Ja det håller jag med om.Vill man ha en långsiktig lösning på samhällsproblem måste ALLA delta i processen för att lösa problemen.
ALLA tillsammans.
Jag tror inte att Romerna skulle vara sena att hänga på det.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ja det håller jag med om.Vill man ha en långsiktig lösning på samhällsproblem måste ALLA delta i processen för att lösa problemen.
Det tror inte jag.när det inte tycks vara några större problem att mota bort Irländska resande när de barrikaderar ytor med sina husbilar. Så, har tveksamheten med att mota bort de som bodde i det här aktuella lägret med att göra med att de boende är romer? Det är jag i alla fall tämligen övertygad om.
Nej inte riktigt.Men det du förespråkar är alltså arvsynd?
Ja.Vildcampande rika tyskar?
Nej.Tyskar är tyskar, fakta och sakliga argument går hem.
Nej men det är skolplikt så den kan tvinga barnen att gå dit.Kommunen är skyldig att tillhandahålla utbildning, men den kan knappast tvinga någon att tillgodogöra sig undervisningen
Jag tror att du missförstod.I båda fallen handlar det dessutom om något helt annat än den situationen vi ser i Sverige i dag med romer. Kort sagt, jag förstår inte alls din jämförelse. Missförstår jag?
Men så är det ju med massor av Svenskar också.Saken är den att det inofficiellt är fritt fram för rumänska romer att göra lite vad de vill. Chansen att det går att bötfälla för ngt är ju minimal. Vad ska man göra, skicka en faktura eller?
Glöm inte tv-licensen och piratkopiering.Men så är det ju med massor av Svenskar också.
De med så stora skulder hos kronofogden att ingen någonsin kommer att få betalt för någonting alls.
De kan strunta i P-böter och kontrollavgifter på T-banan, de kommer ändå inte att betala.
Men den industritomten var miljöfarlig redan innan bosättningen.vad jag förstår rör det sig om en industritomt som måste saneras innan man bygger nytt.
De Tyska Vildcamparna skitar också ner."Inte störa, inte förstöra" är ju redan "brutet mot" i alla fall så att luta sig mot någon allemansrätt funkar ju inte.
Jag tror att tilltaget att bosätta sig på en industritomt har med allemansrätten att göra faktiskt.Nej, det är ju det jag menar. Allemansrätten har inte med någon industritomt att göra...
Det fungerar inte så.Om tiggeri helt förbjuds här får man väl anta att tiggare inte åker hit? Om de nu skulle bli kriminella istället kan de ju vara det hemma, där de har sina familjer.
Jag har svårt att tro att de skulle åka hit bara för att bli kriminella. Några skulle det såklart, det görs ju redan, men hederliga tiggare skulle nog dra vidare till länder där det fortfarande går att tigga. Att alla skulle bli kriminella är ju en sorglig bild av det hela.Det fungerar inte så.
I Danmark där tiggeriet förbjöds så ändrade det bara karaktär.
Nu så skall jag leta rätt på den där undersökningen.
Här är den artikel i DN som jag läste.Nu så skall jag leta rätt på den där undersökningen.
Och jag undrar hur det skulle gått till att sätta stopp.Lite undrar jag varför markägaren inte satte stopp från första början?
Jag läste någonstans att ägaren låtit grindarna stå olåsta. Jag fick intrycket att det var inhägnat. Ett hänglås och det hade aldrig kunnat ske.Och jag undrar hur det skulle gått till att sätta stopp.
Helt ärligt så kan jag inte se att det hade varit möjligt.
Ett hänglås hindrar inget sådant.Jag läste någonstans att ägaren låtit grindarna stå olåsta. Jag fick intrycket att det var inhägnat. Ett hänglås och det hade aldrig kunnat ske.
Jo, jag uppfattade det så också. Att det är en industritomt som skulle saneras. Det berättigar dock inte till att någon bosätter sig där.Men den industritomten var miljöfarlig redan innan bosättningen.
Den behöver saneras, jag tror att det var från arsenik.
De Tyska Vildcamparna skitar också ner.
Vilket massor av aktiviteter och användande av andras mark med Allemansrätten som förevändning gör.
Det blir t.ex. osannolikt grisigt på ett badberg i Knivsta som ligger på privat mark och nyttjas enligt allemansrätten.
Samt att det blir parkeringskaos på vägen som går närmast när folk parkerar mot i princip alla regler och lagar som finns om parkering.
Inklusive inne både på bondens åker och bondens betesmark.
Men så är det ju med massor av Svenskar också.
De med så stora skulder hos kronofogden att ingen någonsin kommer att få betalt för någonting alls.
De kan strunta i P-böter och kontrollavgifter på T-banan, de kommer ändå inte att betala.
Jag läste någonstans att ägaren låtit grindarna stå olåsta. Jag fick intrycket att det var inhägnat. Ett hänglås och det hade aldrig kunnat ske.
Utan att vilja fortsätta diskussionen kan man väl säga att allemansrätten visar vad man får göra och lagar och förordningar begränsar.Så egentligen kan man fråga sig varför vi har Allemansrätten alls eftersom vi har Brottsbalken, Miljöbalken, Jordbalken m.fl. och allt står där.
Här är för övrigt mitt första inlägg som jag faktiskt inte tycker är så upphängt som det nu verkar.
Kärnan är väl att man i Sverige har lagar som styr var man får bosätta sig. Varför skall lagen gälla mig och inte vildcampare? Slår jag upp ett tält i ett dygn så gäller Allemansrätten för mig, som har stöd i Brottsbalken bl.a.
Men allmänheten (jag) får inte ta sig sådana friheter att markägaren och andra fastighetens invånare tillfogas någon nämnvärd olägenhet eller skada: hemfriden (i vidsträckt mening) och markägarens ekonomiska intressen får inte kränkas. (Står även i Brottsbalken)
Det har man ju på alla sätt kränkt i Sorgenfri?
Dessutom får markägaren betala för att återställa vildcampingen till ursprungligt skick. Jag hade blivit rätt vresig kan jag säga!