Sorgenfri=sorglös

Jag är väl medveten om att de inte har de bra i Rumänien heller. Det rättfärdigar inte att man kan ockupera en tomt(som dessutom är miljöfarlig) i ett annat EU-land.
Nej, kanske inte. Eller så gör det, i någon moralisk mening. För du sätter litet grann fingret på det jag försökte belysa när du nämner att marken ifråga dessutom är miljöfarlig. Miljöfarligheten, i princip vad den än må innebära, är en närmast total ickenivå av olägenhet för den här människogruppen. Att bo på en aldrig så giftig markplätt i Sverige är inte sämre än att bo med sin barnfamilj på tredje våningen i den nakna betongstommen till ett fd hyreshus, med några presenningssjok där ytterväggen en gång funnits, och elda i ett hörn för att laga mat. Levnadsvillkor som få människor i Sverige, inkluderat hemlösa och "uteliggare", kommer i avlägsen närhet av. Det är den skillnaden i magnitud av olägenhet som jag menar att de flesta av oss saknar förutsättningar för att förstå.
*KL*
Jag försvarar inte förutsättningslöst bosättningarna, men jag menar att man behöver ha hela vidden av människornas situation någorlunda klar för sig för att kunna diskutera problemen i ett större perspektiv. Utan den insikten kan det vara litet för lätt att ha en åsikt, tycker jag.

Klippte i ditt inlägg och hoppas att det är ok!

Även campande Norrbaggar är duktiga på att skräpa ner och vet mycket väl om vad allemansrätten är för något och blir gärna otrevliga och hotfulla om man påtalar det. Talar också av egen erfarenhet, dom är i samma klass som Tyskarna. Har stött på bägge sorterna, Tyskar här nere och Norrbaggar uppe i norr.
Ja, det borde de ju veta med tanke på att Norge också har allemansrätt precis som vi och finnarna och islänningarna ;)

Jag försvarar inte förutsättningslöst bosättningarna, men jag menar att man behöver ha hela vidden av människornas situation någorlunda klar för sig för att kunna diskutera problemen i ett större perspektiv. Utan den insikten kan det vara litet för lätt att ha en åsikt, tycker jag.
Så hur skulle du vilja lösa det i Malmö?

Skulle vara intressant att höra de svenska romernas inställning till situationen. Den enda jag hört var den personen som har nån position lite "högre upp"
De jag pratat med gillar inte det. Mina romska vänner uttryckte dels att det inte var ok eftersom de var från Rumänien (pga fattigdom antar jag) och dels att de var smutsiga och levde smutsigt. Renlighet är mycket viktigt för romer.
Jag frågade om de gjorde nåt för att hjälpa dem och fick gensvar i stil med "hur hjälper de mig då?".

Men romer är INTE en homogen folkgrupp där alla är polare med alla, vilket många svenskar tror. Det finns flera olika inriktningar och sederna mellan dessa skiljer sig ganska mycket. Till exempel reser vissa mer än andra (ex paves som finns i England). Jag känner flest som är lovari eller kalderasch (gissar att de rumänska är kalderasch) och de skiljer sig mycket från varandra.

Så hur skulle du vilja lösa det i Malmö?
På lokal nivå är det en fråga för kommunstyrelsen, på nationell nivå för regeringen och på europanivå för EU-samarbetet. (Yeah right...)
Jag har ingen bra lösning, och jag är inte säker på att det finns någon. En handfull olika faktorer bidrar till en utveckling som gör att problem uppkommer med stora (och såvitt jag förstår ökande) skillnader mellan de som har och de som inte har. Unionen har givit oss fördelar med en inre gemensam marknad, tyvärr har väl inte alla velat inse att det medför inre gemensamma problem också.
Det jag ville lyfta är att romerna, och övriga extremt fattiga och utsatta folkgrupper i Europa trots allt i första hand är människor och i andra hand ett problem. Och att man behöver försöka se situationen genom deras ögon.

De jag pratat med gillar inte det. Mina romska vänner uttryckte dels att det inte var ok eftersom de var från Rumänien (pga fattigdom antar jag) och dels att de var smutsiga och levde smutsigt. Renlighet är mycket viktigt för romer.
Jag frågade om de gjorde nåt för att hjälpa dem och fick gensvar i stil med "hur hjälper de mig då?".

Men romer är INTE en homogen folkgrupp där alla är polare med alla, vilket många svenskar tror. Det finns flera olika inriktningar och sederna mellan dessa skiljer sig ganska mycket. Till exempel reser vissa mer än andra (ex paves som finns i England). Jag känner flest som är lovari eller kalderasch (gissar att de rumänska är kalderasch) och de skiljer sig mycket från varandra.

Och pavee anses inte som majoritet vara romani om ens någon ;)

https://en.wikipedia.org/wiki/Irish_Travellers

Och pavee anses inte som majoritet vara romani om ens någon ;)

https://en.wikipedia.org/wiki/Irish_Travellers
Precis, fast det togs upp innan i tråden nånting om resande i England. Samma med de som det är en massa program om i USA, tveksamt om de ens är romer enligt ex lovariromerna.

(Sen vet jag inte vem som skrivit wiki-artikeln, men jag har fått indelning etc berättat från romer, inte säkert att allt hänger ihop.)

Rent spontant tycker jag att vi gott kan försöka lösa problemet, det handlar ju trots allt om människor som bör behandlas humant. Där deras levnads standard måste ökas.
Och skicka notan till Rumänien.

Sedan hade det bästa vart om det kunde lösas praktiskt i Rumänien.
Det mesta måste vara bättre än hur dem har det i Malmö (och i Rumänien). Jag tänker ex.v. så som en del organiserade flyktingläger ser ut?

Raljera på du :D Det ÄR en supersvår fråga....... Jag har verkligen inga svar. Det jag känner är, att genom att förbjuda tiggeriet slipper vi se eländet, det försvinner sas ur vårt synfält och vi kan glömma bort det. Det är ju inte förrän i samband med tiggarnas ankomst som snart sagt varje svensk har en åsikt i ämnet och verkligen SER det.

Själv kastas jag hit och dit i känslor och tankegångar. Jag tror inte det finns NÅGOT enkelt svar, annat än att problemet självklart bara kan lösas helt om man angriper det från botten, dvs Romernas situation i de olika länderna. Och hur ska det gå till, om de ländernas regeringar inte är speciellt intresserade av att lösa det? Vi kan ju inte lösa deras problem.

Hur svårt som helst.....
Jag trodde inte du hade lösningen heller, då hade jag hoppats du satt med i regeringen och inte var här på buke :D

Jag känner igen känslan att kastas hit och dit av känslor och tankar...
Men tror som du att lösningen kommer bara om en hittar lösningen på kärnproblemet..

Sedan hoppet jag inte med om att tillåta tiggeri. Mest för jag är rädd att det blir ett accepterat sätt att försörja sig på. Att de människor som tigger på det sättet ännu mer blir låsta i sin situation.

Tänk om det funnits något liknande socialbidrag som gick till eu- medborgare och där alla medlemsländer var med och finansierade till. Så att det inte spelade någon roll var de behövande uppehåller sig utan de fick möjligheten ändå. Önskedröm...

Jag trodde inte du hade lösningen heller, då hade jag hoppats du satt med i regeringen och inte var här på buke :D

Jag känner igen känslan att kastas hit och dit av känslor och tankar...
Men tror som du att lösningen kommer bara om en hittar lösningen på kärnproblemet..

Sedan hoppet jag inte med om att tillåta tiggeri. Mest för jag är rädd att det blir ett accepterat sätt att försörja sig på. Att de människor som tigger på det sättet ännu mer blir låsta i sin situation.

Tänk om det funnits något liknande socialbidrag som gick till eu- medborgare och där alla medlemsländer var med och finansierade till. Så att det inte spelade någon roll var de behövande uppehåller sig utan de fick möjligheten ändå. Önskedröm...
Jag tycker inte heller om tiggeriet! Jag tror det är en farlig situation att fastna i. Samtidigt känner jag att det är "bra" för att vi nu verkligen ser dem, om alla tiggare försvann skulle folk snart glömma misären dessa människor lever i, och romernas utanförskap skulle fortsätta. De skulle städas bort så vi slapp irriteras av dem, slapp må dåligt av att se.

Din idé om ett slags socialbidrag tycker jag låter smart! Du kanske skulle lägga fram förslaget på nåt vis?

Liknande trådar

Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 057
Senast: Mabuse
·
Fritid Jag skulle vilja göra lite efterforskningar efter vissa saker i Krigsarkivet som finns i Riksarkivet i Täby. Jag har aldrig satt min fot...
2 3
Svar
51
· Visningar
2 164
Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
784
Senast: animalasia
·
Bukefalos Jag tror detta passar bäst under Bukefalos men annars får moderator gärna flytta den eller ta bort om det på något sätt skulle vara...
Svar
5
· Visningar
518
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama