Sorg i huset.

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare sandrabjelkelov
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 275
  • Visningar Visningar 16 910
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sorg i huset.

Inte vet hur ett djur fungerar? Nej jag ska aldrig mer ha NÅGOT djur ska sälja alla jag har. Som om du visste allt om hundar innan, man kan ju inte veta något innan om man inte varit med om det innan eller hur?

Måste kommentera det här bara, sen försvinner jag igen.

Iman kan ju inte veta något innan om man inte varit med om det innan eller hur?

Läs en bok....? Gå på en föreläsning...? Gå på en kurs...?
Det är klart man kan en del innan man väljer att skaffa hund!

Du har haft hund i 6 år och det kommer som en överraskning att de är rovdjur?

(Ja den kommentaren var definitivt negativ.)

Normalt; Ja
Ok; Nej
Vanligt förekommande; Nej

Det är faktiskt inte onormalt för en hund att bita ihjäl andra djur som ex. katter om hunden t ex. försvarar maten, hamnar i en jaktsituation där katten då blir ett bytesdjur etc.

Oftast är det helt friska hundar det handlar om.

Detta är andra fallet jag hör talas om inom loppet av några veckor.
Det var oxå blod överallt (väggar och golv).

Min man har varit med om precis samma sak för många år sen.
Det är 3 fall jag har hört talas om nu.
Där var halva katten dessutom uppäten.

Jag startade tråden så du kan gå härifrån då du inte är till större nytta än att nervärdera mig.

Jag har väl hela tiden vetat att de är rovdjur, men inte att de skulle döda en katt inomhus, går du runt och tänker att din hund/hundar ska döda dina katter? HUr många tror det här och håller sina hundar skilda från katterna?

Jag personligen låter inte alla av mina hundar vara ensamma med mina katter när jag inte är närvarande en längre stund.
En av dem skulle jag definitivt våga lämna med katterna, hon skulle hellre svälta ihjäl än att röra dem.
Men med resterande, vet jag att de vill leka mer hårdhänt än vad jag tillåter.

Tråkigt för dig att du behövt vara med om detta.
Tyvärr så är inte du den enda och kommer heller inte vara heller.

Nej men JAG kände det som ett negativt påhopp.

Man ska inte alltid agera på sina känslor. Du måste skärpa dig och börja TÄNKA, inte bara känna. Du har rätt till dina känslor, absolut, men du har också ett ansvar att vid något tillfälle börja använda den rationella delen av hjärnan.

Nu skrev du i något inlägg att du redan hittat ett hem åt hunden (eller var det hundarna?), men jag vill ändå ge dig rådet att avvakta med omplacering i åtminstone en månad. De flesta hade taggat ner vid det här laget och börjat kunna se saker och ting i lite perspektiv, men du är tydligen fortfarande i någon sorts chock och för att du inte ska ångra ditt beslut bör du vänta lite.

Du kommer säkert tolka det här som ett taskigt inlägg också, men min enda mening med det är att uppmana dig att inte ta ett förhastat beslut som du kommer att ångra om några veckor när du lugnat ner dig och börjat tänka.

/Jenny

Tillägg; Den här diskussionen om huruvida hundar som dräper en "flockmedlem" är rätt funtade är förvisso intressant, men du måste också inse att det är en stor chans att det bara var en olycka. Stora käftar och små katter är ingen bra kombination, det kan smälla och ta HELT fel, precis som att en häst kan råka kicka vid precis fel tillfälle och dräpa sin ägare. Det är en kalkylerad risk man tar varje gång man sammanför levande varelser.

Dessutom; Flera har redan påpekat att du inte kan veta vilken av hundarna som gjorde det eftersom vad vi uppfattar som ett skamset beteende inte alls går att härleda till något som hände en eller två timmar tidigare. Djur har helt enkelt inte det i sitt känsloregister, de kan inte koppla att "För en timme sen bet jag katten och nu kommer matte hem, hon lär vara arg så nu måste jag se skamsen ut". Det kommer du att förstå om du ger dig själv några veckor att lugna ner dig. Det är jag övertygad om.

Senast ändrad:

Inte vet hur ett djur fungerar? Nej jag ska aldrig mer ha NÅGOT djur ska sälja alla jag har. Som om du visste allt om hundar innan, man kan ju inte veta något innan om man inte varit med om det innan eller hur?

Klart man kan veta något innan något händer. Man tar helt enkelt reda på hur djur fungerar mm. Läser böcker, går kurs. Ja man kan lära sig hur mycket som helst innan något händer.

Hela ditt resonemang i denna tråden är omoget tycker jag, och du visar en väldig okunnighet.
Visst, du har blivit av med ett djur, men man får faktiskt tänka realistiskt för det.

*delvis knapplån*

Även jag har varit med om detta och inte var det värst länge sen heller.
En av mina hundar dräpte en av familjens katter. Den var förvisso mycket gammal, långsam och ganska gnällig och kymig mot hundarna, den kunde t ex klösa en av hundarna bara den gick förbi lite för nära i hennes tycke.

En dag när vi kom hem låg hon död på köksgolvet. Det var inget blod någonstans men kattens nacke var ganska blöt vilket gav mig känslan av att katten kanske klöst till hunden och hon då lackat ur och huggt henne och det har träffat fel och katten bröt nacken (bara spekulationer ifs).
Hunden betedde sig skumt dagarna efter och har sedan dess varit väldigt opålitlig med katter. Att jag är helt hundra på vem det var är för att jag hittade en bit kattklo i hundens nos senare samma dag och att just denna hund alltid varit väldigt mycket för att jaga katterna (dock bara utomhus fram tills detta). Tilläggas kan att hon i nästan 5 års tid fungerat klanderfritt runt familjens katter.

Jag var naturligtvis jätteledsen och chockad och övervägde att inte ha kvar hunden (normal reaktion) för även jag tycker att det inte är ett acceptabelt beteende även om det antagligen var en olyckshändelse i grund och botten.

Detta var ca 6 månader sedan och hunden finns kvar här än. Jag litar fullständigt på henne om än inte runt katter därför håller jag järnkoll på henne så fort det finns katter runtomkring och korrigerar henne bara jag ser henne tänka tanken. (hon har jagat en katt med blottade käftar efteråt så hon har helt klart fått kattantipati efter detta av någon skum anledning, där bröt jag henne så fort jag såg vad som skedde).

Detta är andra fallet jag hör talas om inom loppet av några veckor.
Det var oxå blod överallt (väggar och golv).

Min man har varit med om precis samma sak för många år sen.
Det är 3 fall jag har hört talas om nu.
Där var halva katten dessutom uppäten.

Jag vet en vän vars katt OCH kanin blev dödad av familjens hundar.
Jag vet även att min stora hund lätt skulle kunna käka upp en katt , trots att hon är vänlig mot dom.

Ja jag ska dit på torsdag ev, men då finns hon inte mer. Tänker inte ha på mitt samvete att hon haft ihjäl någon annans djur om jag omplacerar henne och jag vet att om hon har ihjäl ett kattunge är det något som inte stämmer.

Men allvarligt!

I sådana fall får du väl omplacera och berätta att hon bitit ihjäl en katt. Tror att du kan hitta en människa som inte tycker att dert var en så stor grej!

Hur jag vet det? Jag handlade mest på känslan, tiken brukar alltid stå i fönstret och titta när vi kommer hem, de gjorde hon inte denna gång utan hon låg på sin bädd och bara såg allmänt skamsen ut, komma inte fram och hälsa utan bara låg, hanen däremot hälsade glatt och viftade på svansen. Därav gissar jag på henne!

Och dessutom gissar du ju bara....

Läste inte hela tråden innan jag svarade..

Men bra att du omplacerar hunden.. Tänk efter innan du skaffar hund igen. Om du nu borde det.

Lycka till med katterna.

Senast ändrad av en moderator:

Nä jag är medveten om det nu, man tror att sina djur aldrig ska göra något och sen när man tänker efter så blir det som någon slår en på näsan, jag VET att mina hundar är rovdjur, men trodde aldrig att det skulle sluta såhär.

Så jag ska bara glömma?! Jag kan inte det, är inte arg på någon nu, min relation med hundarna är densamma, jag ser mig inte som en dålig djurägare för att jag vart ledsen för att min kattunge dog och jag tydligen kunde ha stoppat det. Nu är katter/hundar åtskillda natt tid och när jag är borta.

Tänk efter innan jag skaffar hund igen? Är jag en dålig människa för att jag vart ledsen för att min kattunge dog och jag aldrig varit med om det förr, har massvis med vänner som varit med om det samma, men jag har hela tiden tänkt händer aldrig mig, men nu har det gjort det schi fick jag, istället för att nedvärdera mig kan du väl säga något snällt istället, det här har varit bland det jobbigaste jag vart med om.

Men snälla läs igenom tråden innan du skriver, annars kan du låta bli.

Jag har inte bestämt något utan bara tänkt och vill jag omplacera så har jag hem. Det blir ljusare dag för dag såklart!
Men om man aldrig varit med om det innan så vet man ju såklart inte hur man ska reagera, det är inte som att läsa en bok det när man har varit med om det själv. Ni som säger att era hundar gjort desamma, tror jag också tvekade ibörjan fast ni inte säger något.
Det har endast gått 4 dagar sen och jag vet att i slutenden blir djuren kvar, då jag "glömt" det nu och gått vidare.

Jag tycker du ska låta saken bero lite ett par dagar, bara fundera lite vad du ska göra.
Det måste vara en hemsk upplevelse att vara med om.
Men gör inget förhastat.
För även om du väljer att omplacera din hund och senare skaffar en ny så kan den hunden göra samma sak.
Det vet man ju aldrig.
Jag har svårt att tro att en hund som tar en katt förvandlas till en mördarmaskin. Men det beror nog mkt på hunden och hur den funkar ihop med katter överlag.
VET man att den inte gillar att ha katterna intill sig och om den brukar sura till på katterna ibland kanske det inte är en lämplig hund att ha tillsammans med katter överhuvudtaget.
Men det är ju sånt som bara du vet.. Det är inget någon annan kan säga till dig hur du ska jag göra.
Men tänk noga, så du inte ångrar dig senare...:bow:

Här har inte varit någon tvekan, ingen hatahundenreaktion, inga tankar på avlivning eller omplacering, ingen skuld lagts på hunden.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 621
Senast: Ragdoll
·
Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 782
Senast: MissFideli
·
Övr. Katt Vi fick hem vår kattunge igår och vi har en hund på 6 år. Alla i familjen var helt införstådda med att introduktionen skulle ta tid då...
Svar
8
· Visningar
2 529
Senast: Bexzor
·
Övr. Hund Vill varna för en lång historia men ska försöka göra den så kort det går. Vi(jag och min sambo) Har två hundar, en liten havanais...
2
Svar
28
· Visningar
6 629
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka