Sorgenfri=sorglös

Som det ser ut är Ungern, Rumänien och Bulgarien att likställa med länderna i Nordafrika, Ryssland och Turkiet.
Vad din karta visar är oklart, men det är inte Schengen 2015.

Norge och Island är för övrigt med i Schengen, eftersom de är med i den Nordiska passunionen.
lite svårt att läsa i mobilen, den här är bättre och frågan gällde väl GB och de är inte med, inte heller i den här kartan ;)
schengen_map_de.gif

lite svårt att läsa i mobilen, den här är bättre och frågan gällde väl GB och de är inte med, inte heller i den här kartan ;)
schengen_map_de.gif
Om du tänkt dig att illustrera vad du säger med en kartbild så blev det fel igen.
Här ser vi att Storbritannien och Irland är att jämställa med Rumänien, Bulgarien och Cypern.
Jag ska hjälpa dig.

Mörkblått + Ljusblått = Schengen

Mörkblått = Schengen /EU-länder
Ljusblått = Schengen /Icke EU-länder
Grönt = EU-länder utanför Schengen
Gult = EU-länder på väg in i Schengen

400px-Schengen_Area_Labelled_Map.svg.png

• Gilla
Reactions: Sar
Mörkblått + Ljusblått = Schengen

Mörkblått = Schengen /EU-länder
Ljusblått = Schengen /Icke EU-länder
Grönt = EU-länder utanför Schengen
Gult = EU-länder på väg in i Schengen

400px-Schengen_Area_Labelled_Map.svg.png

Har för mig att Tyskland hänger löst i Schengernavtalet efter att dom införde obligatorisk passkontroll? Vet du något om det? Eller kommer jag ihåg fel?

Har för mig att Tyskland hänger löst i Schengernavtalet efter att dom införde obligatorisk passkontroll? Vet du något om det? Eller kommer jag ihåg fel?
Hela Schengernavtalet hänger löst. En del hävdar att det redan har havererat, eftersom flera länder nu gör avsteg från vad man kommit överens om i avtalet.

Hela Schengernavtalet hänger löst. En del hävdar att det redan har havererat, eftersom flera länder nu gör avsteg från vad man kommit överens om i avtalet.

Jaha är det fler länder som inte följer det avtalet nu! Har bara för mig att jag läst om Tyskland men med mitt minne kan aldrig vara säker :angel:

Det intressanta är väl att Ungern faktiskt följer avtalet när man stoppar dem vid gränsen och tvingar dem som vill in att registrera sig,

Ja de är papperslösa då de inte blev registrerade när de föddes.
Den romska kvinna som jag har kontakt med (hon sitter utanför ICA Maxi...) har ett papper jag inte känner igen, liknar mest ett ID-papper. Med namn, adress, etc. Hon har visat mig det och det ser helt officiellt och ok ut.

Att ge lön (om än liten) till personer som är här som turister är för mig helt främmande faktiskt.
Har du hört talas om konceptet medborgarlön?

Det handlar om att ALLA i ett samhälle ska få en grundlön. Att de flesta sedan väljer att arbeta för att få det bättre ekonomiskt än en miniminorm, är en annan sak.

Genom den tänkta grundlönen, så försvinner sådant som arbetslöshetsersättning, studiebidrag, eller sjukersättning. Utan alla i samhället har en grundtrygghet genom medborgarlönen, "no questions asked". Väljer man att leva som eremit i en kåta så går det också bra.

Medborgarlön handlar alltså inte om att vissa, t.ex. EU-migranter skulle få "lön" till skillnad från andra som inte får det.

Antagandet får väl också vara att det land där man är medborgare, är det land som betalar medborgarlönen.

Jag har något svagt minne att en del romer inte kan få pass heller. Vet du något om det?

Det räcker i och för sig med id-kort för att resa in i Schengen från Rumänien och saknar de id eller pass har de i princip sett inte rättighet att vara i Sverige.

Men det stämmer att om att det är svårt för den som inte är "folkbokförd" i Rumänien kan ha svårt att få id-kort.

Det räcker i och för sig med id-kort för att resa in i Schengen från Rumänien och saknar de id eller pass har de i princip sett inte rättighet att vara i Sverige.

Men det stämmer att om att det är svårt för den som inte är "folkbokförd" i Rumänien kan ha svårt att få id-kort.
Det gäller väl i Sverige med. Den som inte har ett personnummer, antingen som medborgare eller som en med uppehållstillstånd, ja då får du väl heller inget svenskt ID ? ;)

Sedan är det väl en annan femma den att myndighetspersoner i dessa länder med vett o vilja obstruerar i syfte att förhindra romer att komma i åtnjutande av skolgång, sjukvård och just pass o id handlingar...

Det handlar om att ALLA i ett samhälle ska få en grundlön. Att de flesta sedan väljer att arbeta för att få det bättre ekonomiskt än en miniminorm, är en annan sak.

Genom den tänkta grundlönen, så försvinner sådant som arbetslöshetsersättning, studiebidrag, eller sjukersättning. Utan alla i samhället har en grundtrygghet genom medborgarlönen, "no questions asked". Väljer man att leva som eremit i en kåta så går det också bra.

Medborgarlön handlar alltså inte om att vissa, t.ex. EU-migranter skulle få "lön" till skillnad från andra som inte får det.

Antagandet får väl också vara att det land där man är medborgare, är det land som betalar medborgarlönen.
Är emot principen medborgarlön. Men i det här fallet är det väl ännu värre, det finns de som vill att Svenska staten ska betala ut medborgarlön till dem som inte är medborgare...logik? neee....

Inte så mycket annat än andra bidrag/ersättningar som byter namn då med andra ord? Visst, medborgarlön är väl ok, men nu rörde det ju EU-migranterna som behövde ersättning på något sätt, och ja, då är det EU-migranternas hemländer som ska stå för den i EU-migranternas fall. Jag ser det inte som troligt att dessa länder kan/vill göra något åt saken för just dessa människor i alla fall, men jag kan ju ha fel...

Jag ser det som mycket märkligt, att man låter länder (exempelvis Rumänien), bli medlemmar i EU, utan att ställa grundläggande krav på länderna.

Det kan gälla sådant som att ha en fungerande folkbokföring, att ha en fungerande (inte korrupt) byråkrati, att uppfylla något slags rimliga krav på att vara en demokrati, och naturligtvis, att inte förtrycka någon folkgrupp på ett flagrant sätt.

Rumänien tillhör de länder som inte uppfyller rimliga krav, och som åsidosätter de krav som EU ställt på dem.

Varför blir det inga sanktioner mot dessa länder?

Medborgarlön är en lite annan fråga men intressant ändå. Kunde vara en lösning för avflyttningsbygder var den en som beskrev det i tidningen Land för något nummer sedan. Jag kan inte heller få ihop ekvationen med stor arbetslöshet och att vi ska jobba längre. Är det något parti som driver frågan?

Det gäller väl i Sverige med. Den som inte har ett personnummer, antingen som medborgare eller som en med uppehållstillstånd, ja då får du väl heller inget svenskt ID ? ;)

Sedan är det väl en annan femma den att myndighetspersoner i dessa länder med vett o vilja obstruerar i syfte att förhindra romer att komma i åtnjutande av skolgång, sjukvård och just pass o id handlingar...
Strukturell rasism, kanske?

Knappast, samma regler gäller ju för rösträtt. i de flesta länder. Du blir inte försäkrad innan du ansluter dig till kassan. Och så ska det vara
Om
någon "med vett och vilja obstruerar i syfte att förhindra romer...", låter som rasism i mina öron. Hur menar du då, "och så ska det vara"?

Liknande trådar

Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 057
Senast: Mabuse
·
Fritid Jag skulle vilja göra lite efterforskningar efter vissa saker i Krigsarkivet som finns i Riksarkivet i Täby. Jag har aldrig satt min fot...
2 3
Svar
51
· Visningar
2 164
Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
784
Senast: animalasia
·
Bukefalos Jag tror detta passar bäst under Bukefalos men annars får moderator gärna flytta den eller ta bort om det på något sätt skulle vara...
Svar
5
· Visningar
518
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama