Sv: Sova på mage
Men tänk om larmet inte fungerar då
Kom inte det med att bebisarna bör sova på rygg samtidigt som rökningen? (Någon som vet hur de ser ut med PSD i danmark? Har ni sett på unga mödrar förstår ni vad jag menar
de röker massor och överallt...)
På sidan
195 i boken "
Rättsmedicin" av
Jörgen Lange Thomsen finns det tabeller över hur det ser ut med statistiken i Danmark, Sverige, Norge och Finland under åren 1977-1999. Årligt antal dödsfall per 1000 levande födda.
Norge är det land som ligger i topp med flest döda, Danmark, som nummer 2, Sverige som nummer 3 samt Finland sist. Intressant fördelning med Sverige och Finland kan jag tycka.
Det står också att under åren som man rekommenderade att barnen sov på mage var antalet dödsfall som högst. Mellan 1975 och 1989 dog sammanlagt ca 5000 spädbarn i SIDS ( Sudden Infant Death Syndrome) varav ca 3000 var i Danmark och Norge av de här 5000 barnen.
Det står " Det är nu vedertaget att en huvudorsak till SIDS-epidemin var att man hade för vana att låta spädbarn sova på mage." (samma källa som ovan, samma sida) Det står också att man ännu inte vet varför bukläge har en betydelse för det här, men att den uppenbarligen har det.
Andra riskfaktorer är ju som bekant rökning, överhettning och i vissa fall samsovning. Vad jag dock tror att man ska komma ihåg också är att antalet dödsfall som kallades plötsligt spädbarnsdöd FAKTISKT påverkades av hur man bedömde fallen förr. Den här ökningen vi hade är kristallklar, MEN förr ansåg man att 80% av alla dödsfall bland spädbarn var orsakat av just plötslig spädbarnsdöd medan man nu diagnostiserar sådana dödsfall enbart på drygt hälften av alla dödsfall. För mig är det ju något som måste påverka statistiken en del, trots allt. Dock inte sagt att det inte inträffar eller så. Bara en intressant sak i den här diskussionen.
Jag tycker dock att det är viktigt att se nyktert på det här med plötsligt spädbarnsdöd. Kan man förhindra eller rädda sitt barn ifall olyckan skulle vara framme, så enkelt som med ett andningslarm, så är det väl värt pengarna. För sömnen är viktig, såväl som för bebis som för mamma och pappa. Själv sover jag varje natt på mage och har så gjort sedan jag var nyfödd, att sova på rygg förstör sömnen på ett sätt som bara gör mig mer trött och grinig, tänk ett stackars barn i den sitsen, som ändå måste sova betydligt mer än vad jag gör! Trots det förespråkar jag inte att barnen ska sova på mage framför rygg, men om det finns barn som hellre sover på mage så kan det kännas bättre att låta det sova på mage största delen av tiden, med andningslarm ( tex på nätterna) och ha det på sidan eller rygg under dagen. Vi är alla olika och sover helt på olika sätt.