Sorgenfri=sorglös

Jo, jag uppfattade det så också. Att det är en industritomt som skulle saneras. Det berättigar dock inte till att någon bosätter sig där.
Nej tvärt om det är en sak som gör det hela ännu värre.

Snälla, säg att jag inte ska uppfatta din argumentation så!
Du skall definitivt inte uppfatta mina argument så.
För jag menar tvärt om.
Jag uppfattar det då som om det enligt dig vore mer legitimt för romerna i Malmö att barrikadera en industritomt eftersom tyskarna i knivsta skräpar ner på en badplats.
Jag menar att allemansrätten är ett stor problem som ger bosättande Romer på industritomter och nedskräpande Tyskar i Knivsta.
Och att båda dessa sakerna gör att allemansrätten kanske inte kan fortsätta att fungera som den gör i dag då den skapar alldeles för stora problem för markägarna.

Bättre så?

(För övrigt går det enormt många skrönor om tyskarnas uppfattning om allemansrätten som inte stämmer med verkligheten).
Sant så just när det gäller Tyskarna så tar jag bara upp sådant som jag personligen har stött på.
Inget som jag har hört från någon annan.

Allemansrätten är det glapp där lagar och förordningar inte förbjuder något.
Alltså egentligen en brist på förbud.
Allemansrätten som sådan säger ingenting.
Varken vad som ingår eller vad som är förbjudet. Det var den då sittande regeringen(s) nogsamt med att ordna till. Eftersom en klarare lagstiftning hade gett markägarna det instrumentet man så länge efterlyst.

Delvis KL...
Jo, det är rejält kassa boendeförhållanden. Fast samtidigt kan man inte bortse från att de i många fall har det lika jävligt eller sämre i hemlandet. Jag har sett barackerna, presenningsbodarna och familjeboendena i urblåsta hyreshusskelett utan dörrar och fönster och i vissa fall utan fasadpartier. Det är, tyvärr, inte roligare än på en gräsmatta i Malmö eller under en motorvägsbro i Göteborg.
När det gäller lagligheten i att annektera mark för ett semipermanent boende som detta så är det väl ingen som ifrågasätter att det är fel, och att lagen skall tillämpas lika för alla. Men de resonemangen gör vi utifrån den verklighet som vi själva lever i. De flesta, för att inte säga alla, av oss saknar det perspektiv som bosättarna har. Jag skulle vilja säga att de flesta av oss saknar möjlighet att ens vagt föreställa oss det perspektivet. Och när jag säger "oss" menar jag svenskar i gemen; skiljer man ut just bukemedlemmar (läs: människor med en förbaskat kostsam hobby) så tror jag att klyftan blir ännu större.
Jag är väl medveten om att de inte har de bra i Rumänien heller. Det rättfärdigar inte att man kan ockupera en tomt(som dessutom är miljöfarlig) i ett annat EU-land. Jag har dagligen kontakt med kontoret i Rumänien på jobbet och deras åsikter om "gypsies" är jag väldigt medveten om när jag valt att diskutera frågan om deras landsmän.

Nej tvärt om det är en sak som gör det hela ännu värre.

Du skall definitivt inte uppfatta mina argument så.
För jag menar tvärt om.

Jag menar att allemansrätten är ett stor problem som ger bosättande Romer på industritomter och nedskräpande Tyskar i Knivsta.
Och att båda dessa sakerna gör att allemansrätten kanske inte kan fortsätta att fungera som den gör i dag då den skapar alldeles för stora problem för markägarna.

Bättre så?

Sant så just när det gäller Tyskarna så tar jag bara upp sådant som jag personligen har stött på.
Då förstår vi varandra :)

...Jag menar att allemansrätten är ett stor problem som ger bosättande Romer på industritomter...
Om det nu är så att vår allemansrätt "lurar" romer att göra bosättningar på våra industritomter, hur kommer det sig då att romer gör bosättningar även på industritomter i länder utan allemansrätt?

Bättre så?

Klippte i ditt inlägg och hoppas att det är ok!

Även campande Norrbaggar är duktiga på att skräpa ner och vet mycket väl om vad allemansrätten är för något och blir gärna otrevliga och hotfulla om man påtalar det. Talar också av egen erfarenhet, dom är i samma klass som Tyskarna. Har stött på bägge sorterna, Tyskar här nere och Norrbaggar uppe i norr.

Om det nu är så att vår allemansrätt "lurar" romer att göra bosättningar på våra industritomter, hur kommer det sig då att romer gör bosättningar även på industritomter i länder utan allemansrätt?
De har väl ingen annanstans att ta vägen.
Men jag tror att Allemansrätten lockar dem att åka hela vägen hit.
Och att de sedan inte vet att den inte gäller just industritomter.

Även campande Norrbaggar är duktiga på att skräpa ner och vet mycket väl om vad allemansrätten är för något och blir gärna otrevliga och hotfulla om man påtalar det.
Åhå, dem har jag dock inte råkat ut för så att jag har någon erfarenhet.
Däremot Tyskar på en kommunal badplats som satt ut ett staket framför sin vildcampande husvagn och hävdar att bara de får vara bakom staketet.
Helt galet!

De har väl ingen annanstans att ta vägen.
Men jag tror att Allemansrätten lockar dem att åka hela vägen hit.
Och att de sedan inte vet att den inte gäller just industritomter.

Jag tror inte det är allemansrätten. Jag tror det är vår flathet när det gäller att köra bort dem, vår generositet när det gäller att ge till dem och inte minst vårt sociala välfärdssystem.

*hukar mig och gömmer mig i bokföringsprogrammet*

Åhå, dem har jag dock inte råkat ut för så att jag har någon erfarenhet.
Däremot Tyskar på en kommunal badplats som satt ut ett staket framför sin vildcampande husvagn och hävdar att bara de får vara bakom staketet.
Helt galet!

Sådana vildcampare har vi med haft när vi bodde på ön, en ö där man inte ens fick campa en timme när jag bodde där. Men jodå dom hävdade envist att det var allemansrätten dom följde bakom även om dom stod på våran uppfart till våran vedbod och traktorskjul.

Varför inte våran ö gick under allemansrätten när det gäller camping vet jag dock inte men jag vet om att dom släppte på det för bara något år sedan.

Jag tror inte det är allemansrätten. Jag tror det är vår flathet när det gäller att köra bort dem, vår generositet när det gäller att ge till dem och inte minst vårt sociala välfärdssystem.

Det finns Romer i hela Europa.
Varför skulle just Sverige vara fritt från Romer?
Varför skulle de inte vara här också?

Det finns Romer i hela Europa.
Varför skulle just Sverige vara fritt från Romer?
Varför skulle de inte vara här också?

Jag har väl aldrig sagt att Sverige skulle vara fritt? Däremot finns de inte i hela Europa. Det är mer eller mindre attraktiva länder att bosätta sig i, såklart. Om de är fler eller färre just här har jag ingen aning om. Men att allemansrätten lockar hit dem tror jag inte ett dugg på. Bärplockarna däremot!

Jag tror att inte bara romer, asfaltsläggare, tyskar och norrmän medvetet och omedvetet missbrukar vår allemansrätt, utan jag tror att det rör sig om en sanslös mängd individer av alla möjliga nationaliteter, inte minst etniska svenskar.
Det enda gemensamma är att missbruket bottnar i att den egna individen ska tjäna på det.

Grejen är att det började såklart i väldigt liten skala. Redan tidigare har det bott hemlösa i en av hörnorna, sen kom det nån slags nytt tält och med åren (jo, det är år) har lägret växt till sig.
Jag har arbetat på en av grannfastigheterna, jag tog emot ett samtal från en arg gubbe i september 2014, han var arg för att de romska "bosättarna" tog vatten hos oss och menade att vi borde stänga av vårt vatten. Det är först då det började störa allmänheten, då var det nog runt 20 personer som bodde i lägret.
Sen har det ökat fort, speciellt sen ett annat läger blev vandaliserat.

Visst är det flathet som gjort att de fått bo kvar, men de har också fått mycket hjälp från frivilligorganisationer och när jag senast var där för ett år sedan var det inte en sanitär olägenhet enligt mig. Och fastighetsägaren har inte velat ta tag i detta, det tog lång tid innan de ens fick tag på denne.

Sådana vildcampare har vi med haft när vi bodde på ön, en ö där man inte ens fick campa en timme när jag bodde där. Men jodå dom hävdade envist att det var allemansrätten dom följde bakom även om dom stod på våran uppfart till våran vedbod och traktorskjul.

Varför inte våran ö gick under allemansrätten när det gäller camping vet jag dock inte men jag vet om att dom släppte på det för bara något år sedan.
Det här skulle inte hända i USA där det har funnits romer ett bra tag.

Liknande trådar

Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 057
Senast: Mabuse
·
Fritid Jag skulle vilja göra lite efterforskningar efter vissa saker i Krigsarkivet som finns i Riksarkivet i Täby. Jag har aldrig satt min fot...
2 3
Svar
51
· Visningar
2 164
Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
784
Senast: animalasia
·
Bukefalos Jag tror detta passar bäst under Bukefalos men annars får moderator gärna flytta den eller ta bort om det på något sätt skulle vara...
Svar
5
· Visningar
518
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Kall lägenhet
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Skötsel av utedass

Hund, Katt, Andra Djur