Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
När jag passerade vid 17:30 gick det inte att gå tvärs över August Palms plats utan att trampa på något.Någon som sett hur det ser ut på torget i Malmö? Börjar ju bli rätt skräpigt
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21704643.ab
Medborgarlön brukar det kallas.Jag tycker inte heller om tiggeriet! Jag tror det är en farlig situation att fastna i. Samtidigt känner jag att det är "bra" för att vi nu verkligen ser dem, om alla tiggare försvann skulle folk snart glömma misären dessa människor lever i, och romernas utanförskap skulle fortsätta. De skulle städas bort så vi slapp irriteras av dem, slapp må dåligt av att se.
Din idé om ett slags socialbidrag tycker jag låter smart! Du kanske skulle lägga fram förslaget på nåt vis?
Det stör mig också. PLOCKA UPP skiten och skräpet efter er. Man tillåter ju inte ens ungar att bara droppa allt efter sig ute, man får leta upp en papperskorg eller ta hem.När jag passerade vid 17:30 gick det inte att gå tvärs över August Palms plats utan att trampa på något.
Så det är ju inte undra på att lägerplatserna blir som de blir...Det stör mig också. PLOCKA UPP skiten och skräpet efter er. Man tillåter ju inte ens ungar att bara droppa allt efter sig ute, man får leta upp en papperskorg eller ta hem.
Jag menar mer explicit tältlägren och tiggarna.
Jag tycker inte heller om tiggeriet! Jag tror det är en farlig situation att fastna i. Samtidigt känner jag att det är "bra" för att vi nu verkligen ser dem, om alla tiggare försvann skulle folk snart glömma misären dessa människor lever i, och romernas utanförskap skulle fortsätta. De skulle städas bort så vi slapp irriteras av dem, slapp må dåligt av att se.
Britterna står väl utanför Schengen, vilket gör att man har rätten kvar att kontrollera vilka som gastar landet och tacka nej till dem man inte vill ha.Jag bor för närvarande i England och bland det första jag reagerade på här är att jag inte sett några EU-migranter som tigger. De finns ju utanför Konsum även på småorter i Sverige. De enda tiggare jag sett i de städer jag varit i (Glasgow, centrala delarna av London, Oxford och så Reading som jag bor i) är inhemska britter som antagligen är hemlösa och/eller missbrukare. Jag vet inte varför romer från Östeuropa inte tar sig hit faktiskt, om det är så att de inte släpps in (UK är ju inte med i Schengen) eller om det finns lagar gällande tiggeri som kriminaliserar dem.
Att ge lön (om än liten) till personer som är här som turister är för mig helt främmande faktiskt.Medborgarlön brukar det kallas.
Skulle kunna vara en bra lösning, som fått fler och seriösa förespråkare...
Men olika länder har olika kostnadslägen, så en medborgarlön som skulle vara rimlig här, skulle antagligen vara en förmögenhet i Rumänien, medan en Rumänsk dito, inte skulle räcka i Sverige...
Det fungerar inte så.
I Danmark där tiggeriet förbjöds så ändrade det bara karaktär.
Nu så skall jag leta rätt på den där undersökningen.
Jag bor för närvarande i England och bland det första jag reagerade på här är att jag inte sett några EU-migranter som tigger. De finns ju utanför Konsum även på småorter i Sverige. De enda tiggare jag sett i de städer jag varit i (Glasgow, centrala delarna av London, Oxford och så Reading som jag bor i) är inhemska britter som antagligen är hemlösa och/eller missbrukare. Jag vet inte varför romer från Östeuropa inte tar sig hit faktiskt, om det är så att de inte släpps in (UK är ju inte med i Schengen) eller om det finns lagar gällande tiggeri som kriminaliserar dem.
Det stör mig också. PLOCKA UPP skiten och skräpet efter er. Man tillåter ju inte ens ungar att bara droppa allt efter sig ute, man får leta upp en papperskorg eller ta hem.
Britterna står väl utanför Schengen, vilket gör att man har rätten kvar att kontrollera vilka som gastar landet och tacka nej till dem man inte vill ha.
Så beskriver min syster det också (hon har bott i London i snart 20 år). De tiggare som finns är få och inhemska.
De har inget pass.Eller har de som kommer till t.ex. Sverige och tigger inget pass?
"Tacka nej" på vilka grunder? Får invånare från Rumänien inte komma in i UK? Eller har de som kommer till t.ex. Sverige och tigger inget pass?
Det kändes konstigt när jag insåg att en av de första sakerna jag reagerade på var att det inte satt en kvinna och tiggde utanför matbutiken.... En blandad känsla av "skönt att slippa konfronteras" och "fan, snacka om att sticka huvudet i sanden".
Jag bor för närvarande i England och bland det första jag reagerade på här är att jag inte sett några EU-migranter som tigger. De finns ju utanför Konsum även på småorter i Sverige. De enda tiggare jag sett i de städer jag varit i (Glasgow, centrala delarna av London, Oxford och så Reading som jag bor i) är inhemska britter som antagligen är hemlösa och/eller missbrukare. Jag vet inte varför romer från Östeuropa inte tar sig hit faktiskt, om det är så att de inte släpps in (UK är ju inte med i Schengen) eller om det finns lagar gällande tiggeri som kriminaliserar dem.
De har inget pass.
Det är ju också därför som det är så svårt att identifiera dem för att kunna avhysa dem.
I england har affarsinnehavare och restaurantagare ratt att kora bort folk som losdriver utanfor deras butiker. Sa det hjalper ocksa.
Här ser du vilka länder som ingår i Schengengruppen. Där just tiggare fån Ungern, Rumänien och Bulgarien kommer ifrån. De får fritt röra sig i de grönfärgade länderna och stanna i 3 månader för att ex. söka jobb. Som du ser håller sig Irland o GB utanför Schengen men med i EU, Norge och Island står utanför både Schengen o EU
Färjebolagen och tunneln gör det väl en aning mer komplicerat...Det förklarar saken! De tiggare jag sett sitter heller inte utanför butiker utan snarare på torg/vid busstationer/tunnelbaneuppgångar etc.
Jag vet att UK inte är med i Schengen, men det krävs ju inget visa etc för en EU-medborgare att komma hit (jag jobbar som sagt själv i England tillfälligt, det var ingen i passkontrollen som frågade om vad jag tänkte göra här). Men om dessa rumänska romer är passlösa så förklarar det varför de inte kan åka till UK för att tigga.
Som det ser ut är Ungern, Rumänien och Bulgarien att likställa med länderna i Nordafrika, Ryssland och Turkiet.Här ser du vilka länder som ingår i Schengengruppen. Där just tiggare fån Ungern, Rumänien och Bulgarien kommer ifrån. De får fritt röra sig i de grönfärgade länderna och stanna i 3 månader för att ex. söka jobb. Som du ser håller sig Irland o GB utanför Schengen men med i EU, Norge och Island står utanför både Schengen o EU