Sorgenfri=sorglös

Bara för att Allemansrätten har stöd i Brottsbalken, betyder det väl inte att Allemansrätten och Brottsbalken är samma sak?

"Allemansrätten är en gammal sedvanerätt som bara delvis regleras i lagboken. Den gäller på platser i naturen där rörelsefriheten inte regleras genom direkta författningar. Man kan inte hävda allemansrätt i t.ex. stans parker eller på enskild mark. Inte störa - inte förstöra är huvudregeln i allemansrätten."
http://www2.notisum.com/News.aspx?itemid=281

Jag förstår att du inte har läst mitt första inlägg. :) Det är helt ok.
Nej jag har inte sagt att Allemansrätten och Brottsbalken är samma sak.
Men du har fel i att Allemansrätten bara handlar om sedvänja och om naturen.
I Naturvårdsverkets broschyr om Allemansrätten nämns både hustomter industrimarker och fabriker för den delen. Du får höra av dig till dem och förklara att det fel då?
https://www.naturvardsverket.se/Documents/publikationer/620-8161-6.pdf?pid=3915
Du undrade varför jag tog upp Allemansrätten och jag angav de kapitel och paragrafer i Brottsbalken (som även nämns i Allemansrätten) och som fungerar och troligen används i Sorgenfrisaken.
mvh

I Naturvårdsverkets broschyr om Allemansrätten nämns både hustomter industrimarker och fabriker för den delen. Du får höra av dig till dem och förklara att det fel då?
Du undrade varför jag tog upp Allemansrätten och jag angav de kapitel och paragrafer i Brottsbalken (som även nämns i Allemansrätten) och som fungerar och troligen används i Sorgenfrisaken.
mvh
Jag vågar nog påstå att du tolkar Naturvårdsverkets broschyr fel.

t.ex (från ditt länkade dokument)
I princip får inte ens markägaren skräpa ned där allemansrätten gäller eller folk har insyn. För övrigt föreskriver också plan- och bygglagen att tomt skall hållas i vårdat skick. Viss nedskräpning omkring jordbruks- och industrifastigheter får dock ofta tolereras. Den som är ansvarig för nedskräpning kan vid vite föreläggas att städa upp efter sig (26 kap. 9 § miljöbalken).

Jag menar att det inte finns någon anledning att åberopa någon allemansrätt då själva allemansrätten inte är straffsanktionerad. det är ju enbart en överenskommelse som gjorts och som ger folk möjlighet att tillfälligt röra sig och uppehålla sig på någon annans mark. Man kan alltså inte bli åtalad eller dömd för att man har "brutit mot" allemansrätten. Däremot kan man bli åtalad och dömd enligt t ex. brottsbalken, miljöbalken eller annan lag precis som du säger. Vid ett åtal/anmälan tas alltså inte allemansrätten upp över huvud taget. Av den anledningen tyckte jag att allemansrätten inte hade någon betydelse i det här sammanhanget.
Så egentligen kan man fråga sig varför vi har Allemansrätten alls eftersom vi har Brottsbalken, Miljöbalken, Jordbalken m.fl. och allt står där. ;)

Här är för övrigt mitt första inlägg som jag faktiskt inte tycker är så upphängt som det nu verkar.
Kärnan är väl att man i Sverige har lagar som styr var man får bosätta sig. Varför skall lagen gälla mig och inte vildcampare? Slår jag upp ett tält i ett dygn så gäller Allemansrätten för mig, som har stöd i Brottsbalken bl.a.
Men allmänheten (jag) får inte ta sig sådana friheter att markägaren och andra fastighetens invånare tillfogas någon nämnvärd olägenhet eller skada: hemfriden (i vidsträckt mening) och markägarens ekonomiska intressen får inte kränkas.
(Står även i Brottsbalken)
Det har man ju på alla sätt kränkt i Sorgenfri?
Dessutom får markägaren betala för att återställa vildcampingen till ursprungligt skick. Jag hade blivit rätt vresig kan jag säga!

Jag vågar nog påstå att du tolkar Naturvårdsverkets broschyr fel.
t.ex (från ditt länkade dokument)
I princip får inte ens markägaren skräpa ned där allemansrätten gäller eller folk har insyn. För övrigt föreskriver också plan- och bygglagen att tomt skall hållas i vårdat skick. Viss nedskräpning omkring jordbruks- och industrifastigheter får dock ofta tolereras. Den som är ansvarig för nedskräpning kan vid vite föreläggas att städa upp efter sig (26 kap. 9 § miljöbalken).
Hur menar du att jag tolkat fel?
Det vet väl alla som har tomter och mark att de skall hållas snygga?
Det du åberopar tycker jag är sorgligt i det här fallet.
Att de som har gjort intrång på markägarens mark i Sorgenfri inte ens behöver städa efter sig!
Att markägaren punga ut med 375 000 för att städa efter markockupanterna. Helt galet i min värld.

Lite undrar jag varför markägaren inte satte stopp från första början? Ett stort tältläger byggs ju inte upp över en natt, och hade det hela avstyrts tidigare hade nedsmutsningen inte blivit så enorm och saneringen inte alls lika omfattande.

Samtidigt - vi tillåter tiggeri (vilket jag själv tycker att vi ska!) men har ingen lösning på var de som tigger ska övernatta. Är det bättre att de sprids ut och sover i bilar, på toaletterna på rastplatser (som här hos oss), i skogen, etc etc? Vi tillåter det ena men har inga svar på hur den oundvikliga följden ska skötas. Det har inte jag heller.....

Det du åberopar tycker jag är sorgligt i det här fallet.
Att de som har gjort intrång på markägarens mark i Sorgenfri inte ens behöver städa efter sig!
Att markägaren punga ut med 375 000 för att städa efter markockupanterna. Helt galet i min värld.
Hur i hela fridens namn har du kommit fram till att jag åberopar detta?

Saken är den att det inofficiellt är fritt fram för rumänska romer att göra lite vad de vill. Chansen att det går att bötfälla för ngt är ju minimal. Vad ska man göra, skicka en faktura eller?

Vad tex biljettkontroller på tunnelbanan hoppar kontrollanterna strategiskt över dessa personer då det ändå inte ger ngt. Om de mot förmodan kan legitimera sig så kan de ändå inte utdela några böter och om de skulle kunna det så lär de ju inte få betalt.

Häromkvällen hade ett större gäng tänt en stor brasa mitt i Vasaparken i centrala Stockholm där de satt och grillade korv och drack öl. Hade jag dragit ihop några kompisar och gjort samma hade polisen naturligtvis ingripit.

Jag fattar att polisen liksom mest rycker på axlarna, de har ju inga redskap för att kunna agera liksom.
Vi får börja göra likadant, klä oss som lumpsäckar, inte svara öht. när vi blir påkomna med att åka gratis, "annektera" parker och grönområden och göra som vi tycker samt det viktigaste, aldrig ha nån legitimation med eller ens låssas om att vi bor nånstans.

*Kanske dags att testa tiggeri, det kanske snabbar på inflödet av kapital så jag kan bygga ny kåk innan den här ramlar ihop.*

Vi får börja göra likadant, klä oss som lumpsäckar, inte svara öht. när vi blir påkomna med att åka gratis, "annektera" parker och grönområden och göra som vi tycker samt det viktigaste, aldrig ha nån legitimation med eller ens låssas om att vi bor nånstans.

*Kanske dags att testa tiggeri, det kanske snabbar på inflödet av kapital så jag kan bygga ny kåk innan den här ramlar ihop.*
Jamen gör det för all del. Så får du se hur jävla kul det är att leva så.

mvh
Nja.. Jag tror du missförstår.
Allemansrätten är en rättighet att kunna vistas på mark och vatten. Det är ingen lag.
Den begränsas av lagar.

I broschyren kan du få läsa vad som inte är allemansrätt- vilka lagar som då gäller. Vilket är att ex campa vid liknade platser som tråden handlar om - även så för en natt.

Du skrev
Och det är = Markägaren som är skyldig att städa upp efter ockupanterna eftersom han äger marken. Och det står i texten du skrev in?
mvh

Lite undrar jag varför markägaren inte satte stopp från första början? Ett stort tältläger byggs ju inte upp över en natt, och hade det hela avstyrts tidigare hade nedsmutsningen inte blivit så enorm och saneringen inte alls lika omfattande.

Samtidigt - vi tillåter tiggeri (vilket jag själv tycker att vi ska!) men har ingen lösning på var de som tigger ska övernatta. Är det bättre att de sprids ut och sover i bilar, på toaletterna på rastplatser (som här hos oss), i skogen, etc etc? Vi tillåter det ena men har inga svar på hur den oundvikliga följden ska skötas. Det har inte jag heller.....
Just det där med att tillåta tiggeri. Tycker du det ska bli tillåtet på det viset att vi ska blunda för att människor försörjer sig så och göra det accepterat att människor går fattiga? Att vi då godkänner extrema klyftor i samhället även på pappret?

Eller göra det i laglig mening som ett typ av arbete med inkomst?
Om det då ska ses som ett arbete. Vilka får då arbeta som det? Var går gränsen för beskattning? Får även flyktingar försörja sig som tiggare även om de inte tillhör ett eu-land och fått uppehållstillstånd?
Ja du märker att jag raljerar. Men det ena ger det andra, så jag undrar var gränsen går. Svår fråga- men vad anser du?

Han försökte. Men då var han tvungen att ha legitimerat alla som gjorde intrång och alla hade inte legitimation.
Utan det kan Kronofogden inte bistå med handräckning.
Nu valde Malmö stad att frångå den lagen. Den är väl tänkt att skydda barnfamiljer osv och inte alls skriven för sådana här situationer.
Jag tror att om vi upplyste om vad som gäller vid inresa så skulle vi komma bättre tillrätta med problemet som nu uppstår. När jag åker till en del länder måste jag uppge var jag skall bo, varför jag är där, hur länge osv. Jag kan inte se att det skulle skada hos oss heller. Fast iom att vi har öppna gränser så går ju inte det.
Tycker synd om dem och önskar att våra politiker kunde sätta press på Rumäniens politiker. Nu avgår väl prämiärminister Ponta pga discobranden. Jag tycker att han borde avgå pga sitt usla hanterande av de svagaste i Rumänien... Problemet är hans, inte vårt. Men våra markägares problem är det ju helt klart...

Jag åberopade ingenting. Jag citerade bara ditt länkade dokument.
Jösses, du tar det här personligt eller vad? :confused:
OK, i texten du citerade...
Synonymer till åberopa
hänvisa till, referera till, anföra, citera, framhålla, stödja sig på, åberopa sig på
Jag ber om ursäkt att jag använde en synonym till citera.
mvh

Just det där med att tillåta tiggeri. Tycker du det ska bli tillåtet på det viset att vi ska blunda för att människor försörjer sig så och göra det accepterat att människor går fattiga? Att vi då godkänner extrema klyftor i samhället även på pappret?

Eller göra det i laglig mening som ett typ av arbete med inkomst?
Om det då ska ses som ett arbete. Vilka får då arbeta som det? Var går gränsen för beskattning? Får även flyktingar försörja sig som tiggare även om de inte tillhör ett eu-land och fått uppehållstillstånd?
Ja du märker att jag raljerar. Men det ena ger det andra, så jag undrar var gränsen går. Svår fråga- men vad anser du?
Raljera på du :D Det ÄR en supersvår fråga....... Jag har verkligen inga svar. Det jag känner är, att genom att förbjuda tiggeriet slipper vi se eländet, det försvinner sas ur vårt synfält och vi kan glömma bort det. Det är ju inte förrän i samband med tiggarnas ankomst som snart sagt varje svensk har en åsikt i ämnet och verkligen SER det.

Själv kastas jag hit och dit i känslor och tankegångar. Jag tror inte det finns NÅGOT enkelt svar, annat än att problemet självklart bara kan lösas helt om man angriper det från botten, dvs Romernas situation i de olika länderna. Och hur ska det gå till, om de ländernas regeringar inte är speciellt intresserade av att lösa det? Vi kan ju inte lösa deras problem.

Hur svårt som helst.....

Jösses, du tar det här personligt eller vad? :confused:
OK, i texten du citerade...
Synonymer till åberopa
hänvisa till, referera till, anföra, citera, framhålla, stödja sig på, åberopa sig på
Jag ber om ursäkt att jag använde en synonym till citera.
mvh
Jag citerade för att visa hur du missuppfattat ditt länkade dokument angående allemansrätten, inte för att ha åsikter i trådens sakfråga.

Nja.. Jag tror du missförstår.
Allemansrätten är en rättighet att kunna vistas på mark och vatten. Det är ingen lag.
Den begränsas av lagar.
I broschyren kan du få läsa vad som inte är allemansrätt- vilka lagar som då gäller. Vilket är att ex campa vid liknade platser som tråden handlar om - även så för en natt.
Den har ju i alla fall en paragraf som många högaktningsfullt skiter i. :)
Och vilka lagar som begränsar den har jag väldigt klart för mig.
Vad jag tycker är trist är att jag som markägare inte har ett smack att säga till om när t.ex. en östeuropeisk lastbilschaufför campar på min mark i 10 dagar när han väntar på ny last.
Jag tycker det är trist att plocka upp skräpet han + kompisar producerar... Och hoppa mellan skithögarna. Och han säger att han får det "because Allemansrätt".
Och städar jag inte så kan jag åka på ett vite för att jag inte håller rent på min mark.
I min värld är det inte ok. Men det är så lagen säger.

Liknande trådar

Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 060
Senast: Mabuse
·
Fritid Jag skulle vilja göra lite efterforskningar efter vissa saker i Krigsarkivet som finns i Riksarkivet i Täby. Jag har aldrig satt min fot...
2 3
Svar
51
· Visningar
2 164
Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
784
Senast: animalasia
·
Bukefalos Jag tror detta passar bäst under Bukefalos men annars får moderator gärna flytta den eller ta bort om det på något sätt skulle vara...
Svar
5
· Visningar
518
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama