Sorgenfri=sorglös

Jag tycker inte heller om tiggeriet! Jag tror det är en farlig situation att fastna i. Samtidigt känner jag att det är "bra" för att vi nu verkligen ser dem, om alla tiggare försvann skulle folk snart glömma misären dessa människor lever i, och romernas utanförskap skulle fortsätta. De skulle städas bort så vi slapp irriteras av dem, slapp må dåligt av att se.

Din idé om ett slags socialbidrag tycker jag låter smart! Du kanske skulle lägga fram förslaget på nåt vis?
Medborgarlön brukar det kallas.

Skulle kunna vara en bra lösning, som fått fler och seriösa förespråkare...

Men olika länder har olika kostnadslägen, så en medborgarlön som skulle vara rimlig här, skulle antagligen vara en förmögenhet i Rumänien, medan en Rumänsk dito, inte skulle räcka i Sverige...

Jag menar mer explicit tältlägren och tiggarna.

Jag tycker inte heller om tiggeriet! Jag tror det är en farlig situation att fastna i. Samtidigt känner jag att det är "bra" för att vi nu verkligen ser dem, om alla tiggare försvann skulle folk snart glömma misären dessa människor lever i, och romernas utanförskap skulle fortsätta. De skulle städas bort så vi slapp irriteras av dem, slapp må dåligt av att se.

Jag bor för närvarande i England och bland det första jag reagerade på här är att jag inte sett några EU-migranter som tigger. De finns ju utanför Konsum även på småorter i Sverige. De enda tiggare jag sett i de städer jag varit i (Glasgow, centrala delarna av London, Oxford och så Reading som jag bor i) är inhemska britter som antagligen är hemlösa och/eller missbrukare. Jag vet inte varför romer från Östeuropa inte tar sig hit faktiskt, om det är så att de inte släpps in (UK är ju inte med i Schengen) eller om det finns lagar gällande tiggeri som kriminaliserar dem.

Jag bor för närvarande i England och bland det första jag reagerade på här är att jag inte sett några EU-migranter som tigger. De finns ju utanför Konsum även på småorter i Sverige. De enda tiggare jag sett i de städer jag varit i (Glasgow, centrala delarna av London, Oxford och så Reading som jag bor i) är inhemska britter som antagligen är hemlösa och/eller missbrukare. Jag vet inte varför romer från Östeuropa inte tar sig hit faktiskt, om det är så att de inte släpps in (UK är ju inte med i Schengen) eller om det finns lagar gällande tiggeri som kriminaliserar dem.
Britterna står väl utanför Schengen, vilket gör att man har rätten kvar att kontrollera vilka som gastar landet och tacka nej till dem man inte vill ha.

Medborgarlön brukar det kallas.

Skulle kunna vara en bra lösning, som fått fler och seriösa förespråkare...

Men olika länder har olika kostnadslägen, så en medborgarlön som skulle vara rimlig här, skulle antagligen vara en förmögenhet i Rumänien, medan en Rumänsk dito, inte skulle räcka i Sverige...
Att ge lön (om än liten) till personer som är här som turister är för mig helt främmande faktiskt.

Det fungerar inte så.
I Danmark där tiggeriet förbjöds så ändrade det bara karaktär.
Nu så skall jag leta rätt på den där undersökningen.

Nu tycker jag inte att tiggeriet bör förbjudas alls, men det där är ett knasigt argument tycker jag.
Alltså, folk har ju uppenbarligen inte slutat att misshandla andra bara för att det är olagligt heller, men likväl är det olagligt. Vi kan ju inte ta bort lagar för att lagarna i sig skulle innebära att folk blir kriminella? Då kan vi inte ha hastighetsbegränsningar, lag om sexköp, droger osv osv i all oändlighet...?

Att man ändå kommer fortsätta om det blir olagligt är alltså, tänker jag, inte ett argument. (Däremot tycker jag det finns andra anledningar till att inte förbjuda tiggeri).

Så beskriver min syster det också (hon har bott i London i snart 20 år). De tiggare som finns är få och inhemska.

Britterna står väl utanför Schengen, vilket gör att man har rätten kvar att kontrollera vilka som gastar landet och tacka nej till dem man inte vill ha.

"Tacka nej" på vilka grunder? Får invånare från Rumänien inte komma in i UK? Eller har de som kommer till t.ex. Sverige och tigger inget pass?

Så beskriver min syster det också (hon har bott i London i snart 20 år). De tiggare som finns är få och inhemska.

Det kändes konstigt när jag insåg att en av de första sakerna jag reagerade på var att det inte satt en kvinna och tiggde utanför matbutiken.... En blandad känsla av "skönt att slippa konfronteras" och "fan, snacka om att sticka huvudet i sanden".

"Tacka nej" på vilka grunder? Får invånare från Rumänien inte komma in i UK? Eller har de som kommer till t.ex. Sverige och tigger inget pass?

Det kändes konstigt när jag insåg att en av de första sakerna jag reagerade på var att det inte satt en kvinna och tiggde utanför matbutiken.... En blandad känsla av "skönt att slippa konfronteras" och "fan, snacka om att sticka huvudet i sanden".
schengen.gif
Här ser du vilka länder som ingår i Schengengruppen. Där just tiggare fån Ungern, Rumänien och Bulgarien kommer ifrån. De får fritt röra sig i de grönfärgade länderna och stanna i 3 månader för att ex. söka jobb. Som du ser håller sig Irland o GB utanför Schengen men med i EU, Norge och Island står utanför både Schengen o EU

Jag tycker diskussionen är så konstig egentligen. De befinner sig här under samma lagar som "turister". De får vara här i 3 månader, sen måste de bli arbetssökande, skaffa arbete och hederlig inkomst. Ändå pratar de öppet om att de varit här ett år nu. Varför får de vara det?

Ni pratar om tyskar och andra som skräpar ner. 2 fel gör inte ett rätt. ingen av dom ska skräpa ner och båda ska behandlas lika. Frågan om var dom ska bo, var ska dom ta vägen? Ja.. med tanke på att dom vistas här som turister är svaret på frågan åka hem. De får bussbiljetter hem och där är frågan egentligen löst. Nu tycker man inte det är okej pga deras situation hemma, men så löses samma situation för alla andra.
Socialtjänsten gör samma sak om du är i sån situation som svensk. Är du i S-holm, utan pengar och ställe att bo på, men har din adress i Norrland så erbjuds du en biljett hem. Inget alternativt boende.

Varför ska andra lagar gälla just tiggarna (spelar ingen roll om de är romer, spanjorer, tyskar eller vad som helst)? De får vara här max 3 månader sen ska dom hem. De får inte bosätta sig i folks sommarstugor utan lov, inte heller i parker, på annans mark osv. Samma lagar för dom som för mig. Vill de stanna i Sverige får de skaffa arbete. Eller börja med att kunna identifiera sig kanske. Man ser genom fingrarna extremt mycket av rädsla för att det är just romer och det ser illa ut.

Sen de svenskar som demonstrerar och protesterar. Kan inte de bara ta med 1-2 romer hem så är boendefrågan klar? Räcker deras engagemang bara till att skrika på polisen? Att uppmana samhället att bryta våra lagar för en speciell folkgrupp?

Att skaffa alternativt boende till turister, är det verkligen ett lands ansvar? De är trots allt turister enligt definition.
Jag tycker för övrigt att vi borde skicka nota till Rumänien/Bulgarien för de samhällskostnader deras invånare har kostat. Om länderna måste ta sitt ansvar även om "problemet flyttat" kanske de rycker upp sig och tar ansvar på hemmaplan istället. Det blir säkert billigare för dom i längden.

I england har affarsinnehavare och restaurantagare ratt att kora bort folk som losdriver utanfor deras butiker. Sa det hjalper ocksa.

De har inget pass.
Det är ju också därför som det är så svårt att identifiera dem för att kunna avhysa dem.

I england har affarsinnehavare och restaurantagare ratt att kora bort folk som losdriver utanfor deras butiker. Sa det hjalper ocksa.

Det förklarar saken! De tiggare jag sett sitter heller inte utanför butiker utan snarare på torg/vid busstationer/tunnelbaneuppgångar etc.

schengen.gif
Här ser du vilka länder som ingår i Schengengruppen. Där just tiggare fån Ungern, Rumänien och Bulgarien kommer ifrån. De får fritt röra sig i de grönfärgade länderna och stanna i 3 månader för att ex. söka jobb. Som du ser håller sig Irland o GB utanför Schengen men med i EU, Norge och Island står utanför både Schengen o EU

Jag vet att UK inte är med i Schengen, men det krävs ju inget visa etc för en EU-medborgare att komma hit (jag jobbar som sagt själv i England tillfälligt, det var ingen i passkontrollen som frågade om vad jag tänkte göra här). Men om dessa rumänska romer är passlösa så förklarar det varför de inte kan åka till UK för att tigga.

Det förklarar saken! De tiggare jag sett sitter heller inte utanför butiker utan snarare på torg/vid busstationer/tunnelbaneuppgångar etc.

Jag vet att UK inte är med i Schengen, men det krävs ju inget visa etc för en EU-medborgare att komma hit (jag jobbar som sagt själv i England tillfälligt, det var ingen i passkontrollen som frågade om vad jag tänkte göra här). Men om dessa rumänska romer är passlösa så förklarar det varför de inte kan åka till UK för att tigga.
Färjebolagen och tunneln gör det väl en aning mer komplicerat...

schengen.gif
Som det ser ut är Ungern, Rumänien och Bulgarien att likställa med länderna i Nordafrika, Ryssland och Turkiet.
Vad din karta visar är oklart, men det är inte Schengen 2015.

Norge och Island är för övrigt med i Schengen, eftersom de är med i den Nordiska passunionen.

Liknande trådar

Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 057
Senast: Mabuse
·
Fritid Jag skulle vilja göra lite efterforskningar efter vissa saker i Krigsarkivet som finns i Riksarkivet i Täby. Jag har aldrig satt min fot...
2 3
Svar
51
· Visningar
2 164
Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
784
Senast: animalasia
·
Bukefalos Jag tror detta passar bäst under Bukefalos men annars får moderator gärna flytta den eller ta bort om det på något sätt skulle vara...
Svar
5
· Visningar
518
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama