Sova på mage

Sv: Sova på mage

jag hade nog skaffat larm om min lilla velat sova på mage - och sen låtit bebis sovit på mage.

Ett larm hade inte gjort mig mera nojig i alla fall - hur skulle det kunna göra det?

Men tänk om larmet inte fungerar då :crazy:

Kom inte det med att bebisarna bör sova på rygg samtidigt som rökningen? (Någon som vet hur de ser ut med PSD i danmark? Har ni sett på unga mödrar förstår ni vad jag menar :crazy: de röker massor och överallt...)

Att undvika rökning och att lägga bebisen i ryggläge är de TVÅ saker man rekommenderar allra mest för att undvika PSD. Sedan förstår jag inte varför du har hängt upp dig på att larmet inte skulle funka? Jag skrev ett svar till dig i den andra "larmtråden om det, men det kanske du inte såg? Risken blir ju hur som helst aldrig STÖRRE med ett larm - man måste ju ha normal koll på barnet ändå, och risken att larmet inte skulle funka just den gången ett larmat barn faktikst får ett andningsuppehåll är ju minimal. Det är ju i så fall som att tycka tt man inte behöver något brandlarm, för tänk om det pajjar - då brinner man inne ändå ;). OBS, att brandlarm är väl något alla verkligen bör ha hemma, andningslarm väljer man själv på alla sätt och vis, men just "inte funka resonemanget" är ju applicerbart.

Då kan jag absolut tips om Respisense, är jätte nöjd med det larmet och jag tror att Ako också har ett?

Respisense kan användas överallt: Vid samsovning, i vagnen, i bilskyddet m.m

Nackdelen kan vara att det fellarmar något oftare än det mer stationära larmet ( stationär kan man i princip bara använda i bebisens egna säng ).

Vårat har fellarmat en gång, trodde att jag skulle bli hysterisk men jag behöll lugnet och kollade Ellas andning ( som var ok ).

Håller med, det är jättebra! Jag min nojjiga morsa (men så är PSD min största noja som jag varit rädd för lååångt innan jag fick barn, då en bekant drabbades för många år sedan) har ju både respisense och babysense... Babysenset är så himla smidigt när bebben börjat sova i egen säng, och funkar ju även om bebbe ligger på mage. Frågan är om inte respisenset blir obekvämt på mage? Fast hade jag valt ETT av dem hade det blivit respisenset, just för mångsidighetens skull.

Jag skulle låtit bebis sova på mage och skaffa larm. Vi hade larm och jag var jättetrygg i det och sov extremt gott på nätterna ("Blöjlarmet"). Jag fick inte panik den gången larmet gick, jag visste att största chansen var att larmet bara trillat av och det hade det också.

Direkt vår son kunde vända runt så sov han alltid på mage. Han kunde ju då inte vända tillbaka, så ibland vände jag på honom om jag vaknade till. Många bebisar gillar att sova på mage.

Jag har funderat lite till och jag har ändrat mig. Jag skulle nog skaffa larm ändå om bebisen vill sova på mage, dom kostar inte så mkt och som ni varit inne på. Om ngt händer hur ska man kunna förlåta sig själv för att man inte hade det där larmet.

Nu funderar jag tom på om jag borde skaffa ett larm, trots att Emilia sover på rygg.

Men tänk om larmet inte fungerar då :crazy:

Kom inte det med att bebisarna bör sova på rygg samtidigt som rökningen? (Någon som vet hur de ser ut med PSD i danmark? Har ni sett på unga mödrar förstår ni vad jag menar :crazy: de röker massor och överallt...)

På sidan 195 i boken " Rättsmedicin" av Jörgen Lange Thomsen finns det tabeller över hur det ser ut med statistiken i Danmark, Sverige, Norge och Finland under åren 1977-1999. Årligt antal dödsfall per 1000 levande födda.
Norge är det land som ligger i topp med flest döda, Danmark, som nummer 2, Sverige som nummer 3 samt Finland sist. Intressant fördelning med Sverige och Finland kan jag tycka.

Det står också att under åren som man rekommenderade att barnen sov på mage var antalet dödsfall som högst. Mellan 1975 och 1989 dog sammanlagt ca 5000 spädbarn i SIDS ( Sudden Infant Death Syndrome) varav ca 3000 var i Danmark och Norge av de här 5000 barnen.
Det står " Det är nu vedertaget att en huvudorsak till SIDS-epidemin var att man hade för vana att låta spädbarn sova på mage." (samma källa som ovan, samma sida) Det står också att man ännu inte vet varför bukläge har en betydelse för det här, men att den uppenbarligen har det.

Andra riskfaktorer är ju som bekant rökning, överhettning och i vissa fall samsovning. Vad jag dock tror att man ska komma ihåg också är att antalet dödsfall som kallades plötsligt spädbarnsdöd FAKTISKT påverkades av hur man bedömde fallen förr. Den här ökningen vi hade är kristallklar, MEN förr ansåg man att 80% av alla dödsfall bland spädbarn var orsakat av just plötslig spädbarnsdöd medan man nu diagnostiserar sådana dödsfall enbart på drygt hälften av alla dödsfall. För mig är det ju något som måste påverka statistiken en del, trots allt. Dock inte sagt att det inte inträffar eller så. Bara en intressant sak i den här diskussionen.

Jag tycker dock att det är viktigt att se nyktert på det här med plötsligt spädbarnsdöd. Kan man förhindra eller rädda sitt barn ifall olyckan skulle vara framme, så enkelt som med ett andningslarm, så är det väl värt pengarna. För sömnen är viktig, såväl som för bebis som för mamma och pappa. Själv sover jag varje natt på mage och har så gjort sedan jag var nyfödd, att sova på rygg förstör sömnen på ett sätt som bara gör mig mer trött och grinig, tänk ett stackars barn i den sitsen, som ändå måste sova betydligt mer än vad jag gör! Trots det förespråkar jag inte att barnen ska sova på mage framför rygg, men om det finns barn som hellre sover på mage så kan det kännas bättre att låta det sova på mage största delen av tiden, med andningslarm ( tex på nätterna) och ha det på sidan eller rygg under dagen. Vi är alla olika och sover helt på olika sätt.

Maja är 9 veckor nu och jag har fått ge mig ang sovställning. Ligger hon på rygg sover hon 1 h, max 2... Ligger hon på sidan rullar hon över på mage direkt...
På mage sover hon nu 6h i sträck på natten! Så nu har jag en mkt nöjd bebis som är mkt lugnare och hon har en MYCKET piggare mamma som får sova lite!!!

Jag pratade med BVC sköterskan om detta och hon tyckte också att jag skulle låta henne sova på mage.

Vi har inte något larm!

Jag har ett brandlarm i varje rum, tror inte att 6 brandvarnare slutar fungera samtidigt ;) Och just det här med att det faktiskt fellarmar och verkar ändå göra de några ggr. De är plattor som glider isär osv. Blir det ett andstopp så är det hundradelar som räknas för att rädda livet, tänker man då "oj nu fellarmar det igen" så har ju den där hundradelssekunden gått. Jag skulle springa i panik i början, men sen skulle det bli som en vana att det fellarmar och då kanske de händer :( Precis som om brandlarmet hemma skulle pipa 1 ggr i veckan, till slut ledsnar man, går upp och stänger av. När de brinner kanske den stunden man ligger kvar i sängen innan man orkar gå upp för man är så irriterad gör att helahuset brinner ner!

Jag säger inte att andningslarm är dåliga, men jag skulle bara bli ännu oroligare.

Fast det handlar inte om hundradels sekunder, utan snarare om uppåt halvminuten, och inte 17 falsklarmar de stup i kvarten heller. Vårt blöjlarm har falskat ett par ggr när blöjstorleken började bli för liten, och vårt plattlarm har aldrig falskat förutom gång när han var alldeles ny och troligen så liten o lätt att det inte kände av honom om han hamnade på sniskan. Det löste vi med en hoprullad handduk- alltså lite trängre säng. Mysigare för honom o inget mer falsklarm. Ang isärglidande plattor ska det inte det vara något bekymmer, har de bara kontakt med en så räcker det, o de flesta barn funkar på bara en platta tills de är uppåt 8-9 månader.

Men självklart väljer man själv om man vill ha larm eller ej :)! Jag bara inte riktigt köper argumentet om att det skulle kunna gå sönder. Det kan ju alla grejor, men andningslarm är inte kända för att göra det ofta.

Jag känner en mamma var plattlarm larmade, och hennes son låg alldeles blå i sängen. Hon slet upp honom och ruskade till, och då andades han in. Kanske hade han startat av sig själv. Kanske inte ... hon är nog rätt glad över det där larmet.

Jag har varit med om att plattlarmet larmat en gång. Jag vet faktiskt inte om det var ett fellarm eller inte. Men en gång på ett helt år måste ju ändå vara godkänt, det är använt varje natt och varje sovstund hon sovit i sin säng på dagen.
Blöjlarmen fellarmar betydligt oftare, men jag har hellre den där varningsklockan än ingen alls. Så jag hade båda larmen :). När Elina började snurra i sängen sålde jag dock mitt respisense och använde bara plattlarmet i sängen.

Samtidigt avundas jag de som säger som du, och som klarar sig utan larmen och känner sig trygga så. Jag är alldeles för hispig för att klara mig utan, trots att jag VET att sannolikheten för PSD är minimal.

Men larmet vi hade kunde inte sluta fungera (om inte batteriet tog slut och det varnade den om långt innan det var urladdat. Hade samma batterier under hela tiden äldsta dottern var bebis så det var ite att den drog mycket batterier heller). För enda gången det slutade fungera var ju resultatet att det fellarmade. Hände en gång med äldsta dottern och fyra-fem gånger med yngsta under deras första tolv månader då de hamnade utanför plattan.

Och jag lovar, varje gång det fellarmade FLÖG både jag och sambon upp ur sängen och det var ofta på slutet med yngsta dottern, som sov på larmet tills hon var 18 månader.

Till TS
Jag skulle skaffa ett larm och låta bebis sova på mage. Det var så jag gjorde med yngsta (fast då hade jag redan larmet). Jag blev MYCKET lugnare av att ha larmet. Kunde inte sova ordentligt med första bebisen liten förrän vi skaffat larmet. När vi fått hem larmet så kunde jag slappna av och låta bebis sova åt det håll hon ville.

Jenny

Senast ändrad:

Vad har du fått att man har hundradelar på sig enbart ?

Sedan kanske du skulle slå av på panikkänslorna och tänka äsch fellarm igen, andra gör det inte.

Har man larm varnas man ju iaf och kan hinna göra något åt andningsstoppet, har man inget larm så kanske man vaknar flera timmar senare och då är det ju verkligen försent. ( om man ska se på det på sådant vis )

En parantes: VAKNAR inte en del bebisar om larmet går? DVS att även om man inte reagerar på hundradelens sekund så har man väckt upp bebis som ev kanske inte andades?

Jo så kan det nog också fungera vid vissa tillfällen.

Mitt larm vibrerar ju också för att stimulera och väcka upp bebis om den håller upp med andningen för lång tid..

nu börjar jag fundera mer och mer på varför vi INTE har ett larm... visst man kan inte skydda sig mot allt men skulle olyckan vara framme kan ju ett larm iaf göra så att man har sin lilla bebis vid liv. Visst, det kan kanske vara för sent eller kan larmet ha slutat fungera men ändå...man har iaf gjort vad man kunnat!

Samma här, trots att dottern sover på rygg så inser jag mer och mer att jag nog ska köpa ett larm ändå. Jag sover inte så bra på nätterna, vaknar ofta och ligger och lyssnar så dottern andas. Tyvärr tycker sambon att larmet är onödigt och jag har inte råd att köpa ett larm själv. Det där man sätter i blöjan verkar smidigt men ganska dyrt, finns det billigare som fungerar bra?

Jag skulle absolut låta barnet sova på mage då. Min E visade snabbt han sov bäst på sidan och då får han sova på sidan även fast det hela tiden fanns en risk att han skulle tippa över på mage.

Blocket eller Tradera? De är ju inget som slits ut av att ha använts till en bebis.

Tradera! Där finns det ofta larm ute. jag sålde nyss mitt där för 760:-, det är halva priset jämfört med vad det kostade nytt.

Nu har vi hittat ett larm! Har sonen sovandes på mage ikväll och det är inte klokt vad lugnt han sover...kikar ner i vagnen för jämnan för det känns nästan FÖR lugnt mot vad man är van vid.

Liknande trådar

Övr. Barn Hur gör man egentligen? Varför är det så svårt? Vår sexåring vill i stort sett aldrig gå och lägga sig. Nu är klockan efter 23 och hon...
2
Svar
39
· Visningar
3 241
Senast: Linn-Nora
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har blivit ombedd att omstrukturera min dagbok. Jag hoppas att det blir mer överskådligt. To 6 juni – Magkrasch och stugsittande...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 183
Senast: IngelaH
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 400
Senast: Blyger
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 658
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar