Fast har jag skrivit att man måste kasta sig över bebisen?

Jag tror inte hon menade så, utan mer för att lugna dig. Någon här inne trodde ju att det handlade om hundradels sekunder för att man skulle ha en chans, och så är det inte. Man har snarare någon halvminut eller kanske t o m mer på sig när larmet gått., men självklart ska man ju dit så fort som möjligt! Och som tur är är ju risken att du ens får nytta av ditt larm faktiskt ändå väldigt liten!

Vad härligt för både er o bebben att han sover så bra nu när han får sova på mage som han vill :)!

Detta är helt otroligt.... i vanliga fall sover han några minuter åt gången, man får söva om, sen sover han några minuter...ja, väldigt sönderhackat. Fast när han sover i sjalen kan han sova ett par timmar.
Nu när han sover på sidan/mage är det enkelt att lägga honom, han kommer till ro direkt, sover i över 2 timmar i vagnen utan att göra minsta lilla pip. Att det kan vara sån skillnad!!!

Jag vet, det kan göra en helt otrolig skillnad. Upplevde samma sak med E. Han var ganska svår att lägga ifrån sig när vi lade honom på rygg (gäller fortfarande) men så provade vi sidan och det var inga problem.

Nu när han rullar runt fritt i sängen märks det tydligt att han föredrar sida/mage.

Vi köpte andningslarm, Babysense, begagnat på blocket. Fungerar jättebra har vi märkt. Piper förskräckligt om man lyfter upp Theo utan att stänga av det... :o

Testade att låta honom sova på mage igår och inatt, och han sover bättre än på rygg! Så nu får han sova på mage om han vill!

Skulle nog inte vågat det utan larmet.

Tack för allas svar!
Hur kommer det sig att risken ökar om modern (och fadern?) röker?

Som jag förstått det så vet inte forskarna riktigt varför risken ökar för PSD om man samsover med spädbarn och samtidigt röker ( ja jag menar givetvis inte att man röker i sängen samtidigt som man har barnet liggandes där )

Bara det att risken för PSD är högre

Okej! Men det är alltså om man röker generellt och inte om man röker under graviditeten? Eller både och?

Tack för allas svar!
Hur kommer det sig att risken ökar om modern (och fadern?) röker?

De andas ut gifter (kan såklart ta med sig gifter i håret också, kläderna det rökts i får man väl hoppas har åkt av iaf) när de gått och lagt sig och barnet andas in dessa. Jag antar att detta påverkar syresättningen i barnet och att det är det som ger den ökade risken.

Fast som jag förstod är det inte bevisat att det ligger till så som du skrev, utan bara en tänkbar anledning ? ( en mycket god sådan iof :) ).

Niphredil:

Att röka under graviditeten ökar också risken i sig för att bebis dör i PSD, så om man har rökt under graviditeten och forts röka samt samsova när bebis är född borde risken öka ännu mer ( men det låter jag stå som borde/tror )

nu har vi testat med respisense några dagar, han sover bra på mage...visst vi snackar inga 6timmarspass men hela 3 timmar i sträck sov han i natt. Helt underbart! Var mest jag som låg och oroade mig att larmet var obekvämt eftersom det sitter på magen. Min tanke är att så fort han börjar sova mer i sin egen säng så köper vi ett annat som man inte fäster i blöjan. Det verkar vara på god väg redan för i natt sov han i sin egen säng totalt 5 timmar och det harinte hänt förr.

Tack för era svar! Väldigt intressant!

Liknande trådar

Övr. Barn Hur gör man egentligen? Varför är det så svårt? Vår sexåring vill i stort sett aldrig gå och lägga sig. Nu är klockan efter 23 och hon...
2
Svar
39
· Visningar
3 241
Senast: Linn-Nora
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har blivit ombedd att omstrukturera min dagbok. Jag hoppas att det blir mer överskådligt. To 6 juni – Magkrasch och stugsittande...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 183
Senast: IngelaH
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 400
Senast: Blyger
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 658
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar